Με παρέμβαση της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχετικά με το συνεχιζόμενο lockdown στη Βουλή ξεκίνησε η συζήτηση και επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%» στην Ολομέλεια της Βουλής, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί εντός της ημέρας, με τον προεδρεύοντα της Βουλής, Νικήτα Κακλαμάνη να απορρίπτει το αίτημα λέγοντας δηκτικά στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ: «Και μη μου πείτε ότι χωρίς πανδημία ενθυμείστε σε “κοινά” νομοσχέδια να παρίστανται περισσότεροι από 50 βουλευτές».
Παράλληλα, την ώρα που ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, υπενθύμιζε με tweet του ότι «στην Βουλή των Ελλήνων συζητείται σήμερα το νομοσχέδιό μου για την Φαρμακευτική Κάνναβη», ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης, έκανε λόγο για αμφιθυμική και φοβική αντιμετώπιση της κυβέρνησης.
Στην Βουλή των Ελλήνων συζητείται σήμερα το Ν/Σ μου για την Φαρμακευτική Κάνναβη pic.twitter.com/f5xJzO7Ars
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) May 21, 2021
Υπενθυμίζεται ότι κατά την επεξεργασία του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί της αρχής από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, ενώ καταψηφίστηκε από ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25.
«Δεν μπορεί κ. Πρόεδρε, τη στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των λειτουργιών της ελληνικής κοινωνίας επιστρέφει σε κανονικούς ρυθμούς, το μόνο που να λειτουργεί λειψά, ακρωτηριασμένα, να είναι το ελληνικό κοινοβούλιο. Το ελληνικό κοινοβούλιο και τα ελληνικά πανεπιστήμια. Ελπίζω να μη συσχετίζονται αυτά τα δύο. Ο ναός της δημοκρατίας και ο χώρος της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών» επεσήμανε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρλέτης, κατά την έναρξη της συζήτησης επί του νομοσχεδίου.
«Μπορεί να υπάρξει λειτουργία του κοινοβουλίου χωρίς τους βουλευτές; Οι βουλευτές δεν έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν αυτό το συνταγματικό τους δικαίωμα, τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, τη δια ζώσης παρουσία, την ανταλλαγή απόψεων;» διερωτήθηκε ο Π. Σκουρλέτης και συμπλήρωσε «Ποια είναι η σκοπιμότητα τελικά; Μήπως η σκοπιμότητα είναι να αποκρυφτεί με αυτό τον τρόπο, βλέποντας την πανδημία ως μια ευκαιρία, ο αντικοινωνικός χαρακτήρας μιας σειράς κρίσιμων νομοθετημάτων που ανατρέπουν κατακτήσεις δεκαετιών; Μήπως, τελικά, υπάρχει και μια άλλη σκοπιμότητα, αυτή που είδαμε να αποτυπώνεται στη χθεσινή ψηφοφορία, να μπορέσετε να “κουκουλώσετε”, να διευθετήσετε διαφορετικές φωνές στο κόμμα σας; Αναφέρομαι στην κυβέρνηση και στους συναδέλφους της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας».
«Κύριε Πρόεδρε αιτούμαι, το κυρίαρχο σώμα, να αποφασίσει σήμερα τη διεξαγωγή τουλάχιστον -σαν ένα πρώτο βήμα- αυτής της συζήτησης με πλήρη σύνθεση, κανονικά, όπως προβλέπεται, όπως επιβάλλεται. Όσο και να ελπίζετε, κύριοι συνάδελφοι της πλειοψηφίας, ότι θα βρεθεί κάποιο εμβόλιο για τη δημοκρατία, τέτοιο δεν υπάρχει. Ο “ιός” της δημοκρατίας είναι κάτι θετικό. Τον θέλουμε, είναι καλό πράγμα. Είναι το οξυγόνο. Με αυτή την έννοια κ. Πρόεδρε, ζητάω το Σώμα να αποφασίσει να υπάρξει μία πλήρης, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό, δημοκρατική λειτουργία. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να βαδίζουμε σ’ αυτόν τον αντιδημοκρατικό κατήφορο. Θα μας βρίσκετε συνέχεια μπροστά σας. Θα υπερασπιστούμε το κοινοβούλιο, θα υπερασπιστούμε τη δημοκρατία, θα υπερασπιστούμε αυτό για το οποίο ενδιαφέρονται οι Έλληνες πολίτες. Να γίνεται ένας ζωντανός, ειλικρινής, δημοκρατικός διάλογος» κατέληξε ο Π. Σκουρλέτης.
