Στο σημείο αυτό βέβαια να μην ξεχνάμε και παρελθόν της γαλάζιας παράταξης.
«Θεώρησα ότι ζητήσατε παρέμβαση για να ζητήσετε συγγνώμη για την απαράδεκτη σεξιστική αναφορά σας που αποδεικνύει ότι το ΚΚΕ παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη», είπε ο πρωθυπουργός και συνέχισε λέγοντας ότι «ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα όταν μιλάτε για γυναίκες που εκδίδονται».
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικεντρώθηκε στο νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, χαρακτηρίζοντάς το «ως ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιτέθηκε σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ και προσωπικά στους προέδρους των κομμάτων για τη στάση τους στο νομοσχέδιο. «Η ΝΔ θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για όλα τα άρθρα για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Να δούμε πόσα θα ψηφίσετε κύριε Ανδρουλάκη», είπε ο πρωθυπουργός και συνέχισε στρέφοντας τα βέλη του στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας «καλά να τα λέει ο κ.Τσίπρας που σπούδασε στο ΕΜΠ, αλλά να τα λέει ο κ.Κασσελάκης; Πόση υποκρισία πια;».
Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
«Είναι μια πρωτοβουλία που ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα ανοίγει το θεσμικό πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν μη κρατικά μη κερδοσκοπία πανεπιστήμια».
«Προσφέρει στους νέους περισσότερες επιλογές σπουδών στην χώρα μας, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή χάρτη και κόμβο πανεπιστημιακό στον χώρο της Μεσογείου», τόνισε.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «είναι ανάγκη που έρχεται από το βαθύ παρελθόν. Ανέτρεξα στα πρακτικά βουλής και βρήκα τοποθέτηση που είχα κάνει το 2007 ως νέος βουλευτής στην επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος. Βρήκα την παρέμβαση που είχα κάνει 16.2.2007 πριν από 17 χρόνια. Έλεγα τότε ας ξεφύγουμε από τον πρωτοφανή αναχρονισμό που μας κάνει την μόνη χώρα στην ΕΕ να έχει κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση. Ένα μονοπώλιο που δεν ευνόησε τελικά τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα ίδια λόγια χρησιμοποιώ ατόφια και σήμερα Το θεμέλιο της νέας μεταρρύθμισης είναι ανάταξη και ενίσχυση του Δημόσιου πανεπιστημίου. Γι αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο αναφέρονται το 85% των άρθρων. Προβλέποντας χρηματοδότηση που αθροιστικά θα φτάσει 1,5 δισ ευρώ έως το 2027. Σε έναν προγραμματισμό που ενισχύει το διδακτικό προσωπικό αριθμητικά και εισοδηματικά. Προσαυξάνεται – ήταν πάγιο αίτημα ακαδημαϊκής κοινότητας – το κονδύλιο ΕΛΚΕ. Διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής για προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών κάτοχοι διδακτορικών του εξωτερικού. Όλα αυτά σημαίνουν τελικά περισσότερους ικανότερους καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες ενώ το ελληνικό πανεπιστήμιο θα έχει την δυνατότητα να δέχονται και μένουν φοιτητές. Προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Υπάρχει πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα ενισχύει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ελληνικής εκπαίδευσης. Σε ένα άλλο πεδίο το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής εξέλιξης και αύξησης του διδακτικού προσωπικού.
Τέλος, 2 ακόμα εμβληματικές αποφάσεις σφραγίζουν την δεδηλωμένη απόφαση της κυβέρνησης για στήριξη δημοσίου πανεπιστημίου:
• Η ανάδειξη του Δημοκρίτειου πανεπιστημίου σε μητροπολιτικό. Με νέες σχολές που ιδρύονται σε Καβάλα Κομοτηνή κ.α.
• Ενίσχυση και αυτονόμηση του ανοικτού πανεπιστημίου με σύγκλητο πρύτανη Η χώρα αποκτά δυναμικό πυλώνα για δια βίου μάθηση και εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Οι αλλαγές απαραίτητες ώστε τα πανεπιστήμια να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτονομία ώστε να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να επεκταθούν στην έρευνα και να διασυνδεθούν με την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων, όλες αυτές είναι πολύ σημαντικές αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας»
«Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως μια μεγάλη καινοτομία που είναι ανάγκη των καιρών. Όπως είπε συγκεκριμένα: «προφανής στόχος να πάψουν οι νέοι να αναζητούν ακαδημαϊκή εκπαίδευση στο εξωτερικό σπαταλώντας πόρους. Θα μπορούν να το κάνουν εδώ. Ενώ παράλληλα η άντληση πόρων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της εγχώριας εκπαίδευσης. Είναι απαραίτητες σήμερα κάποιες διευκρινίσεις έτσω και αν δόθηκαν πολλές. Με πρώτη ένσταση το επιχείρημα ότι τάχα ανοίγει ο διάδρομος για ξένα πανεπιστήμια χωρίς καμία εγγύηση. Το έχουμε πει ότι οι προδιαγραφές και εγγυήσεις είναι ίσως οι αυστηρότερες. Κάθε παράρτημα θα πρέπει να είχε 30 καθηγητές κάτοχοι διδακτορικού τίτλου. Υπάρχει πρόβλεψη για τα προσόντα του προσωπικού και τα πάντα θα κρίνονται από την ανώτατη αρχή. Σε κάθε περίπτωση την τελική ευθύνη αδειοδότησης θα έχει το υπ. Παιδείας με την πιστοποίηση της αρχής. Μετρήσατε τα φίλτρα που τίθενται. Είναι οι περισσότερες δικλείδες και περιορισμοί που μπαίνουν από οποιοδήποτε άλλο κράτος.
