Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα και οι βάσεις εισαγωγής για τα Πανεπιστήμια, με χιλιάδες υποψηφίους να αποκλείονται εξαιτίας της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Με μία πρώτη ανάγνωση των στοιχείων, 40.229 μαθητές μένουν εκτός ΑΕΙ. Σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι είναι 35.148 αυτοί που έμειναν εκτός. Στο ίδιο ενημερωτικό σημειώνεται ότι σε σχέση με το 2020 εισήχθησαν 13.780 λιγότεροι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας 8.594 υποψήφιοι εισήχθησαν στα δημόσια ΙΕΚ μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε σχέση με το 2020, εισήχθησαν σε ΑΕΙ 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι (35.148 – 21.368). Από την ανάλυση προκύπτει ακόμη πως υπάρχουν Σχολές και Τμήματα που έχουν πολύ λιγότερους εισαχθέντες και αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, αυτό οφείλεται: 1) Στο συντελεστή ΕΒΕ που όρισαν τα ίδια και στις επιδόσεις των υποψηφίων. 2) Στη μη επιλογή τους από τους υποψηφίους.
Με την φετινή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν εισάγονται φέτος στα ΑΕΙ υποψήφιοι με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) και 5,5 στα 20 για τα Επαγγελματικά (ΕΠΑΛ), ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια.
«O συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή ανήλθε σε 103.468, εκ των οποίων 84.946 υποψήφιοι με τις διαδικασίες των ΓΕΛ και 18.522 υποψήφιοι με τις διαδικασίες των ΕΠΑΛ. Από τους φετινούς υποψήφιους έμειναν εκτός 29.659, αν δεν συμπεριλάβουμε δηλαδή αυτούς που διεκδίκησαν μια θέση με το λεγόμενο 10%. Οι κενές θέσεις στα ΑΕΙ υπολογίζονται περίπου στις 14.176.Συνολικά εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος 63.239 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ», γράφει η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας.
Οι υποψήφιοι στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν 92.090, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 94.928, συμπεριλαμβανομένων των 7.092 υποψηφίων των Γενικών Λυκείων του παλαιού συστήματος. Φέτος από τα Γενικά Λύκεια συμμετείχαν στις εξετάσεις 75.435 άτομα, ενώ από τα Επαγγελματικά συμμετείχαν 16.655 άτομα για 77.415 θέσεις (77.970 ήταν πέρυσι).
Για τα αποτελέσματα υπενθυμίζεται πως οι μαθητές θα λάβουν sms στο κινητό τους για το τμήμα στο οποίο πέτυχαν ενώ εναλλακτικά οι υποψήφιοι μπορούν να πληροφορηθούν είτε στο Λύκειό τους είτε από τον ειδικό ιστότοπο του υπουργείου Παιδείας, με τους κωδικούς τους. Η ενημέρωση θα γίνει μέσω της ιστοσελίδας results.it.minedu.gov.gr, πληκτρολογώντας τον οκταψήφιο κωδικό τους και το αρχικό γράμμα από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμο.
Η έρευνα της ΟΙΕΛΕ
Στα τέλη Ιουλίου, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος είχε παρουσιάσει τη μελέτη της για τις συνέπειες των ρυθμίσεων Κεραμέως στα ΑΕΙ, με τα βασικά συμπεράσματα να είναι τα εξής:
- Οι ανακρίβειες της Υπουργού Παιδείας
- Αποκλείονται από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψήφιοι με βαθμούς κοντά ή και πάνω από το «10» και όχι μόνο υποψήφιοι με 1 και 2.
- Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ το ποσοστό των φοιτητών που παίρνει πτυχίο κάθε χρόνο είναι 38% και όχι 9% όπως ψευδώς ισχυρίζεται η κ. Κεραμέως.
- Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTATτο ποσοστό των φοιτητών που εγκαταλείπουν το Ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι μόλις το 4% και είναι 2ο χαμηλότερο σε 31 Ευρωπαϊκές χώρες.
- Η σφαγή των αμνών: χαρακτηριστικά παραδείγματα της παρανοϊκής εφαρμογής της Ε.Β.Ε.
- Υποψήφιοι με «Άριστα 20» στην Φυσική ή στα Μαθηματικά δεν εισάγονται στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
- Αριστούχοι υποψήφιοι, με επιδόσεις 17 και 18, αποκλείονται από τις Αρχιτεκτονικές λόγω του ότι στο Ελεύθερο ή στο Γραμμικό Σχέδιο πέτυχαν επίδοση λίγα δέκατα της μονάδας κάτω από την ΕΒΕ. Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα αυτά ΔΕΝ είναι μαθήματα των ωρολόγιων προγραμμάτων των Λυκείων και διδάχτηκαν για 8 μόνο εβδομάδες διαδικτυακά ως Ενισχυτική διδασκαλία.
- Αριστούχοι υποψήφιοι των ΤΕΦΑΑ, πρωταθλητές σε Ολυμπιακά αθλήματα όπως Πάλη ή Τάε Κβο Ντο, απορρίπτονται λόγω επιδόσεων στους δρόμους ταχύτητας ή στην κολύμβηση χαμηλότερη της ΕΒΕ
- Λουκέτο σε δεκάδες σχολές: η έλλειψη φοιτητών κλείνει Πανεπιστήμια και πλήττει ολόκληρες περιοχές
- Περιφερειακά Τμήματα Πανεπιστημίων καταδικάζονται σε τεράστιες απώλειες φοιτητών. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, όπου οι Νομοί Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας θα χάσουν περισσότερο από το 70% των φοιτητών, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με απώλειες 50% κ.α.
