Απανωτά «ραπίσματα» δέχεται από χθες η υπουργός Παιδείας αναφορικά με αποφάσεις της οι οποίες θίγουν τα προσωπικά δεδομένα.

Πρόκειται για τρεις σημαντικές παρεμβάσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) που εκδόθηκαν μετά από σχετικές προσφυγές, τόσο πολιτών όσο και αρμόδιων φορέων-σωματείων.

Η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια κρίθηκε ότι παραβιάζει το Σύνταγμα, ενώ η δήλωση για την απαλλαγή από το μάθημα θρησκευτικών πρέπει να γίνεται με απλή επίκληση λόγων συνείδησης κι όχι «θρησκευτικής» συνείδησης.

Σύμφωνα με τον δικηγόρο Βασίλη Σωτηρόπουλο ο οποίος εκπροσώπησε νομικά μαθητή για τη συγκεκριμένη απόφαση η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με την απόφαση 32/2020, υπέβαλε την διάταξη αυτή σε έλεγχο συμβατότητας προς το Ευρωπαϊκό δίκαιο, δηλαδή προς τον #GDPR και έκρινε ως εξής:

«Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει πράγματι παιδαγωγικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στην αξιολόγηση της συμπεριφοράς των μαθητών, στην επιβράβευση της προσήκουσας συμπεριφοράς ή στον εντοπισμό ενδεχόμενων προβλημάτων και στην καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπισή τους στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Υπό τα δεδομένα αυτά, ο χαρακτηρισμός της διαγωγής ενός μαθητή και η διατήρησή της στο σχολικό αρχείο εξυπηρετούν θεμιτούς σκοπούς και δεν προσκρούουν στη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Ωστόσο, οι απολυτήριοι τίτλοι και τα πιστοποιητικά σπουδών, συνιστούν έγγραφα αποδεικτικά της φοίτησης, της επίδοσης και της ολοκλήρωσης ενός σταδίου εκπαίδευσης των μαθητών. Κατά συνέπεια, η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας του άρθρου 5 του ΓΚΠΔ, καθόσον πρόσβαση στα έγγραφα αυτά χορηγείται και σε τρίτα πρόσωπα/αρχές, η δε αναγραφή της διαγωγής δεν είναι αναγκαία και ανάλογη του επιδιωκόμενου και εξυπηρετούμενου σκοπού αυτών των τίτλων, ο οποίος είναι η πιστοποίηση της φοίτησης και επίδοσης των μαθητών και της ολοκλήρωσης της εκπαίδευσής τους.

Περαιτέρω, η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε αρνητικές αξιολογήσεις για την προσωπικότητα των μαθητών/τέως μαθητών εκ μέρους τρίτων προσώπων που θα έχουν νομίμως πρόσβαση στους τίτλους αυτούς.

Επειδή δε η διαγωγή αποτυπώνει την αξιολόγηση των αρμόδιων σχολικών οργάνων για τη συμπεριφορά του μαθητή κατά τη διάρκεια του σχολικού του βίου, η αναγραφή της διαγωγής μετά την αποφοίτηση του μαθητή στον τίτλο σπουδών του ενδέχεται να δημιουργήσει εσφαλμένες εντυπώσεις όσον αφορά τη μεταγενέστερη συμπεριφορά και προσωπικότητα του μαθητή που μπορεί να έχει αλλάξει μετά την αποφοίτησή του από το σχολείο. Υπό το πρίσμα αυτό, μετά την αποφοίτηση του μαθητή από το σχολείο η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθίσταται πλέον ανεπίκαιρο δεδομένο, η διατήρηση του οποίου δεν δικαιολογείται –κατά τα προεκτεθέντα- με βάση τους επιδιωκόμενους από τους σκοπούς που επιδιώκονται με τους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Οίκοθεν νοείται ότι εάν ο αποφοιτήσας μαθητής-υποκείμενο των δεδομένων επιθυμεί τη χορήγηση βεβαίωσης για τη διαγωγή του, μπορεί να το ζητήσει ειδικώς με αίτησή του προς τη διεύθυνση του σχολείου και η τελευταία υποχρεούται να τη χορηγήσει».

Καταδίκη και για τα μαθήματα με «live streaming»

Λίγο αργότερα, ήρθε ακόμη ένα «άδειασμα» από την ΑΠΔΠΧ σχετικά με τα τα τηλεμαθήματα, και ειδικά το λεγόμενο live streaming, δηλαδή την ταυτόχρονη μετάδοση του ζωντανού μαθήματος. Όπως επισημαίνει ρεπορτάζ του alfavita, παρότι η Αρχή δέχθηκε ότι κατ αρχήν είναι σύννομη η μετάδοση, έκανε πλήθος παρατηρήσεων για τον τρόπο εφαρμογής της καθώς και για την έκθεση αντικτύπου που κρίνεται ελλιπής, και τέλος έδωσε στο υπουργείο Παιδείας 3 μήνες προθεσμία για να συμμορφωθεί προς τις παρατηρήσεις, αλλά και να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους μαθήματος».

Σχετικά με το θέμα αυτό, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ) ανήρτησε το εξής σχόλιο: «Πρώτοι αμφισβητήσαμε δημοσίως την Υπουργό, τόσο στην επίκληση της ΑΠΔΠΧ ως σύμφωνης για την εκπομπή ζωντανης εικόνας της τάξης, όσο και για την νομιμότητα της καμερας μέσα σ’αυτή, απευθυνόμενοι στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ξεσηκώνοντας έτσι και τις Ομοσπονδίες. Μετά απο δυο συναντήσεις και μία εμπιστευτική επιστολή, μέσω των οποίων εκτέθηκαν με σοβαρότητα οι θέσεις μας στην Αρχή και της επικοινωνήσαμε το περιβάλλον λειτουργίας της σχολικής τάξης, προκειμένου οι ενστάσεις μας για την ζωντανή εκπομπή μαθήματος να γίνουν απολύτως κατανοητές, ήρθε και η απόφαση που για το Υπουργείο δεν είναι τόσο εύκολη όσο ο τίτλος περιγράφει. Ζητάμε λοιπόν να γίνει νέα Εκτίμηση Αντικτύπου κι ακολουθώντας την προτροπή της Επιτροπής και του Προέδρου ειδικότερα, ζητάμε επίσης να συμμετέχουμε σ’ αυτή και δηλώνουμε πως, μπροστά του θα μας βρει και πάλι το Υπουργείο, σε οποιαδήποτε μορφή σχολικού big brother θα επιχειρηθεί να επιβληθεί».

Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων βγάζει διπλά μετεξεταστέα την Κεραμέως