Στη βάση του νομοσχεδίου, βρίσκεται η ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία την οδηγία 2018/1808 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Συγκεκριμένα, ενσωματώνει την ευρωπαϊκή Οδηγία 1808/2018 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, η οποία μεριμνά για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ, την προστασία των ανηλίκων, την ενίσχυση της εθνικής και ευρωπαϊκής παραγωγής, τη θέσπιση κωδίκων δεοντολογίας. Επίσης, απαγορεύει την υποκίνηση σε βία και μίσος και θεσπίζει κανόνες στους παρόχους πλατφόρμας διαμοιρασμού βίντεο και στα κοινωνικά δίκτυα για την προστασία των ανηλίκων, την υποκίνηση σε βία, τέλεση τρομοκρατικού εγκλήματος, ξενοφοβία και ρατσισμό.

Ωστόσο, οι διατάξεις που αφορούν την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, το ίντερνετ, τη διαφήμιση, την ΕΡΤ και τη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης προκαλούν σωρεία αλλαγών που δείχνουν την κατεύθυνση του Στ. Πέτσα και της κυβέρνησης. Ένα νομοσχέδιο που, σημειώνεται, μετρά 100 και πλέον σελίδες και 60 άρθρα, το οποίο είναι προφανές πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί και να δεχθεί προτάσεις για βελτιώσεις μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Η διεύθυνση για τη διαβούλευση βρίσκεται εδώ.

Ένα από τα σημαντικά σημεία του νομοσχεδίου είναι το ξήλωμα του «νόμου Παππά», δηλαδή ότι είχε απομείνει από αυτόν μετά και τις χαριστικές διατάξεις και «αναβολές» καταβολής των δόσεων για τις τηλεοπτικές άδειες. Το νομοσχέδιο καταργεί εμμέσως το όριο των 400 εργαζομένων ανά κανάλι, και κανονικοποιεί τις «διευκολύνσεις» για την αποπληρωμή των τηλεοπτικών αδειών που κατέχουν οι λίγοι ισχυροί ιδιοκτήτες, παρότι οι ενισχύσεις που έχουν ήδη δεχθεί από την κυβέρνηση μετρούν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Το νομοσχέδιο προβλέπει μεν 400 εργαζόμενους, αλλά επιτρέπει να συνυπολογίζονται σε αυτούς εργαζόμενοι συνδεδεμένων επιχειρήσεων και εργαζόμενοι ανεξάρτητων εταιριών παραγωγής, με ανώτατο όριο κάλυψης το 30%, επιτρέποντας έτσι 120 εργαζόμενοι να μην βρίσκονται στο οργανόγραμμα του καναλιού.

Ακόμα, αναφορικά με την καταβολή των δόσεων για τις τηλεοπτικές άδειες δημόσιας συχνότητας που κατέχουν τα κανάλια, ο νόμος Πέτσας προβλέπει δεκάδες άτοκες δόσεις για την εξόφλησή τους. Αντί της καταβολής των 35 εκατ. ευρώ σε δέκα ετήσιες δόσεις, το νομοσχέδιο προβλέπει έως και 84 μηνιαίες δόσεις για όσα κανάλια πήραν άδεια το 2018, ενώ για το Mega, κατ’ ουσίαν φωτογραφικά, προβλέπει 96 μηνιαίες δόσεις. Παράλληλα, για το τρέχον έτος προβλέπεται η μείωση της δόσης ακόμα και στα 50.000 ευρώ, δηλαδή έκπτωση 98% και πλέον, αρκεί το κανάλι να βεβαιώσει επενδύσεις ύψους 3,45 εκατ. ευρώ, με υπογραφή ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή. Επίσης, προβλέπεται και έκπτωση 50% του τέλους της Digra, που ανήκει στους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών, καθώς της προσφέρεται ισόποση φοροαπαλλαγή, που θα επιβαρύνει τους φορολογούμενους.

Παράλληλα, το νομοσχέδιο διευρύνει τις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης για τον έλεγχο των πλατφορμών διαμοιρασμού βίντεο, αποκαλύπτοντας έτσι την στόχευση της «παρέμβασης» του Πρωθυπουργού στο πρόσφατο ζήτημα που προέκυψε με το περιεχόμενο εκπομπής ριάλιτι. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί πως η διεύρυνση αυτή γίνεται χωρίς να προβλέπει ενίσχυση του με προσωπικό, την ώρα που ο πρόεδρος του ΕΣΡ δήλωσε ξεκάθαρα την περασμένη εβδομάδα πως αδυνατεί να πράξει τα δέοντα ακόμα και για τις ευθύνες που έχει σήμερα το Συμβούλιο. Ακόμα, προβλέπεται τριετής παραγραφή των υποθέσεων ενώπιον του ΕΣΡ, που καταλαμβάνει και τις υποθέσεις που εκκρεμούν.

