Προς απαλλαγή ο αντεισαγγελέας Αγγελής για την «παράβαση καθήκοντος» στη Βιέννη με την υπόθεση Novartis
Μόλις τρεις εβδομάδες πρόλαβαν να συμπληρωθούν από την ημέρα που ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, και βασικός μάρτυρας κατηγορίας στην υπό διερεύνηση της επονομαζόμενης «σκευωρίας» κατά τη διερεύνηση του πραγματικού σκανδάλου παράνομων χρηματοδοτήσεων της Nobartis, ήρθε αντιμέτωπος με ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος, κατόπιν μήνυσης της πρώην επικεφαλής της Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς, Ελένης Τουλουπάκη.
Είκοσι ημέρες αργότερα, ο εισαγγελέας Γιώργος Οικονόμου προτείνει στο Συμβούλιο Εφετών την πλήρη απαλλαγή του αντεισαγγελέα, υποστηρίζοντας πως ο Ι. Αγγελής «κινήθηκε με τη θεσμική του ιδιότητα του επόπτη Εισαγγελίας Εγκλημάτων Διαφθοράς στα απολύτως αυστηρά υπηρεσιακά πλαίσια χωρίς να παραβεί το υπηρεσιακό του καθήκον».
Η δίωξη ασκήθηκε έπειτα από μήνυση που είχε κατατεθεί εις βάρος του από την πρώην επικεφαλής της Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς Ελένη Τουλουπάκη, ενώ στο αρχείο τέθηκε μέρος της ίδιας μήνυσης που αφορούσε σε ακόμη πέντε αδικήματα. Βέβαια, η Εισαγγελία του Εφετείου θα πάρει την τελική απόφαση. Η παράβαση καθήκοντος αφορά ταξίδι που είχε πραγματοποιηθεί στη Βιέννη τον Δεκέμβριο του 2018 , από ομάδα εισαγγελέων κατά της Διαφθοράς στο πλαίσιο της συνεργασίας με εισαγγελείς των ΗΠΑ για τη διερεύνηση του σκανδάλου της φαρμακοβιομηχανίας.
Όπως έχει γίνει γνωστό, σύμφωνα με την μήνυση της Ε. Τουλουπάκη, κατά τη διάρκεια εκείνου του ταξιδιού ο Ι. Αγγελής, που το επίμαχο χρονικό διάστημα ήταν επόπτης της Εισαγγελίας Διαφθοράς, φέρεται να αρνήθηκε να παραλάβει λογαριασμό συγγενικού προσώπου ενός εκ των πολιτικών, που ερευνούσε η Εισαγγελία για την υπόθεση της Novartis, γιατί είχε τη γνώμη ότι η όλη διαδικασία έπρεπε να γίνει μέσω της Eurojust.
Σε υπόμνημα του ο Αγγελής είχε υποστηρίξει ότι δεν είναι αληθές πως αρνήθηκε να παραλάβει στοιχεία για την υπόθεση της Νοvartis. Και προσέθετε πως ακόμα και αν οι καταγγελίες στη μήνυση είναι αληθείς, για να στοιχειοθετηθεί το καταγγελλόμενο αδίκημα θα πρέπει η εξεταστεί αν η πράξη της παράβασης καθήκοντος τιμωρείται με βάση το δίκαιο της Αυστρίας, ενώ για να προχωρήσει η υπόθεση θα έπρεπε να είχε υποβληθεί έγκληση από την ελληνική κυβέρνηση. Κάτι που δεν έγινε.
Σημειώνεται πως η μήνυση αφορούσε ακόμα πέντε αδικήματα, μεταξύ των οποίων την παραβίαση απορρήτου που συνίσταται στο γεγονός ότι ο Ιωάννης Αγγελής κατά την εξέτασή του στη Βουλή προσκόμισε έγγραφο των αμερικανικών αρχών περί μη εμπλοκής πολιτικών προσώπων στην υπόθεση της Novartis, καθώς και υπεξαγωγή εγγράφων, που αφορούσαν σε διακίνηση δικογραφιών που χειριζόταν η Εισαγγελία Διαφθοράς.
