Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής για την καθιέρωση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την τηλεοπτική διαφήμιση, το barcode στις εφημερίδες και το Μητρώο Περιφερειακού Τύπου. Η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το ΚΚΕ, η Χρυσή Αυγή και το Ποτάμι καταψήφισαν το νομοσχέδιο, ενώ η Ένωση Κεντρώων δήλωσε παρών. Το μήνυμα ότι με το νομοσχέδιο σπάει το τρίγωνο της διαπλοκής ανάμεσα στα κανάλια, το τραπεζικό σύστημα και τις πολιτικές ηγεσίες απηύθυνε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκος Παππάς, κατά την ομιλία του επί του νομοσχεδίου.
Menelaos Myrillas / SOOC
Η υπουργική τροπολογία για τον επανακαθορισμό της εκκίνησης της διαδικασίας αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών πέρασε με ευρεία πλειοψηφία, καθώς την υπερψήφισαν, πλην του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, και η ΝΔ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη. Την τροπολογία καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή, το ΚΚΕ και το Ποτάμι, ενώ παρών δήλωσε η Ένωση Κεντρώων.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση ηλεκτρονικού συστήματος διάθεσης του τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, μέσω του οποίου θα διενεργούνται όλες οι συναλλαγές διάθεσης από τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Συστήνεται επίσης στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ηλεκτρονικό Μητρώο περιφερειακού και τοπικού Τύπου στο οποίο θα καταχωρούνται τα στοιχεία των εφημερίδων περιφερειακού και τοπικού Τύπου, ύστερα από αίτηση που θα καταθέτει ο νόμιμος εκπρόσωπος της εφημερίδας.
Με σκοπό να καταχωρηθεί ωστόσο μία εφημερίδα στο Μητρώο θα πρέπει να έχει πωλήσεις τουλάχιστον 350 φύλλων ανά έκδοση (200 φύλλα σε μικρότερους νομούς) και να απασχολεί νομίμως δημοσιογράφους, ασφαλισμένους στον ΕΦΚΑ.
Καθιερώνεται υποχρεωτικά για όλες τις έντυπες εκδόσεις περιοδικών και εφημερίδων, ειδική σήμανση γραμμωτού κώδικα στην οποία θα περιλαμβάνεται και ο Διεθνής Μοναδικός Αριθμός Σειρών που χρησιμοποιείται για τη καταγραφή των περιοδικών εκδόσεων (ISSN). Στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο ανά παράβαση από 1.000 έως 10.000 ευρώ.
Πράσινο φως στην τροπολογία του ΚΚΕ για τις εργασιακές σχέσεις
Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η τροπολογία που κατέθεσε το ΚΚΕ, με την οποία αναγνωρίζεται ως βλαπτική μεταβολή των εργασιακών σχέσεων η μη καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους. Την τροπολογία, έκαναν δεκτή οι υπουργοί Εργασίας και Ψηφιακής Πολιτικής και εντάχθηκε στο νομοσχέδιο του Νίκου Παππά για την τηλεοπτική διαφήμιση.
Θετική ψήφο στην τροπολογία έδωσαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το ΚΚΕ και οι ΑΝΕΛ. Η Χρυσή Αυγή καταψήφισε ενώ η Ένωση Κεντρώων και το Ποτάμι δήλωσαν παρών.
Παππάς: Σπάμε το τρίγωνο της διαπλοκής καναλιών – τραπεζών και πολιτικών ηγεσιών
Το μήνυμα ότι με το νομοσχέδιο με το οποίο καθιερώνεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα δημοσιοποίησης της τηλεοπτικής διαφήμισης και της δυνητικής της δημοπράτησης, «σπάει» το τρίγωνο της διαπλοκής ανάμεσα στα κανάλια, το τραπεζικό σύστημα και τις πολιτικές ηγεσίες, απηύθυνε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκος Παππάς, από την Ολομέλεια.
Ταυτοχρόνως, ο αρμόδιος υπουργός κάλεσε τις πολιτικές δυνάμεις να πάρουν σαφή θέση για το αν ψηφίζουν τελικώς τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που υπέδειξε το ΕΣΡ και έκανε δεκτές η κυβέρνηση. «Θα παρακαλούσα πολύ τα κόμματα της αντιπολίτευσης να μην μονιμοποιήσουν μια τακτική η οποία συνίσταται στο “βρίζω και ψηφίζω”, γιατί δεν μπορεί να ερχόμαστε εδώ και να λέμε “καλή αυτή η ρύθμιση”, “εκεί κάνατε κωλοτούμπα και μας ακούσατε”, “βεβαίως θέλουμε το barcode”, “εννοείται θέλουμε κίνητρα για οπτικοακουστικά” και μετά να ακολουθεί ένα υβρεολόγιο το οποίο είναι αναντίστοιχο με τις επί της ουσίας τοποθετήσεις και εκθέτει όσους το χρησιμοποιούν» είπε.