Το νομοσχέδιο τινάζει ακόμα στον αέρα και τον επαρχιακό Τύπο της χώρας, δίνοντας παράταση μόλις ενός έτους στις δημοσιεύσεις στον Περιφερειακό Τύπο, θέτοντας επί της ουσίας σε αβεβαιότητα την ίδια την ύπαρξή του, καθώς μεγάλο μέρος των εσόδων του προέρχονται από αυτές τις δημοσιεύσεις. Δημοσιεύσεις, μάλιστα, που απαιτούνται για τη διαφάνεια και την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών.

Αναλυτικά το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση:

Διευθυντές ΕΡΤ και ΑΠΕ όπως… Άρειος Πάγος

Ένα ακόμη από τα πιο κραυγαλέα σημεία του νομοσχεδίου, είναι η διάταξη που απελευθερώνει τους μισθούς των υψηλόβαθμων μεγαλοστελεχών των δημοσίων μέσων μαζικής ενημέρωσης, τα οποία από την πρώτη ημέρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη υπάγονται απευθείας στο γραφείο του, και κατ’ επέκταση στον κυβερνητικό εκπρόσωπο.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Στ. Πέτσα, το άρθρο 51 του νομοσχεδίου «ρυθμίζει μισθολογικά θέματα για τον διευθύνοντα σύμβουλο, διευθυντικά και ειδικά στελέχη της ΕΡΤ, καθώς και τον πρόεδρο και γενικό διευθυντή του ΑΠΕ-ΜΠΕ, προσαρμόζοντάς τα στις συνθήκες της σύγχρονης αγοράς», εξαιρώντας τους από το ενιαίο μισθολόγιο, και θέτοντας ως ανώτατο όριο αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών ή απολαβών αυτές του προέδρου του Αρείου Πάγου!

Μάλιστα, η απόφαση αυτή αιτιολογείται με την αναφορά πως «επιδιώκεται η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της Ε.Ρ.Τ.Α.Ε. σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, προσελκύοντας και εντάσσοντας στο δυναμικό της έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη αναγνωρίζοντας τη σχετική προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα».

Στα κάγκελα ο Περιφερειακός Τύπος

Μία ακόμα από τις διατάξεις που προκαλεί πλήθος αντιδράσεων, είναι αυτή που «ρυθμίζει» Τοπικό και Περιφερειακό Τύπο, που θέτει σε κίνδυνο τόσο τη διαφάνεια στις τοπικές κοινωνίες, με την μόλις ενός έτους παράτασης των διακηρύξεων στον Περιφερειακό Τύπο, όσο και την ίδια την ύπαρξή του, καθώς βασίζει μεγάλο μέρος των εσόδων του σε αυτές τις δημοσιεύσεις. Η ρύθμιση έρχεται σε κόντρα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση απέναντί τους.

Χαρακτηριστικό το σχόλιο του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου στη διαβούλευση:

Από το 2022 στο σκοτάδι και οι διακηρύξεις, λοιπόν. Μετά την κατάργηση της δημοσίευσης των Ισολογισμών, την επικείμενη κατάργηση των Πρόχειρων Διαγωνισμών και το γενικότερο «κουρέλιασμα» του Νόμου Ρουσόπουλου, έρχεται και η σειρά των Διακηρύξεων.

Πέρα από την αυτονόητη διαφάνεια που μόνο μέσω των εφημερίδων διασφαλίζεται και τα παραδείγματα της Ευρώπης που σκοπίμως αγνοούνται, πέφτει κι άλλο νερό στον μύλο του Αθέμιτου Ανταγωνισμού που ολοένα και γιγαντώνεται στο πεδίο του Τύπου στη χώρα μας.

Υ.Γ.1: Η μεταφορά της δημοσίευσης των Ισολογισμών από τις εφημερίδες στο Διαδίκτυο, αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή και όχι προς μίμηση. Πλέον οι ισολογισμοί βρίσκονται στο σκοτάδι κι αυτό το έχουν επισημάνει πολλές φορές οι αρμόδιοι φορείς.

