Η κυβέρνηση φαίνεται ότι έκανε τη κρίση ευκαιρία καθώς αποφάσισε να φέρει για διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας και χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός τρόπος αντίδρασης από πλευράς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Την ίδια ώρα που οι εκπαιδευτικές μονάδες έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν συνελεύσεις των οργάνων των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών και φοιτητών. Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται ριζικές αλλαγές για τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η «αυτοαξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, η συνεχής επιμόρφωση των μαθητών από το Δημοτικό, μέχρι και το Λύκειο, καθώς επίσης και μειώσεις μαθημάτων με ταυτόχρονη αύξηση των ωρών άλλων.
Σαρωτικές οι αλλαγές στα Λύκεια (UPD)
Πιο συγκεκριμένα, την ίδια ώρα που οι σχολικές μονάδες παραμένουν κλειστές, η κυβέρνηση μέσω του νομοσχεδίου, φέρνει ξανά σε πρώτο πλάνο το αντιεκπαιδευτικό «Νέο Λύκειο», θεσμοθετώντας παράλληλα την τράπεζα θεμάτων. Από αυτή θα επιλέγεται μέρος των θεμάτων των πανελλαδικών αλλά και των απολυτήριων εξετάσεων σε κάθε τάξη του Λυκείου. Το εν λόγω μέτρο, θα ισχύσει από την ερχόμενη σχολική χρονιά και σύμφωνα με την «Καθημερινή», που παρουσιάζει το νομοσχέδιο, θα συνδυάζεται με αυστηροποίηση του βαθμολογικού ορίου για την προαγωγή και την απόλυση.
Όπως σημειώνεται, επανέρχεται η βάση του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, με τη θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου.
Επιπλέον αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ παράλληλα θα εισαχθεί και διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας, ως μαθήματος επιλογής.
(UPD) Ακόμα το υπουργείο αποφάσισε να επαναφέρει το μάθημα των λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, αντικαθιστώντας εκείνο της κοινωνιολογίας, το οποίο είχε εισάγει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το οποίο ο τότε βουλευτής και πλέον υπουργός, Άδωνις Γεωργιάδης, είχε υποστηρίξει ότι εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα για να κάνει τα παιδιά αριστερά. Με την εξάλειψή της κοινωνιολογίας από το ωρολόγιο πρόγραμμα, ουσιαστικά εκπαιδευτικοί – κοινωνιολόγοι που το διδάσκουν, μένουν εκτός εκπαίδευσης, ενώ απόφοιτοι κοινωνιολογίας που διαθέτουν την εκπαιδευτική επάρκεια για να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα, τίθενται και αυτοί εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Παράλληλα το μάθημα της πληροφορικής πρόκειται να γίνει υποχρεωτικό και να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας του.
Ακόμα, το υπουργείο, μέσω του πολυνομοσχεδίου αυξάνει τις ώρες της γυμναστικής, μειώνοντας ταυτόχρονα τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων των κατευθύνσεων. Μάλιστα στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι για να «χωρέσουν» οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, πρόκειται να μειωθούν ώρες από άλλα μαθήματα επικεντρώνοντας σε αυτά της κατεύθυνσης, στα οποία θα μειωθεί και η ύλη.
Βάση του 10 και στο Γυμνάσιο
Το πολυνομοσχέδιο δεν άφησε απ’ έξω ούτε το Γυμνάσιο, καθώς, σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής» και σε αυτά θα υπάρξουν αλλαγές. Ειδικότερα στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι εάν ένας μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνο εάν συγκεντρώσει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Παράλληλα εισάγονται σε πιλοτική εφαρμογή, τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική, αμφότερα κατά μία ώρα.
Σε σχέση με τα Δημοτικά σχολεία, η κυβέρνηση αποφάσισε να αναδιαρθρώσει τα ωρολόγια προγράμματά τους, και να εισάγει επιμορφωτικά μαθήματα «ανάπτυξης δεξιοτήτων και διαθεματικότητας».
Σημειώνεται ότι έχουν υπάρξει μεγάλες αντιδράσεις για το πολυνομοσχέδιο από την εκπαιδευτική κοινότητα, με πλήθος ανακοινώσεων σωματείων εκπαιδευτικών και άλλων φορέων της εκπαίδευσης, καθώς και πολιτικών κομμάτων και συλλογικοτήτων.
Η κατάθεση του νομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας είναι «πράξη εχθρική προς τον κόσμο της εκπαίδευσης», είχε τονίσει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ, ενώ φορείς και σωματεία εκπαιδευτικών είχαν καλέσει σε κινητοποιήσεις στις διευθύνσεις εκπαίδευσης ολόκληρης της χώρας, το πρωί της Πέμπτης.