Ο Κώστας Καραμανλής στην τοποθέτησή του προχώρησε σε σύγκριση των έργων της κυβέρνησης με αυτών της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αναφέροντας – σε αντίθεση με τον Χρήστο Σπίρτζη – σχετικά με τη σύμβαση 717 του 2014, ότι η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε το έργο στο 18% και το προχώρησε στο 70%. Αντικρούοντας τα νούμερα που έδωσε νωρίτερα στην ομιλία του ο Χρήστος Σπίρτζης, ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε: «Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε καμία εργασία«», είπε κ πρόσθεσε: Κατ’ όνομα παραλάβαμε το 33% του έργου, λειτουργικό όμως ήταν το 18%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, είπε, έως τα τέλη του 2016 που σταμάτησε το έργο παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς, δηλαδή ποσοστό 32,69%».
Στη συνέχεια, έκανε λόγο για δημοσιεύματα που αναπαράγουν «αναλήθειες» και «ανακρίβειες», αναφερόμενος στις καταγγελίες των εργαζομένων του ΟΣΕ που φιλοξενούνταν σε μέσα ενημέρωσης και μιλούν για έλλειψη τηλεδιοίκησης, συστημάτων ελέγχου και τηλεματικής, την έλλειψη συστήματος αυτόματης πέδησης κ.α. Ο Κώστας Καραμανλής προχώρησε σε διάψευση των ανωτέρω καταγγελιών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι θα αποδημήσει αρχικά τον ανακριβή ισχυρισμό ότι στο σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών, ισχυρίστηκε ψευδώς ότι τηλεδιοίκηση στο σταθμό Λάρισας υπήρχε: «Υπήρχε και ήταν σε λειτουργία μέχρι μία ώρα πριν το δυστύχημα. Σύμφωνα με το ανακριτικό υλικό που έχει δει το φως της δημοσιότητας από το μαύρο κουτί φαίνεται ότι λειτουργούσε το σύστημα. Επομένως ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία των τρένων. Μπορούσε επίσης να βλέπει επί 12 λεπτά το τρένο, καθώς λειτουργούσε το σύστημα αλλά δεν το έκανε». Ο Κώστας Καραμανλής επανέλαβε ότι ο σταθμάρχης επέλεξε να μην χρησιμοποιήσει το «σύστημα τηλεδιοίκησης», αλλά να λειτουργήσει χειροκίνητα, «και άρα έδωσε την εντολή στον μηχανοδηγό να αγνοήσει το κόκκινο». Στη συνέχεια, προχώρησε αυθαίρετα σε άλλη μία ανακριβή διαπίστωση: «Κανένα άλλο σύστημα ασφαλείας (ETCS ή σηματοδότηση) δεν θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση, αν και θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα, κάτι που ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα».
«Βαφτίζει τηλεδιοίκηση το σύστημα τοπικού χειρισμού»
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας στο TPP, ο Κώστας Καραμανλής βαφτίζει «τηλεδιοίκηση» το σύστημα τοπικού χειρισμού, το οποίο ενώ όντως δίνει τη δυνατότητα αυτόματης χάραξης πορείας στον σταθμάρχη, δεν έχει καμία δυνατότητα παρέμβασης σε περίπτωση ανθρώπινου λάθους. «Ο ρόλος της τηλεδιοίκησης δεν είναι απλά η αυτόματη χάραξη πορείας των τρένων, αλλά να παίρνει τον έλεγχο από τον σταθμάρχη που τον έχει χειροκίνητα και να παρεμβαίνει σε περίπτωση ανθρώπινου λάθους. Σύστημα τηλεδιοίκησης επομένως δεν υπάρχει, γιατί δε θα άφηνε τον σταθμάρχη να έχει τρένα υπό τον έλεγχό του. Λέει ο υπουργός επίσης ότι ακόμη και ETCS να είχαμε δεν θα μπορούσε να σωθεί η κατάσταση. Μα τώρα είμαστε σοβαροί; Θα μπορούσε ένας σταθμάρχης να παρακάμψει το σύστημα ασφαλείας ETCS χωρίς να παρέμβει η τηλεδιοίκηση από δέκα μεριές; Αυτά δε γίνονται!», ξεκαθαρίζει.
Ο Κώστας Καραμανλής επιμένοντας να ονομάζει το υποτυπώδες σύστημα τοπικού χειρισμού «τηλεδιοίκηση», στην προσπάθειά του να μεταθέσει τις ευθύνες στους σταθμάρχες, αρχικά τόνισε ότι «μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια με το σύστημα τηλεδιοίκησης είναι και ο σταθμός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022», και στην συνέχεια επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ αναφέροντας: «προς επίρρωση των ισχυρισμών του ο κ. Καραμανλής επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ που αναφέρει ότι οι σταθμάρχες οφείλουν να χαράσσουν την πορεία των τρένων στον πίνακα». Μάλιστα, απαντώντας στην επίμαχη ερώτηση σχετικά με την ανυπαρξία των δικλείδων ασφαλείας ανέφερε το εξής: «Αυτές υπήρχαν αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν. Ως δικλείδες ασφαλείας ανέφερε την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, τους δύο σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στη θέση τους αλλά δεν ήταν, το πρωτόκολλο βάσει του οποίου πρέπει να γίνονται οι αναγγελίες, το γεγονός ότι ο σταθμάρχης είχε τη δυνατότητα να βλέπει το τρένο επί 12 λεπτά».