«Για αυτό λέω ότι δεν μπορούμε άκριτα να μιλάμε για απολύσεις» σημειώνει ο κ. Παυλόπουλος και προσθέτει: «Δεν τίθεται θέμα άρσης της μονιμότητας και δεν τίθεται θέμα παραβίασης της μονιμότητας για να φύγουν σώνει και καλά άνθρωποι από το δημόσιο. Πρέπει απλώς εξορθολογιστεί ο δημόσιος τομέας. Στην Ελλάδα δεν πρόκειται να περάσουν απαιτήσεις –αν υπάρχουν φυσικά- που θα είναι έξω από τη νόμιμη τάξη».

 -Θα γίνουν 15.000 απολύσεις στο δημόσιο όπως ζητάει η τρόικα; ρωτήσαμε τον πρώην υπουργό.

 -Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε δύο πράγματα: Δεν μιλάμε για απολύσεις. Αλλά και όπου μιλάμε για απολύσεις πρέπει να τονιστεί ότι δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως πάμε σε κατάργηση της μονιμότητας.

 -…Που είναι και αντισυνταγματική..

-Μα για αυτό πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποιες διαδικασίες πρέπει να τηρήσουμε. Ούτε τώρα ούτε στο μέλλον πάμε για κατάργηση της μονιμότητας. Η μονιμότητα δεν είναι κάποιο προνόμιο όπως πιστεύουν κάποιοι. Είναι η εγγύηση που υπάρχει σε όλες τις χώρες. Εμείς απλά το βάλαμε στο Σύνταγμα για τους γνωστούς λόγους. Μονιμότητα έχουν και οι Γερμανοί, μονιμότητα έχουν και οι Γάλλοι. Αυτό που γίνεται τώρα –και που κανονικά έπρεπε να το κάνουμε από μόνοι μας και όχι γιατί το ζητάει η τρόικα- αλλά με τις εγγυήσεις του Συντάγματος, να υπάρξει ένας εξορθολογισμός του δημόσιου τομέα σε ότι αφορά το προσωπικό γιατί είμαστε σε δύσκολες εποχές και πρέπει να τρέξει.

«Όχι» σε διαδικασίες που παραβιάζουν το σύνταγμα

Σε ότι αφορά τη μείωση του προσωπικού πρέπει να τονίσω κάτι που σημείωσε και η τρόικα: Δεν πρόκειται για μείωση που γίνεται για δημοσιονομικούς λόγους, γιατί στη θέση αυτών θα πάρουμε άλλους υπαλλήλους. Γίνεται γιατί έτσι θεώρησε η τρόικα με βάση και τους αριθμούς που είχαμε δώσει και εμείς πριν την κυβέρνηση Σαμαρά, ότι στο δημόσιο τομέα, περιλαμβανομένων και των επιόρκων, υπάρχουν και άνθρωποι που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε: Άλλο πράγμα ο δημόσιος υπάλληλος, άλλο ο αορίστου χρόνου. Στην περίπτωση των υπαλλήλων αορίστου χρόνου δεν έχουν το καθεστώς της μονιμότητας που ισχύει για τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα και εκεί κρίνεται κατά πόσο υπάρχουν υπάλληλοι που δεν ασκούν τα καθήκοντά τους, όπως προβλέπει η σύμβασή τους.

-Ποιός θα το κρίνει αυτό;

-Κατά την εκτίμησή μου δεν έχει πάρει θέση στο θέμα αυτό η κυβέρνηση ή μπορεί να έχει πάρει θέση και να μην το ξέρω εγώ.

Λυπάμαι που κάποιοι συνάδελφοί μου έσπευσαν να πουν ότι ο κ. Μανιτάκης είναι το πρόβλημα. Αν ήξεραν καλά θα έβλεπαν καλά ότι ο κ. Μανιτάκης λέει το αυτονόητο: Ότι δεν μπορούμε να πάμε σε διαδικασίες που παραβιάζουν το νόμο και το Σύνταγμα. Η πιο αξιόπιστη υπηρεσία που μπορεί να κάνει την αξιολόγηση των ανθρώπων είναι το ΑΣΕΠ και μάλιστα το ειδικότερο όργανο του ΑΣΕΠ για τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου, το ΥΣΕΠ.

Για το θέμα των μονίμων δημοσίων υπαλλήλων εκεί το Σύνταγμα ορίζει και λέει ότι η μονιμότητα υπάρχει εφόσον υπάρχουν οι θέσεις που κατέχονται από τους δημοσίους υπαλλήλους. Δηλαδή, εκ πρώτης όψεως, αν καταργηθεί μια θέση είναι δυνατή η απόλυση του υπαλλήλου. Προσοχή όμως: Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει καταστήσει σαφές ότι η κατάργηση δεν μπορεί να γίνεται αυθαιρέτως, πρέπει να υπάρχει προηγουμένως μελέτη που να δείχνει γιατί πρέπει να καταργηθούν αυτές οι θέσεις… Αυτό θα γίνει μέσω των νέων οργανισμών των υπουργείων. Όταν επίσης έρθει η ώρα κάποιος υπάλληλος να θεωρηθεί ότι πρέπει να φύγει γιατί καταργήθηκε η οργανική θέση, δεν θα φύγει κατ` ανάγκη ο υπάλληλος που κατέχει τη θέση. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει πει ότι πρέπει να γίνει αξιολόγηση των υπαλλήλων που βρίσκονται στον ίδιο κλάδο και να φύγει ο υπάλληλος εκείνος που δεν έπρεπε να είναι εκεί είτε δεν πατάει στη δουλειά του ή δεν κάνει καλά τα καθήκοντά του.

Με απλά λόγια τι λέει η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας: Δημόσιος υπάλληλος που κάνει καλά τη δουλειά του δεν έχει να φοβηθεί ακόμη κι αν καταργηθεί η θέση του. Για αυτό λέω ότι δεν μπορούμε άκριτα να μιλάμε για απολύσεις.