Η μείωση του ελλείμματος, που είχε προαναγγελθεί από τον υπουργό Οικονομικών Βίτορ Γκάσπαρ την Τρίτη από τις Βρυξέλλες, επιτεύχθηκε κυρίως χάρη στην παραχώρηση της ΑΝΑ, που διαχειριζόταν περίπου δέκα αεροδρόμια της χώρας, για μία περίοδο 50 χρόνων στην Vinci, βάσει της συμφωνίας που είχε συναφθεί στις 27 Δεκεμβρίου.

Το πορτογαλικό κράτος εκχώρησε το 95% της ΑΝΑ έναντι 3,08 δισεκ. ευρώ, που για το περασμένο έτος απέφερε στα κρατικά ταμεία έσοδα «800 εκατ. ευρώ», σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, ενώ τα προβλεπόμενα οφέλη από τη συμφωνία για το ίδιο χρονικό διάστημα αρχικά προϋπολογίζονταν στα 600 εκατ. ευρώ.

Παρ' όλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, η Eurostat ακόμη δεν έχει προσδιορίσει εάν θα δεχθεί να εντάξει τα οφέλη από την παραχώρηση της ΑΝΑ στον συνολικό υπολογισμό του κρατικού δημοσίου ελλείμματος.


Σύμφωνα με την ανακοίνωση της DGO, τον περασμένο χρόνο τα κρατικά έσοδα υπέστησαν καθίζηση λόγω της μείωσης των φορολογικών απολαβών, της τάξης των 880,2 εκατ. ευρώ εν σχέσει με τις προβλεπόμενες, εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης που έχει προκαλέσει μείωση της κατανάλωσης.

Η μείωση των εσόδων ισοσκελίσθηκε σημαντικά από την παράλληλη ελάττωση των κρατικών δαπανών. Το πορτογαλικό κράτος, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, κατόρθωσε να περιστείλει δαπάνες ύψους 1,6 δισεκ. ευρώ.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Λισσαβόνα κατόρθωσε να αποσπάσει από την τρόικα των δανειστών της (ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ) μία αναπροσαρμογή των στόχων του ελλείμματός της, στο 5% για το 2012 και στο 4,5% για φέτος. Ως αντάλλαγμα για το δάνειο ύψους 87 δισεκ. ευρώ που συμφωνήθηκε να της χορηγηθεί, η Πορτογαλία ανέλαβε την υποχρέωση να εφαρμόσει μία πολιτική αιματηρών οικονομιών για την επόμενη 3ετία, που προβλέπει επίσης και την δρομολόγηση ευρέων αποκρατικοποιήσεων.