Ο απερχόμενος πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν αν και δεν έχει ανακοινώσει ακόμα επίσημα την υποψηφιότητά του, θα κέρδιζε με διαφορά τον πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών, εάν αυτές διεξάγονταν αύριο Κυριακή, αφού στην πρόθεση ψήφου συγκεντρώνει ποσοστό 25%. Έτσι έχει το προβάδισμα από τις δύο κυριότερες αντιπάλους του, τη Βαλερί Πεκρές των Ρεπουμπλικάνων και την ακροδεξιά Μαρίν Λεπέν που βρίσκονται στη δεύτερη θέση, με ποσοστό 15,5% και οι δύο.

Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση που διενεργήθηκε από το ινστιτούτο Ipsos-Sopra Steria για λογαριασμό της εφημερίδας Le Monde, του Ιδρύματος Ζαν Ζορές και του κέντρου πολιτικών μελετών Cevipof, σε δείγμα 12.500 προσώπων, στον δεύτερο γύρο ο Μακρόν, θα κέρδιζε και τις δύο αντιπάλους του,

Στον δεύτερο γύρο ο Μακρόν θα συγκέντρωνε ποσοστό 54% απέναντι στην Πεκρές (46%) και 57% εάν αντίπαλός του ήταν η Λεπέν (43%).

Ο έτερος υποψήφιος της ακροδεξιάς, ο Ερίκ Ζεμούρ, συγκεντρώνει ποσοστό 13% στον πρώτο γύρο ενώ από το χώρο της αριστεράς, ο Ζαν-Λικ Μελανσόν προηγείται στην πρόθεση ψήφου με 8%, μπροστά από τον οικολόγο Γιανίκ Ζαντότ (7%), την πρώην υπουργό του σοσιαλιστή πρώην προέδρου Φρανσουά Ολάντ, Κριστιάν Τομπιρά (5%) και τη σοσιαλίστρια δήμαρχο του Παρισιού Αν Ινταλγκό (3,5%).

Οι δύο γύροι των προεδρικών εκλογών είναι προγραμματισμένοι για τις 10 και τις 24 Απριλίου. Και παρ’όλο που η πρόθεση ψήφου δεν συνιστά πρόβλεψη του αποτελέσματος, δίνει μια ένδειξη του συσχετισμού δυνάμεων και της δυναμικής των υποψηφίων την ημέρα που διενεργήθηκε η δημοσκόπηση.

Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι το αποτελέσμα των γαλλικών εκλογών θα επηρέασει πολλές εξελίξεις στο χώρο της οικονομίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν μαζί με τον Ιταλό πρωθυπουργό Ντράγκι, σε άρθρο τους στη Financial Times, μίλησαν για την ανάγκη αναθεώρησης του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και για ένα “καλό αναπτυξιακό χρέος”. Στην πραγματικότητα, η Γαλλία μπορεί να θεωρηθεί η επικεφαλής των κρατών-μέλων του Νότου (Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ρουμανία και Ελλάδα) που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία και αυτή τη στιγμή χρειάζεται να αντιμετωπίσουν τα δυσθεώρητα δημόσια χρέη. Επομένως, αυτός/ή που θα αναλάβει το τιμόνι της γαλλικής πολιτικής, οφείλει να χαράξει και μια στρατηγική διαπραγματεύσεων με τις ευρωπαϊκές χώρες του Βορρά (Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία) που έχουν άλλη προσέγγιση στην ανάγκη τήρησης των δημοσιονομικών υποχρεώσεων και οι οικονομίες τους έχουν θιγεί πολύ λιγότερο την τελευταία διετία.

Στο εσωτερικό της Γαλλίας, ο Μακρόν, αντιμέτωπος με δύο ακροδεξιούς υποψηφίους, τη Λεπέν και το Ζεμούρ, έχει αρχίσει να υιοθετεί μια αντιμεταναστευτική επικοινωνιακή πολιτική προκειμένου να αντλήσει όσες ψήφους μπορεί από τη συγκεκριμένη δεξαμενή ψηφοφορών. Συνεπώς, ερωτηθείς για την ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ, των οποίων οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις έχουν αρχίσει ήδη από το 2003 και έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο βαθμό, απάντησε ότι θέλει να αποφύγει να δεχτεί και άλλους μετανάστες στη χώρα του. Εξάλλου το μεταναστευτικό ζήτημα είναι από τα βασικά θέματα στα οποία θα επικεντρώσει η γαλλική προεδρία στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πρώτο εξάμηνο του 2022.

Στο θέμα της ενεργειακής μετάβασης, η Γαλλία ως μια χώρα με πολλά πυρηνικά εργοστασία δεν φαίνεται να επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και από τους γεωπολιτικούς συχετισμούς με τους ρωσικούς αγωγούς. Το αντίθετο μάλιστα, η Γαλλία επωφελήθηκε από την πρόσφατη μεταστροφή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προχωρήσει στο «πρασίνισμα» της πυρηνικής ενέργειας στο πλαίσιο του προγράμματος «ταξινόμησης» (taxonomy) για επενδύσεις με βιώσιμο χαρακτήρα.

Στην εξωτερική πολιτική, η πρόσφατη ελληνογαλλική συμφωνία αμυντικής συνεργασίας που επιστεγάστηκε με τον ερχομό των  Ραφάλ τις προήγουμενες μέρες και οι εξελίξεις στις χώρες γύρω από τη ζώνη του Σαχέλ στην αφρικανική ήπειρο καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να παρακολουθούμε τις κινήσεις της Γαλλίας σε αυτό το πεδίο.