Την ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων, αντέταξε ο προεδρεύων αντιπρόεδρος της Βουλής, Νικήτας Κακλαμάνης, απαντώντας ότι «πήραμε απόφαση ότι εφόσον το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης θα είχε διήμερη συζήτηση, σήμερα το νομοσχέδιο αυτό του υπουργείου Ανάπτυξης θα συζητηθεί όλη την ημέρα, γι αυτό και ματαιώθηκε η συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων η οποία μεταφέρθηκε για τη Δευτέρα. Δεύτερον, όπως γνωρίζετε σήμερα -και παρά την ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων- ο ΣΥΡΙΖΑ έστειλε λίστα με δύο περισσότερους βουλευτές για φυσική ομιλία από τον αριθμό που δικαιούται. Το προεδρείο τις έκανε αποδεκτές. Δεν μπορούμε, όμως, να κάνουμε από εδώ και πέρα πλέον άλλες αποδεκτές».
«Επειδή λέτε ότι φιμώνεται η Βουλή, να υπενθυμίσω κάτι που φαντάζομαι το ξέρουμε όλοι μας, ότι από τον Ιανουάριο μέχρι τώρα έχουν ψηφιστεί 24 νομοσχέδια και έχουν μιλήσει 1.230 βουλευτές είτε με φυσική παρουσία είτε με τηλεδιάσκεψη. Δηλαδή, 51 συνάδελφοι ανά σχέδιο νόμου. Και μη μου πείτε ότι χωρίς πανδημία ενθυμείστε σε “κοινά” νομοσχέδια να παρίστανται περισσότεροι από 50 βουλευτές» υποστήριξε ο Ν. Κακλαμάνης και τόνισε πως «για τις ονομαστικές ψηφοφορίες, φαντάζομαι λησμονήθηκε να αναφερθεί χθες από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης πως με ομόφωνη απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων η ονομαστική ψηφοφορία δεν γίνεται μόνο με επιστολική ψήφο αλλά και με φυσική παρουσία για όσους βουλευτές το επιθυμούν. Αυτό που έχει αλλάξει στη φυσικής παρουσίας ψήφιση είναι ότι θα γίνεται ανά 50 συναδέλφων κάθε μία ώρα. Συνεπώς επιτρέπεται η φυσική παρουσία για όσους βουλευτές το επιθυμούν».
«Δεν βρέθηκε ούτε ένας βουλευτής της ΝΔ να υποστηρίξει το νομοσχέδιο επί ΣΥΡΙΖΑ»
Για αμφιθυμική και φοβική αντιμετώπιση κατηγόρησε την κυβέρνηση ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης, υποστηρίζοντας πως «αν σήμερα μπορούμε να συζητάμε για την αξιοποίηση προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης, για το πώς οι ασθενείς θα έχουν πρόσβαση στο φάρμακό τους, πώς θα παταχθούν οι μηχανισμοί του μαύρου χρήματος και πώς θα προχωρήσουν αναπτυξιακές επενδύσεις και θα παραχθεί εγχώρια αξία, είναι επειδή η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εγκαίρως και με τόλμη, άνοιξε συντεταγμένα την κουβέντα για ένα αντικείμενο που αποτελούσε μέχρι τότε ταμπού».
«Ενώ εσείς λοιδορούσατε και κυριολεκτικά σαμποτάρατε την δημιουργία ευρύτερων συναινέσεων στο βωμό μικροκομματικών συμφερόντων, εμείς δημιουργήσαμε ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο, που έδωσε στην χώρα μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και δημιούργησε μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον» ανέφερε ο Αλ. Χαρίτσης, και έκανε λόγο για «παγκόσμια πρωτοτυπία στα κοινοβουλευτικά χρονικά» επισημαίνοντας ότι «σε 4 πολύωρες συνεδριάσεις δεν βρέθηκε ούτε ένας βουλευτής της ΝΔ να υποστηρίξει το κυβερνητικό νομοσχέδιο»
«Για το λόγο αυτό, καταθέτουμε αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής στο νομοσχέδιο ώστε όλοι οι βουλευτές να αναλάβουν τις ευθύνες τους» υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως «το νομοθέτημα που παρουσιάζετε, βασίζεται και αξιοποιεί το νομοθετικό πλαίσιο που διαμόρφωσε ο ΣΥΡΙΖΑ», αλλά «προχωράει διστακτικά και μάλιστα μετά από χαρακτηριστική καθυστέρηση δύο ολόκληρων ετών». «Ό,τι δίνετε με το ένα χέρι το παίρνετε με το άλλο, αντιμετωπίζοντας κατ’ ουσίαν την φαρμακευτική κάνναβη με τρόπο αμφίθυμο και φοβικό» τόνισε ο Αλ. Χαρίτσης, συμπληρώνοντας πως «με την καθυστέρηση δύο ολόκληρων ετών, τις παλινωδίες και την διαχειριστική της ανεπάρκεια», η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας «έφερε την χώρα μας σε δυσχερέστερη θέση στον διεθνή ανταγωνισμό, και ειδικότερα πίσω από τη Πορτογαλία, την Μάλτα και τη Δανία, χώρες που βασίστηκαν στο δικό μας θεσμικό πλαίσιο».
«Καταθέσαμε συγκεκριμένες τροπολογίες επί του νομοσχεδίου, με γνώμονα την αξιοποίηση των ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων για παραγωγή εγχώριας αξίας» κατέληξε ο Αλ. Χαρίτσης, σημειώνοντας πως «αν αυτές οι τροπολογίες γίνονταν αποδεκτές, σήμερα θα μιλούσαμε για μια πολύ πιο ουσιαστική, προωθητική νομοθετική παρέμβαση».
Επισημαίνεται πως ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει δύο εκ των τεσσάρων βουλευτικών τροπολογιών που έχουν κατατεθεί μέχρι στιγμής. Η μία αφορά την άδεια παραγωγής τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης με τη μορφή ξηρού ανθού για εξαγωγή και εγχώρια διάθεση και η δεύτερη αφορά την προσθήκη περιοχών καλλιέργειας φαρμακευτικής κάνναβης και σε ζώνες υψηλής παραγωγικότητας, οι οποίες έχουν διατεθεί για παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς.
Επίσης, έχουν κατατεθεί ακόμα δύο βουλευτικές τροπολογίες. Η πρώτη του βουλευτή της ΝΔ Ιάσονα Φωτήλα, που αφορά τη χορήγηση παράτασης για ολοκλήρωση τυπικών διαδικασιών σύστασης ενεργειακών κοινοτήτων και η δεύτερη του βουλευτή της ΝΔ Σίμου Κεδίκογλου για να παραταθεί έως 31/8/2021 η ισχύς των αδειών του ν. 3054/2002 (Α 230) που έχουν λήξη ή λήγουν από 1/1/2021 έως 31/7/2021 λόγω προβλημάτων έκδοσης φορολογικής ή ασφαλιστικής ενημερότητας εξαιτίας της πανδημίας.
Oι τοποθετήσεις των κομμάτων, κατά την Επιτροπή, όπως αναδείχθηκαν από το Cannabisnews.gr:
Ο εισηγητής της ΝΔ, Χρήστος Κέλλας, αναλύοντας τα άρθρα του σχεδίου νόμου υπογράμμισε πως πρόκειται για « ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κάνναβης στη χώρα μας , από την οποία προσδοκούμε ότι θα υπάρξουν οφέλη για την οικονομία μας μέσω των επενδύσεων, της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και της διοχέτευσης των συγκεκριμένων προϊόντων στην αγορά. Προσφέροντας «νέες επιλογές στους κλάδους της γεωργίας και της μεταποίησης αλλά το κυριότερο, σε όσους επιλέγουν τα τελικά προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, σκευάσματα για να ανακουφιστούν από τις παθήσεις τους και να ανταποκριθούν καλύτερα σε θεραπείες, εφόσον κάτι τέτοιο κρίνεται απαραίτητο από τους θεράποντες ιατρούς».
