Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Αριστοτέλης» δημοσιεύει ανοικτή επιστολή προς τους γονείς, σχετικά με τη δημιουργία των «Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων», που δρομολογεία η κυβέρνηση. «Το Υπουργείο ισχυρίζεται ότι θα αναβαθμιστεί η γειτονιά, ότι θα υπάρξει όσμωση με τα γειτονικά σχολεία και έτσι όλα μαζί θα αναβαθμιστούν. Εμείς καταλαβαίνουμε ότι η γειτονιά θα χάσει το σχολείο της και τα παιδιά θα χωριστούν στα δύο, οι πατρίκιοι και οι πληβείοι, οι καλοί και οι κακοί. Και τέτοιοι διαχωρισμοί μόνο θετικά δεν μπορούν να λειτουργήσουν στο εσωτερικό μιας μικρής κοινωνίας όπως είναι η γειτονιά» τονίζει.

Το νομοσχέδιο έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, καθώς προβλέπεται ότι υφιστάμενα σχολεία σε περιοχές που αντιμετωπίζουν «οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις» θα μεταμορφωθούν σε Ωνάσεια Σχολεία με τη χρηματοδότηση του ιδρύματος Ωνάση. Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση για αξιοκρατικές διαδικασίες εισαγωγής και προτεραιότητα στις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, ο εκπαιδευτικός κόσμος αντιδρά εξαιτίας των πολύ αυστηρών κριτηρίων εισαγωγής που θα οδηγήσουν στο να ευνοηθούν οικογένειες που θα μπορούν να υποστηρίξουν φροντιστήρια και στον αποκλεισμό μαθητών από τα σχολεία της γειτονιάς τους. Αντιδράσεις έχουν ξεσηκώσει και τα πολύ αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης καθηγητών που θα είναι άμεσα συνυφασμένα με την επίδοση των μαθητών. Οι Ενώσεις εκπαιδευτικών, η συντονιστική επιτροπή μαθητών και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, σήμερα συσκέπτονται και πρόκειται να αντιδράσουν με στάσεις εργασίας και κινητοποιήσεις.

Η σύμβαση δωρεάς του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία εγκρίθηκε την Πέμπτη, 30/1. «Ναι» επί της αρχής δήλωσαν η Νέα Δημοκρατία, το ΠΑΣΟΚ και η Πλεύση Ελευθερίας.

Αναλυτικά η επιστολή του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε «Αριστοτέλη»:

Αγαπητοί γονείς,

Όπως θα έχετε ακούσει το Υπουργείο Παιδείας πρόκειται να μετατρέψει 22 δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια σε Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία σε γειτονιές που αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με τη διατύπωσή του, «κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», σε λεγόμενες υποβαθμισμένες «ευάλωτες γειτονιές», όπως ο Κολωνός, η Κυψέλη, το  Μενίδι, το Πέραμα και το Περιστέρι στην Αττική. Με άλλα λόγια το Ίδρυμα Ωνάση θα πάρει έτοιμα τα σχολεία των γειτονιών μας, μάλιστα για να μας χρυσώσει το χάπι, θα τα ανακαινίσει, θα καλύψει τα λειτουργικά τους έξοδα και μετά θα επιλέξει τους μαθητές και τις μαθήτριες που θα φοιτήσουν εκεί και θα εισάγει ένα διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών. Εύλογα σε εκπαιδευτικούς, σαν κι εμάς, γονείς και μαθητές γεννιούνται κάποια κρίσιμα ερωτήματα.

Πόσο δημόσια είναι τα Ωνάσεια σχολεία;

Δημόσιο σχολείο της γειτονιάς σημαίνει πρώτα απ’ όλα ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, χωρίς ταξικούς διαχωρισμούς και διακρίσεις. Αντίθετα, τα Ωνάσεια σχολεία θα δέχονται παιδιά μετά από γραπτές εξετάσεις γνώσεων και δεξιοτήτων στην Α’ Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου. Ήδη τα φροντιστήρια έχουν έτοιμα τα πακέτα προετοιμασίας, με τα αζημίωτο φυσικά. Οι οικογένειες και τα παιδιά θα πρέπει να τρέχουν από τα γεννοφάσκια τους να κάνουν φροντιστήρια κυνηγώντας το όνειρο ενός «καλύτερου» σχολείου, ένα όνειρο που θα έπρεπε να είναι πραγματικότητα για ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ σε ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ.