Υ.Γ. 2: Πρόκειται για το μεγαλύτερο πισωγύρισμα στην ιστορία του Περιφερειακού Τύπου, καθώς με την κατάργηση της δημοσίευσης των διακηρύξεων ουσιαστικά καταργείται και το Μητρώο Τύπου, αφού δεν θα υπάρχει κανένας λόγος να ενταχθούν σ’ αυτό οι εφημερίδες. Άρα από το 2022 επιστρέφουμε στην προ 2007 εποχή, οπότε και κάθε εκδότης θα βγάζει εφημερίδα όποτε θέλει και όπως θέλει.

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ

Άμεση απόσυρση των αντεργατικών ρυθμίσεων ζητά η ΕΣΗΕΑ

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι διατάξεις που ξηλώνουν τον νόμο Παππά και το όριο των 400 εργαζομένων προκάλεσαν την έντονη αντίδραση της ΕΣΗΕΑ, η οποία ζητά την άμεση απόσυρσή τους, τονίζοντας πως «πλήττει βάναυσα τα εργασιακά, ασφαλιστικά και επαγγελματικά δικαιώματα των δημοσιογράφων και όλων των εργαζομένων στα τηλεοπτικά κανάλια».

Μάλιστα, η ΕΣΗΕΑ κάνει λόγο στην ανακοίνωσή της για απεργιακές κινητοποιήσεις, υπογραμμίζοντας πως η ενημέρωση δεν θα γίνει λάστιχο στα χέρια των καναλαρχών, υποσχόμενη να μην αφήσει τις διατάξεις να περάσουν, με σχέδιο για κινητοποιήσεις διαρκείας.

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση:

Η ΕΣΗΕΑ εκφράζει την πλήρη και κατηγορηματική αντίθεσή της στο νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα του κ. Πέτσα, το οποίο πλήττει βάναυσα τα εργασιακά, ασφαλιστικά και επαγγελματικά δικαιώματα των δημοσιογράφων και όλων των εργαζομένων στα τηλεοπτικά κανάλια.

Συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο Πέτσα η κυβέρνηση ανοίγει πόλεμο με τους εργαζόμενους στα τηλεοπτικά κανάλια, ενώ δίνει την δυνατότητα στους καναλάρχες να μειώσουν τον αριθμό των εργαζομένων, να κάνουν λάστιχο τις εργασιακές τους σχέσεις και να συνθλίψουν τα οικονομικά και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.

Συγκεκριμένα, κάμπτεται, και μάλιστα δραστικά, ο έως σήμερα ισχύον κανόνας, που επέβαλε οι 400 εργαζόμενοι να απασχολούνται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας (μισθολόγιο) και ανοίγει ο δρόμος για απασχόληση με συμβάσεις έργου ή παροχής υπηρεσιών. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα πλέον να συνυπολογιστούν εργαζόμενοι συνδεδεμένων επιχειρήσεων και εργαζόμενοι ανεξαρτήτων εταιριών παραγωγής, με ανώτατο όριο κάλυψης το 30%, δηλαδή τουλάχιστον 120 εργαζόμενοι.

Όσο για τα δημόσια ΜΜΕ, εκτός από πλήρη κυβερνητική εποπτεία, προβλέπεται απελευθέρωση αμοιβών για μεγαλο-στελέχη στην ΕΡΤ και το ΑΠΕ, σε πλήρη αναντιστοιχία με την οικονομική και κοινωνική συγκυρία.

Η ΕΣΗΕΑ θέτει τον Κλάδο σε απεργιακή κινητοποίηση και μπαίνει μπροστά στον κοινό αγώνα όλων των εργαζόμενων στα τηλεοπτικά κανάλια, δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών απαιτώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου, που απειλεί να ισοπεδώσει τα δικαιώματα όλων των εργαζομένων στον Τύπο.

Η ΕΣΗΕΑ, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην ελληνική κοινωνία και θέτοντας ως πρώτιστο καθήκον την ενημέρωση των πολιτών για τις επιπτώσεις της πανδημίας, που δοκιμάζει σκληρά τον λαό μας, καλεί τον κύριο Πέτσα, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αποσύρει τις διατάξεις-οδοστρωτήρα.

Συνήλθε σήμερα, Σάββατο, το Διασωματειακό, προκειμένου να καταρτίσει σχέδιο για κινητοποιήσεις διαρκείας.

