«Άλλη μια χαμένη ευκαιρία…» χαρακτηρίζει η γαλάζια ΔΑΚΕ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που προωθεί η κυβέρνηση και το υπουργεί Παιδείας, υπό τον τίτλο «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο» σε συνέχεια των ρυθμίσεων του Ν.4692/12-06-2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».
Οι εκπαιδευτικοί, αφού ξεκαθαρίζουν πως από θέση αρχής υποστηρίζουν την διαδικασία αξιολόγησης, υπογραμμίζουν πως το εν λόγω κυβερνητικό σχέδιο στοχεύει σε ένα ασφυκτικό, ποσοτικοιημένο και ιεραρχικό σύστημα αξιολόγησης.
«Έχουμε, λοιπόν, ταχθεί ξεκάθαρα υπέρ μιας αξιολόγησης η οποία δε θα έχει καμία σχέση με βαθμολογική και οικονομική ή/και μισθολογική εξέλιξη, δε θα έχει σχέση με τιμωρία και ποινές, με απολύσεις, αργίες και διαθεσιμότητες» τονίζουν, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωσή τους, με την οποία διαμηνύουν πως στηρίζουν τις συλλογικές αποφάσεις του κλάδου, όπως και την απόφαση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) για αποχή – απεργία ενάντια στην αξιολόγηση σχολικών μονάδων.
Σημειώνεται πως η ΔΟΕ, με ανακοίνωσή της την 1η Φεβρουαρίου καταφέρεται εναντίον της κυβέρνησης, καθώς προωθεί το επίμαχο σχέδιο για την αξιολόγηση «εν μέσω πανδημίας και πάλι, με εκπαιδευτικούς και μαθητές να αγωνίζονται να επιβιώσουν και να κρατήσουν ζωντανή τη φλόγα της μάθησης σε σχολεία ανοιχτά, δίχως καμία υγειονομική, υλικοτεχνική και παιδαγωγική στήριξη από την πλευρά της ίδιας της κυβέρνησης, που αποτελεί δική της ευθύνη, έπειτα από δίμηνη αναστολή λειτουργίας».
Οι εκπαιδευτικοί υπενθυμίζουν μάλιστα πως υπουργείο Παιδείας και κυβέρνηση ψήφισαν -και πάλι εν μέσω πανδημίας και θέρους- τον περασμένο Ιούνιο « ένα αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο “Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις”, το οποίο ανάμεσα σε άλλες αντιεκπαιδευτικές διατάξεις περιλαμβάνει την πρόβλεψη, σε συνέχεια αντίστοιχων προσπαθειών όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, για την επιβολή της αντιδραστικής αξιολόγησης».
«Θα πρέπει να υπάρχει ταυτόχρονα κι ένα σύστημα υποστήριξης των σχολικών μονάδων δομημένο στη βάση κάλυψης των αναγκών τους και παράλληλα ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο ανάπτυξης, ενίσχυσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, πράγμα το οποίο απουσιάζει εδώ και χρόνια μετά την κατάργηση της μετεκπαίδευσης και της διακοπής της χορήγησης εκπαιδευτικών αδειών» αντιτείνει η ΔΑΚΕ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της ΔΑΚΕ:
Διαβάστε αναλυτικά και την ανακοίνωση της ΔΟΕ:
Θέμα: Ν. 4692/2020 και Υπουργική απόφαση «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο». Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. σε πλήρη διάσταση με τις ανάγκες της εκπαίδευσης επιλέγει να μετακυλήσει όλες τις ευθύνες της στους εκπαιδευτικούς.
ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΜΕ ΚΗΡΥΞΗ ΑΠΕΡΓΙΑΣ-ΑΠΟΧΗΣ
Το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση ψήφισαν τον Ιούνιο του 2020, εν μέσω πανδημίας, ένα αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», το οποίο ανάμεσα σε άλλες αντιεκπαιδευτικές διατάξεις περιλαμβάνει την πρόβλεψη, σε συνέχεια αντίστοιχων προσπαθειών όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, για την επιβολή της αντιδραστικής αξιολόγησης.
Τώρα, εν μέσω πανδημίας και πάλι, με εκπαιδευτικούς και μαθητές να αγωνίζονται να επιβιώσουν και να κρατήσουν ζωντανή τη φλόγα της μάθησης σε σχολεία ανοιχτά, δίχως καμία υγειονομική, υλικοτεχνική και παιδαγωγική στήριξη από την πλευρά της ίδιας της κυβέρνησης, που αποτελεί δική της ευθύνη, έπειτα από δίμηνη αναστολή λειτουργίας η κυβέρνηση προχωρά στην έκδοση της Υπουργικής Απόφασης «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο».
Πρόκειται για απαράδεκτη και εχθρική ενέργεια, στο πλαίσιο εφαρμογής της σκληρής αντιλαϊκής πολιτικής της, ενάντια στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που έχουν κρατήσει όρθιο το δημόσιο σχολείο κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, τα τελευταία χρόνια και που δίνουν εδώ και μήνες τη μάχη για τη στήριξη των μαθητών μέσα στην πανδημία χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από την πλευρά της κυβέρνησης. Η πολιτική αυτή, της απαξίωσης του κράτους προς τη δημόσια εκπαίδευση, έχει αποτύχει διεθνώς όπου εφαρμόστηκε, έρχεται σε αντίθεση με τις παιδαγωγικές έρευνες και τις θέσεις του κλάδου και επομένως απορρίπτεται.
