των Glenn Greenwald και Lee Fang για το The Intercept
Τα emails δόθηκαν στο The Intercept από την πηγή που αυτοαποκαλείται Guccifer 2.0, η οποία φέρεται να είναι υπεύθυνη για προηγούμενα σημαντικά χακαρίσματα, συμπεριλαμβανόμενου αυτού που αφορούσε την Εθνική Δημοκρατική Επιτροπή και οδήγησε στις παραιτήσεις των τεσσάρων πιο υψηλά ιστάμενων στελεχών. Την Παρασκευή, αξιωματούχοι της διοίκησης Ομπάμα υποστήριξαν ότι «οι πιο υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι» της Ρωσίας είναι υπεύθυνοι για το χακάρισμα και άλλα, ωστόσο δεν προσκόμισαν αποδείξεις για αυτούς τους ισχυρισμούς.
Όπως αποδεικνύουν αυτά τα εσωτερικά έγγραφα, μία κεντρική συνιστώσα της στρατηγικής της εκστρατείας Κλίντον εξασφαλίζει ότι οι δημοσιογράφοι που θεωρούνται ευνοϊκά διακείμενοι προς την Κλίντον είναι επιφορτισμένοι με «ρεπορτάζ» που η εκστρατεία επιθυμεί να κυκλοφορούν.
Μερικές φορές, το προσωπικό της εκστρατείας Κλίντον όχι μόνο έγραφε εσωτερικά τα προσχέδια των ρεπορτάζ που ήθελε να δημοσιευτούν, αλλά επίσης καθόριζε τι θα έπρεπε να αποδοθεί «από τα παρασκήνια» και τι θα πρέπει να περιγραφεί ως «on the record».
Ένα έγγραφο στρατηγικής από τον Ιανουάριο του 2015 – σχεδιασμένο να «φυτέψει» ιστορίες για το πώς η Κλίντον αποφάσισε να κατέβει για πρόεδρος – κάνει ειδική αναφορά στη ρεπόρτερ Μάγκι Χάμπερμαν, τότε της Politico, που τώρα καλύπτει τις εκλογές για τη New York Times, χαρακτηρίζοντας την ως «φιλική δημοσιογράφο», που έχει «διαδώσει πρώτη» ιστορίες για αυτούς στο παρελθόν και «δεν τους έχει απογοητεύσει». Ο Νικ Μέριλ, γραμματέας Τύπου της καμπάνιας, έγγραψε το υπόμνημα, σύμφωνα με τα metadata του εγγράφου:
Αυτό το έγγραφο στρατηγικής σχεδίασε πώς οι βοηθοί της Κλίντον θα μπορούσαν να οδηγήσουν την Χάμπερμαν να γράψει ένα ρεπορτάζ για την επιμέλεια και τη βαθιά ενδοσκόπηση που έπαιξαν ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων από την Κλίντον. Τον επόμενο μήνα, όταν βρισκόταν στους Times, η Χάμπερμαν δημοσίευσε δύο ιστορίες για το λεπτομερές σκεπτικό της Κλίντον. Σε αυτήν την περίπτωση, τα κείμενα της Χάμπερμαν ήταν πιο ραφηναρισμένα, εκλεπτυσμένα και κάπως πιο κριτικά από αυτό που είχε οραματιστεί το υπόμνημα της Κλίντον.
Παρόλα αυτά ωστόσο τα κείμενα πέτυχαν τον στόχο που οι βοηθοί της Κλίντον ήθελαν να εκπληρώσουν για να δημιουργήσουν μία εικόνα διαφάνειας πίσω από το σκεπτικό της Κλίντον, με τρόπο που γινόταν ξεκάθαρο ότι προχωρούσε προσεκτικά αλλά αμείλικτα προς την κούρσα για το προεδρικό θώκο.
Έχοντας προθεσμία μεγαλύτερη των 24 ωρών για να αντικρούσει την αυθεντικότητα των εγγράφων και να απαντήσει, ο Μέριλ δεν απάντησε στα email μας. Η Χάμπερμαν αρνήθηκε να σχολιάσει.