Η ενημέρωση δεν θα γίνει λάστιχο στα χέρια των καναλαρχών.
Να αποσυρθούν άμεσα οι αντεργατικές ρυθμίσεις του σχεδίου Πέτσα. Δεν δεχόμαστε καμία μεταβολή στο εργασιακό καθεστώς. Απαιτούμε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με κατοχυρωμένα εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα
Οι δημοσιογράφοι, γενικότερα οι άνθρωποι της ενημέρωσης, ενώνουμε τις δυνάμεις μας, απαντώντας με απεργιακές κινητοποιήσεις διαρκείας, προκειμένου να αποκρούσουμε την επίθεση που δεχόμαστε.

Νόθευση του ανταγωνισμού και στην επίγεια συνδρομητική

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό σημείο του νομοσχεδίου, είναι η διπαταξη για την ανάπτυξη επίγειας συνδρομητικής τηλεόρασης, κατά προτεραιότητα, από τους αδειοδοτημένους σταθμούς εθνικής εμβέλειας, άνευ διαγωνισμού, που δημιουργεί νέα δεδομένα στη διαχείριση του φάσματος των συχνοτήτων. Σύμφωνα με τις πάντα ενημερωμένες typologies.gr, δημιουργούνται ζητήματα νόθευσης του ανταγωνισμού και αντισυνταγματικότητας, αλλά και θέμα φάσματος συχνοτήτων.

Όπως αναφέρεται, αν υπάρξει ένας ενδιαφερόμενος, τότε η συνδρομητική τηλεοπτική υπηρεσία στις επίγειες συχνότητες θα χωρέσει με τη μετάδοση σήματος σε Υψηλή Ευκρίνεια. Ωστόσο, «σε περίπτωση που ενδιαφερθούν οι ειδικοί της αγοράς, η Cosmote TV και η υπό τον έλεγχο του United Group, Forthnet, τι θα συμβεί;» αναρωτιέται το δημοσίευμα. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, υπάρχει ζήτημα στην περίπτωση τριών ανταγωνιστών, αλλά και για τους υπουργούς που θα εκχωρήσουν το δικαίωμα στην Digea να αποδώσει τις συχνότητες, αφού η σύμβαση του 2014 ανάμεσα σε ΕΕΤΤ και Digea διέθεσε τις συχνότητες για ελεύθερη τηλεόραση. Ωστόσο, αναφέρει το δημοσίευμα, για την ανάπτυξη συνδρομητικών υπηρεσιών χρειάζεται να αναθεωρηθεί η σύμβαση και προφανώς το τίμημα, αφού θα υπάρχει άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Αντιπολίτευση: Να αποσυρθούν τις προκλητικές για την κοινωνία διατάξεις

«Η απόπειρα χειραγώγησης των ΜΜΕ από την κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζεται με νέες διατάξεις κρυμμένες πίσω από ευρωπαϊκή οδηγία. Ο κ. Πέτσας ντύθηκε Άγιος Βασίλης με γαλάζια στολή και μοιράζει πλουσιοπάροχα δώρα σε λίγους κι εκλεκτούς» σχολιάζουν ο τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης και η αναπληρώτρια τομεάρχης Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά.

Όπως σημειώνουν, πρόκειται για «πλουσιοπάροχα δώρα για τους καναλάρχες, αμπαλαρισμένα με την απαλλαγή τους από κάθε οικονομική υποχρέωση έναντι της πολιτείας και με κορδέλα ακόμα πιο άγριες μορφές ευέλικτης εργασίας, μείωση του αριθμού των εργαζομένων στα ΜΜΕ και μαζικές απολύσεις. Την ώρα που η κοινωνία και το ΕΣΥ στενάζουν κι απαιτούν ουσιαστική ενίσχυση, την ώρα που η πανδημία καλπάζει και η οικονομία καταρρέει, την ώρα που οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ έχουν γίνει «λάστιχο», ο «επιτελικός» κ. Μητσοτάκης ενισχύει τους καναλάρχες».

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία προσθέτουν: «Δεν έφταναν τα εκατομμύρια των “Λιστών Πέτσα”, ούτε η απαλλαγή από την πληρωμή των δόσεων για τις τηλεοπτικές άδειες, ούτε όμως και οι φοροαπαλλαγές στις διαφημίσεις ή η απαλλαγή από τη δήλωση πόθεν έσχες. Για τους καναλάρχες, λοιπόν, προβλέπονται 96 δόσεις αποπληρωμής των οφειλών για τις άδειες, ενώ οι πολίτες με τον πτωχευτικό που ψήφισε η ΝΔ θα χάνουν απευθείας το σπίτι τους. Επίσης, για τη δόση του 2020 δεν θα πληρώσουν ούτε ευρώ απολαμβάνοντας γενναίες εκπτώσεις, έως και 98,6% στο ποσό που οφείλουν, αρκεί να έχουν αγοράσει…μονταζιέρες ή να έχουν επενδύσει σε πρόγραμμα και παραγωγή – τα αυτονόητα για κάθε κανάλι δηλαδή… Ο σάκος του κ. Πέτσα έχει καλούδια και για τη Digea, το «τέκνο» των καναλαρχών, στην οποία χαρίζονται φόροι!» αναφέρουν.