Να θυμίσουμε ότι τα Ωνάσεια Σχολεία έρχονται αμέσως μετά την πρόταση για εισαγωγή του θεσμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate, ΔΑ-IB) και στα δημόσια σχολεία, ενός απολυτηρίου που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Το Διεθνές Απολυτήριο είναι ένα ταξικά διαφοροποιημένο απολυτήριο. Είναι προφανές ότι Διεθνές Απολυτήριο δεν θα παρέχεται από όλα τα δημόσια σχολεία αλλά μόνο από τα επίλεκτα, όπως φυσικά θα είναι και τα Ωνάσεια. Και το πιθανότερο είναι να αποτελεί το διαβατήριο για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Οι υπόλοιποι για να έχουν πρόσβαση στα Πανεπιστήμια θα μπαίνουν στη γνωστή κούρσα των Πανελληνίων και της οικονομικής αφαίμαξης των οικογενειών τους.

Διεθνές Απολυτήριο και Ωνάσεια λοιπόν είναι θεσμοί που εντείνουν τις ανισότητες στην πρόσβαση στη γνώση υπονομεύοντας περαιτέρω το θεμελιώδες και καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά.

Τα παιδιά της γειτονιάς που ανήκουν γεωγραφικά σε αυτά τα σχολεία, πού θα πάνε;

Όποιο παιδί ανήκει στο σχολείο που θα μετατραπεί σε Ωνάσειο θα πρέπει αναγκαστικά να αναζητήσει αλλού σχολική στέγη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ψάξει σε όλα τα γειτονικά σχολεία να βρει αν υπάρχει θέση για να εγγραφεί. Θα γίνει δηλαδή ένας νομάς μαθητής και μαθήτρια που θα αναζητά σχολείο. Όπου υπάρχει θέση, όσο μακριά από το σπίτι του κι αν είναι αυτό 2,3,5,10 χιλιόμετρα, χωρίς φυσικά να υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη μετακίνηση των παιδιών που θ’ αναγκαστούν να «μεταναστεύσουν». Τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία στην πρώτη μεταβατική φάση θα τα αφήσουν να τελειώσουν το σχολείο τους, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια τον ίδιο δρόμο με τα άλλα παιδιά της γειτονιάς τους, τον δρόμο του Νομά-Μαθητή.

Θα υπάρχουν θέσεις στα όμορα σχολεία;

Τα σχολεία που θα είναι όμορα σε Ωνάσειο σχολείο φυσικά θα πρέπει να υποδεχθούν όλους τους μαθητές της περιοχής που δεν στάθηκαν «άξιοι» να εισαχθούν στο «αναβαθμισμένο» αυτό σχολείο! Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά θα στοιβαχτούν σε σχολεία που πρακτικά δεν χωράνε και η εκπαίδευσή τους θα υποβαθμιστεί περαιτέρω. Τι να κάνουμε όμως; Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός η ανισότητα είναι φυσική…Ακόμη δεν γνωρίζουμε με σαφήνεια ποιος θα έχει δικαίωμα αίτησης σε Ωνάσειο σχολείο. Θα έχουν μόνο τα παιδιά της γειτονιάς ή και των γύρω περιοχών ή όλης της Αττικής; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα αναδείξει και το πλήθος των μαθητών που θα αναγκαστούν να μετακινηθούν και την επιβάρυνση των όμορων σχολείων.

Πώς θα διοικούνται τα Ωνάσεια Σχολεία;

Το δίκτυο των Ωνάσειων σχολείων θα διοικείται από εννεαμελή Επιτροπή, στην οποία πέντε μέλη θα ορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα θα υποδεικνύονται από το Ίδρυμα Ωνάση. Αλήθεια ποιος ο λόγος ένας ιδιωτικός φορέας να έχει αποφασιστικό λόγο για τη λειτουργία σχολείων του δημοσίου συστήματος; Γιατί δεν πρέπει όλα τα σχολεία να παρέχουν σε όλα τα παιδιά μια ποιοτική εκπαίδευση στο ύψος των αναγκών τους; Γιατί κάποια δημόσια σχολεία θα πρέπει να  είναι «ανώτερα» από κάποια άλλα, καλύτερα χρηματοδοτούμενα, με ανακαινισμένα κτίρια, με καλύτερα προγράμματα σπουδών και περισσότερες ευκαιρίες; Γιατί αυτά θα πρέπει να παρέχονται μόνο σε κάποια παιδιά και όχι σε όλα;

