Η ταινία επιλέχτηκε ομοφώνως από επιτροπή που συγκροτήθηκε με υπουργική απόφαση. Σύμφωνα με το σκεπτικό της εν λόγω επιτροπής, το «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» διακρίθηκε «για την ολοκληρωμένη οπτική της και την ενδιαφέρουσα αφήγηση. Διαθέτει ελληνικά στοιχεία, ενώ παράλληλα επιτυγχάνει τον συνδυασμό τοπικού και οικουμενικού χαρακτήρα».

Το ντοκιμαντέρ μάς μεταφέρει σε ένα χωριό του θεσσαλικού κάμπου που αργοπεθαίνει, δύο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες, αποφασίζουν να κάνουν μια νέα αρχή. Με λίγη βοήθεια από τη μουσική του Βάγκνερ που παίζουν στα χωράφια και τις ιστορίες που διηγούνται για να πάρουν κουράγιο, επιχειρούν να διεισδύσουν στην παγκόσμια αγορά με τη βιολογική καλλιέργεια ενός παλιού σπόρου ντομάτας. Με χιουμοριστική και ποιητική ματιά, η ταινία μιλάει για τη δύναμη των ανθρώπινων σχέσεων, τη σημασία να βλέπει κανείς τη ζωή διαφορετικά και να επαναπροσδιορίζεται σε δύσκολους καιρούς.

Η σκηνοθέτης, η οποία είναι παράλληλα και πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, λαμβάνει αδιάκοπα συγχαρητήρια στον λογαριασμό της στο Facebook από φίλους και συναδέλφους:

«Πρώτη φορά στην ιστορία που η ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας είναι ένα ντοκιμαντέρ. Ναι, επιτρέπεται από τον κανονισμό της Ακαδημίας, αν και συνήθως οι ταινίες που φτάνουν στις τελικές υποψηφιότητες είναι μυθοπλασίας. Έχοντας δει τις “Ντομάτες” στο σινεμά, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικό “δημιουργικό ντοκιμαντέρ” (που είναι όρος, όχι χαρακτηρισμός), το οποίο αφηγείται κινηματογραφικότατα την αληθινή ιστορία μιας χούφτας ανθρώπων. Είναι συγκινητικό χωρίς να είναι δακρύβρεχτο, είναι χιουμοριστικό χωρίς να δείχνει ασέβεια στους ήρωες του, έχει σασπένς και ανατροπές και κορύφωση κι απ’ όλα. Μακάρι να φτάσει στην τελική πεντάδα (ή όσες είναι οι υποψήφιες ξενόγλωσσες ταινίες στα Όσκαρ), και -γιατί όχι;- να σηκώσει και το αγαλματίδιο, για να βουλώσει μερικά στόματα που βιάστηκαν να κοροϊδέψουν, θεωρώντας ότι πρόκειται για κάποιο βαρετό τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ που μας ενημερώνει πώς φυτρώνουν οι ντομάτες» έγραψε χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Νικόλας Σταμπουλόπουλος.

Η σκηνοθέτης ευχαρίστησε τους συνεργάτες της, τους φίλους και συναδέλφους για την υποστήριξη και τα καλά τους λόγια, καθώς και την επιτροπή του Υπουργείου «που είχε το θάρρος να επιλέξει ένα ντοκιμαντέρ φέτος για την κατηγορία ξενόγλωσσης ταινίας. Διπλή η χαρά μας σήμερα: μαζί με τις ντομάτες και τον Βάγκνερ γιορτάζουμε και το Ελληνικό Ντοκιμαντερ!» ήταν το μήνυμά της στο Facebook.

Με τη σειρά της, η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ ανήρτησε το παρακάτω μήνυμα περηφάνιας και χαράς:

«H Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ είναι περήφανη για την πρόεδρό της Μαριάννα Οικονόμου και την υποψηφιότητα της ταινίας της “Οταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες” στη διαδικασία των Οσκαρ για το 2019 . Είμαστε περήφανοι που ένα ελληνικό ντοκιμαντέρ προτάθηκε ομόφωνα από την Επιτροπή του ΥΠΠΟ ως η επίσημη ελληνική υποψηφιότητα και θα κάνει αυτό το σπουδαίο ταξίδι! Είμαστε χαρούμενοι γιατί αναγνωρίστηκε μια σπουδαία δουλειά που πήρε πολύ χρόνο και πολύ κόπο.
Γιατί μονο έτσι γίνεται αυτό το σινεμα της τεκμηρίωσης και της αλήθειας, που είναι το ντοκιμαντέρ. Γιατί , για την ταινία αυτή χρειάστηκε πολλοί άνθρωποι να πιστέψουν σε αυτή, χρειάστηκε η υπέροχη ιδέα ,έμπνευση και η δουλειά του Αλέξανδρου Γκούσιαρη, χρειάστηκε η αμέριστη και ακάματη συμμετοχή όλων των υπέροχων γυναικών του χωριού Λια που απέδειξαν ότι υπάρχει και άλλος δρόμος, χρειάστηκε το πείσμα και η ατέλειωτη δουλειά της Μαριάννας και η υποστήριξη και δουλειά των παραγωγών της ταινίας. Μπράβο λοιπόν σε όλους τους συντελεστές. Μπράβο στο ελληνικό ντοκιμαντέρ που εχει πολλές δυνάμεις ακόμη και πρέπει και μπορεί να τις αξιοποιήσει.
Η Πολιτεία πρέπει να το αναγνωρίσει και να το στηρίξει με όλες της τις δυνάμεις. Μαριάννα, πάμε μπροστά, σε ευχαριστούμε».

 

Βασικοί συντελεστές

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Μαριάννα Οικονόμου
Παραγωγοί: Σπύρος Μαυρογένης, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ
Μοντάζ: Ευγενία Παπαγεωργίου
Δ/νση Φωτογραφίας: Μαριάννα Οικονόμου, Αργύρης Τσεπελίκας, Δημήτρης Κορδελάς
Ηχοληψία: Αρης Καφετζής, Γιάννης Αντύπας, Μαριάννα Οικονόμου
Sound design: Παύλος Χριστοφοράκος
Μίξη Ήχου: Κώστας Μπώκος
Χρωματική επεξεργασία: Μάνος Χαμηλάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Ηλέκτρα Πέππα, Σωτηρία Στέργου, Ζανίν Λουλούδη

Εταιρεία Παραγωγής: Stefi Lynx και ΑΝΕΜΟΝ PRODUCTIONS
Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματοργράφου, Cosmote TV
Με την υποστήριξη: πρόγραμμα Creative Europe – Media της ΕΕ, 2|35, ΕΡΤ