Άλλα έγγραφα κατέγραφαν αυτούς που η καμπάνια θεωρούσε ως τους πιο έμπιστους «τοποτηρητές» – όπως η Χίλαρι Ρόζεν και η Ντόνα Μπραζίλ και επίσης η Πρόεδρος του Κέντρου για την Αμερικανική Πρόοδο Νίρα Τάντεν – και επίσης κατέγραφαν λειτουργούς που πίστευαν ότι είναι είτε καλοί «προοδευτικοί βοηθοί» είτε πιθανώς φιλικές φιγούρες των μίντια με τις οποίες θα μπορούσε να υπάρξει επικοινωνία. Τα metadata του εγγράφου τοποτηρητών δείχνουν ότι το αρχείο δημιουργήθηκε από την Τζένιφερ Παλμιέρι, διευθύντρια επικοινωνίας της καμπάνιας. Όπως είχε αποκαλύψει το The Intercept, αυθεντίες που εμφανίζονταν τακτικά σε τηλεοπτικά ενημερωτικά προγράμματα πληρώνονταν από την εκστρατεία της Κλίντον, χωρίς καμία παράθεση αυτής της πληροφορίας όταν εμφανίζονταν. Μερικοί από αυτούς βρίσκονται στη λίστα «τοποτηρητών», μεταξύ των οποίων η Στέφανι Κάρτερ και Μαρία Καρντόνα.
Η εκστρατεία Κλίντον αρέσκεται να κάνει λαμπερά, προσωπικά, εντελώς off the record πάρτι μεταξύ υψηλά ιστάμενων στελεχών της και σημαντικών προσωπικοτήτων των μίντια. Μία από τις πιο λεπτομερείς συναντήσεις περιγράφεται σε ένα υπόμνημα του Απριλίου, 2015– από τον αναπληρωτή γραμματέα Τύπου Τζέσε Φέργκιουσον σύμφωνα με τα metadata – και επρόκειτο να λάβει χώρα λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση της Κλίντον για την υποψηφιότητα της. Η εκδήλωση ήταν ένα κοκτέιλ πάρτι στις 10 Απριλίου για επιφανείς προσωπικότητες των ειδήσεων και των πιο υψηλόβαθμων στελεχών της ομάδας Κλίντον στο σπίτι του υπεύθυνου στρατηγικής της Κλίντον, Τζόελ Μπένενσον, μία εντελώς off the record συνάθροιση σχεδιασμένη για να μεταφέρει το μήνυμα της καμπάνιας.
Μία άλλη αλυσίδα email μεταξύ του προσωπικού της Κλίντον (που δεν διέρρευσε από τον Gussifer 2.0 αλλά εμφανίστηκε στην ιστοσελίδα DCleaks.com νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα) περιέχει σχέδια για μία ξεχωριστή off the record συνάντηση τον Μάιο. Το φαγητό και τα ποτά προσφέρθηκαν από την καμπάνια στους δημοσιογράφους που την καλύπτουν, με προϋπόθεση ότι τίποτα από ό,τι θα ειπωθεί δεν θα μεταφερθεί στο κοινό.
Πολλές από αυτές τις τακτικές της Κλίντον για να χειραγωγεί τον Τύπο δημιουργήθηκαν από την καμπάνια πριν ακόμα ανακοινώσει την υποψηφιότητα της. Ένα υπόμνημα με ημερομηνία 13 Μαρτίου 2015 από τον μάνατζερ της καμπάνιας Κλίντον, Ρόμπι Μουκ προσφέρει στοιχεία για κάποιες από τις τακτικές που χρησιμοποιεί η καμπάνια για να χειραγωγήσει τον Τύπο υπέρ της. Συγκεκριμένα, ο Μοοκ ανησυχούσε για το ότι οι δημοσιογράφοι που ορίστηκαν να καλύπτουν την εκστρατεία της Κλίντον έπρεπε να «ταϊζονται» συνεχώς ιστορίες που η καμπάνια επιθυμούσε. Όπως το έθεσε, βασική στρατηγική ήταν να «δώσουμε στους ρεπόρτερ που καλύπτουν καθημερινά νέα για την Κλίντον κάτι να γράφουν, εκτός από τις ανεπιθύμητες ιστορίες για το ίδρυμα, τα emails κλπ»
Όλες οι προεδρικές εκστρατείες έχουν τους αγαπημένους τους ρεπόρτερ, προσπαθούν να προωθήσουν ιστορίες που θέλουν να δημοσιευτούν και προσπαθούν με διάφορους τρόπους να ζητούν κολακεία από τους δημοσιογράφους. Αυτές οι τακτικές σίγουρα δεν είναι καινούριες για την εκστρατεία Κλίντον (οι φιλελεύθεροι ήταν εξοργισμένοι το 2008 όταν δημοσιογράφοι είχαν πάει στο ράντσο του Τζον ΜακΚείν στην Αριζόνα για ένα off the record μπάρμπεκιου). Αλλά αυτές οι πρακτικές και οι δυναμικές μεταξύ πολιτικών στελεχών και δημοσιογράφων που τους καλύπτουν τυπικά γίνονται στο σκοτάδι, παρά τη σημασία που μπορεί να έχουν. Αυτά τα έγγραφα προσφέρουν μία πολύτιμη χαραμάδα σε αυτήν την διαδικασία.
To ThePressProject είναι επίσημος συνεργάτης του The Intercept στην Ελλάδα