Η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα αρνήθηκε πεισματικά να ακούσει τους εργαζόμενους, να συζητήσει με το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε, στη βάση των ψηφισμένων θέσεων του κλάδου, για όλα τα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία του Δημόσιου σχολείου.
Το περιεχόμενο της Υ.Α. είναι αποκαλυπτικό για τις πραγματικές στοχεύσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Η χρήση και μόνο του όρου «εξωτερική αξιολόγηση» δίνει τον τόνο της μετάθεσης του έργου έξω από το πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Το ίδιο και οι ποικίλες δημόσιες αναρτήσεις σε ιστοσελίδες και ηλεκτρονικές εφαρμογές που θα οδηγήσουν στον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών και των μαθητών με καταστροφικά αποτελέσματα για τη μαθησιακή διαδικασία.
Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου αναλαμβάνει ρόλο εξωτερικού αξιολογητή της σχολικής μονάδας με «όπλο του» μια δεκάβαθμη κλίμακα αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης.
Μέσα σε ένα κλίμα αυταρχισμού, ελέγχου, απαξίωσης των εκπαιδευτικών και του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων, που καλείται να «υποτάσσεται» στα κελεύσματα και τις αποφάσεις της Διεύθυνσης, ενοχοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία, οι ίδιοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους, για ό,τι δεν πάει καλά στην εκπαιδευτική διαδικασία και από την άλλη στόχος είναι να αθωωθούν οι αντιεκπαιδευτικές – αντιλαϊκές πολιτικές της κυβέρνησης. Το πλαίσιο των οδηγιών στην αξιολόγηση των κριτηρίων προσδίδει έναν ελεγκτικό χαρακτήρα και η ποσοτικοποίηση της αξιολογικής διαδικασίας (βαθμολογικές κλίμακες) πολύ εύκολα εργαλειοποιείται στο πλαίσιο μιας διαδικασίας κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων με βάση τους γενικότερους σχεδιασμούς της κυβέρνησης (σύνδεση με χρηματοδότηση, επιλογή σχολικής μονάδας από τους γονείς η οποία θα δημιουργήσει ταξικούς διαχωρισμούς, μεταφορά, αρχικά, δομών του δημόσιου σχολείου στην τοπική αυτοδιοίκηση κλπ.)
Ακολουθεί σε λίγους μήνες, αφού με την Υ.Α. «χτίζεται», το πλαίσιο υλοποίησης της νέας ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως ο ατομικός έλεγχος των εκπαιδευτικών για το κατά πόσο θα υλοποιούν τις κυβερνητικές πολιτικές.
Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του αγώνα για την αποτροπή της υλοποίησης των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της κυβέρνησης. Ο νικηφόρος αγώνας του κλάδου ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση του Π.Δ. 152/2013 και του ν.4024/2011 αποτελεί παρακαταθήκη και οδηγό μας. Όπως αφήσαμε στα χαρτιά τις ρυθμίσεις για την αναμετάδοση του μαθήματος και τις κάμερες στην τάξη, όπως ακυρώσαμε τις πραξικοπηματικές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης με τις εκλογές – παρωδία για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, με το εμφατικό 95% αποχή, έτσι και τώρα μπορούμε να εμποδίσουμε τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Κηρύσσουμε απεργία-αποχή
από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 12 Ιουνίου 2020) καθώς και από την Υπουργική Απόφαση «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο» και καλύπτουμε πλήρως τους συναδέλφους στο να μην τις εφαρμόσουν, με την πλήρη νομική τεκμηρίωση και στήριξη όλων μας των ενεργειών.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δυναμικά και υπεύθυνα οργανώνει όλες τις δράσεις που είναι αναγκαίες ώστε η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ., ακούγοντας τη φωνή των εκπαιδευτικών που δίνουν καθημερινά μόνοι τους τη μάχη για το δημόσιο σχολείο, να αποσύρει την Υ.Α. και τον νόμο 4692/2020.
Σε αυτή τη βάση, καλούμε επιπλέον:
- Όλα τα σωματεία να πάρουν μέτρα για την υλοποίηση της απόφασης για την απεργία – αποχή. Να οργανώσουν με όλα τα μέσα την ενημέρωση συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους πραγματικούς στόχους της επιχειρούμενης «αξιολόγησης».
- Τους Συλλόγους Διδασκόντων να συμμετέχουν στην απεργία – αποχή της Δ.Ο.Ε. (θα σταλούν αναλυτικές οδηγίες τις επόμενες μέρες εξειδικεύοντας τις νομικές ενέργειες σε συνεργασία με τη νομική μας σύμβουλο και θα πρέπει να ακολουθηθούν π.χ. αναλυτικά βήματα ή/και πρακτικά συλλόγου διδασκόντων κλπ.) και με βάση αυτή την απόφαση, να μην προχωρήσουν σε καμία διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της Υ.Α. (ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, συγκρότηση ομάδων δράσης, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης»).
- Ειδικά καλούμε τα στελέχη εκπαίδευσης (Διευθυντές σχολείων, Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κ.τ.λ.) να συνταχθούν με την απόφαση του κλάδου συμμετέχοντας στην απεργία – αποχή.
Σημειώνουμε ότι η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Άλλωστε η απεργία – αποχή χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα από την ΑΔΕΔΥ σε όλο το Δημόσιο με μεγάλη επιτυχία και καθολική συμμετοχή των εργαζομένων.