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Αλέξης Χαρίτσης, αφού επέκρινε την κυβέρνηση για μια εντυπωσιακή «κυβίστηση» από τις θέσεις που είχε για την φαρμακευτική κάνναβη η ΝΔ το 2018, παρατήρησε πως στο κόμμα της πλειοψηφίας από τις τοποθετήσεις στελεχών της στο δημόσιο διάλογο διαφαίνεται ότι όλοι δεν συμφωνούν με το παρόν νομοσχέδιο και δεν έχουν ξεφύγει από τον συντηρητισμό τους. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «ατελές» και προανήγγειλε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει μία τροπολογία επί του άρθρου 14, με την οποία θα προτείνεται η αίτηση για την έκδοση άδειας παραγωγής να αφορά και την εγχώρια διάθεση και να περιλαμβάνει και το εκχύλισμα κάνναβης. Η συσκευασία ξηρού ανθού να μην περιορίζεται στα 30 γραμμάρια, ώστε να μην βρεθούν οι δικές μας επιχειρήσεις σε δυσχερή θέση σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες. Και επίσης, να καταργηθεί η διάταξη που επιβάλλει στον παραγωγό την υποχρεωτική κατάθεση αίτησης για προϊόν άλλης μορφής από αυτήν του αποξηραμένου ανθού. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διαφώνησε στον αποκλεισμό περιοχών που έχουν χαρακτηριστεί ως γη υψηλής παραγωγικότητας
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, ανέφερε πως η Πολιτεία θα πρέπει συνολικά, ολιστικά να φτιάξει το θεσμικό πλαίσιο παραγωγή, επενδυτική δραστηριότητα, ανάπτυξη, αλλά και όσον αφορά στο θεραπευτικό σκέλος της κάνναβης. Σχετικά με την ποσότητα των 30 γραμμαρίων ανάφερε πως ο πρόεδρος του ΕΟΦ δεν έδωσε μια τεκμηριωμένη απάντηση και ζήτησε η ποσότητα να διαμορφωθεί στα 60 με 90 γραμμάρια. Ζήτησε μεταξύ άλλων να συγχωνευθούν τα στάδια της έγκρισης εγκατάστασης και έγκρισης λειτουργίας. Η λειτουργία των μονάδων να γίνεται υποχρεωτικά από ΑΠΕ ή σε ένα μεγάλο ποσοστό. Διαφώνησε με την διάταξη περί εξαίρεσης της γης υψηλής παραγωγικότητας. Κακώς είπε απαλείφετε την πρόβλεψη για πρόσθετη εσωτερική περίφραξη των χώρων καλλιέργειας . Επέκρινε ότι το νομοσχέδιο παραπέμπει σε εκδόσεις σε μια σειρά από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν όρους και προϋποθέσεις έκτασης εγκατάστασης και λειτουργίας και επιπλέον δικαιολογητικά.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, ανέφερε πως το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο γιατί όπως και το αντίστοιχο που έφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εντάσσεται στις συνολικότερες προσπάθειες των αστικών κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διευκόλυνση της αγοράς της κάνναβης για την στήριξη της καπιταλιστικής οικονομίας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Τόνισε πως πουθενά στο νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για την παρακολούθηση των αντενδείξεων για την φάρμακο-επαγρύπνηση και στις υπόλοιπες φυσικά αναγκαίες διαδικασίες ελέγχου ποιότητας, όπως ορίζει η κυκλοφορία φαρμακευτικών. Παρατήρησε πως η αδειοδότηση των προϊόντων εξαγωγής θα γίνεται με τις ελάχιστες δυνατές προϋποθέσεις , ενώ εκεί που δίνονται και τα «ρέστα» για να εξυπηρετηθούν οι επιχειρηματίες είναι η πρόβλεψη στο άρθρο 5, όπου η χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης γίνεται εντός 30 ημερών το αργότερο, ακόμα και χωρίς αυτοψία