Αναφερόμενος στον σκοπό της πλατφόρμας ηλεκτρονικής διάθεσης του τηλεοπτικού χρόνου, ο αρμόδιος υπουργός επισήμανε ότι εφαρμόζεται για να διορθώσει «και θα διορθώσει» μια εκκωφαντική αποτυχία της αγοράς. «Πώς λειτουργεί η διαφημιστική αγορά των καναλιών και γιατί προκύπτουν προβλήματα; Διότι υπάρχει ένας δυσμενής συσχετισμός δύναμης μεταξύ διαφημιστικών εταιριών και media shop και καναλιών. Ανατρέξτε στο Διαδίκτυο, υπάρχουν δεκάδες βίντεο από ανθρώπους που δουλεύουν στα κανάλια που διαμαρτύρονται ότι οι διαφημιστικές εταιρίες προπωλούν το χρόνο τους χωρίς καν να τους έχουν μιλήσει και στο τέλος διεκδικούν να πληρωθούν από κανάλια και όχι από διαφημιζόμενο για τις υπηρεσίες που παρέχουν», είπε και πρόσθεσε: «Αυτό συμπιέζει οικονομικά των καναλιών, τα κανάλια συμπιέζουν ποιότητα προγράμματος, τα δικαιώματα εργαζομένων και μισθούς και τραπεζικούς κανόνες και δανείζονται με 'αέρα' και βρίσκονται με 1,5 δις χρέη που έτειναν να αυξάνονται πριν γίνει η προσπάθεια ρύθμιση. Αυτή είναι η τομή που φέρνει η πλατφόρμα», περιέγραψε ο Ν. Παππάς.
Δεδομένου δε – όπως είπε – ότι ακούστηκαν «τέρατα» ότι η κυβέρνηση μπορεί να ελέγξει την διαφήμιση και πως θα πατάει ένα κουμπί και θα χορεύουν τα κανάλια, ο υπουργός σημείωσε ότι έκανε αλλαγές, σύμφωνα με τις οποίες το σύστημα θα είναι υποχρεωτικό, θα καταγράφονται όλες οι συναλλαγές. Δεν θα υπάρχει συναλλαγή κάτω από το τραπέζι, για την οποία δεν γνωρίζουμε για το διαφημιστικό χρόνο, δεν θα μπορεί δηλαδή να υπάρχει ασύμμετρη πληροφόρηση. Πρόσθεσε ότι βεβαίως θα μπορεί ένα κανάλι το οποίο έχει ένα προϊόν που θεωρεί ότι είναι ανταγωνιστικό και μπορεί να φέρει περισσότερα έσοδα, να το δημοπρατήσει. «Φανταστείτε ένα τηλεπαιχνίδι, ένα reality που έχει πολύ καλή τηλεθέαση και ο ιδιοκτήτης τηλεοπτικού σταθμού δεν προπωλεί το διαφημιστικό χρόνο 6 ή 9 μήνες πριν, αλλά τον αφήνει τελευταία στιγμή, 10-15 μέρες πριν, και έχει την υποχρέωση να καταχωρήσει τη συναλλαγή του στην πλατφόρμα, αλλά έχει και τη δυνατότητα να δημοπρατήσει και μπορεί να εισπράξει περισσότερα χρήματα», εξήγησε και έθεσε το ερώτημα: «Δεν θέλουμε βιώσιμα κανάλια;».
«Θέλουμε βιώσιμα κανάλια, γιατί στον τηλεοπτικό χώρο οι μονάδες παραγωγής εντός ή εκτός εισαγωγικών που λέγονται κανάλια είναι αυτά που δημιουργούν απασχόληση και θέλουμε να δημιουργήσουμε όρους βιωσιμότητας», είπε χαρακτηριστικά και διερωτήθηκε: «τι ενοχλεί και ποιον;» Στο σημείο αυτό, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, κάλεσε την αντιπολίτευση εάν χαιρετίζει τις αλλαγές που προκάλεσε η κυβέρνηση σε σχέση με τις αρχικές διατυπώσεις του νομοσχεδίου, να τις υπερψηφίσει, αιτιολογώντας πως «αυτό είναι συμπαγής και συνεκτική πολιτική στάση».
O υπουργός Ψηφιακής πολιτικής, αναφέρθηκε στην «άλλη μεγάλη πληγή για τα κανάλια» η οποία ήταν ότι τους αποδίδονταν τα λεφτά από το διαφημιστικό χρόνο έως και έναν χρόνο μετά, για να τονίσει ότι αλλάζει θεμελιακά ο δυσμενής συσχετισμός μεταξύ διαφημιστικών εταιριών και media shop τα οποία πίεζαν τα κανάλια. Συνεπώς -εξήγησε ο υπουργός- μπορούν να βελτιώνουν τα οικονομικά τους και έτσι να μην συνεχίζεται το ντόμινο πιέσεων από κανάλια προς το τραπεζικό σύστημα, από το τραπεζικό σύστημα προς τις πολιτικές ηγεσίες, το τρίγωνο δηλαδή της διαπλοκής.