Με δελτίο Τύπου, η ευρωομάδα τονίζει ότι η ελληνική κυβέρνηση παραμένει αδρανής, παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις από την Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και την Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Αερομεταφορών, αλλά και τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει προς τα ευρωπαϊκά όργανα.

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2024, η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά κατέθεσε ερώτηση προς την Κομισιόν, αναδεικνύοντας τους σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα, κάνοντας λόγο για μαζικές παραβάσεις της ενωσιακής νομοθεσίας. Η τότε Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean απάντησε ότι έχουν ήδη κινηθεί διαδικασίες εναντίον της Ελλάδας τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA), εξαιτίας της έλλειψης συμμόρφωσης με τους κανονισμούς ασφάλειας των πτήσεων.

Σύμφωνα με την ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ελληνική κυβέρνηση παραβιάζει συστηματικά τη νομοθεσία της ΕΕ και αγνοεί τις συνεχείς προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο αεροπορικού δυστυχήματος. Το δελτίο Τύπου καταγγέλλει ότι:

  • Ο εξοπλισμός επιτήρησης των αεροδρομίων είναι απαρχαιωμένος και χωρίς ανταλλακτικά.
  • Η προμήθεια νέου εξοπλισμού καθυστερεί αδικαιολόγητα.
  • Οι ελλείψεις προσωπικού είναι τεράστιες και οι ελεγκτές αναγκάζονται να εργάζονται σε εξαντλητικές συνθήκες.
  • Η υποστελέχωση και ο παρωχημένος εξοπλισμός έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον λειτουργικής κατάρρευσης.

Αναλυτικά το δελτίο Τύπου της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ:

«Παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας και της Ένωσης Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Αερομεταφορών τα τελευταία χρόνια για τα σοβαρά κενά στην ασφάλεια των πτήσεων και στον εξοπλισμό στο «Ελ. Βενιζέλος» και στα περιφερειακά αεροδρόμια, τα διαδοχικά ρεπορτάζ των ΜΜΕ, τις καταγγελίες αεροπορικών εταιρειών αλλά και τις παρεμβάσεις της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ελληνική κυβέρνηση παραμένει απαθής.

Τον Απρίλιο του 2024 η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά με ερώτησή της προς την Κομισιόν έθεσε τους σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας και τις μαζικές παραβάσεις της ενωσιακής νομοθεσίας σε σχέση τις τεχνικές ελλείψεις στα ραντάρ, τις διαδικασίες προσέγγισης και την ασφάλεια των αερομεταφορών. Η αρμόδια τότε Επίτροπος Μεταφορών Αdina Vălean είχε απαντήσει παραθέτοντας τις διαδικασίες που έχουν κινηθεί σε βάρος της χώρας μας εξαιτίας της έλλειψης συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των πτήσεων τόσο από την Κομισιόν όσο και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA).

Η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί το 2024 από το Δικαστήριο της ΕΕ για τη μη εφαρμογή του Κανονισμού 29/2009 σχετικά με τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων και την ασφάλεια επικοινωνιών των μονάδων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, ενώ έχει δεχθεί νέα προειδοποίηση απ’την Κομισιόν προκειμένου να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου! Επίσης, έχει κινηθεί διαδικασία επί παραβάσει και η Επιτροπή έχει αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη σε βάρος της χώρας για τη μη εφαρμογή των Εκτελεστικών Κανονισμών 1048/2018 και 1139/2018 για τις διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες. Παράλληλα έχει κινηθεί και άλλη διαδικασία επί παραβάσει για τη μη εφαρμογή της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκαφών, που διασφαλίζει την ακριβέστερη ιχνηλάτηση των αεροσκαφών, όπως ορίζεται στον Εκτελεστικό Κανονισμό 373/2017, ο οποίος διέπει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και τα συστήματα αεροναυτιλίας.

Η ελληνική κυβέρνηση αποδεδειγμένα αδιαφορεί επιδεικτικά απέναντι στις συνεχείς προειδοποιήσεις και τα μέτρα της ΕΕ εναντίον της για τον κίνδυνο αεροπορικού δυστυχήματος και παραβιάζει συστηματικά τη νομοθεσία. Την ίδια ώρα, ο εξοπλισμός επιτήρησης των αεροδρομίων παραμένει απαρχαιωμένος χωρίς ανταλλακτικά, ενώ η προμήθεια νέου διαρκώς καθυστερεί αδικαιολόγητα. Οι ελλείψεις σε προσωπικό παραμένουν τεράστιες και οι ελεγκτές αναγκάζονται να εργάζονται σε εξαντλητικές συνθήκες. Η υποστελέχωση των υπηρεσιών και οι συνθήκες εργασίας για τους ελεγκτές κυκλοφορίας και τους ηλεκτρονικούς μηχανικούς ασφαλείας στους επιχειρησιακούς χώρους δημιουργούν ένα περιβάλλον κατάρρευσης. Οι εργαζόμενοι πρέπει να αντιπαρέλθουν τον παρωχημένο εξοπλισμό και να καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πτήσεων.

Μπροστά σε αυτήν την τραγική κατάσταση και την αδράνεια της ελληνικής κυβέρνησης, η Ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ σκοπεύει να αναλάβει νέες πρωτοβουλίες και να θέσει εκ νέου το ζήτημα στην Κομισιόν, επισημαίνοντας τους σοβαρούς κινδύνους και την επιτακτική ανάγκη να συμμορφωθεί η χώρα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των αερομεταφορών».