Τελικά τα  Ωνάσεια σχολεία είναι μια ευεργεσία του Ιδρύματος Ωνάση;

Είναι φανερό ότι η κίνηση του Ιδρύματος Ωνάση δεν αποτελεί μια ανιδιοτελή δωρεά ενός εφοπλιστικού Ιδρύματος. Πρώτον, το Ίδρυμα Ωνάση δεν πρόκειται να χτίσει νέα σχολεία, πρόκειται να δώσει χρήματα για την ανακαίνιση και τη  λειτουργία 22 υφιστάμενων σχολείων, τη στιγμή που για κάθε δωρεά που κάνει εκπίπτει της φορολογίας ως το ποσό του 40% του συνολικού του εισοδήματος. Δεύτερον, ο μύθος της «προσφοράς στους αδύνατους» καταρρίπτεται από την αρχή, αφού θα υπάρχουν εξετάσεις για την εισαγωγή και φοίτηση των μαθητών και μαθητριών. Με λίγα λόγια, παιδιά που δεν θα μπορούν ν’ ανταποκριθούν στις εξετάσεις ή στο εντατικό πρόγραμμα, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρίες δεν θα χωρούν στις τάξεις των Ωνασείων.

Επιπλέον, η εμπλοκή του Ιδρύματος στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων γεννά εύλογα ερωτήματα για τη στόχευση του Ιδρύματος αλλά και για την επιλογή του κράτους να συνεργαστεί ή/και να παραδώσει τον έλεγχο του περιεχόμενου σπουδών κάποιων σχολείων. Για ποιο λόγο άραγε; Ποια οικονομική προοπτική διανοίγεται για το Ίδρυμα Ωνάση, τη στιγμή που δεκάδες funds έρχονται στην Ελλάδα για να εξαγοράσουν ιδιωτικά σχολεία; Πρόκειται για ευεργεσία ή για ελεημοσύνη; Θα ευεργετηθούν τα παιδιά μας ή μας ρίχνουν στάχτη στα μάτια για να παραβλέψουμε τον ακραίο ανταγωνισμό που θα διαμορφωθεί μέσω των εξαγορασμένων από funds ιδιωτικών σχολείων; Να μας πουν με λίγα λόγια ότι έχετε και εσείς οι φτωχοί την ευκαιρία σας! Όχι όμως όλοι, αλλά όσοι από σας μπορείτε από τη φύση σας…

Τι θα σημαίνει η λειτουργία ενός Ωνάσειου σχολείου για τη γειτονιά;

Το Υπουργείο ισχυρίζεται ότι θα αναβαθμιστεί η γειτονιά, ότι θα υπάρξει όσμωση με τα γειτονικά σχολεία και έτσι όλα μαζί θα αναβαθμιστούν. Εμείς καταλαβαίνουμε ότι η γειτονιά θα χάσει το σχολείο της και τα παιδιά θα χωριστούν στα δύο, οι πατρίκιοι και οι πληβείοι, οι καλοί και οι κακοί. Και τέτοιοι διαχωρισμοί μόνο θετικά δεν μπορούν να λειτουργήσουν στο εσωτερικό μιας μικρής κοινωνίας όπως είναι η γειτονιά. Εκτός και αν ο στόχος είναι τα παιδιά από πολύ μικρά να αποδεχθούν ως αναπόδραστη τη μοίρα που τους ορίζει η ταξική τους προέλευση, να εσωτερικεύσουν την αποτυχία ως αποκλειστικά ατομική τους ευθύνη. Ο δικός μας στόχος πάλι, αυτό για το οποίο δεν θα πάψουμε να μιλάμε και να αγωνιζόμαστε, είναι ένα δημόσιο σχολείο για όλα τα παιδιά, στο ύψος των αναγκών τους και στο μπόι των ονείρων τους! Ένα δημόσιο σχολείο με μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, με δομές που θα υποστηρίζουν τις ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, παιδαγωγική ελευθερία, ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δεν θα στερεί από κανένα παιδί τη χαρά, τη δημιουργία, τη γνώση και την ελευθερία.

ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥΣ, ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ

ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥΣ