Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), η ρήξη επήλθε στη συνάντηση που είχε με τον υπουργό για το θέμα της απασχόλησης των ναυτικών. Η θέση του Θ. Δρίτσα ότι το υπουργείο δεν μπορεί να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία για τις οργανικές θέσεις στην ποντοπόρο ναυτιλία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Σωματείου.
 
Μάλιστα ο αναπληρωτής υπουργός συνέστησε το θέμα της απασχόλησης να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης ναυτεργατικών σωματείων και της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ωστόσο, ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ Αντ. Νταλακογεώργος υπενθύμισε στον υπουργό ότι όλες οι απόπειρες να συζητηθεί η απασχόληση, οι θέσεις εργασίας και οι οργανικές συνθέσεις στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης των ΣΣΕ συνάντησαν την άρνηση και την απόρριψη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
 
Η Ενωση παραμένει αμετακίνητη στην πρότασή της για μισθούς βάσει της ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές) που ισχύουν για τους χαμηλόμισθους αλλοδαπούς και για τα πλοία σημαιών ευκαιρίας.
 
Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ Αντ. Νταλακογεώργος κάνει λόγο για «οβιδιακή μεταμόρφωση των πάγιων πολιτικών προεκλογικών ακόμα και προγραμματικών δηλώσεων του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης» και τόνισε ότι η πρόταση του Θ. Δρίτσα αποτελεί επανάληψη θέσεων των κυβερνήσεων Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ.
 
Υπενθύμισε εξάλλου ότι όλες οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί για τη μείωση των θέσεων (οργανικές συνθέσεις), 11 συνολικά τα τελευταία 30 χρόνια, ήταν πάντοτε σε κυβερνητικό επίπεδο και ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ-ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντα αντίθετος.
 
Οι μειώσεις αυτές, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, έγιναν στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της επιστροφής των πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, το οποίο παρά ταύτα συνέχισε την καθοδική του πορεία και οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτικών συρρικνώθηκαν κατά 60.000.
 
Αυτό είχε συνέπεια να ανατραπεί ριζικά η αναλογία των εν ενεργεία ναυτικών προς τους συνταξιούχους από 4 προς 1 που ήταν τότε σε 1 προς 4 το 2014, με αποτέλεσμα να εκτιναχθεί η ανεργία σε επίπεδα άνω του 50% και τα ασφαλιστικά ταμεία των ναυτεργατών να οδηγηθούν σε οικονομική κατάρρευση.
 