- Σε αρκετές περιπτώσεις η επιλογή Πανεπιστημιακών Τμημάτων, για υψηλό συντελεστή ΕΒΕ, θα οδηγήσει σε μείωση ακόμα και 80% των εισαγομένων φοιτητών, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση την Αρχιτεκτονική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
- Τελικά συμπεράσματα και παρατηρήσεις
- Η εκτίμηση της ΟΙΕΛΕ ότι οι απορριπτόμενοι λόγω της ΕΒΕ θα ξεπεράσουν τις 20.000 παραμένει!
- Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με την πολιτική που εφαρμόζει αποτελεί το μεγαλύτερο χορηγό πελατείας σε πάσης φύσεως Ιδιωτικά ΙΕΚ και Κολλέγια.
- Η ανάγκη άμεσης διόρθωσης της ανωμαλίας στο χώρο της Παιδείας οδηγεί σε μία και μόνο μία αναγκαιότητα: την κατάργηση της λαιμητόμου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
«Απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό μέτρο που απαξιώνει τα παιδιά η ΕΒΕ»
Αξίζει να σημειωθεί πως ντόμινο επιστολών είχε δεχθεί η αρμόδια υπουργός, Νίκη Κεραμέως για την ΕΒΕ, που ανέφεραν πως πρόκειται για «απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό μέτρο που απαξιώνει τα παιδιά». Ο αναπληρωτής καθηγητής ΑΠΘ, Τρύφων Τσομπάνης σημείωνε πως «η αξιοκρατική εισαγωγή στα ΑΕΙ είναι σίγουρα το ζητούμενο, αλλά δεν μπορεί να διώχνει τους άριστους, με λανθασμένες αποφάσεις». «Έχετε ακούσει πότε την λέξη όνειρο;» ρωτά μαθήτρια την υπουργό με επιστολή της και συνεχίζει: «Ήταν το όνειρό μου λοιπόν και μου το στερείτε με έναν εντελώς παράλογο τρόπο». Στο ίδιο μήκος κύματος και μια ακόμα μαθήτρια που ανέφερε πως οι γονείς της «δεν μπορούν να τη στείλουν στην Σορβόννη και το Χάρβαρντ ή σε κάποιο άλλο ιδιωτικό κολέγιο ούτε καν αντέχουν το κόστος των σπουδών σε άλλη πόλη».
Ο Διονύσης που είχε στείλει και την πρώτη επιστολή στην υπουργό Παιδείας και αν και αρίστευσε, δεν μπαίνει στην Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ λόγω ΕΒΕ, επεσήμανε πως το υπουργείο τους αιφνιδίασε αφού προχώρησε σε δομικές αλλαγές είκοσι ημέρες πριν από τις εξετάσεις, ενώ και η Φωτεινή που αν και συγκέντρωσε 21.950 μόρια, δε μπαίνει στην Αρχιτεκτονική του ΑΠΘ λέει: «Μας πρόδωσαν». «Ούτε πέρσι θα έμπαινε» απαντά κυνικά η υπουργός στον Διονύση, με τον ΣΥΡΙΖΑ να χαρακτηρίζει «ανορθολογικό και άδικο» το νέο σύστημα, ενώ ο Ευκλείδης Τσακαλώτος χαρακτήρισε την Ν. Κεραμέως «χειρότερη υπουργό παιδείας στα 200 χρόνια του ελληνισμού».
Υπενθυμίζεται πως και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος είχε εκθέσει το υπουργείο Παιδείας που «καταργεί τη διδασκαλία της τέχνης στο Λύκειο» και διαμαρτύρεται για το οξύμωρο της κατάργησης της διδασκαλίας των μαθημάτων σχεδίου, ενώ εξετάζονται πανελλαδικά και με ταυτόχρονη θέσπιση της ΕΒΕ. «Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν αριστούχοι αλλά εντελώς απροετοίμαστοι μαθητές» επεσήμανε το EETE. Όπως εξήγησε ο αριστούχος Διονύσης «η ενημέρωση για την εφαρμογή της ΕΒΕ στα ειδικά μαθήματα έγινε ελάχιστες ημέρες πριν την έναρξη των πανελληνίων» ενώ και η αριστούχα Φωτεινή τόνισε πως «διδασκόμασταν ελεύθερο σχέδιο διαδικτυακά λόγω πανδημίας, παρόλο που απαιτεί φυσική παρουσία».
Τα καταστροφικά αποτελέσματα και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που εμπνεύστηκε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και επιμένει να εφαρμόζει αποκάλυψε με παρέμβασή της η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), κάνοντας λόγο για «άλλο ένα ψέμα της κυβέρνησης που κατέρρευσε», και τονίζοντας πως «το μόνο που εγγυάται η εφαρμογή της ΕΒΕ είναι παιδιά με άριστες και μέτριες βαθμολογίες να οδηγούνται σε σχολές που δεν είναι της πρώτης προτίμησής τους». Παράλληλα την παραίτηση της Υπουργού Παιδείας και την κατάργηση του μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής απαιτούσαν με διαδικτυακό ψήφισμα μαθητές και μαθήτριες. «Ζητούμε ένα υπουργείο Παιδείας στελεχωμένο με άτομα που θα γνωρίζουν το αντικείμενο και όχι άσχετους» ανέφεραν οι μαθητές, επισημαίνοντας επανειλημμένως ότι η Υπουργός επιχειρεί να επαναφέρει την εκπαιδευτική διαδικασία «σε συνθήκες μεσαίωνα», την ίδια ώρα που οι υπόλοιπες χώρες «αφήνουν πίσω τους την εισαγωγή λίγων στα πανεπιστήμια» και επενδύουν στον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης και του σχολείου.