Την έγκριση του για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης έδωσε τελικά η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Σημειώνεται ότι με οριακή πλειοψηφία απορρίφθηκαν και οι τρεις προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά της απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού.

Όπως μεταφέρει η «Καθημερινή», η Ολομέλεια του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου εξέτασε και απέρριψε τα τέσσερα βασικά επιχειρήματα που έθεσαν οι προσφεύγοντες: ότι η γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ήταν μεροληπτική, ότι παραβιάζονται το άρθρο 24 του Συντάγματος, διατάξεις διεθνών συμβάσεων για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομίας και ο αρχαιολογικός νόμος και ότι η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού είναι παράνομη καθώς δεν αιτιολογείται επαρκώς και ότι παραβιάζεται η αρχή της ασφάλειας δικαίου.

Στην περίληψη της απόφασης αναφέρεται: «η γνωμοδότηση του ΚΑΣ και η προσβαλλόμενη απόφαση του ΥΠΠΟ έλαβαν υπόψη προεχόντως την προστασία των αρχαιοτήτων και ειδικότερα την ανάγκη για την υλική προστασία του μνημείου που αποκαλύφθηκε στον σταθμό Βενιζέλου και έθεσαν τους αναγκαίους όρους για την προσωρινή μετακίνηση και τη διαφύλαξη, κατά το δυνατόν, της ακεραιότητας και αυθεντικότητας του μνημείου με την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και τη μόνιμη διατήρησή τους στη θέση στην οποία αποκαλύφθηκαν, σε συνδυασμό με την ανάγκη για την ολοκλήρωση έργου μείζονος σημασίας, υπό τη μόνη εφικτή και ασφαλή λύση κατά τα στοιχεία του φακέλου και την αιτιολογημένη περί τούτου κρίση του ΚΑΣ.

Υπό τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού αιτιολογείται νομίμως και επαρκώς, σύμφωνα με τις διατάξεις του Συντάγματος και των διεθνών συμβάσεων, οι οποίες επιτρέπουν, σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως στην προκειμένη περίπτωση, την προσωρινή απόσπαση και την επανατοποθέτηση (με ρητό όρο της προσβαλλόμενης) του μνημείου στη θέση στην οποία βρέθηκε. Και τούτο, διότι η προσωρινή μετακίνηση του μνημείου κρίθηκε επιβεβλημένη, προκειμένου να διασφαλιστεί η ακεραιότητα και η προστασία του μνημείου και να αποτραπεί κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία κατά την εκτέλεση ή τη λειτουργία σημαντικού τεχνικού έργου, τα ανωτέρω δε ισχύουν, κατά μείζονα λόγο, όταν πρόκειται, όπως εν προκειμένω, για μνημείο ιδιαίτερης αρχαιολογικής αξίας καθώς και για έργο κοινής ωφέλειας (αστικός σιδηρόδρομος) που χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες».

Σε ανάρτηση του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς σχολίασε:

Στον σταθμό Βενιζέλου, στο μετρό Θεσσαλονίκης. Το μετρό της πόλης θα έμπαινε σε λειτουργία στο τέλος του έτους, με βάση τον σχεδιασμό και τους ρυθμούς υλοποίησης του έργου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η Ν.Δ. το στέλνει για μετά το 2023.

Οι κύριοι Μητσοτάκης και Καραμανλής ανέτρεψαν τη λύση για «και μετρό και αρχαία». Επέλεξαν την καθυστέρηση, τον τεμαχισμό και την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου, τις αδικαιολόγητες και πανάκριβες αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο, την ολοκλήρωση του έργου στο απώτερο μέλλον.

Λύση υπήρχε, επιστημονικά τεκμηριωμένη. Η Ν.Δ., όμως, έχει άλλη στόχευση. Με την πολιτική της συμβάλλει σε ένα πολιτιστικό και ιστορικό έγκλημα εις βάρος της Θεσσαλονίκης.

Οι αντιδράσεις της κοινωνίας των πολιτών, των αρχαιολόγων, των φορέων είναι δίκαιες. Τις στηρίζουμε.