Η Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού λοιπόν, που συστάθηκε «με τη δεύτερη», καθώς μέλη της ενημερώθηκαν πρώτα ότι θα συμμετείχαν και έπειτα, στα μέσα Αυγούστου, ότι δεν θα συμμετείχαν στη σύνθεση, είχε να επιλέξει ανάμεσα σε μία μόνο ταινία, ενώ μάλιστα, δύο ακόμα μέλη της ανακοίνωσαν τις παραιτήσεις τους.

Η δήλωση του Υφυπουργού Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα, αναφέρει:

«Συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης 10 Σεπτεμβρίου 2024 η Επιτροπή Επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει την χώρα μας κατά τη διαγωνιστική διαδικασία των βραβείων OSCAR.

Στην διαδικασία συμμετείχαν 6 μέλη της επιτροπής και αφού διαπιστώθηκε η απαρτία τα μέλη ενέκριναν τη συμμετοχή στη διαδικασία των OSCAR, της ταινίας Η Φόνισσα, της Εύας Νάθενα, κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία.

Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου ακολούθησαν οι παραιτήσεις των κ.κ. Αν. Μίχου και Ν. Πλατύραχου, τους οποίους και ευχαριστούμε για την συμμετοχή τους».

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι όπως παραδέχεται το Υπουργείο, δύο μέλη της  Επιτροπής παραιτήθηκαν άμεσα, μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής.

Σε δήλωσή του στο «Documento», ο Νίκος Πλατύραχος ανέφερε:

«Όταν δέχτηκα να μπω στην επιτροπή δεν είχα συνολική εικόνα του τι είχε συμβεί. Μπροστά στην τόση διαίρεση του κινηματογραφικού χώρου, μιας κοινότητας που θα έπρεπε να είναι ενωμένη, δεν μπορούσα να συμμετέχω σε μια επιτροπή που είναι κομμάτι μιας διαμάχης, άσχετα με το ποιός έχει δίκιο. Θα παρέμενα στην επιτροπή υπό έναν όρο, να επανέλθουν όλες οι ταινίες».

Υπενθυμίζεται ότι  το φιάσκο του Υπουργείου Πολιτισμού, γύρω από τη σύνθεση της Επιτροπής που θα επέλεγε την ταινία για τα Όσκαρ, είχε οδηγήσει την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου να ζητήσει την ακύρωση της ελληνικής συμμετοχής. Σχεδόν όλες οι ταινίες είχαν αποσυρθεί άλλωστε από τη διαδικασία.

Όπως ανέφερε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στην επιστολή της, στις 23 Αυγούστου:

«Θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».