Η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων του Συνδικάτου Επισιτισμού και Τουρισμού από τη μεριά της, κάνει λόγο «για δολοφονίες των υπαλλήλων με σκοπό το κέρδος, επισημαίνοντας ότι μόνο τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν πεθάνει συνολικά 14 ντελιβεράδες». Τονίζουν ότι οι εργοδότες κάνουν αγωγές εις βάρος τους όταν διεκδικούν το δίκιο τους και ζητούν να θεσπιστεί ένα πολύ αυστηρό νομικό πλαίσιο, ώστε οι εργοδότες να τους παρέχουν όλα τα μέσα που προβλέπονται για την εργασία τους.

Στη χώρα μας το να παραγγέλνουμε φαγητό ή καφέ καθώς και τα αμέτρητα μηχανάκια διανομέων που τρέχουν να προλάβουν στους δρόμους, είναι πολύ συνηθισμένες εικόνες. Το μενού όμως για τους εργαζομένους φαίνεται να μην είναι καθόλου εύγεστο. Στον κλάδο των υπηρεσιών εστίασης εντοπίστηκε και ο μεγαλύτερος αριθμός αδήλωτων εργαζομένων, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο «ΑΡΤΕΜΙΣ» του Υπουργείου  Εργασίας, Κοινωνικής  Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης  για την καταπολέμηση της ανασφάλιστης και αδήλωτης εργασίας.


Κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας που εντοπίστηκε ο μεγαλύτερος αριθμός αδήλωτων εργαζομένων κατά το διάστημα 15.09.2013 έως 31.12.2017.

Στις 28 Δεκέµβρη 2018 εγκρίθηκε εγκύκλιος με πανελλαδική ισχύ, βάσει της οποίας «οι εργοδότες είναι υποχρεωµένοι να παρέχουν Μέσα Ατοµικής Προστασίας (ΜΑΠ) σε όλους τους οδηγούς δικύκλου, κούριερ, διανοµείς και εξωτερικούς υπαλλήλους. Οι εργαζόµενοι διανοµείς, κούριερ και εξωτερικοί υπάλληλοι που θα καταγγείλουν στην Επιθεώρηση Εργασίας (ΣΕΠΕ) τη μη παροχή ΜΑΠ, θα δικαιώνονται και η επιχείρηση θα πρέπει να τους τα παρέχει» γράφει η απεργιακή ανακοίνωση της ΣΒΕΟΔ. Τα ΜΑΠ – κράνος, µπουφάν µηχανής, παντελόνι µηχανής, γάντια µε κόκαλα, µπότες µηχανής και αδιάβροχα µε ανακλαστήρες – αποτελούν μία από τις τέσσερις διεκδικήσεις των εργαζομένων καθώς «θα µειώσουν τους θανάτους και τους τραυµατισµούς αµέτρητων συναδέλφων».

«Ακόµα, µε βάση την εγκύκλιο, αποτελεί υποχρέωση του εργοδότη η παροχή εταιρικού δικύκλου. O κάθε εργαζόµενος διανοµέας, κούριερ και εξωτερικός µπορεί να προσφύγει στο αρµόδιο ΣΕΠΕ και να διεκδικήσει αρχικά τα έξοδα κίνησης και σέρβις και στη συνέχεια εταιρικό µηχανάκι. Σε κάθε περίπτωση ο κάθε συνάδελφος µπορεί να έρθει από το Σωµατείο και µε τη στήριξη µας να προχωρήσει στις παραπάνω διεκδικήσεις» ενημερώνουν οι εργαζόμενοι που συναντήθηκαν με επιτροπή του υπουργείου Εργασίας στις 15 Ιανουαρίου. «Δεσµεύτηκαν πως θα ενηµερώσουν όλα τα ΣΕΠΕ στην επικράτεια για την εγκύκλιο, ώστε οι εργαζόµενοι που διεκδικούν να δικαιώνονται» προσθέτουν.