«Ουδέποτε αρνήθηκε τη συνεργασία με τις αμερικανικές αρχές, απλά είχε τη δικονομική άποψη ότι η συνεργασία αυτή θα πρέπει να τοποθετηθεί βάσει συνεργασίας με την Εurojust. Ουδέποτε αρνήθηκε να παραλάβει, έστω και ανεπίσημα έγγραφα στοιχεία ή στικάκι γιατί αυτά ουδέποτε προσφέρθηκαν. Στικάκι δε, ποτέ δεν υπήρχε και πολύ περισσότερο δεν συντρέχει στο πρόσωπό του δόλος και σκοπός έτσι όπως απαιτεί το άρθρο 259 ΠΚ να παραβεί τα καθήκοντα της υπηρεσίας τους και να βλάψει το κράτος, στοιχείο σοβαρότατο για έναν ανώτατο εισαγγελικό λειτουργό» φέρεται να αναφέρεται στην εισαγγελική πρόταση, μέρη της οποίας δημοσιεύει η Καθημερινή.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο εισαγγελέας Οικονόμου φέρεται να υποστηρίζει πως η δικογραφία περιλαμβάνει «ουσιαστικές ελλείψεις» για τη στήριξη κατηγορίας σε βάρος του αντεισαγγελέα Αγγελή, καθώς και «κραυγαλέα αντίφαση ως προς την ποινική του μεταχείριση», διότι ενώ διαπιστώνει ανυπαρξία δόλου για εξίσου σοβαρά από άποψη ποινικής βαρύτητας, αδικήματα, όπως υπεξαγωγή εγγράφων, παραβίαση δικαστικού απορρήτου και αθέμιτη αντιγραφή στοιχείων υπολογιστών ταυτόχρονα διαπιστώνει δόλο και σκοπό για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος». Με βάση τα παραπάνω, ο εισαγγελέας Οικονόμου θεωρεί πως δεν πρέπει να ασκηθούν κατηγορίες σε βάρος του ανώτατου δικαστικού.
Αξίζει ωστόσο πως κατά πληροφορίες, στη δικογραφία συμπεριλαμβάνεται και το πόρισμα του αντιπροέδρου του ΣτΕ Μιχ. Πικραμένου, ο οποίος μετά από σχετική παραγγελία του υπουργείου Δικαιοσύνης ερεύνησε τυχόν πειθαρχικές ευθύνες για τον Ι. Αγγελή. Ωστόσο, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, το πόρισμα σήμερα «αγνοείται», καθώς παρότι αυτό έχει εδώ και αρκετό καιρό παραδοθεί στον υπουργό Δικαιοσύνης, Κ. Τσιάρα, με τον τελευταίο να υποχρεούται να το διαβιβάσει αμελλητί στον αρμόδιο εισαγγελέα, αυτό ακόμα δεν έχει παραδοθεί.
Ποινική δίωξη για «παράβαση καθήκοντος» κατά αντεισαγελέα του Αρείου Πάγου στην υπόθεση Novartis
ΣΥΡΙΖΑ: Ερωτήματα για αποζημίωση του κράτους και για πειθαρχικές διαδικασίες
Την ίδια ώρα, ερωτήματα για την υπόθεση του σκανδάλου της Novartis προς την κυβέρνηση θέτουν πέντε βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ζητώντας εξηγήσεις τόσο για το εάν θα ακολουθήσει τις συστάσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για την κατάθεση αγωγής για αποζημίωση από την πολυεθνική φαρμακευτική, όσο και για την προστασία των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος, καθώς και εάν θα κινηθούν πειθαρχικές διαδικασίες κατά του Ι. Αγγελή. Την ερώτηση υπογράφουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Λάππας Σπυρίδων, Ξανθόπουλος Θεόφιλος, Αυγέρη Δώρα, Γκιόλας Γιάννης και Ραγκούσης Γιάννης.
Αναλυτικά η ερώτηση:
Ως γνωστόν σε ερώτησή μας (υπ’ αριθ. 3228/13.01.2021) προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης με θέμα το ίδιο με το θέμα της παρούσας ερώτησής μας αναφέραμε όλα όσα αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ η ευρεία ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) με το υπ’ αριθ. 2485/21 και 23 Δεκεμβρίου 2020 Πρακτικού, και ρωτούσαμε τον Υπουργό Δικαιοσύνης τι προτίθεται να κάνει σχετικά με την απόφαση αυτή του ΝΣΚ, μάλιστα σε απάντησή του δυνάμει του υπ’ αριθ. Πρωτ. 10/29.01.2021 εγγράφου του μας πληροφόρησε ότι «ενημερώνεται, παρακολουθεί και δηλώνει ετοιμότητα για κάθε αναγκαία ενέργεια προκειμένου η προβλεπόμενη διαδικασία διεκδίκησης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου κάθε απαίτησής του σε βάρος της ως άνω εταιρίας να έχει επιθυμητά αποτελέσματα».
Επειδή όμως η απάντηση αυτή είναι γενική και αόριστη και σε καμία περίπτωση δεν απαντά στα συγκεκριμένα ερωτήματα που θέσαμε, επανερχόμαστε ως προς το βασικό κεφάλαιο της ερώτησής μας το οποίο αφορά τις επιβαλλόμενες ενέργειες των υπουργείων σας, ως συναρμόδιων, σύμφωνα με όσα αποφάσισε το ΝΣΚ, και επαγόμαστε τα παρακάτω:
Στην προηγούμενη ερώτησή μας ρητά περιλάβαμε τμήμα της Απόφασης του Δικαστηρίου του Νιου Τζέρσεϋ, σύμφωνα με την οποία η φαρμακοβιομηχανική εταιρία Novartis ΟΜΟΛΟΓΗΣΕ όλα όσα της καταλόγιζε η Αμερικανή Δικαιοσύνη, αλλά η προηγούμενη ελληνική κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ), και κατέβαλε συμβιβαστικώς (για να αποφύγει μία δίκη και απειλούμενο πολλαπλό σε σχέση με το συμβιβαστικώς συμφωνηθέν και καταβληθέν πρόστιμο) το ιλιγγιώδες για συμβιβασμό ποσό των 330.000.000 δολαρίων ως πρόστιμο για τις παράνομες πράξεις των εκπροσώπων του τμήματος της εταιρίας στην Ελλάδα με την επωνυμία Novartis Hellas Α.Ε.Β.Ε.» είναι το μεγαλύτερο πρόστιμο που καταβάλλεται μέχρι σήμερα στο Αμερικανικό Δημόσιο για ανάλογες παράνομες πράξεις αλλοδαπής εταιρίας). Και το ποσό αυτό είναι πράγματι ιλιγγιώδες, αρκεί να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι για ανάλογες πράξεις της ίδιας εταιρίας στο Βιετνάμ και την Κορέα(με πληθυσμό 200 εκατομμυρίων κατοίκων) κατέβαλε 35.000.000 δολάρια και στην Κίνα με πληθυσμό 1,4 δις κατοίκων κατέβαλε μόλις ο ποσό των 25.000.000 δολαρίων, γεγονός που καταδεικνύει τη φύση και την έκταση των έκνομων ενεργειών της εταιρίας Novartis στην Ελλάδα καθώς και την πολλαπλή εκδήλωση των πράξεων διαφθοράς και προς γιατρούς, και προς κρατικούς παράγοντες και προς κυβερνητικούς αξιωματούχους. Κατά τα λοιπά ως προς το περιεχόμενο και τις συνέπειες του συμβιβασμού του Αμερικανικού Δημοσίου και της εταιρίας Novartis ενώπιον του Δικαστηρίου Νιού Τζέρσεϋ αναφερόμαστε στην προηγούμενη υπ’ αριθ. 3228/13.01.2021 ερώτησή μας.
Προ ολίγων ημερών, έξι πολιτικά πρόσωπα, οι Α. Σαμαράς, Ε. Βενιζέλος, Δ. Αβραμόπουλος, Σπ. Γεωργιάδης, Ι. Στουρνάρας και Α. Λοβέρδος, απευθύνθηκαν στο Δικαστικό Συμβούλιο που λειτουργεί στο πλαίσιο του Ειδικού Δικαστηρίου και ζήτησαν με υπόμνημά τους, παρά το γεγονός ότι δεν τυγχάνουν υπό οποιαδήποτε ιδιότητα διάδικοι για να έχουν το δικαίωμα να αποστέλλουν υπομνήματα, να αποκαλυφθεί η επωνυμία των προστατευομένων μαρτύρων, κάτι που είχαν ζητήσει και τα κόμματά τους στο πλαίσιο λειτουργίας της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για την υπόθεση Παπαγγελόπουλου και το αίτημά τους απορρίφθηκε μετά από παρέμβαση του Επόπτη Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, που υπέδειξε τη εφαρμογή της σχετικής ΚΥΑ για την εξέταση του προστατευομένων μαρτύρων όπως αυτή προβλέπει, δηλαδή ανώνυμα και με την κωδική τους ονομασία. Τα έξι αυτά πρόσωπα μεταξύ άλλων προέβαλαν τον ισχυρισμό «περί ανυπαρξίας του δήθεν σκανδάλου Novartis που είναι μόνο σκευωρία», κάτι που καθιστά προφανές ότι δεν αποδέχονται ότι υπήρξε τέτοιο σκάνδαλο, ότι η εταιρία αυτή υποχρεώθηκε για τις έκνομες ενέργειές στης στην Ελλάδα να καταβάλλει 330.000.000 δολάρια όχι για το σκάνδαλο αυτό αλλά για κάτι άλλο, όμως δεν ομιλούν για ποία αλήθεια αιτία κατέβαλε το ποσό αυτό η Novartis; Το οποίο μάλιστα κατέβαλε συμβιβαστικώς για να αποφύγει μεγαλύτερο πρόστιμο μετά από ΟΜΟΛΟΓΙΑ της ότι πράγματι παρανόμησε στην Ελλάδα; (βλ. αρχική μας ερώτηση όπου αναλυτικά παρατίθεται η απόφαση του Δικαστηρίου του Νιου Τζέρσεϋ).
Επειδή τα έξι αυτά πολιτικά πρόσωπα στιγμάτισαν και καθόρισαν την πολιτική πορεία της χώρας μας για αρκετά χρόνια από κορυφαίες πολιτικές θέσεις (πρωθυπουργού, αρχηγού κόμματος, υπουργών κλπ.)και το υπόμνημά τους ασφαλώς και επιχειρεί να ασκήσει πίεση προς το Δικαστικό Συμβούλιο του Ειδικού Δικαστηρίου, όμως εξέχουσα θέση κατέχει η άποψη όλων ότι «δεν υπάρχει κανένα σκάνδαλο Novartis παρά μόνο σκευωρία», η ελληνική κοινωνία πρέπει να γνωρίζει εάν τα δύο αρμόδια υπουργεία, Οικονομικών και Δικαιοσύνης, θα υλοποιήσουν όλα όσα, ΟΜΟΦΩΝΑ επαναλαμβάνουμε, αποφάσισε η ευρεία Ολομέλεια του ΝΣΚ και τα αναφέραμε αυτούσια στην αρχική μας ερώτηση.
Αυτά δεν απαντήθηκαν παντάπασι από τον Υπουργό Δικαιοσύνης στην αρχική μας ερώτηση και τα επαναλαμβάνουμε και στην παρούσα ερώτησή μας, αφού τονίσουμε το γεγονός ότι ο ισχυρισμός των έξι παραπάνω πολιτικών προσώπων «περί μη ύπαρξης σκανδάλου Novartis αλλά ύπαρξης ΜΟΝΟ σκευωρίας» οδηγείται προς την φαιδρότητα μετά την ΟΜΟΛΟΓΙΑ της εταιρίας (επαναλαμβάνουμε για χιλιοστή φορά ότι η υπόθεση που έληξε συμβιβαστικώς στο Δικαστήριο του Νιου Τζέρσεϋ αφορούσε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ όσα η εταιρία παράνομα έπραξε και ομολόγησε στην Ελλάδα και όχι στο …. Τσιμπουκτί!!!), και μετά, όπως αναφέρουν sites, την απολογία στελεχών της ίδιας εταιρίας στην Ελλάδα και την επιβολή εγγυοδοσίας σε βάρος τους. Ποιες παράνομες πράξεις ΟΜΟΛΟΓΗΣΕ η Novartis και για ποιες πράξεις απολογήθηκαν και θα απολογηθούν και άλλοι ενώπιον του/ης Ανακριτού; Προς τους έξι πολιτικούς η απάντηση είναι μία: ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ NOVARTIS κύριοι!!! Κύριοι Υπουργοί για σας υπάρχει σκάνδαλο Novartis ή ως νόμιμοι και αρμόδιοι εκπρόσωποι του Ελληνικού Κράτους τάσσεσθε με την άποψη των έξι παραπάνω πολιτικών προσώπων;
Από τη θέση σας θα εξαρτηθεί εάν πράγματι το Ελληνικό Δημόσιο θα διεκδικήσει όλα όσα το ΝΣΚ σας υποδεικνύει, άλλως θα έχετε παραλείψει επιβαλλόμενη νόμιμη ενέργεια για την προάσπιση ζωτικών συμφερόντων του Ελληνικού Κράτους και ό,τι αυτό συνεπάγεται. Για τις υποθέσεις αυτές που απολογήθηκαν τα στελέχη της εταιρίας ενώπιον της Ελληνικής Δικαιοσύνης για κακουργήματα που διέπραξαν στην Ελλάδα έχετε προβεί και σε ποιές ενέργειες για να δηλωθεί παράσταση πολιτικής αγωγής του Ελληνικού Δημοσίου εναντίον τους ή σε ποιές ανάλογες προπαρασκευαστικές ενέργειες για να γίνει αυτή η δήλωση έχετε προβεί;
Επίσης, ιδιαίτερης νομικής σημασίας είναι και η εξέλιξη της υπόθεσης του Αντιεισαγγελέα του ΑΠ κ. Αγγελή, βασικού μάρτυρα κατηγορίας στην υπόθεση Παπαγγελόπουλου, κατά του οποίου έχουμε αφενός ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος (παράλειψη παραλαβής ενοχοποιητικού στοιχείου για πολιτικό πρόσωπο από Αμερικανούς Εισαγγελείς στη)και αφετέρου Πόρισμα του Αντιπροέδρου του ΣτΕ Μιχάλη Πικραμένου περί πειθαρχικών του ευθυνών. Σύμφωνα με αυτά τα πρόσφατα γεγονότα ασφαλώς και επηρεάζεται η εξέλιξη της πορείας της υπόθεσης Παπαγγελόπουλου, όμως εκείνο που εκκρεμεί και δεν έχει λάβει χώρα είναι το γεγονός ότι το Πόρισμα Μιχ. Πικραμένου βρίσκεται στο γραφείο του Υπουργού Δικαιοσύνης από την 21η Απριλίου 2021 και μέχρι σήμερα δεν έχει αναληφθεί καμία απολύτως πρωτοβουλία για την πειθαρχικό έλεγχο του κ. Αγγελή, παρά το γεγονός ότι εναντίον έχει ασκηθεί και ποινική δίωξη, και αυτό προκαλεί πελώρια ερωτήματα. Μετά την άσκηση ποινικής δίωξης κατά του κ. Αγγελή ο Υπουργός Δικαιοσύνης θα ασκήσει ή όχι την πειθαρχική του δίωξη σύμφωνα με το Πόρισμα του Αντιπροέδρου του ΣτΕ που διενήργησε και σχετικό έλεγχο;
Για την υπόθεση του κ. Αγγελή πληροφορούμαστε από τα ΜΜΕ ότι η υπόθεσή του ανατέθηκε σε Εισαγγελέα του Εφετείου Αθηνών, δηλαδή σε Εισαγγελικό Λειτουργό που υπηρετεί στην ίδια Εισαγγελία στην οποία υπηρετεί και η μηνύτρια (κα Τουλουπάκη), και διατυπώνουμε προς τον κ. Υπουργό της Δικαιοσύνης το ερώτημα εάν αυτό είναι επιτρεπτό σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα των διατάξεων του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, κυρίως για την εξασφάλιση διαφάνειας, αξιοπιστίας, φερεγγυότητας και αδιάβλητου της διαδικασίας.
Ιδού, λοιπόν, κύριοι Υπουργοί Οικονομικών και Δικαιοσύνης τις σας παρήγγειλε το ΝΣΚ:
«1ον. Ότι οι αγωγές που πρέπει να ασκήσει το Ελληνικό Δημόσιο και οι Οργανισμοί του (ΝΠΔΔ) θα στηριχθούν βασικά στο περιεχόμενο και τα ομολογημένα πραγματικά περιστατικά που περιλαμβάνονται στην από 25-6-2020 Συμφωνία Αναστολής Δίωξης (αυτό που αποκαλούμε Πρακτικό Συμβιβασμού).
2ον. Ότι οι αγωγές που θα ασκηθούν θα έχουν αίτημα την μη επανάληψη της προσβολής της προσωπικότητας του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ στο μέλλον, την χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης που υπέστησαν από την συμπεριφορά των οργάνων και προστηθέντων της Novartis, καθώς και την ανόρθωση της υλικής ζημίας του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ. Εδώ αναδύεται αμέσως το νομικό ερώτημα: με ποιόν τρόπο προσεβλήθη η προσωπικότητα του Ελληνικού Δημοσίου και των ΝΠΔΔ (ΕΟΠΥΥ, ΕΦΚΑ κλπ.) και από ποιες συγκεκριμένες παράνομες πράξεις της Novartis; Εάν κάποιος ισχυριστεί ότι η προσβολή προκύπτει ΜΟΝΟ από την υπερσυνταγογράφιση των φαρμάκων της εταιρίας από τους γιατρούς και ότι ο συμβιβασμός για καταβολή 330 εκατομμυρίων έγινε μόνο γι αυτό το λόγο, ε! τότε θα γελάει για πολύ χρόνο η νομική κοινότητα στη χώρα μας, και όχι μόνο. Μία απλή ανάγνωση της Συμφωνίας Αναστολής Δίωξης του Νιου Τζέρσεϋ οδηγεί στην παραδοχή ότι η κύρια κατηγορία κατά της Novartis ήταν η παράνομη πρακτική της να χρηματίζει κρατικούς αξιωματούχους στην Ελλάδα για την ευνοϊκή τιμολόγηση των φαρμάκων της, που, επαναλαμβάνουμε, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα πολιτικών προσώπων, δηλαδή υπουργών που εκδίδουν τις Αποφάσεις Τιμολόγησης των φαρμάκων.
3ον. Ότι το Ελληνικό Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ πρέπει να εξετάσουν τη δυνατότητα δήλωσης παράστασης πολιτικής αγωγής για υποστήριξη της κατηγορίας σε βάρος των εκπροσώπων της Novartis κατά των οποίων έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος και είναι εκκρεμείς σε διάφορα στάδια της ποινικής διαδικασίας.
4ον. Από καθαρά νομική άποψη κρίνεται ότι η ομολογημένη παράνομη συμπεριφορά της Νovartis στοιχειοθετεί την παράνομη πράξη της ενεργητικής δωροδοκίας και του σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος, και με βάση την κρίση αυτή να εξεταστεί η περίπτωση αποκλεισμού της εταιρίας από τη συμμετοχή της σε διαδικασίες σύναψης συμβάσεων με το Ελληνικό στον κατάλογο αποκλεισθέντων οικονομικών φορέων.
Και 5ον. Ότι η Γνωμοδότηση αυτή του ΝΣΚ είναι υποχρεωτική για το Ελληνικό Δημόσιο, την Ελληνική Κυβέρνηση και τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης που τους αφορά. 6ον. Την άμεση αποστολή αιτήματος προς τις αρμόδιες υπηρεσίες των Η.Π.Α. για την παροχή όλων των στοιχείων της υπόθεσης που αφορούν στη δράση της “Novartis Hellas A.E.B.E”, και βρίσκονται στην κατοχή του Υπουργείου Δικαιοσύνης ή άλλων αρχών των Η.Π.Α. και αποτέλεσαν τη βάση για την υπογραφή της Συμφωνίας Αναστολής Δίωξης και κατοβολής του προστίμου των 330 εκατ. Δολαρίων). 7ον. Την άμεση διαβίβαση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Συμφωνίας Αναστολής Δίωξης (Σ.Α.Δ.) και των λοιπών στοιχείων που υπάρχουν σχετικά με την παράνομη συμπεριφορά της εταιρίας στην Ελλάδα, προκειμένου να ενεργηθούν τα προβλεπόμενα. 8ον. ΄Άμεση διαβίβαση στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών της Συμφωνίας Αναστολής Δίωξης (Σ.Α.Δ.)και των λοιπών στοιχείων που υπάρχουν, προκειμένου να γίνει έρευνα για τυχόν διάπραξη φορολογικών ή άλλου είδους παραβάσεων από την εταιρία, για την κρίσιμη κατά τη Συμφωνία χρονική περίοδο κατά την οποία συνέτρεξε η ομολογημένη παραβατική συμπεριφορά της. 9ον. Με δεδομένη την ομολογημένη παράνομη συμπεριφορά που περιγράφεται στην Συμφωνία Αναστολής Δίωξης (Σ.Α.Δ.) η οποία συνιστά ενεργητική δωροδοκία αλλά και σοβαρό επαγγελματικό παράπτωμα (βλ. ΣτΕ 144/2009, 1190/2010 κ.ά., Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, Κατευθυντήρια Οδηγία 20/2007 σελ. 20-23), να εξεταστεί από τα αρμόδια όργανα η περίπτωση αποκλεισμού της εταιρίας από τις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων με το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα ή τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και εγγραφής της στον κατάλογο αποκλεισθέντων οικονομικών φορέων, που τηρείται στην Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων, σύμφωνα με 2016, με την επιφύλαξη περιπτώσεων συνδρομής επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος, μεταξύ των οποίων είναι η προστασία της δημόσιας υγείας(άρθρο 73 παρ.3 περ. α΄ ν. 4412/2016). 10ον. Πρόσκληση της εταιρίας για εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς που έχει ανακύψει, με σκοπό την καταβολή αποζημίωσης για την ανόρθωση της ζημίας που το Δημόσιο και τα λοιπά νομικά πρόσωπα υπέστησαν από την ΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΗ παραβατική συμπεριφορά της.
Ενόψει όλων των παραπάνω, δεν υπολείπεται καμία αμφιβολία ότι για να έχει βάσιμες ελπίδες ευδοκίμησης η άσκηση αγωγών αποζημίωσης από το Ελληνικό Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ, που προαναφέρονται, κατά της Novartis, πρέπει επίσημα το Ελληνικό Κράτος να αποδεχθεί ότι οι αγωγές που θα ασκηθούν θα περιλαμβάνουν ως βάση, πραγματική και νομική, όλα όσα έχουν περιληφθεί στην Συμφωνία Αναστολής Δίωξης(Σ.Α.Δ.)του Νιού Τζέρσεϋ, και ασφαλώς όλα όσα έχουν συγκεντρώσει, ερευνήσει και αξιολογήσει οι Εισαγγελείς Διαφθοράς και οι Υγειονομικές και Διοικητικές Υπηρεσίες που ενεπλάκησαν στην έρευνα της υπόθεσης, όπως ρητά αναφέρει το ΝΣΚ στη Γνωμοδότησή του.
Επειδή κατά τα λοιπά αναφερόμαστε στο αναλυτικό περιεχόμενο της πρώτης μας (υπ’ αριθ. 3228/13.01.2021) ερώτησης, και για την παρούσα ερώτησή μας
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί :
1ον. Υπάρχει για σας ως νομίμους και αρμοδίους εκπροσώπους του Ελληνικού Δημοσίου σκάνδαλο Novartis; Υπάρχει ζημία, θετική και αποθετική, του Ελληνικού Δημοσίου από τις έκνομες ενέργειες των στελεχών της εταιρίας αυτής στην Ελλάδα;
2ον. Εάν αποδέχεστε την Απόφαση του ΝΣΚ θα δηλώσει άμεσα το Ελληνικό Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ σε βάρος των οποίων επήλθε η ζημία παράσταση πολιτικής αγωγής για την υποστήριξη της κατηγορίας σε όλες τις ποινικές δικογραφίες κατά στελεχών της Novartis, τα οποία έχουν ήδη απολογηθεί ή πρόκειται να απολογηθούν, όπως ρητά ζητά το ΝΣΚ;
3ον. Σε ποιές συγκεκριμένες ενέργειες έχετε προβεί, προπαρασκευαστικές ή τακτικές, για την άσκηση αγωγών για θετικές και αποθετικές ζημίες του Ελληνικού Δημοσίου και ΝΠΔΔ κατά του νομικού προσώπου της Novartis με νομική και πραγματική βάση την ΟΜΟΛΟΓΙΑ της που περιλαμβάνεται στην Απόφαση Αναστολής Δίωξης του Δικαστηρίου του Νιού Τζέρσεϋ; Εάν δεν έχετε προβεί σε ανάλογες ενέργειες γιατί δεν προβήκατε και πότε προτίθεσθε να προβείτε; ΄Έχετε δώσει εντολές και εάν ναι σε ποία όργανα του Ελληνικού Κράτους για την υλοποίηση των προτάσεων του ΝΣΚ;
4ον. Σε ποιες συγκεκριμένα ενέργειες έχετε προβεί, εάν έχετε προβεί, για την υλοποίηση όσων αποφάσισε το ΝΣΚ, και ειδικότερα α) για την αποστολή αιτήματος προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες των ΗΠΑ για την παροχή όλων των στοιχείων της υπόθεσης που αφορούν στη δράση της «Novartis Hellas A.E.B.E.» με βάση τα οποία θα συνταγούν οι αγωγές εναντίον της, β) για την πρόσκληση της ίδιας εταιρίας για εξώδικη επίλυση της διαφοράς για την καταβολή αποζημίωσης εκ μέρους της μετά την ΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΗ παραβατική συμπεριφορά της, γ) για την διαβίβαση στην ΑΑΔΕ και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών της Συμφωνίας Αναστολής Δίωξης (Σ.Α.Δ.) για να διερευνηθεί η διάπραξη φορολογικών ή άλλου είδους παραβάσεων από την ίδια εταιρία για την χρονική περίοδο που η ίδια ΟΜΟΛΟΓΕΙ την παραβατική συμπεριφορά της, δ) για τον αποκλεισμό της εταιρίας, λόγω ΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΗΣ διάπραξης από στελέχη της του αδικήματος της ενεργητικής δωροδοκίας και σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος, από τη συμμετοχή της σε διαδικασίες σύναψης συμβάσεων με το Δημόσιο και νομικά πρόσωπα και φορείς τους, καθώς και καταχώρισής της στην Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων (σύμφωνα με τα άρθρα 73 και 74 του ν. 4412/2016).
5ον. Πολλές φορές σχεδόν όλα τα κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, και πριν λίγο καιρό ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας κ. Μητσοτάκης εκφράσατε δημόσια την άποψη (μήπως παρότρυνση;); ότι δεν εμπλέκεται κανένα πολιτικό πρόσωπο στο ερευνώμενο σκάνδαλο, ενώ δεν χάνατε την ευκαιρία να δημοσιεύετε πομπώδεις διακηρύξεις περί ευλαβικού σεβασμού σας στην ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, την ώρα που έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη σε βάρος ενός και εκκρεμεί η υπόθεση για άλλο ένα. Όμως μία τέτοια εν ψυχρώ παρέμβασή σας σε ανοικτές ακόμα δικογραφίες για «αθώωση» των εμπλεκομένων και ερευνώμενων πολιτικών προσώπων με βάση ποια συνταγματική και δικαιϊκή αρχή επιτρέπεται; Προσήκει μία τέτοια δήλωση σε μία ευνομούμενη Πολιτεία και σε Κράτος Δικαίου, στο οποίο η μοναδική αρχή που αποφαίνεται κυριαρχικά για την ενοχή ή αθωότητα ΟΠΟΙΟΥΔΗΟΤΕ είναι η Δικαιοσύνη, και ΠΟΤΕ ασφαλώς η κυβέρνηση και τα στελέχη της. Είναι ή όχι παρέμβαση στο έργο της Δικαιοσύνης αυτές οι δηλώσεις-παροτρύνσεις;
6ον. Είναι δεδομένο ότι στην «καταδίκη» της Novartis συνέβαλαν τα μέγιστα οι μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος, όπως προκύπτει και από την ίδια τη Συμφωνία Αναστολής Δίωξης (Σ.Α.Δ.) του Δικαστηρίου του Νιού Τζέρσεϋ. Εξακολουθεί η κυβέρνηση και το ίδιο το υπουργείο σας να χαρακτηρίζει τους μάρτυρες αυτούς ως «κουκουλοφόρους» και «ψευδομάρτυρες»; Θα στηριχθούν ή όχι και σε αυτούς (καταθέσεις και δεκάδες χιλιάδες έγγραφα που κατέθεσαν) προκειμένου να ενισχυθεί η ευδοκίμηση των αγωγών αποζημίωσης κατά της εταιρίας;
7ον. Ο κ. Υπουργός της Δικαιοσύνης θα ασκήσει τον πειθαρχικό έλεγχο του κ. Αγγελή σύμφωνα με το Πόρισμα του Αντιπροέδρου του ΣτΕ Μιχάλη Πικραμένου; Γιατί καθυστερεί αφού ο σχετικός φάκελος βρίσκεται στο γραφείο του από την 21η Απριλίου 2021; ΄Έχει νομική και ηθική υποχρέωση να ασκήσει τον σχετικό πειθαρχικό έλεγχο σύμφωνα με το σχετικό Πόρισμα, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος έχει ταυτόχρονα ασκηθεί και ποινική δίωξη σε βάρος του;