της Γεωργίας Κριεμπάρδη

Στα τέλη Απριλίου του ’95 η βόλτα μιας παλιάς παρέας στα μικρά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, έμελλε να είναι κάπως διαφορετική , και τελικά η αρχή της Ομάδας.

” Τα λιμάνια μισοάδεια, οι δρόμοι έρημοι, τα μαγαζάκια της παραλίας κλειστά, χωρίς την βουή και την κίνηση των παραθεριστών.

… Είχε φουρτούνα, απαγορευτικό!

Το καράβι δεν ήρθε και μαζί μ’ αυτό και ο δάσκαλος!!!

Δεν έφυγαν και τα ψάρια …

και η ετοιμόγεννη για την πόλη!

και ο αγροτικός με τη γριά μαμή τι θα κάνουν; Ό,τι μπορούν!

Ο θεός να βάλει το χέρι του !!!

Τα λιγοστά παιδιά που απέμειναν στον αυλόγυρο του σχολείου,

μην έχοντας τι άλλο να κάνουν το ‘ριξαν στο παιχνίδι ….

Όχι όμως για πολύ.

Οι πρώτες σταγόνες έπεσαν.

Μια γυναίκα βγήκε στο παραθύρι. Φώναξε δυο ονόματα.

Σιγά σιγά οι πιτσιρικάδες σκόρπισαν, η βροχή δυνάμωνε,

τα τζαμιλίκια στα πορτοπαράθυρα έκλειναν.

Μόνο το καφενείο της πλατείας γέμισε με μιας.

Εκεί χωθήκαμε και εμείς.

Κάτσαμε ένα γύρο. Κάποιος ντόπιος φώναξε στον καφετζή:

Κέρνα τα παιδιά!

Ήπιαμε τσάι καυτό, με μέλι ντόπιο θυμαρίσιο.

Κι ακούσαμε ιστορίες για τις δουλειές που λιγοστεύουν.

Τις καλάδες που μένουν στα ψυγεία,

την έλλειψη των γιατρών,

το λιμάνι που δεν φτιάχνεται εικοσιπέντε χρόνια τώρα,

τα καράβια που τις περισσότερες φορές δεν έρχονται…

Κοιταχτήκαμε στα μάτια. Είχαμε πάρει την απόφαση.

Έπρεπε να ενεργοποιηθούμε, να προσπαθήσουμε, να βοηθήσουμε.

Παντού. Όπου και όπως μπορούμε.

Γυρίσαμε πολλά νησιά εκείνο τον Απρίλη του ’95.

Θέλαμε να τα δούμε, να τα γνωρίσουμε ξανά. Από την αρχή. Με άλλο μάτι. Σε άλλη εποχή.

Θέλαμε να ζήσουμε την ερημιά τους, την μοναξιά τους, τις ταλαιπωρίες τους αλλά και την επίμονη θέλησή τους και τον αγώνα τους να μείνουν εκεί στον τόπο τους, να ζήσουν και να προκόψουν μαζί του.

Στο τελείωμα εκείνου του ταξιδιού γεννήθηκε η ΟΜΑΔΑ ΑΙΓΑΙΟΥ ”

Για 11 ολόκληρες ημέρες, από τις 16 Μαίου, γιατροί όλων των ειδικοτήτων, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός και εθελοντές ξεκίνησαν τον 30ο Επετειακό Διάπλου με πρώτο σταθμό τους Φούρνους, και ακολούθησαν τα νησιά Θύμαινα, Αγαθονήσι, Αρκοί, Λειψοί, Πάτμος, Κίναρος, Σίκινος και το Κουφονήσι.

Κατά τη διάρκεια του 30ου Επετειακού Διάπλου, ιατρικές υπηρεσίες, έργα υποδομής, εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και περιβαλλοντολογικές δράσεις και νέες πρωτοποριακές υπηρεσίες τέθηκαν στη διάθεση των κατοίκων.