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ

Με πρωτοβουλία του Δ.Σ της ΠΕΝΕΝ έγινε συνάντηση στις 18/3/2015 του Προεδρείου, μελών του Δ.Σ και εκπροσώπων τοπικών Σωματείων με τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας κ. Θοδωρή Δρίτσα.
Στην διάρκεια της σύσκεψης ακολούθησε αναλυτική παρουσίαση των θέσεων της ΠΕΝΕΝ στα βασικότερα προβλήματα που αφορούν την Ναυτεργασία και τον κλάδο μας.
Κεντρικά σημεία που τέθηκαν και ανέπτυξαν οι εκπρόσωποι της ΠΕΝΕΝ ήταν η κατάργηση του θεσμικού πλαισίου για την Ναυτιλία (Ποντοπόρο – Ακτοπλοΐα – Κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία) που εξασφαλίζει ασυδοσία στην Ναυτιλιακή και επιχειρηματική δραστηριότητα αποκόπτοντας με τον τρόπο αυτό κάθε γνήσιο δεσμό των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων με την χώρα και την εθνική μας οικονομία.
Επισημάνθηκε ότι το πρωταρχικό πρόβλημα είναι η αντιμετώπιση της ανεργίας, η προστασία των ανέργων, ενώ τονίστηκε η ανάγκη απορρόφησης όλων των ανέργων η οποία αποτελεί ρεαλιστική πολιτική επιλογή με σεβασμό στον θεσμό των ΣΣΕ και στα συγκροτημένα δικαιώματα των Ναυτεργατών.
Τονίστηκε η ανάγκη να αποκρουσθούν από την κυβέρνηση και τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας οι εκβιασμοί, οι πιέσεις και οι απειλές των εφοπλιστών και να επιβληθεί η πλήρης απασχόληση των ελλήνων Ναυτεργατών.
Επισημάνθηκε ότι ο ιλιγγιώδης πλούτος που απέκτησε το εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι κυρίως αποτέλεσμα της εκμετάλλευσης των ελλήνων Ναυτεργατών, ενός σκανδαλώδους θεσμικού πλαισίου που διαμόρφωσαν όλες ως τώρα οι κυβερνήσεις αλλά και η υποστήριξη που παρείχε το ελληνικό κράτος στα διεθνή φόρουμ υπέρ των εφοπλιστών.
Η ελάχιστη συνεισφορά τους θα μπορούσε και πρέπει να είναι η πλήρης απασχόληση ελλήνων Ναυτικών με συγκροτημένα δικαιώματα, πράγμα που θα έχει πολλαπλασιαστικές ωφέλειες για την χώρα και την οικονομία (αύξηση ναυτιλιακού συναλλάγματος, αύξηση εσόδων στα ταμεία- αντιμετώπιση της ανεργίας κ.λπ).
Εκτεταμένη συζήτηση έγινε επίσης για την αποκατάσταση των ΣΣΕ με την ταυτόχρονη κατάργηση των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν τις επιχειρησιακές συμβάσεις ενώ επισημάνθηκε ότι ακόμη και οι ΣΣΕ που είναι σε ισχύ καταστρατηγούνται, παραβιάζονται χωρίς οι λιμενικές αρχές να παρεμβαίνουν.
Ταυτόχρονα αναλύθηκαν και κατατέθηκαν οι προτάσεις της ΠΕΝΕΝ για την απλήρωτη ναυτική εργασία, την επανασύσταση του Οίκου Ναύτη ως αποκλειστικού φορέα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης της Ναυτικής οικογένειας, για τον ριζικό εκσυγχρονισμό της ναυτικής νομοθεσίας και τον εκδημοκρατισμό του Ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος.
Επίσης αναπτύχθηκαν τα προβλήματα που συνδέονται με τις αντιλαϊκές κυβερνητικές πολιτικές στα ασφαλιστικά Ταμεία των Ναυτεργατών (ΝΑΤ – ΚΕΑΝ – Ταμεία Προνοίας Ε.Ν) και υπογραμμίστηκε η πάγια θέση της Ένωσης για την πλήρη αποκατάσταση των απωλειών που υπέστησαν τα τελευταία 5 χρόνια οι απόμαχοι Ναυτεργάτες.
Επίσης κατατέθηκαν στον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας αναλυτικά Υπομνήματα στα οποία καταγράφονται τα προβλήματα και οι θέσεις της ΠΕΝΕΝ αλλά και τοπικών Πορθμειακών Σωματείων όπως είναι της Κέρκυρας – Ηγουμενίτσας, Θάσου – Καβάλας, Αρκίτσας – Αιδηψού, Κυλλήνης – Ζακύνθου, Ωρωπού – Ερέτριας, Ρίου Αντιρρίου κ.λπ.
