Από την πρώτη μέρα δράσης του, ο Ισλαμικός Στρατός (ISIS/IS) επιδώθηκε σε σφαγές θρησκευτικών μειονοτήτων. Τα θύματά τους αριθμούν χιλιάδες, και σε εκατοντάδες χιλιάδες ανέρχονται όσοι εγκατέλειψαν τη Συρία, για να μη δολοφονηθούν λόγω της πίστης τους. Οι υπολογισμοί των θρησκευτικών αρχών, κάνουν λόγο για πάνω από 600.000 χριστιανούς πρόσφυγες – οι οποίοι, στην Ελλάδα, βρίσκονται σε στρατόπεδα προσφύγων μαζί με μουσουλμάνους και χωρίς καμμία ειδική πρόνοια προστασίας τους, ας σημειωθεί. Οι πληροφορίες μας λένε ότι πολλοί παριστάνουν τους μουσουλμάνους για να μη κινδυνεύουν από ακραία στοιχεία.
Στο μάτι του κυκλώνα και η Μητρόπολη Εμέσης (Χομς), Χαμα και Ταρτούς, της Συριακής ορθοδόξου Εκκλησίας, με εκατοντάδες θύματα των εξτρεμιστών ισλαμιστών, οπως αναφέρει στη συνέντευξή του στο the Press Project ο μητροπολίτης της περιοχής, Σεβασμιώτατος Σιλουανός Μπούτρος ΑλΝεμέ (Selwanos Boutros Alnemeh).
– Ποιά είναι η κατάσταση σήμερα, για το Χριστιανικό πληθυσμό, στην περιοχή σας;
– Ξέρετε ότι υπάρχουν πολλοί χριστιανοί στη Συρία, που δεν ήρθαν από άλλα μέρη, ήταν πάντα στη Συρία. Μιλάμε τη γλώσσα μας, την Αραμαϊκή, τη γλώσσα του Χριστού. Το 2011 άρχισε ο πόλεμος στη Συρία, με την ISIS, αυτούς που ήρθαν τους φανατικούς μουσουλμάνους, που ήρθαν να καταστρέψουν τις συνθήκες ζωής μας. Πριν ζούσαμε στη Συρία με ειρήνη, με αγάπη μεταξύ μας, όλοι, χριστιανοί και μουσουλμάνοι. Αλλά έφτασαν εκεί οι φανατικοί, που θεωρούν ότι η θρησκεία τους απαιτεί να αλλάξουν την κατάσταση που ζούσαμε στη Συρία. Στην αρχή είπαν ότι θέλουν Δημοκρατία, να αλλάξουν πρόεδρο και κυβέρνηση, αλλά σύντομα φάνηκε ότι δεν ήταν αυτός ο σκοπός τους. Ο σκοπός τους ήταν άλλος. Τώρα, εμείς οι χριστιανοί βρισκόμαστε σε καθεστώς διωγμού. Σε μας, στη μητρόπολη Εμέσης, κατάστρεψαν τις εκκλησίες μας, επτά εκκλησίες, και οι χριστιανοί, πάνω από 150.000, φύγανε. Πήγαν σε άλλα μέρη που είναι καλύτερα, δεν έχουμε πόλεμο και στρατιωτικές συγκρούσεις.
Σκότωσαν από μας πάνω από δύο χιλιάδες, απήγαγαν άλλους, και δύο δεσποτάδες, τρεις ιερείς, πάνω από εκατό ιερωμένους έχουν απαγάγει. Η κατάσταση είναι πολύ άσχημη. Πάνω από το 50% των χριστιανών έχουν φύγει από τη Συρία, γιατί δε βλέπουν μέλλον στη Συρία, θέλουν να στήσουν τη ζωή τους σε μέρη που έχει ειρήνη, στην Ελλάδα, την Ευρώπη, την Αμερική,μ τον Καναδά… Κι αυτό δεν είναι καλό για μας, τους χριστιανούς που ζούμε εκεί, στη Συρία, που είμαστε αρχαία Εκκλησία – από τη Δαμασκό ήρθε ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα. Θέλουμε να μείνουμε στη Συρία, την πατρίδα μας, να ξαναχτίσουμε τις εκκλησίες μας, να βοηθήσουμε τους λαούς μας να μείνουν. Δε θέλουμε να φύγουμε.
Τώρα, το κράτος μας βοηθάει. Ο πρόεδρος, ο στρατός, η κυβέρνηση είναι πολύ καλοί μαζί μας, βοηθάει τους λαούς, όλους τους λαούς, δεν είναι μόνο οι χριστιανοί. […] Τώρα, με το νέο νόμο στη Συρία ζητάμε την Ελευθερία μας, όλοι οι σύροι να είμαστε ίσοι, χριστιανοί ή μουσουλμάνοι να μην υπάρχει διαφορά. Αν το καταφέρουμε αυτό, ελπίζω και βλέπω το μέλλον μας να είναι καλύτερο. Ελπίζω ότι και η Ρωσία, που ξέρει την κατάσταση, και η Ελλάδα θα συνεχίσουν να φροντίζουν τους ανθρώπους εκεί, και στην Ελλάδα και στη Συρία.”