Πρέπει όντως να διαχωριστούν τα πραγματικά ιδρύματα από ευκαιριακούς φορείς. Μήπως όμως ανοίγουμε πόρτες σε φοιτητές χωρίς προσόντα; Προφανώς όχι γιατί και εδώ θα ισχύσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα ξένα πανεπιστήμια θέτουν τα δικά τους κριτήρια ανάλογα με τους φοιτητές που θέλουν να προσελκύσουν και θεωρώ ότι θα είναι κριτήρια αυστηρά. Για να μην μιλήσω για αντίφαση ορισμένων που σήμερα μιλούν για κριτήρια φοιτητών όταν οι ίδιοι είχαν καταψηφίσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Τότε που μιλούσαν για τον αποκλεισμό χιλιάδων νέων από την 3βάθμια εκπαίδευση. Τι μας ζητάτε δηλαδή; Να καταργηθεί η βάση εισαγωγής στα δημόσια και να ισχύει για τα μη κρατικά.
Είπαμε έχουμε μια ανοχή στην υποκρισία αλλά τόση πολύ δεν την χώρα καμίια λογική.
Τον παραλογισμό της αντίδρασης στα μη κρατικά πανεπιστήμια συμπληρώνει η καταγγελία περί τάχα ιδιωτικοποίησης που και αυτή αποδεικνύεται έωλη. Κόστος έχουν και οι σπουδές εκτός Ελλάδος καθώς και τα διδακτορικά στην Ελλάδα που είναι με δίδακτρα. Εμείς προβλέπουμε 10% υποτροφίες.
Έχουμε ήδη ντεφάκτο καθεστώς με αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα από κολέγια. Δεν θα πρέπει να ρυθμίσουμε αυτό το πτυχίο.
Πρέπει αν θέλουν να σπουδάσουν τα παιδιά σε ξένο πανεπιστήμιο αναγκάστηκα να ξενιτεύονται από την πατρίδα τους.
Γύρω από την συνταγματικότητα του νομοσχεδίου έγινε μεγάλη συζήτηση. Αξίζει να επαναλάβω την βασική μας επιχειρηματολογία ότι μιλάμε για ρητή πρόβλεψη ξένων ιδρυμάτων που θα λειτουργούν στην χώρα μας ως παραρτήματα μη κερδοσκοπικά. Θα δραστηριοποιούνται στην βάση των συνταγματικών επιταγών και του ενωσιακού δικαίου που επιβεβαιώνει και η πλειοψηφία κορυφαίων συνταγματολόγων όπως ο κ. Μανιτάκης που δεν ανήκει στην δική μας παράταξη».
«Το έχουμε πει, η λειτουργία από μόνη της των μη κρατικών δεν αρκεί και χρέος πολιτείας να περιφρουρήσει και ενισχύει τον χαρακτήρα δημόσιας εκπαίδευσης. Γι αυτό και εδώ δεν μπορώ να αντισταθώ στον πειρασμό και να μην αναφερθώ στην αντιπολίτευση. Τα μηνύματα που εκπέμψατε για το τσίκνισμα σας κ. Φάμελλε – αν και τον πρόεδρο σας τον είδα να περνά μια χαρά στην Τρίπολη.
Ας πάμε στα πολιτικά επιχειρήματα. Έχω ακούσει βουλευτή σας να μιλά θετικά στο συνέδριο σας για το νομοσχέδιο και άλλον ευρωβουλευτή σας να τον κατακεραυνώνει. Έχετε πρόεδρο που σπούδασε σε σπουδαίο πανεπιστήμιο μη κρατικό. Σπούδασε με υποτροφία γιατί χτίζει κατεπιστεύματα και υπεραξία. Σε αυτό σπούδασε ο κ. Κασσελάκης. Αν ερχόταν το Πενσυλβάνια εδώ να κάνει παράρτημα ο κ. Κασσελάκης θα έλεγε όχι να μην γίνει εδώ. Πως εξηγείται αυτή την βασική αντίφαση. Αν το Γιουνιβέρσιτι Πενσυλβάνια αποφασίσει να φτιάξει παράρτημα και να δώσει την δυνατότητα σε Έλληνες να φοιτήσουν με υποτροφία ο κ. Κασσελάκης θα έλεγε όχι. Ο κ. Κασσελάκης που σπούδασε με υποτροφία στο ίδιο πανεπιστήμιο».
