Στην έκθεση καταγράφεται πτώση της Ελλάδας στη διεθνή κατάταξη ως προς τις δεξιότητες των 15χρονων μαθητών.
 
Σύμφωνα με τη μελέτη PISA του ΟΟΣΑ, η οποία καλύπτει το διάστημα 2006 -2012, δέκα χώρες της Ε.Ε. (Βουλγαρία, Τσεχία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ουγγαρία, Λετονία, Αυστρία, Πολωνία και Ρουμανία) πέτυχαν σημαντική μείωση στο ποσοστού των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις σε τρεις βασικές δεξιότητες. 
 
Η Ελλάδα και ακόμα τέσσερις χώρες (Ουγγαρία, Σλοβακία, Φινλανδία Σουηδία) κατέγραψαν αύξηση του ποσοστού.

 

Στην 42η θέση από την 25η

Γενικά ως προς την αξιολόγηση των μαθητών η Ελλάδα πέφτει στην 42η θέση μεταξύ 65 χωρών, ενώ το 2009 βρισκόταν στην 25η. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μόνο η Κύπρος, το Μαυροβούνιο και η Αλβανία παρουσιάζουν χειρότερες επιδόσεις από την Ελλάδα. Συνολικά, πάντως, η Ε.Ε. παρουσιάζει καλύτερες επιδόσεις από ό,τι οι Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και οι δύο υστερούν σε σχέση με την Ιαπωνία. 
 
Τις κορυφαίες θέσεις στη διεθνή κατάταξη καταλαμβάνουν χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Σαγκάη (Κίνα) και ακολουθούν η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Ταϊβάν και η Νότια Κορέα.
 
Η έκθεση βασίζεται σε δεδομένα για περίπου 510.000 μαθητές, ηλικίας από 15 έως 16 ετών, από τα 34 κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ και από 31 χώρες εταίρους (πάνω από το 80% της παγκόσμιας οικονομίας).
 
Στόχος της Ε.Ε. είναι να μειωθεί το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις κάτω από το 15% μέχρι το 2020.
 
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την Ελλάδα, το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου αυξήθηκε κατά 1,3% (-1,9% στην Ε.Ε.), στα μαθηματικά κατά 5,4% (-0,2% στην Ε.Ε.) και στις φυσικές επιστήμες κατά 0,2% (-1,2% στην Ε.Ε.).
 
Το ποσοστό των 15χρονων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου ανέρχεται σε 22,6%, έναντι 17,8% στην Ε.Ε. Το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά ανέρχεται σε 35,7% (22,1% στην Ε.Ε.) και στις φυσικές επιστήμες σε 38% (16,6% στην Ε.Ε.). 
 
Σε ό,τι αφορά γενικότερα την Ε.Ε., το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση μειώθηκε από 23,1% το 2006 σε 17,8% το 2012. 
 
Η ανάλυση του ΟΟΣΑ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, για να είναι αποτελεσματικές οι πολιτικές, πρέπει να εστιάζονται στη βελτίωση της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Μετά το επίπεδο αυτό είναι συνήθως πολύ αργά για να αντισταθμιστεί η ευκαιρία που χάθηκε στο σχολείο» αναφέρει η έκθεση.