Ψηφιακή τηλεόραση: Ρυθμίσεις και αρρυθμίες
Ψηφιακές καθυστερήσεις, υποσχέσεις και διαφωνίες Από την Ημερίδα του ΙΟΜ «Ψηφιακή τηλεόραση: Ρυθμίσεις και αρρυθμίες»
Του Σωτήρη Μανιάτη
Παραδοχές για καθυστερήσεις στην οριστική μετάβαση στην ψηφιακή τηλεοπτική εποχή είχαμε για άλλη μια φορά στην Ημερίδα που οργάνωσε το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων με θέμα "Ψηφιακή Τηλεόραση: Ρυθμίσεις και αρρυθμίες". Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Τηλέμαχος Χυτήρης παραδέχτηκε ότι έχουμε καθυστερήσει στην πορεία προς την ψηφιακή εποχή και έσπευσε και πάλι να διαβεβαιώσει ότι στους άμεσους στόχους της κυβέρνησης είναι να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος από εδώ και πέρα.
Το θέμα όμως είναι ότι με τα λόγια δεν γίνεται τίποτα και όπως είπε και ο πρόεδρος του ΙΟΜ Ροδόλφος Μορώνης, από τον Φεβρουάριο του 2007 όταν και διοργάνωσε την πρώτη Ημερίδα για την Ψηφιακή Τηλεόραση στην Ελλάδα, είχε επισημάνει στην τότε κυβέρνηση τους κινδύνους που ελλόχευαν από την καθυστέρηση στη σύνταξη ενός οδικού χάρτη για την ψηφιακή μετάβαση. Γι αυτό και όπως πρόσθεσε είναι απαραίτητο να υπάρξουν άμεσα αποφάσεις για τον καθορισμό τελικού πλάνου της μετάβασης (switchover plan), τα χρονοδιαγράμματα, την επιλογή συστήματος κωδικοποίησης (MPEG-2 ή MPEG-4). Απαραίτητο όμως είναι να υπάρξει επιτέλους και μια κεντρική διαχείριση για την επικοινωνία και την ενημέρωση του κοινού και μάλιστα με είδική μέριμνα για ανθρώποθυς της τρίτης ηλικίας αλλά και τα Άτομα με Αναπηρία.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σπύρος Βούγιας επισήμανε ότι πριν από μερικές ημέρες συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων ενώ όπως είπε τις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένεται να ανατεθεί σε τεχνικό σύμβουλο να προχωρήσει σε αξιολόγηση του φάσματος συχνοτήτων και να καταθέσει προτάσεις-σενάρια για την αξιοποίησή του με βάση και την οικονομική απόδοση στο δημόσιο.
Μόνο που η συζήτηση για τον τεχνικό σύμβουλο έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο και κανονικά μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα έπρεπε να έχει τελειώσει. Αντ΄ αυτού ακόμη και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε ο διαγωνισμός και υπολογίζεται ότι συνολικά -και υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις- για να ολοκληρωθεί η διαδικασία (διαγωνισμός, κατάθεση συμμετοχών, ανάληψη και ολοκλήρωση έργου) απαιτείται χρονικό διάστημα έξι έως και οκτώ μηνών. Και μετά απ΄ όλα αυτά απαιτείται και πολιτική απόφαση για το ποιον δρόμο επιτέλους θα τραβήξουμε.
Έτσι όπως κινούμαστε αυτή τη στιγμή δεν έχει άδικο ο Ροδόλφος Μορώνης όταν επιμένει ότι πάνω στο "αυθαίρετο" της ιδιωτικής αναλογικής τηλεόρασης (επί δύο δεκαετίες τα κανάλια λειτουργούν ουσιαστικά χωρίς άδειες) χτίζουμε πλέον και το "αυθαίρετο" της ψηφιακής τηλεοπτικής εποχής. Και βέβαια εξ΄ αυτού μεγάλοι χαμένοι είναι το δημόσιο και οι πολίτες.
Στην ομάδα εργασίας πάντως συμμετέχουν Γενικές Γραμματείες: Επικοινωνίας, Οικονομικών, Καταναλωτή και Δημόσιας Διοίκησης-Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, υπουργεία: Πολιτισμού και Τουρισμού, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), ΕΡΤ, Digea, Digital Union και οι Ενώσεις: Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβελειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), Περιφερειακών Καναλιών Ελλάδας (ΕΠΕΚ) και Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΤΕΠ).
Τώρα βέβαια το θέμα είναι να αρχίσουν οι εργασίες και να βρεθει το συντομότερο δυνατόν τρόπος συνεννόησης, κοινή συνισταμένη ώστε να προχωρήσει επιτέλους με εννιαίο τρόπο η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.
