Ο υπουργός Πολιτισμού μιλά για ανταγωνιστικότερη οικονομία, προβάλλοντας τον πολιτισμό ως ένα εθνικό συγκριτικό πλεονέκτημα, την ώρα που ένα από τα πλέον επιτυχημένα εγχειρήματα πολιτισμού στα πλαίσια της αυτοδιοίκησης όχι μόνο δεν πριμοδοτείται, αλλά έρχεται αντιμέτωπο με παράλογες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις
Πριν περίπου δέκα μέρες, ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, ανοίγοντας τις εργασίες του Συνεδρίου «Χρηματοδοτώντας τη δημιουργικότητα», είχε μια δυσάρεστη έκπληξη.
«Στην Ελλάδα, ο πολιτισμός δεν είναι μόνο η εθνική μας ταυτότητα και η εθνική μας υπερηφάνεια..», ανέφερε όλο αυτοπεποίθηση ο υπουργός, όταν ξαφνικά δυνατά γέλια και χειροκροτήματα τον ανάγκασαν να διακόψει.
Τελικά, ο Π. Παναγιωτόπουλος δεν τελείωσε ποτέ την παραπάνω φράση του, αφήνοντάς μας με την απορία. Μα τι άλλο είναι στην Ελλάδα ο πολιτισμός; Και πως άραγε χρηματοδοτείται η δημιουργικότητα στη χώρα μας; Ή μήπως δεν χρηματοδοτείται;
Χωρίς χρηματόδοτηση η «Καλή Τέχνη»
Μιλήσαμε με την Αμαλία Καλούση, δασκάλα φωτογραφίας στο δήμο Καλλιθέας εδώ και 23 χρόνια, η οποία μας εξήγησε του λόγους για τους οποίους ένα από τα πλέον επιτυχημένα πολιτιστικά εγχειρήματα στα πλαίσια της αυτοδιοίκησης, με μακρά παράδοση και περισσότερους από 2.000 ανήλικους και ενήλικους μαθητές αναγκάστηκε πρόσφατα να «παγώσει» τις δραστηριότητες του.
Πρόκειται, άλλωστε, για μια δύσκολη απόφαση για τους 13 ανθρώπους που εργάζονται για την «Καλή Τέχνη» και τους 25 μουσικούς του Ωδείου του δήμου Καλλιθέας, που παραμένουν απλήρωτοι από τον Οκτώβριο.
Ας γυρίσουμε όμως λίγο πίσω. Τον Σεπτέμβριο του 2012 οι δάσκαλοι – υπεύθυνοι για τα εργαστήρια ζωγραφικής, γραμμικού σχεδίου, κεραμικής, θεάτρου και χορού, αλλά και για τις ομάδες φωτογραφίας και αγιογραφίας του δήμου Καλλιθέας συστήνουν την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ.) «Καλή Τέχνη», καθώς πλέον για λόγους διαφάνειας απαγορεύονται οι ατομικές συμβάσεις έργου με τους δήμους.
Οι εργαζόμενοι, που συνεργάζονταν για πολλά χρονιά με το δήμο, ιδρύουν την Κοιν.Σ.Επ., ακριβώς επειδή ο νόμος 4019, που αφορά τη λειτουργία τους, επιτρέπει ξεκάθαρα τις προγραμματικές συμβάσεις των συγκεκριμένων συνεταιριστικών επιχειρήσεων με τους δήμους.
Στις αρχές του Δεκέμβρη, ωστόσο, το Ελεγκτικό Συνέδριο με την απόφαση 557 παγώνει τις προγραμματικές συμβάσεις των δήμων με τις Κοιν.Σ.Επ. όλης της χώρας, καθώς εντοπίζονται παρατυπίες στην λειτουργία της Κοιν.Σ.Επ. «ΣΥΝΕΡΓΩ» που συνάπτει μεγάλες συμβάσεις με περισσότερους δήμους. Το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφασίζει συγκεκριμένα ότι πλέον θα πρέπει να διενεργούνται διαγωνισμοί και όχι απευθείας αναθέσεις έργων στις Κοιν.Σ.Επ.
Η αιτιολογία είναι ότι κατά περίπτωση οι προγραμματικές αυτές συμβάσεις αντιτίθενται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία περί αθέμιτου ανταγωνισμού.
Τι σημαίνει αυτό;
Αυτό σημαίνει ότι οι προγραμματικές συμβάσεις του «ΣΥΝΕΡΓΩ», της Κοιν.Σ.Επ. που ελέγχεται για παρατυπίες, εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ γιατί προηγήθηκαν της απόφασης του Συνεδρίου, ενώ η προγραμματική σύμβαση της «Καλής Τέχνης», για την έγκριση της οποίας το υπουργείο Πολιτισμού χρειάστηκε κοντά δύο(!) μήνες, βρίσκεται παγωμένη, καθώς ακολούθησε της σχετικής απόφασης.
Αυτό, μάλιστα, που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι αν το υπουργείο δεν είχε καθυστερήσει με πρόσχημα μία σειρά δικαιολογίες την έγκριση, η σύμβαση θα επέτρεπε στους δασκάλους να συνεχίσουν κανονικά τα μαθήματά τους.
Σημ: Η φράση «ο πολιτισμός είναι οικονομία» αποδίδεται στη Λίνα Μενδώνη, Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού