Παράλληλα, όπως επεσήμαναν από κοινού τα υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας και Μεταφορών, ο κλάδος αυτός έχει πρόσβαση- όπως όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι της οικονομίας- στα εργαλεία ρευστότητας που έχουν ήδη ανακοινωθεί.
«Τα μέτρα για τον κλάδο, που ανακοινώθηκαν σήμερα, είναι θετικά, αλλά τα μεγέθη είναι πολύ μικρά σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε.», σχολιάζει η Aegean, προσθέτοντας ότι κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, στο όποιο έχουν πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις, θα υποβάλει διακριτά αιτήματα δανεισμού προς τις 4 ελληνικές τράπεζες: Alpha Bank, EUROBANK, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς για συνολικό ποσό 150 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 11% του κύκλου εργασιών της.
Σημειώνεται ότι παραμένει άγνωστο το ποιος θα εγγυηθεί για πιθανό δανεισμό της Aegean, με τον πρόεδρο της εταιρείας να έχει ζητήσει κρατικές εγγυήσεις και τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, να απαντά ότι «δεν θα αφήσουμε εταιρείες σαν την Aegean χωρίς φροντίδα»
Ειδικότερα, οι παρεμβάσεις για τις αερομεταφορές έχουν ως εξής:
1.Επέκταση οριζόντων μέτρων στις μεταφορές για την περίοδο μετά τον Μάιο 2020. Τα οριζόντια μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων της πρώτης φάσης αντιμετώπισης της κρίσης συνεχίζονται και μετά τον Μάιο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος και περιλαμβάνει τις επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των αεροπορικών μεταφορών. Πρόκειται για μέτρα, όπως:
*Η προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση, έως και τον Ιούλιο.
*Η έκπτωση 40% στα ενοίκια των επιχειρήσεων έως και τον Αύγουστο, και των εργαζομένων σε αυτές οι οποίοι βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή της σύμβασης εργασίας μετά τον Μάιο.
Προβλέπεται ότι η χρήση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που θα κάνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου των αερομεταφορών θα έχει κόστος περί τα 22 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη και την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος.
2.Πρόγραμμα «Συν-Εργασία». Το πρόγραμμα θα αφορά στην περίοδο 15 Ιουνίου έως και 31 Δεκεμβρίου 2020. Επιπλέον, προβλέπεται επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Το όφελος από αυτήν την παρέμβαση εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ, έως τον Δεκέμβριο του 2020.
3.Ειδική φορολόγηση πτητικού προσωπικού. Αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, προβλέπεται ειδικός συντελεστής 15% για τον Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιρειών του κλάδου, με εξοικονόμηση 7,7 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί μόνιμο μέτρο.
4.Αποζημίωση πτήσεων Απριλίου- Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ). Για πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, καταβάλλεται κατ’ εξαίρεση, για το δίμηνο Απριλίου- Μαΐου 2020, επιπλέον αντιστάθμισμα στις εν λόγω πτήσεις, που ανέρχεται στο ποσό των 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, πλέον αναλογούντα ΦΠΑ. Το όφελος του κλάδου από την εν λόγω διάταξη εκτιμάται στα 6 εκατ. ευρώ.
5.Μείωση ΦΠΑ στις μεταφορές. Η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020, θα έχει θετική επίπτωση και στις αερομεταφορές. Η απώλεια δημοσίων εσόδων από το συγκεκριμένο μέτρο εκτιμάται, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί κατά την τρέχουσα περίοδο, στα 30 εκατ. ευρώ.
Όπως επισημαίνεται από τα τρία υπουργεία, για τη διαμόρφωση αυτού του ειδικού πλαισίου ελήφθησαν υπόψη τα εξής δεδομένα:
1.Ο κλάδος των αερομεταφορών αφορά σε 306 εταιρείες και 11.000 απασχολούμενους και η συστημική του σημασία έγκειται στο γεγονός ότι το 82%- 85% των τουριστικών εσόδων της χώρας (σύνολο εσόδων 18 δισ. ευρώ ετησίως), προέρχεται από τους τουρίστες που επισκέπτονται με αεροπλάνο την Ελλάδα και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των αεροδρομίων.
2. Οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου (αεροπορικές, εταιρείες υπηρεσιών εδάφους- handling, αεροδρόμια) είχαν πολύ καλές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, χάρη στις υψηλές τουριστικές αφίξεις και εισπράξεις. Γι’ αυτό, δεν χρειάζονται υπέρογκα ποσά στήριξης, ούτε άμεσες κεφαλαιακές ενισχύσεις (capital injection), όπως έγινε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
3.Η οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα στην Ελλάδα επανέρχεται σταδιακά από τις 4 Μαΐου, μετά την άρση του lockdown, ενώ η χώρα θα αρχίσει να υποδέχεται τουρίστες και από το εξωτερικό από τις 15 Ιουνίου 2020.
4.Οι τουριστικές αφίξεις θα επηρεάσουν θετικά το πτητικό έργο και την κίνηση στα αεροδρόμια.
5.Παρεμβάσεις ειδικού χαρακτήρα σε κλάδους με συστημική σημασία για την εθνική οικονομία, παρέχουν το απαραίτητο δίχτυ ασφαλείας προκειμένου, αφενός οι εταιρείες να προσαρμόσουν με ευελιξία την στρατηγική τους στα νέα δεδομένα, και αφετέρου το κράτος να διαφυλάξει την προστιθέμενη αξία τέτοιων κλάδων και προπαντός το εισόδημα και την απασχόληση των εργαζομένων σε αυτούς.