«Έρχομαι σε εσάς κ. Ανδορυλάκη. Η πολυφωνία σας σταδιακά μετατρέπεται σε πλήρη παλινωδία με δική σας ευθύνη», συνέχισε ο πρωθυπουργός και τόνισε ότι «ο κ. Βενιζέλος επιχειρηματολόγησε και επισήμανε την ανάγκη ψήφισης της νομοθεσίας. Αυτό λέγατε και εσείς κ. Ανδλουλάκη ότι δεν θα σταθείτε εμπόδιο. Ήταν προεκλογική σας δέσμευση. Οι βουλευτές σας αυτό έλεγαν και τους βάλατε πειθαρχία. Αυτό λέει και το 55% των ψηφοφόρων σας. Και ξαφνικά αλλάξατε γνώμη παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου έκανε ειλικρινή προσπάθεια να εντάξει όλες τις παρατηρήσεις σας.
Μετά από αυτό πήγατε στο Σκανδιναβικό μοντέλο που κανείς δεν καταλαβαίνει τι είναι γιατί άλλα ισχύουν στην Σουηδία άλλα στην Δανία.
Και όλα αυτά όταν σας λέμε ότι το 85% του νομοσχεδίου αναφέρεται στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Πως θα δικαιολογήσετε αυτή την τεθλασμένη γραμμή στους αμήχανους ψηφοφόρους σας. Αυτό το αποτέλεσμα είναι ο απόλυτος πολιτικός σουρεαλισμός.
Αλλά θα σας το κάνουμε λίγο πιο δύσκολο και στην αντιπολίτευση.
Για να καταδείξουμε την απόλυτη υποκρισία σας για την επί της αρχής υπερψήφιση. Η ΝΔ θα καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία για όλα τα άρθρα που αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο για να δούμε λοιπόν τι θα ψηφίσετε. Το κόμμα σας πράγματι μου δίνει την εντύπωση ότι έχει βγει από την μηχανή του χρόνου μόνο που αντί να πάτε μπροστά π΄’ατε πίσω. Έχετε προϊστορία. Έχουμε πει για τα καλά που έχει κάνει το ΠΑΣΟΚ αλλά θυμάμαι και τις καταστροφικές σας επιλογές. Να μην αναφερθώ στον απόντα της συνεδρίασης τον κ. Παπανδρέου και πρώην πρόεδρο σας. Αν το ΠΑΣΟΚ είναι μηχανή του χρόνου ο κ. Παπανδρέου είναι ο Μπέντζαμιν Μπάτον. Ο κ. Παπανδρέου το 2007 έκανε πίσω και χάσαμε την μεγάλη ευκαιρία να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16 και τώρα διαφωνεί και με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.
Γνωρίζετε ότι η παράλληλη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων θα προβλάλει ένα άλλο παράδειγμα. Με καθαρά πανεπιστήμια, καθαρές εστίες . Ένας χώρος που κατάληξη θα κάνει μόνο η γνώση. Αυτή τη σύγκριση φοβάστε όλοι εσείς που αρνείστε την μεταρρύθμιση. Που έχετε κάνει τις σχολές τσιφλίκια. Γιο αυτό δεν σας αρέσει η σύγκριση.
Αυτή η αντίστιξη 2 εικόνων θα κάνει και τους φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων να αναζητούν καλύτερες συνθήκες και τότε ο μύθος σας θα καταρρεύσει μαζί με την βία και τα ρόπαλα. Και για να αναφερθώ στο σύνθημα των Μπάχαλάκηδων: έτσι πρέπει να γίνει και έτσι θα γίνει».
Ο πρωθυπουργός συνέχισε: «αν έρθει εδώ η Σορβόνη θα έχουν προβλήματα περιφερειακά πανεπιστήμια;… Στα 50 χρόνια από την αποκατάσταση δημοκρατίας η τομή μετατρέπει σε ευκαιρία μια διαχρονικά μετέωρη αδυναμία. Θα δρομολογηθεί στην επόμενη αναθεωρητική βουλή η αναθεώρηση του 16 αλλά τώρα θα αποδώσουμε ίσες ακαδημαϊκές ευκαιρίες. Όσοι διαφωνούν μένουν θιασώτες αδράνειας. Είμαι υπερήφανος που η ΝΔ αντιταχθήκαμε όλες αυτές τις απόψεις. Είμαι εξίσου περήφανος που τώρα τολμάμε να γυρίσουμε σελίδα.