Ο Πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, έκανε λόγο για δικαίωση -αν και αργοπορημένη-, μιας και από το 2014 είχε κρούσει καμπανάκι κινδύνου. «Καταλαβαίναμε ότι κάτι δεν πάει καλά και προσπαθούσαν να μας κάνουν να πιστέψουμε ότι είναι προς όφελός μας η λειτουργία τέτοιων πολυεθνικών. Δεν το πιστέψαμε. Τώρα δικαιωθήκαμε».
Την ώρα που ένα σκάνδαλο σε διεθνές επίπεδο ξετυλίγεται, ο Άδωνις Γεωργιάδης θα μείνει στην ιστορία ως ο πολιτικός που έδινε μάχη για να έρθει η Uber στην Ελλάδα. Και δεν ήταν ο μόνος. Ντόρα Μπακογιάννη, Άρης Πορτοσάλτε, Κάτια Μακρή, Γιάννης Λοβέρδος, Κωστής Χατζηδάκης είναι μερικοί που με πάθος στήριξαν την είσοδο της πολυεθνικής στο παιχνίδι.
«Ήταν όλοι τόσο πολύ επιτιθέμενοι σε μας, που κάποιους ανθρώπους από την κοινωνία τους έκαναν να πιστέψουν ότι εμείς είμαστε αρνητές της εξέλιξης και δεν καταλαβαίνουμε ποιο είναι το συμφέρον της κοινωνίας. Ήταν πολύ σκληρή η επίθεση που ‘κάναν και σε επίπεδο συνδικαλιστικό και σε πολιτικό… Ήταν άσχημες εποχές, κάθε μέρα μας αντιμετώπιζαν με άσχημο τρόπο» σχολιάζει ο κ. Λυμπερόπουλος. Ζητά άμεσα να γίνει έρευνα και στη χώρα μας για το θέμα. «Είναι αδιανόητο να μην έχει ξεκινήσει έρευνα στη χώρα μας. Είναι ακατανόητο να βγαίνουν άνθρωποι και να μιλάνε τόσο πολύ ενθουσιασμένοι για την Uber ή την Beat… έλεγες “γιατί το κάνουν αυτό;”». Ζητά να αποζημιωθούν οι οδηγοί, ο κάθε ταξιτζής που επλήγη απ’ αυτή την κατάσταση, να ανοίξει ο φάκελος και στη χώρα μας.
Ο ίδιος, όπως και οι επαγγελματίες του κλάδου δεν είναι πολέμιοι της εξέλιξης. Είναι υπέρμαχοι της σωστής λειτουργίας του παιχνιδιού. Να υπάρχει η Uber και η κάθε πολυεθνική, αλλά «να φορολογείται κανονικά, να μπει τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό, να δηλώσει φορολογικό μητρώο, να είναι δηλωμένη η προμήθεια στην εφορία του ταξιτζή και να παίρνει τιμολόγιο κάθε μήνα από την πολυεθνική για τη φορολογική του δήλωση -να μη χρεώνεται ποσά που αποδίδει νομίμως προμήθεια στην πολυεθνική-. Αυτή η λειτουργία είναι μία σωστή λειτουργία, δε θέλουν, όμως, να την εφαρμόσουν και η κυβέρνηση δεν τους υποχρεώνει». Όπως αποκάλυψε για την Uber, ο Μαρκ Μακ Γκαν, ο άνθρωπος πίσω από τη διαρροή πληροφοριών για το θέμα, μιλώντας αποκλειστικά στην Guardian, αποφάσισε να μιλήσει, επειδή πιστεύει ότι η Uber εν γνώσει της παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και παραπλάνησε τους ανθρώπους σχετικά με τα οφέλη για τους οδηγούς και του μοντέλου οικονομίας της εταιρείας. Ο 52χρονος αναγνωρίζει ότι ήταν μέλος της κορυφαίας ομάδας της Uber εκείνη την εποχή – και φέρει και ο ίδιος ευθύνη για τη συμπεριφορά της εταιρείας που περιγράφει. «Ήμουν αυτός που μιλούσα με τις κυβερνήσεις, ήμουν αυτός που το πίεζα αυτό με τα μέσα ενημέρωσης, ήμουν αυτός που έλεγα στους ανθρώπους ότι πρέπει να αλλάξουν τους κανόνες επειδή οι οδηγοί θα επωφεληθούν και οι άνθρωποι θα είχαν τόσες οικονομικές ευκαιρίες. Όταν αποδείχθηκε ότι δεν ήταν έτσι – στην πραγματικότητα είχαμε πουλήσει στους ανθρώπους ένα ψέμα – πώς μπορείς να έχεις ήσυχη τη συνείδησή σου αν δεν υψώσει ανάστημα και δεν αναλάβεις τη συμβολή σου στο πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι σήμερα;».