Στην Ημερίδα διαφάνηκαν διαφωνίες σε τεχνικά ζητήματα και κυρίως ως προς το περιβόητο ψηφιακό μέρισμα που δημιουργεί εντάσεις μεταξύ τηλεοπτικών επιχειρήσεων και τηλεπικοινωνιακών φορέων, αν και φαίνεται πλέον να υπάρχουν σε ορισμένα σημεία τουλάχιστον κάποιες συγκλίσεις. Αναλύθηκαν θέματα ανταγωνισμού, συγκέντρωσης μέσων μαζικής ενημέρωσης, συνεργασίας των Αρχών που εμπλέκονται στη διαδικασία (Επιτροπή Ανταγωνισμού, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης). Συζήτηση βέβαια έγινε και για τον μεταβατικό αλλά και τον οριστικό χάρτη συχνοτήτων που όπως φαίνεται μπορεί και να αλλάξει αν και για να υπάρξουν αποφάσεις για κάτι τέτοιο θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί το έργο του τεχνικού συμβούλου και να καταλήξει η κυβέρνηση προς ποια κατεύθυνση θα κινηθεί.
Οι περισσότεροι ομιλητές αναφέρθηκαν και στη δαιδαλώδη και εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία σχετικά με τη χωροθέτηση και την αδειοδότηση κεραιών και πάρκων. Είναι χαρακτηριστικό ότι με τη σημερινή διαδικασία για μία τέτοια άδεια μπορεί να χρειαστεί να περάσουν ακόμα και πάνω από 850 μέρες! Γι αυτό και έγινε λόγος για ανάγκη απλοποίησης και κωδικοποίησης της νομοθεσίας (θέσεις που επίσης επαναλαμβάνονται τον τελευταίο χρόνο συνεχώς) καθώς όπως ειπώθηκε διαφορετικά δεν πρόκειται να βγάλουμε άκρη. Είναι απαραίτητο σε σύντομο χρονικό διάστημα να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να μπει επιτέλους τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό χάος που συνεχίζεται στη χώρα μας επί δύο δεκαετίες. Μόνο που η υπόθεση, καθώς δεν προωθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, γίνεται ακόμη δυσκολοτέρη μέσα στην οικονομική κρίση που δημιουργεί ασφυκτικές καταστάσεις σε δημόσιο και επιχειρήσεις.
Η Ημερίδα χωρίστηκε σε τρεις θμεατικές ενότητες: 1.«Ψηφιακή Σύγκλιση: Θεσμική Συνεργασία στη ρύθμιση του οπτικοακουστικού τομέα», 2.«Χάρτες Συχνοτήτων και Ψηφιακό Μέρισμα», 3.«Το κόστος της Ψηφιακής Μετάβασης». Τα πλήρη κείμενα με τις τοποθετήσεις των ομιλήτων και τα συμπεράσματα μπορεί κανείς να τα βρει στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων και συγκεκριμένα στη διεύθυνση:
http://www.iom.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=166&newsid=547
Το θέμα όμως είναι ότι με τα λόγια δεν γίνεται τίποτα και όπως είπε και ο πρόεδρος του ΙΟΜ Ροδόλφος Μορώνης, από τον Φεβρουάριο του 2007 όταν και διοργάνωσε την πρώτη Ημερίδα για την Ψηφιακή Τηλεόραση στην Ελλάδα, είχε επισημάνει στην τότε κυβέρνηση τους κινδύνους που ελλόχευαν από την καθυστέρηση στη σύνταξη ενός οδικού χάρτη για την ψηφιακή μετάβαση. Γι αυτό και όπως πρόσθεσε είναι απαραίτητο να υπάρξουν άμεσα αποφάσεις για τον καθορισμό τελικού πλάνου της μετάβασης (switchover plan), τα χρονοδιαγράμματα, την επιλογή συστήματος κωδικοποίησης (MPEG-2 ή MPEG-4). Απαραίτητο όμως είναι να υπάρξει επιτέλους και μια κεντρική διαχείριση για την επικοινωνία και την ενημέρωση του κοινού και μάλιστα με είδική μέριμνα για ανθρώποθυς της τρίτης ηλικίας αλλά και τα Άτομα με Αναπηρία.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σπύρος Βούγιας επισήμανε ότι πριν από μερικές ημέρες συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων ενώ όπως είπε τις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένεται να ανατεθεί σε τεχνικό σύμβουλο να προχωρήσει σε αξιολόγηση του φάσματος συχνοτήτων και να καταθέσει προτάσεις-σενάρια για την αξιοποίησή του με βάση και την οικονομική απόδοση στο δημόσιο.