Η HOPEgenesis ιδρύθηκε το 2015 από το Δρ. Στέφανο Χανδακά, MD, MBA, PhD, Μαιευτήρα-Γυναικολόγο Ενδοσκοπικό Χειρουργό. Mια συζήτηση σε ένα καφενείο στους Φούρνους ήταν η σπίθα για να γεννηθεί η ιδέα. Σε μια συζήτηση του γιατρού με τον τότε δήμαρχο του νησιού, Γιάννη Μαρούση, έγινε ξεκάθαρη η ανάγκη να δοθεί έμφαση στο τεράστιο πρόβλημα της υπογεννητικότητας στη νησιωτική χώρα. Στόχος της Οργάνωσης είναι η γνωστοποίηση, ανάλυση και μελέτη των αιτιών του ζητήματος της υπογεννητικότητας, με σκοπό να δημιουργηθούν ενέργειες και δράσεις που θα ανατρέψουν το αρνητικό ισοζύγιο γεννήσεων-θανάτων. Σ’ ένα νησί όπως οι Φούρνοι, με περίπου 1000 κατοίκους, θα έπρεπε να γεννιούνται 10 παιδιά τον χρόνο. Το 2014 είχε γεννηθεί μόλις ένα. Μάλιστα, το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά από το 1947 που το ισοζύγιο γεννήσεων ήταν αρνητικό.

Ο Στέφανος Χανδακάς έσκυψε πάνω στο πρόβλημα. «Ταξίδευα 10 χρόνια με την Ομάδα, όμως εκείνη τη χρονιά αντιλήφθηκα το πρόβλημα. Το δημογραφικό είναι ένα πανελλήνιο πρόβλημα, ωστόσο στα ακριτικά νησιά είδαμε ότι ήταν πιο πιο έντονο. Μιλάμε για ελάχιστες και μηδεμινές γεννήσεις. Στους Φούρνους το 2015 γεννιόταν ένα παιδί τον χρόνο και τώρα 14, την Πάτμο όταν την υιοθετήσαμε είχε 25 γεννήσεις τον χρόνο και τώρα έχει 70».

Τα μοναδικά κριτήρια για να μπει ένα νησί στο πρόγραμμα είναι να έχει μεγάλο αρνητικό ισοζύγιο γεννήσεων και να έχει δυσκολία σε δομές πρόσβασης.

«Το βασικό ήταν να καταγράψουμε το πρόβλημα. Όσο περίεργο κι αν φαίνεται δεν υπήρχαν μελέτες να καταγράφουν το πρόβλημα. Κάναμε μελέτη με το Πανεπιστήμιο Πειραιά πάνω στο ζήτημα και είδαμε ότι οι αιτίες του προβλήματος είναι διαφορετικές σε ένα νησί από την ηπειρωτική χώρα. Στο νησί είδαμε ότι επικρατεί ο φόβος. Οι γυναίκες προβληματίζονται τι θα κάνουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης με τις πολλές εξετάσεις που χρειάζονται τις διακομιδές στα κέντρα κλπ. Να θυμίσουμε πως το 2015 που ξεκινήσαμε ήταν η βαθιά κρίση και πολλές από τις δομές του ΕΣΥ είχαν αποψιλωθεί, δεν υπήρχε ούτε μαία στα νησιά. Είχε δημιουργηθεί ανασφάλεια στις γυναίκες. Φτιάξαμε ένα δίκτυο από γιατρούς, κάναμε ένα πρόγραμμα για τις δωρεάν διακομιδές τους, δημιουργήσαμε γενικά ένα συμπληρωματικό υποστηρικτικό πλαίσιο στις γυναίκες. Η έγκυος το μόνο που έχει να κάνει είναι να επικοινωνήσει μαζί μας και το μόνο κριτήριο για να μπει στο πρόγραμμά μας είναι να είναι μόνιμη κάτοικος νησιού».