των αρμόδιων υπηρεσιών. Η διαδικασία είπε που προωθεί η κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με τις αρχές της επιστήμης, του ορθολογικού σχεδιασμού των φαρμάκων και της φαρμακοεπαγρύπνησης, φτάνοντας ακόμα και στο σημείο να ανάγει ένα φυτό σε φάρμακο. Επανέλαβε πως η πάγια θέση του ΚΚΕ είναι πως «η φυτική κάνναβη λόγω του μεγάλου αριθμού δραστικών ουσιών που περιέχει για τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων, δεν γνωρίζουμε τις δράσεις, αλληλεπιδράσεις, παρενέργειες που έχει κάθε μία από αυτές, αλλά και οι ποικίλοι συνδυασμοί τους δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθαυτή ως φαρμακευτική θεραπευτική ουσία. Αντίθετα, συγκεκριμένες δραστικές ουσίες που απομονώνονται από την κάνναβη ή και μπορούν να συνδεθούν ακόμα και τεχνητά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για φαρμακευτικούς, ιατρικούς, παρηγορητικούς σκοπούς, σε περιπτώσεις όπου τα ήδη υπάρχοντα φάρμακα δεν επαρκούν και πάνω σε αυτό το ζήτημα δεν υπάρχει κανένα φοβικό σύνδρομο, γιατί τα ίδια είπαμε ή τα ίδια μας καταλόγιζε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 στο νομοσχέδιο τότε, τα ίδια, λοιπόν, λέμε και σήμερα. Η θέση του Κ.Κ.Ε. είναι ξεκάθαρη, είναι κρυστάλλινη, άσχετα αν προσπαθούν κάποιοι να τη διαστρεβλώνουν»
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, ανέφερε πως όταν «ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρό καλάθι» σχετικά με την επίτευξη των στόχων του νομοσχεδίου ενώ σημείωσε πως υπάρχει ο κίνδυνος η κατάσταση να γίνει ανεξέλεγκτη, μιας και το έδαφος είναι προσοδοφόρο, τόσο στη χώρα λόγω καιρικών κλιματολογικών συνθηκών, αλλά και γενικότερα στη γειτονιά των Βαλκανίων. Έχουμε είπε επιφυλάξεις και καχυποψίες καθώς δεν θέλουμε η χώρα μας να γίνει ένα μεγάλο εργοτάξιο παραγωγής ινδικής κάνναβης. Παράλληλα εξέφρασε τον φόβο ότι μπορεί να σταματήσουν κάποιες άλλες έρευνες που αφορούν τα θεραπευτικά και αρωματικά βότανα που είναι μοναδικά στην Ελλάδα. Τόνισε μεταξύ άλλων ότι στο νομοσχέδιο δεν διευκρινίζεται εάν οι επενδυτές θα είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και εάν θα εμπλέκονται μέσα σε αυτούς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Ότι δεν καθορίζεται ποιες είναι αυτές οι τρίτες χώρες που θα μπορεί να εξάγονται αυτά τα προϊόντα. Εμείς, είπε, θέλουμε τους ασθενείς να έχουν πρόσβαση και σε άλλες θεραπευτικές μεθόδους .
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Κρίτων Αρσένης, ανέφερε πως αυτοί που χρειάζονται τα προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, που είναι οι άρρωστοι τελικά είναι και οι μόνοι που δεν θα τα έχουν. Η κυβέρνηση, είπε, εστιάζει και προβάλλει την οικονομική ευκαιρία για εξαγωγές, όμως , παρατήρησε αυτές οι επενδύσεις δεν μπορεί να θέλουμε να γίνουν σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας ούτε για ένα προϊόν που ξοδεύει πιο πολύ νερό από το βαμβάκι ή απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Αυτό απαιτεί ένα πολύ καλό σχεδιασμό που δεν γίνεται με το νομοσχέδιο αυτό. Το ΜέΡΑ 25, είπε ο βουλευτής, είμαστε υπέρ της φαρμακευτικής κάνναβης, όμως, όχι, ανεξέλεγκτα. Όχι, για τα κέρδη πέντε εταιρειών που θα παράγουν ένα προϊόν στην Ελλάδα.
Δείτε τη συζήτηση live: