Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το εάν το ελληνικό χρέος πρέπει να απομειωθεί σημαντικά προκειμένου να επανέλθει η χώρα σε ανάπτυξη κάτι που εμφανίζεται να προτείνει το ΔΝΤ ή αρκεί μια απλή μικρή διευθέτηση του χρέους, άποψη που εκφράζεται από την ΕΕ, τόσο ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας όσο και η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ δεν απάντησαν συγκεκριμένα.
 
Ο Σόιμπλε δεν τοποθετήθηκε στη συγκεκριμένη  ερώτηση, ενώ η Λαγκάρντ ανέφερε πως το ελληνικό χρέος θα πρέπει να μειωθεί μέσω της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
 
Η ίδια επέστησε την προσοχή και στο ιδιωτικό χρέος, τονίζοντας πως πρέπει να δοθεί προσοχή και στα επίπεδα του χρέους του ιδιωτικού τομέα.
 
Πρέπει να σημειωθεί πως της ερώτησης του δημοσιογράφου είχε προηγηθεί αναφορά της γενικής διευθύντριας του ΔΝΤ πως «η μείωση του χρέους, συμπεριλαμβανομένου του ιδιωτικού χρέους των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, θα πρέπει να είναι προτεραιότητα στην ΕΕ».
 

Γερμανική πρόταση-σοκ

Η γερμανική κεντρική τράπεζα υποστηρίζει ότι ένας φόρος επί του πλούτου (καταθέσεις, ομόλογα, μετοχές, ακίνητα και γενικώς όλη την περιουσία) σε κράτη που αδυνατούν να αναχρηματοδοτήσουν το χρέος τους, «ευθυγραμμίζεται με την αρχή της εθνικής ευθύνης, σύμφωνα με την οποία οι φορολογούμενοι είναι υπεύθυνοι για τις υποχρεώσεις της κυβέρνησής τους πριν απαιτηθεί η αλληλεγγύη άλλων κρατών».

Η γερμανική πρόταση δεν προέκυψε από το… πουθενά, καθώς αντίστοιχες ιδέες έχουν καταθέσει στο παρελθόν επιφανείς Γερμανοί οικονομολόγοι καθώς και το ΔΝΤ. Ο Πίτερ Μπόφινγκερ, οικονομικός σύμβουλος της Καγκελαρίας, σε συνέντευξή του στο Spiegel υποστήριξε ότι ένας φόρος επί των περιουσιών θα μπορούσε να είναι υποκατάστατο του «κουρέματος καταθέσεων». Αντί, δηλαδή, να «κουρευτούν» οι καταθέσεις άνω των 100.000 ευρώ, θα μπορούσαν να φορολογηθούν οι μεγάλες περιουσίες.

Τον Οκτώβριο το ΔΝΤ είχε μελετήσει μια παρόμοια πρόταση, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι για τη μείωση του χρέους για 15 χώρες της Ευρωζώνης στα επίπεδα του 2007 θα απαιτούνταν μια έκτακτη φορολόγηση 10% στα νοικοκυριά με θετικό καθαρό πλούτο. Το Ινστιτούτο Οικονομικών Αναλύσεων της Γερμανίας υπολόγιζε το 2012 ότι ένας έκτακτος φόρος ύψους 10% θα απέφερε στα γερμανικά δημόσια ταμεία περί τα 230 δισ. ευρώ.0
Δεν ανακοίνωσε ανάλογους αριθμούς για τις χώρες που πλήττονται από την κρίση επειδή δεν διέθετε επαρκή δεδομένα.
 
Ωστόσο, για τη Γερμανία η κεντρική τράπεζα δηλώνει πως δεν θα υποστήριζε την επιβολή ενός μόνιμου φόρου επί της περιουσίας, λέγοντας πως θα έβλαπτε την ανάπτυξη.
 
Πρόσφατες μεταρρυθμίσεις και διορθώσεις σε χώρες της Ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν προβλήματα -Ιρλανδία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος και Πορτογαλία- έχουν βελτιώσει τις συνθήκες για βιώσιμη ανάπτυξη, αναφέρει η Bundesbank, αλλά εξακολουθεί να ανησυχεί για τα υψηλά επίπεδα του χρέους.

Τι θα γίνει με το ελληνικό ζήτημα

Η “διαβούλευση” μεταξύ των μελών της τρόικας πριν από την επιστροφή τους στην Αθήνα θα κρίνει την “στάση” του ΔΝΤ στην ολοκλήρωση της διαδικασίας της 4ης αξιολόγησης πριν από την εκταμίευση της δόσης του Δεκεμβρίου, αναφέρει σήμερα ο Γιάννης Αγγέλης στο capital.gr. 
 
Η σχετικά θετική στάση του Olli Rhen χθες στο eurogroup -σε διαφορά με τον κ. Dijsselbloem- όπως και η ανάλογη θέση του κ. Regling, δεν διασφαλίζουν από μόνες τους την ομαλή ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αν σ΄ αυτό το ΔΝΤ δεν συμφωνήσει. 
 
Και το ΔΝΤ φαίνεται να διατηρεί αποστάσεις από τους δύο εταίρους στην τρόικα (ΕΚΤ/ Κομισιόν) όσο δεν ξεκαθαρίζει από την πλευρά της Ευρωζώνης το “πως” θα διασφαλισθεί η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Όπως διευκρινίζουν στο Capital.gr διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες, οι λόγοι που έχει το ΔΝΤ για να κρατά την στάση αυτή δεν είναι “τακτικής” φύσης. Ούτε έχουν να κάνουν με τους μοιρασμένους στο πρόσφατο παρελθόν ρόλους του “καλού” και του “κακού” χωροφύλακα απέναντι στην Αθήνα. 
 
Έχουν να κάνουν με την διασφάλιση της αποπληρωμής των περίπου 15 δισ. ευρώ που λήγουν στην διετία 2014-2015 από το δάνειο (το πρώτο μνημονιακό δάνειο) του ΔΝΤ προς την Ελλάδα. Το μεγαλύτερο μέρος της αποπληρωμής του δανείου του ΔΝΤ προς την Ελλάδα είναι αυτά τα δύο χρόνια και το ποσό είναι τεράστιο για τα συνήθη δεδομένα του ΔΝΤ. Από το 2016 και μετά οι δόσεις αποπληρωμής του ΔΝΤ από την Αθήνα είναι σχετικά μικρές και διαχειρίσιμες, ενώ οι αποπληρωμές του EFSF αρχίζουν αργότερα…

Απόπειρα εξόδου για δανεισμό

 
Αν υλοποιηθεί ο στόχος για έξοδο στις αγορές, αναφέρει το «Βήμα», θα αποτελέσει μαζί με την επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος τη διανομή του 70% αυτού του ποσού σε κοινωνικές ομάδες ώστε να αποκατασταθούν αδικίες, αλλά και την έναρξη της συζήτησης για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους, ένα ισχυρό, όπως εκτιμούν στο Μέγαρο Μαξίμου, όπλο στην πορεία προς τις ευρωεκλογές.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η πολιτική απόφαση για την ελάφρυνση του χρέους έχει ήδη ληφθεί και μάλλον θα υπάρξει σαφής περιγραφή της λύσης πριν από τις ευρωεκλογές. Η λύση αυτή θα έχει στον πυρήνα της την περαιτέρω μείωση των επιτοκίων και της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής από τα 30 στα 50 χρόνια.