Μόνο που η συζήτηση για τον τεχνικό σύμβουλο έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο και κανονικά μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα έπρεπε να έχει τελειώσει. Αντ΄ αυτού ακόμη και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε ο διαγωνισμός και υπολογίζεται ότι συνολικά -και υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις- για να ολοκληρωθεί η διαδικασία (διαγωνισμός, κατάθεση συμμετοχών, ανάληψη και ολοκλήρωση έργου) απαιτείται χρονικό διάστημα έξι έως και οκτώ μηνών. Και μετά απ΄ όλα αυτά απαιτείται και πολιτική απόφαση για το ποιον δρόμο επιτέλους θα τραβήξουμε.
Έτσι όπως κινούμαστε αυτή τη στιγμή δεν έχει άδικο ο Ροδόλφος Μορώνης όταν επιμένει ότι πάνω στο "αυθαίρετο" της ιδιωτικής αναλογικής τηλεόρασης (επί δύο δεκαετίες τα κανάλια λειτουργούν ουσιαστικά χωρίς άδειες) χτίζουμε πλέον και το "αυθαίρετο" της ψηφιακής τηλεοπτικής εποχής. Και βέβαια εξ΄ αυτού μεγάλοι χαμένοι είναι το δημόσιο και οι πολίτες.
Στην ομάδα εργασίας πάντως συμμετέχουν Γενικές Γραμματείες: Επικοινωνίας, Οικονομικών, Καταναλωτή και Δημόσιας Διοίκησης-Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, υπουργεία: Πολιτισμού και Τουρισμού, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), ΕΡΤ, Digea, Digital Union και οι Ενώσεις: Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβελειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), Περιφερειακών Καναλιών Ελλάδας (ΕΠΕΚ) και Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΤΕΠ).
Τώρα βέβαια το θέμα είναι να αρχίσουν οι εργασίες και να βρεθει το συντομότερο δυνατόν τρόπος συνεννόησης, κοινή συνισταμένη ώστε να προχωρήσει επιτέλους με εννιαίο τρόπο η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.
Στην Ημερίδα διαφάνηκαν διαφωνίες σε τεχνικά ζητήματα και κυρίως ως προς το περιβόητο ψηφιακό μέρισμα που δημιουργεί εντάσεις μεταξύ τηλεοπτικών επιχειρήσεων και τηλεπικοινωνιακών φορέων, αν και φαίνεται πλέον να υπάρχουν σε ορισμένα σημεία τουλάχιστον κάποιες συγκλίσεις. Αναλύθηκαν θέματα ανταγωνισμού, συγκέντρωσης μέσων μαζικής ενημέρωσης, συνεργασίας των Αρχών που εμπλέκονται στη διαδικασία (Επιτροπή Ανταγωνισμού, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης). Συζήτηση βέβαια έγινε και για τον μεταβατικό αλλά και τον οριστικό χάρτη συχνοτήτων που όπως φαίνεται μπορεί και να αλλάξει αν και για να υπάρξουν αποφάσεις για κάτι τέτοιο θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί το έργο του τεχνικού συμβούλου και να καταλήξει η κυβέρνηση προς ποια κατεύθυνση θα κινηθεί.
Οι περισσότεροι ομιλητές αναφέρθηκαν και στη δαιδαλώδη και εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία σχετικά με τη χωροθέτηση και την αδειοδότηση κεραιών και πάρκων. Είναι χαρακτηριστικό ότι με τη σημερινή διαδικασία για μία τέτοια άδεια μπορεί να χρειαστεί να περάσουν ακόμα και πάνω από 850 μέρες! Γι αυτό και έγινε λόγος για ανάγκη απλοποίησης και κωδικοποίησης της νομοθεσίας (θέσεις που επίσης επαναλαμβάνονται τον τελευταίο χρόνο συνεχώς) καθώς όπως ειπώθηκε διαφορετικά δεν πρόκειται να βγάλουμε άκρη. Είναι απαραίτητο σε σύντομο χρονικό διάστημα να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να μπει επιτέλους τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό χάος που συνεχίζεται στη χώρα μας επί δύο δεκαετίες. Μόνο που η υπόθεση, καθώς δεν προωθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, γίνεται ακόμη δυσκολοτέρη μέσα στην οικονομική κρίση που δημιουργεί ασφυκτικές καταστάσεις σε δημόσιο και επιχειρήσεις.
Η Ημερίδα χωρίστηκε σε τρεις θμεατικές ενότητες: 1.«Ψηφιακή Σύγκλιση: Θεσμική Συνεργασία στη ρύθμιση του οπτικοακουστικού τομέα», 2.«Χάρτες Συχνοτήτων και Ψηφιακό Μέρισμα», 3.«Το κόστος της Ψηφιακής Μετάβασης». Τα πλήρη κείμενα με τις τοποθετήσεις των ομιλήτων και τα συμπεράσματα μπορεί κανείς να τα βρει στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων και συγκεκριμένα στη διεύθυνση:
http://www.iom.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=166&newsid=547