– Τι σημαίνει να ποιμαίνεις σήμερα το λαό της Συρίας;
– Είναι πάρα πολύ δύσκολο. Εχασα τον αδελφό μου, μάρτυρα στην Εκκλησία τον σκότωσαν. Πέθαναν στα χέρια μου, έκανα τις κηδείες από τετρακόσιους μάρτυρες. Χάσαμε τα σπίτια μας. Είναι πόνος στην καρδιά μας. Αλλά, εγώ που είμαι ο δεσπότης πρέπει να είμαι δυνατός, κοντά στο λαό μου. Έχω και τον προσωπικό μου πόνο, αλλά δεν μπορώ να τον δείξω, όταν είμαι με την οικογένεια που έχει μεγαλύτερο πόνο [απώλεια] από μένα. Πρέπει να είμαι ο καλός ποιμήν, να τους βοηθάω, να τους λέω ότι θα βγούμε από την κατάσταση αυτή. Να προσευχόμαστε, να πιστεύουμε ότι ο Θεός θα είναι μαζί μας, δε θα μας αφήσει. Δεν είναι εύκολο να διακονούμε τον λαό μας, όταν οι ίδιοι έχουμε πόνο. Αλλά Δόξα τω Θεώ, ο Θεός δε μας άφησε ποτέ, ήταν μαζί μας. Ήταν πολύ δύσκολα για το λαό. Όταν έχασαν τα πάντα, είπαν “που είναι ο Θεός;”. Αυτή ήταν η δύσκολη ερώτηση. Μετά, με την υπομονή, με την προσευχή, σιγά σιγά είμαστε καλύτερα. Αλλά η ψυχολογική κατάσταση που ζούμε είναι πολύ άσχημη. Είναι όλα δύσκολα. […]”
– Πιστεύετε ότι θα γυρίσουν πίσω οι πρόσφυγες που έχουν καταφύγει σε άλλες χώρες;
Μερικοί θα γυρίσουν, αυτοί που έφυγαν δεν άφησαν τη Συρία, η Συρία είναι στην καρδιά τους, βοηθάνε τους γονείς τους, το ξέρω αυτό, βοηθανε την οικογένειά τους, το χωριό τους, την Εκκλησία τους. Τώρα, μερικοί θα γυρίσουν αν δουν ειρήνη. Αλλά, η Μέση Ανατολή, η δική μας, δεν έχει ησυχία, βλέπετε, τώρα στο Λίβανο, πριν στο Ιράκ… […] Ζηταμε την ειρηνη αλλά…
– Από την Ελλάδα τι θα θέλατε;
Εσείς σαν Έλληνες κάνετε πολλά, οι Σύριοι που ήρθαν στην Ελλάδα βοηθήθηκαν. […] Θέλουμε να είναι η Ελλάδα μαζί μας, να φωνάζει για τη Δημοκρατία στη Συρία. Να στέλνει επιστολές σε ΕΕ και ΟΗΕ, να έχουμε καλές σχέσεις, να ανοίξει η πρεσβεία, να έρθετε.. […]”.-
Ψηφίδες της μεγάλης εικόνας
Η Συριακή Ορθόδοξη Εκκλησία είναι προχαλκηδόνια εκκλησία, με επικεφαλής τον Σύρο Πατριάρχη Αντιοχείας και πιστούς που προέρχονται από τα προαραβικά φύλα της περιοχής. Η ίδρυσή της ανάγεται στο 37 μΧ, από τον Απόστολο Πέτρο. Η λειτουργία γίνεται στα Αραμαϊκά και ακολουθεί το τυπικό της αρχαιότερης σωζόμενης λειτουργίας, αυτής του Αποστόλου Ιακώβου – εξ ου και το “παρατσούκλι” τους ως “Συρο-Ιακωβίτες”.
Από το 2011, όλοι οι Χριστιανοί της Συρίας, σε όποιο ανατολικό δόγμα κι άν ανήκουν, έχουν αντιμετωπίσει σφαγές, δολοφονίες, απαγωγές, προσφυγιά. Θεωρούν τόσο την ISIS όσο και την Τουρκία υπόλογες σε εγκλήματα πολέμου εις βάρος τους. Ένας μεγάλος αριθμός των αγωνιστών στο Κομπάνι είναι, άλλωστε, χριστιανοί. Μετά τη συνάντηση Πούτιν – Ερντογάν και τις σχετικές αποφάσεις, ελπίζουν στην προστασία της Μόσχας, ώστε να κρατήσουν τις πατρογονικές τους εστίες.
Πιστοί της συριακής εκκλησίας πολέμησαν στο πλευρό των Κούρδων (YPG/YPJ), και μάλιστα στις μονάδες τους συμμετείχαν και γυναίκες.
Το 2013, απήχθησαν ο ελληνορθόδοξος μητροπολίτης Χαλεπίου, Παύλος, και ο Συρο-Ιακωβίτης ομόλογός του, Ιμπραήμ (Αβραάμ). Η τύχη τους αγνοείται και σήμερα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, η κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν επέτρεψε να χτιστεί εκκλησία Συρο-Ιακωβιτών στην Κωνσταντινούπολη, αφιερωμένη στον Άγιο Εφραίμ. Είναι η πρώτη εκκλησία που χτίζεται στην Τουρκία από την εποχή των νεότουρκων. Η κίνηση αυτή έχει λάβει πολλαπλές πολιτικές αναγνώσεις.
Η συνέντευξη δόθηκε στα Ελληνικά. Στην απομαγνητοφώνηση διορθώθηκαν συντακτικά και ρηματικά λάθη, χωρίς να αλλάζει το νόημα. Το ηχητικό της συνέντευξης, αναλλοίωτο, μπορείτε να το βρείτε στην εκπομπή Venceremos της 29ης Οκτωβρίου 2019. Το βίντεο που συνοδεύει το άρθρο (εδώ) παρουσιάστηκε από τον σύριο Ελληνορθόδοξο μητροπολίτη Δημήτριο, στο V Christian Forum της Μόσχας, για να καταδείξει τις θυσίες και απώλειες της ελληνορθόδοξης χριστιανοσύνης, στα χέρια της ISIS. Είχε την ευγενή καλοσύνη να το παραχωρήσει για προβολή στο The Press Project.