«Βέβαια, τα δωράκια δεν σταματούν εδώ. Μποναμά θα πάρουν και τα «γαλάζια παιδιά» στην ΕΡΤ, αφού προβλέπονται παχυλοί μισθοί για τη Διοίκηση, και αθρόες προσλήψεις «γαλάζιων μισθοφόρων». Τελικά, η ΕΡΤ που κάποτε ήταν ακριβή για τη ΝΔ, και το ανταποδοτικό τέλος επιβάρυνε τους πολίτες, όπως έλεγαν, μια χαρά αξιοποιείται σήμερα για να πληρώνονται νέα «Golden Boys». Κύριε Πέτσα, σας καλούμε να προσγειωθείτε από τις Βερσαλλίες στη δύσκολη ελληνική πραγματικότητα και να αποσύρετε τις προκλητικές για την κοινωνία διατάξεις» καταλήγουν Μάριος Κάτσης και Νατάσσα Γκαρά.

Με ανακοίνωσή του το ΠΑΜΕ Τύπου και ΜΜΕ σημαίνει συναγερμό και καλεί τους εργαζόμενους σε πάλη για να αποσυρθούν όλα τα αντεργατικά άρθρα και διατάξεις. Καλεί σε διεκδίκηση για να μη χαθεί καμία θέση εργασίας, να μη γίνει καμία βλαπτική μεταβολή στις συμβάσεις. Επίσης, για μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς από την πανδημία, για κλαδική σύμβαση εργασίας με αυξήσεις, σταθερή δουλειά και διασφάλιση όλων των εργασιακών δικαιωμάτων.

Στις επάλξεις και ο… ΣΚΑΪ

Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των πρώτων αντιδράσεων που καταγράφονται, είναι και αυτές της εταιρείας της τηλεόρασης του ΣΚΑΪ, όχι φυσικά για τους λόγους που αντιδρά η ΕΣΗΕΑ και η αντιπολίτευση, ή οι ιδιοκτήτες του περιφερειακού Τύπου. Αιτία της αντίδρασης είναι το σκέλος της αδειοδότησης των θεματικών τηλεοπτικών σταθμών, που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, καθώς το σχέδιο νόμου προσδιορίζει το περιεχόμενό τους: «Οι άδειες θεματικού περιεχομένου μπορεί να περιλαμβάνουν κατά τη δήλωση συμμετοχής εκάστου υποψηφίου στη διαδικασία, κατά περίπτωση, ενημερωτικό, ψυχαγωγικό, γενικής ή ειδικής στόχευσης, ή άλλο πρόγραμμα».

Η αναφορά αυτή οδήγησε τον ΣΚΑΪ να καταθέσει ακόμα και σχόλιο στη διαβούλευση, με το οποίο ζητά την αλλαγή της διάταξης, καθώς «προτεινόμενη ρύθμιση καταλήγει στο να επιτρέπει αυτό που φαινομενικά θέλει να απαγορεύσει, δημιουργώντας σειρά στρεβλώσεων στην αγορά, την οποία υποτίθεται θέλει να ρυθμίσει».

Το σχόλιο της «ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΤΟΤ ΚΟΜ ΑΝΩΝΥΜΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ & ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ & ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ – ΣΚΑΙ ΑΕ» στη διαβούλευση:

Η προτεινόμενη τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 4339/2015, όπως τίθεται με την παράγραφο 2 του άρθρου 41 του παρόντος σχεδίου νόμου, προβλέπει ότι:«Οι άδειες ανά κατηγορία προγράμματος είναι γενικού ή θεματικού περιεχομένου. Οι άδειες γενικού περιεχομένου περιλαμβάνουν υποχρεωτικά ενημερωτικό πρόγραμμα. Οι άδειες θεματικού περιεχομένου μπορεί να περιλαμβάνουν κατά τη δήλωση συμμετοχής εκάστου υποψηφίου στη διαδικασία, κατά περίπτωση, ενημερωτικό, ψυχαγωγικό γενικής ή ειδικής στόχευσης, ή άλλο πρόγραμμα. Οι όροι και οι προϋποθέσεις που τίθενται για τη χορήγηση μελλοντικών αδειών οποιασδήποτε κατηγορίας δεν επιτρέπεται να αλλοιώνουν τον ανταγωνισμό σε βάρος των ήδη υφιστάμενων νόμιμων παρόχων».