H HOPEgenesis αυτή τη στιγμή δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 450 απομακρυσμένες περιοχές (ακριτικά νησιά και δυσπρόσιτα χωριά), συνεργάζεται με 24 ιατρικά κέντρα σε Αθήνα και επαρχία (δημόσια και ιδιωτικά), και η ιατρική της ομάδα αποτελείται από περισσότερους από 50 εθελοντές ιατρούς, μαίες και άλλους επαγγελματίες υγείας, που βρίσκονται σε 15 διαφορετικά μέρη της Ελλάδας.

Είναι η ”μαμά” για περισσότερα από 900 παιδιά. Από τη γέννηση ως το μεγάλωμά τους. Όσο για το πρώτο στάδιο, ο κ. Χανδακάς αναφέρει πως η HOPEgenesis παρέχει και θεραπείες εξωσωματικής δωρεάν. Τα έξοδα μιας εγκυμοσύνης είναι πολλά. «Μας έλεγαν τα κορίτσια από τους Φούρνους ότι το ”δωρεάν” για εκείνες είναι 10.000 ευρώ. Κάνουν δηλαδή στο δημόσιο νοσοκομείο τον υπέρηχο δωρεάν, αλλά πρέπει να ταξιδέψουν -εν προκειμένω- Ρόδο στο νοσοκομείο, να μείνουν εκεί σε ξενοδοχείο, υπολογίστε και τη μετακίνηση και τα εκεί έξοδα -όλο αυτό κοστίζει 1000 ευρώ σε ένα ζευγάρι. Κι αυτό πρέπει να το κάνει κάθε μήνα».

Η HOPEgenesis φροντίζει και αγκαλιάζει το παιδί και στο μεγάλωμά του. «Υπάρχει αλυσιδωτή ανάπτυξη -φτιάχνουν παιδικούς σταθμούς, σχολεία παιδικές χαρές, γήπεδα κ.α. Όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, εξυπηρετούμε και τις νέες ανάγκες. Τώρα έχουμε ένα νέο πρόγραμμα να φτιάξουμε μέχρι το 2026 12 παιδικούς σταθμούς. Έχουμε ήδη παραδώσει σε Πάτμο, Άγραφα, Λειψούς, Καστελόριζο και φέτος συνεχίζουμε με Κάσο, Χάλκη κ.α. Υποστηρίζουμε το μεγάλωμα των παιδιών. Είναι τα παιδιά μας. Κάθε χρόνο τα συναντάμε».

Καταλήγοντας, ο γιατρός αναφέρεται σε ένα μεγάλο αγκάθι του ζητήματος, την έλλειψη ενημέρωσης και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. «Για την αντισύλληψη και το κομμάτι της γονιμότητας δυστυχώς, δεν υπάρχει ενημέρωση. Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε όσες περισσότερες ενημερωτικές ημερίδες. Υπάρχει σημαντική έλλειψη γνώσης και πολλά ταμπού. Έρχονται δηλαδή πολλά ζευγάρια που δυσκολεύονται να τεκνοποιήσουν και μας λένε τάχα για έναν φίλο τους… Αυτά είναι τα ταμπού της κλειστής κοινωνίας».

[Dimitrios Bouras]

Οι νησιώτες λένε πως πραγματικός νησιώτης είναι αυτός που ζει στο νησί τον χειμώνα. Και δε θα διαφωνήσουμε. Η πραγματικότητα πίσω από τα λαμπερά φλας στα σοκάκια τις νύχτες του καλοκαιριού και τα ηλιοβασιλέματα μέσα απ’ τα οποία βλέπεις τουρίστες να φιλιούνται είναι διαφορετική. Οι χειμώνες στο νησί είναι δύσκολοι. Δεν έχουν τη μαγεία του καλοκαιριού. Οι νησιώτες τους χειμώνες παλεύουν με τις θάλασσες, προσαρμόζουν την καθημερινότητα τους σε συνθήκες δύσκολες.

Με εκείνη παλεύουν. Εκείνη αγαπούν.