Ο φάκελος της υπόθεσης στην Ελλάδα δεν έχει ανοίξει, ούτε στα αρχεία που διέρρευσαν υπάρχει ειδική αναφορά στην Ελλάδα, αλλά παρατηρούμε ότι κι εδώ ακολουθήθηκε το ίδιο μοτίβο στήριξης της εταιρείας από μεγάλα κεφάλια. Οι ταξιτζήδες θεωρούν πως πρόκειται για δικαίωσή τους, καθώς από το 2014 φώναζαν ότι κάτι δεν πάει καλά με την είσοδο της πολυεθνικής στον κλάδο. Ο κ. Λυμπερόπουλος μάλιστα, με μακρά συνδικαλιστική δράση, πολλάκις στοχοποιήθηκε για την αντίσταση του στο νέο αυτό εγχείρημα που κάποιοι παρουσίαζαν ιδανικό. Ακόμη νιώθει στοχοποιημένος, λέγοντας πως «παραμονεύουν στη γωνία να με στήσουν στον τοίχο». «Πρέπει να αιτιολογήσουν αυτοί που προώθησαν αυτές τις πολυεθνικές, ειδικά την uber, γιατί την προώθησαν, γιατί δεν την υποχρέωσαν να εφαρμόσει τον νόμο» επισημαίνει. Έχει πολλά να πει και θα τα πει όταν πρέπει, εκεί που πρέπει. Από τους 14 συμβούλους του, μετά την ψήφιση του νόμου Σπίρτζη «οι εννέα με πούλησαν με εντολή κομματικών κι οικονομικών συμφερόντων, θέλησαν να με καθαιρέσουν».
Να υπογραμμίσουμε πως όταν ήταν υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ ο Χρήστος Σπίρτζης είχε θέσει αυστηρούς όρους για «πλατφόρμες διαμεσολάβησης» όπως αυτή της Uber. Σε σημερινή συνάντηση του ΣΑΤΑ με τον Αλέξη Τσίπρα, ο ίδιος σημείωσε: «Τι τραβήξαμε το 2017-2018 που οι πιέσεις ήταν αφόρητες, όταν θελήσαμε να τερματίσουμε το καθεστώς ανομίας και παρανομίας, αφού διαπιστώσαμε ότι οι πλατφόρμες αυτές λειτουργούν εδώ χωρίς να έχουν νόμιμη και μόνιμη έδρα στη χώρα μας, ότι τα χρήματα που έδιναν οι πελάτες δεν πηγαίναν σε ελληνικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, ότι δεν υπήρχε ένα πλαίσιο κανονικών εργασιακών σχέσεων για τους ανθρώπους που δούλευαν ως εργαζόμενοι σε αυτές τις πλατφόρμες».
Ο κ. Λυμπερόπουλος θυμίζει δε ότι πριν από λίγο καιρό, ακόμα και ο πρόεδρος της Αμερικής, πρότεινε -και το ευρωκοινοβούλιο το ψήφισε- σε 136 χώρες να πληρώνουν όλες οι πολυεθνικές και οι μεγάλες εταιρείες 15% φόρο στη χώρα που παράγονται υπηρεσίες. «Πάει και το κάνει η Αμερική, η κοιτίδα του καπιταλισμού…Η κυβέρνηση μας δεν θέλει να κάτσει κάτω και να κατανοήσει τα προβλήματα της κοινωνίας. Η ουμπεροποίηση της οικονομίας είναι αυτό που λέμε διαπλοκή και αλητεία σε βάρος των χωρών. Δεν υπάρχει περίπτωση με την ουμπεροποίηση της οικονομίας να επιβιώσει η κοινωνία. Γαλέρα θα γίνουμε…».