Η προτεινόμενη ρύθμιση, ενώ ορθώς διακρίνει τις τηλεοπτικές άδειες σε γενικού και θεματικού περιεχομένου, εν συνεχεία υποπίπτει σε λογική αντίφαση, ορίζοντας ότι οι θεματικές άδειες μπορεί να περιλαμβάνουν ψυχαγωγικό περιεχόμενο γενικής στόχευσης. Η έννοια του «θεματικού» εξ ορισμού αναφέρεται σε συγκεκριμένο περιεχόμενο τηλεοπτικού προγράμματος, στοχευμένο σε ένα είδος προγράμματος (π.χ. αθλητικό, παιδικό, μουσικό, κλπ.), το οποίο δεν μπορεί να είναι γενικής στόχευσης, άλλως θα πρέπει να υπαχθεί στην κατηγορία του γενικού περιεχομένου.

Πέρα όμως από την παραπάνω λογική αντίφαση, η προτεινόμενη διάταξη είναι εξόχως προβληματική και για τον λόγο ότι, ενώ ρητά προβλέπει ότι η λειτουργία των παρόχων που θα λάβουν θεματικές άδειες δεν επιτρέπεται να αλλοιώνει τον ανταγωνισμό σε βάρος των ήδη υφιστάμενων νόμιμων παρόχων, των έξι (6) δηλαδή παρόχων που έχουν λάβει άδεια επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας, δυνάμει των υπ’ αριθ. 1/2017 και 1/2019 προκηρύξεων του ΕΣΡ, στην πραγματικότητα νοθεύει τον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό και έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του ενωσιακού δικαίου που διέπουν τη διενέργεια δημόσιων διαγωνισμών. Και αυτό διότι, επιτρέποντας τη λειτουργία και την αδειοδότηση παρόχων με ψυχαγωγικό περιεχόμενο γενικής στόχευσης, δημιουργεί μία κατηγορία (τυπολογία) προγράμματος όμοια με αυτή που εκπέμπουν οι υφιστάμενοι αδειοδοτημένοι πάροχοι γενικού περιεχομένου, με μόνη εξαίρεση τα δελτία ειδήσεων, που, όπως είναι γνωστό, αντιπροσωπεύουν μόλις το 6% του ημερήσιου μεταδιδόμενου προγράμματος (90 λεπτά της ώρας). Ετσι, όσοι θα λάβουν αυτή τη δήθεν «θεματική άδεια» θα λειτουργούν ως πάροχοι γενικού περιεχομένου, εκπέμποντας πλήρες τηλεοπτικό πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 8 παρ. 2 του ν. 4339/2015, όμοιο με αυτό που μεταδίδουν οι υφιστάμενοι νόμιμοι πάροχοι εθνικής εμβέλειας, χωρίς την υποχρέωση μετάδοσης δελτίων ειδήσεων, άρα με πολύ χαμηλότερο κόστος και πολύ πιο ελκυστικό για τους διαφημιστές και διαφημιζομένους περιεχόμενο, αφού η οικεία νομοθεσία (εθνική και ευρωπαϊκή) προβλέπει σειρά απαγορεύσεων και περιορισμών για τη διαφημιστική εκμετάλλευση των τηλεοπτικών ειδησεογραφικών εκπομπών. Είναι προφανές ότι όχι μόνο δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά τίθεται ζήτημα δυσμενούς μεταβολής των όρων των ήδη χορηγηθεισών από το ΕΣΡ αδειών και αναίρεσης της δέσμευσης που ανέλαβε το Ελληνικό Δημόσιο να μην προκηρύξει, καθ’ όλο τον χρόνο ισχύος τους, άδειες της ίδιας κατηγορίας.

Συνεπώς, είναι αναγκαία η απάλειψη της φράσης «γενικής ή ειδικής στόχευσης», άλλως η προτεινόμενη ρύθμιση καταλήγει στο να επιτρέπει αυτό που φαινομενικά θέλει να απαγορεύσει, δημιουργώντας σειρά στρεβλώσεων στην αγορά, την οποία υποτίθεται θέλει να ρυθμίσει.