«Στους κούριερ, τους διανοµείς και τους εξωτερικούς υπαλλήλους η συντριπτική πλειοψηφία τα παρέχουµε εµείς στους εργοδότες. Η παροχή εταιρικού δικύκλου θα έπρεπε να ήταν αυτονόητη και όχι να είναι αίτηµα. Απίστευτο και µη λογικό είναι αυτό που συµβαίνει τώρα: διαλύουµε τα δίκυκλα µας στην επιχείρηση του κάθε αφεντικού και εµείς όχι µόνο δεν παίρνουµε ούτε ένα ευρώ ως αποζηµίωση, αλλά ούτε και τα έξοδα συντήρησης και βενζίνες. Το παράλογο είναι πως πληρώνουµε όλες τις σχετικές υποχρεώσεις (ασφάλεια, σήµα, κτεο) και παρέχουµε το δίκυκλο σα να είµαστε συνέταιροι» εξηγούν στην ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι. «Σήµερα, λόγω των πενιχρών µισθών και των µνηµονιακών συνθηκών, δεν επισκευάζουµε συχνά και επιµελώς το δίκυκλο. Αντίθετα ο εργοδότης είναι υποχρεωµένος να το έχει συντηρηµένο µε βάση τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και µε βιβλίο συντήρησης» τονίζουν οι διανομείς της ΣΒΕΟΔ που διεκδικούν όσα κερδήθηκαν στα χαρτιά να γίνουν άμεσα πράξη.

Ένα επιπλέον αίτημα είναι να ενταχθεί η εργασία τους στα βαρέα και ανθυγιεινά αφού όπως τονίζουν, «Ο εργασιακός µας χώρος είναι ο δρόµος. Οι κακοτεχνίες και οι κακοσυντηρηµένοι δρόµοι, η συνεχής µας έκθεση στους θορύβους και τη µόλυνση της πόλης, η εργασία κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, τα συχνά, θανατηφόρα ή µη, εργατικά ατυχήµατα, οι µυοσκελετικές παθήσεις που ακολουθούν το επάγγελµα, το άγχος, η ένταση και το γεγονός πως η Ελλάδα έχει πρωτιά στα τροχαία ατυχήµατα, συνιστούν αρκετούς λόγους ώστε το επάγγελµά µας να ενταχθεί στα βαρέα και ανθυγιεινά – πράγμα που σηµαίνει µείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και αύξηση των µισθών. Τέλος, κούριερ, ντελιβαράδες και εξωτερικοί διεκδικούν «ενιαία ειδικότητα»: «Όλοι µεταφέρουµε προϊόντα ή/και υπηρεσίες. Η τριχοτόµησή µας στηρίζει το διαίρει και βασίλευε, ευνοεί την υποτίµηση και την απαξίωση του επαγγέλµατος. Η νοµοθέτηση των παραπάνω διεκδικήσεων θα βάλει φρένο στην υποτίµηση και απαξίωση του κλάδου µας στις άµεσες µειώσεις µισθών, στη στυγνή εκµετάλλευσή µας, στην εργοδοτική βία και ασυδοσία. Θα µειώσει τα εργατικά, θανατηφόρα ή µη, ατυχήµατα».

Η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης συναντήθηκε την Τετάρτη 20/3 με τον Γ.Γ. του υπ. Εργασίας, Ανδρέα Νεφελούδη, και έθεσε επίσης στο τραπέζι τα φλέγοντα ζητήματα του κλάδου: να θεσπιστεί νομοθετικό πλαίσιο που να υποχρεώνει τους εργοδότες να τηρούν κανόνες και μέτρα υγιεινής και ασφάλειας ώστε να μειωθούν τα εργατικά δυστυχήματα, να γίνονται εκτεταμένοι έλεγχοι από τον ΕΦΚΑ και την Επιθεώρηση Εργασίας με πρόστιμα στους εργοδότες, να θεσπιστεί η κλαδική σύμβαση εργασίας και να υπάρξουν άμεσες αποφάσεις για τα περιστατικά βίας εις βάρος διανομέων.  

Στην απεργία της 11ης Απριλίου θα πραγματοποιηθούν μοτοπορείες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ενώ απεργιακή κινητοποίηση οργανώνεται και σε άλλες πόλεις όπως την Πάτρα.