Στην απάντησή του ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας παρουσίασε για πρώτη φορά θέση – πρόταση για την απασχόληση το περιεχόμενο της οποίας είναι ότι το ΥΝΑ και η κυβέρνηση δεν μπορούν να πάρουν καμιά νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά τις θέσεις εργασίας (οργανικές συνθέσεις) στην ποντοπόρο ναυτιλία και συνέστησε το θέμα της απασχόλησης να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης Ναυτεργατικών Σωματείων και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών!!!
Στο σημείο αυτό προκλήθηκε ιδιαίτερη ένταση και οξύτατη αντιπαράθεση μεταξύ του Υπουργού Ναυτιλίας και του Προέδρου της ΠΕΝΕΝ αφού όπως υπογράμμισε ο τελευταίος η θέση αυτή συνιστά οβιδιακή μεταμόρφωση των πάγιων πολιτικών προεκλογικών ακόμη και των προγραμματικών δηλώσεων του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ.
Σημείωσε ενδεικτικά ότι η πρόταση του ΥΝΑ Θοδωρή Δρίτσα αποτελεί επανάληψη θέσεων των Κυβερνήσεων Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ, ταυτόχρονα του υπενθύμισε ότι όλες οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί ήταν πάντοτε σε κυβερνητικό επίπεδο για την μείωση των θέσεων (οργανικές συνθέσεις), 11 συνολικά τα τελευταία 30 χρόνια (στις οποίες ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ – ΣΥΡΙΖΑ ήταν απολύτως αντίθετος), αυτές έγιναν στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της επιστροφής πλοίων στο εθνικό νηολόγιο το οποίο παρά ταύτα συνέχισε την καθοδική του πορεία και στο παραπάνω χρονικό διάστημα μειώθηκαν κατά 80% και οι θέσεις εργασίας συρρικνώθηκαν για τους έλληνες Ναυτικούς κατά 60.000!!! Αυτό είχε ως συνέπεια να ανατραπεί ριζικά η αναλογία των εν ενεργεία Ναυτικών προς τους συνταξιούχους από 4 προς 1 που ήταν τότε σε 1 προς 4 το 2014!!! Αυτό με την σειρά του οδήγησε στην εκτίναξη της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα άνω του 50% και ταυτόχρονα οδήγησε σε οικονομική κατάρρευση τα ασφαλιστικά ταμεία των Ναυτεργατών (ΝΑΤ – Οίκος Ναύτη – ΚΕΑΝ κ.λπ).
Ταυτόχρονα ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ υπογράμμισε ότι όλες οι απόπειρες (που αποτελούσαν διεκδικήσεις της ΠΕΝΕΝ) να συζητηθεί στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης των ΣΣΕ η απασχόληση, οι θέσεις εργασίας και οι οργανικές συνθέσεις συνάντησαν την άρνηση και την απόρριψη από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Επίσης και μεμονωμένες πρωτοβουλίες της ΠΕΝΕΝ με την Ε.Ε.Ε σχετικά με την απασχόληση έτυχαν της πλήρους αδιαλλαξίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου και έκλεισαν με την προτροπή προς την ΠΕΝΕΝ να δεχθεί και να συμφωνήσει στις ατομικές συμβάσεις και σε μισθούς της ITFπου ισχύουν για τους χαμηλόμισθους αλλοδαπούς και για τα πλοία σημαιών ευκαιρίας!!!
Μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι η πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας εκδηλώνεται την ίδια στιγμή που μερίδα του εφοπλιστικού κόσμου αναφέρεται στο ότι η όποια θεσμοθέτηση περί απασχόλησης ελλήνων Ναυτικών πρέπει να γίνει μόνο μέσω των ΣΣΕ…….
Αυτό επεδίωξαν να προωθήσουν και στην Βουλή οι εφοπλιστές ιδιαίτερα στον νόμο 4150/2013 περί ατομικών συμβάσεων και απορρίφθηκε από την πλειοψηφία του ελληνικού Κοινοβουλίου!!!
Για αυτό οι εφοπλιστές καταλογίζουν στον Πρόεδρο της ΠΕΝΕΝ την έκφραση που διατυπώθηκε στην συνάντηση ΣΥΡΙΖΑ – Ε.Ε.Ε τον Δεκέμβρη του 2013 «ότι ο Νταλακογεώργος πυροβολεί ο ίδιος τον εαυτό του και βλέπει το δέντρο και χάνει το δάσος».
Ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ σημείωσε ότι ο Αναπληρωτής Υπουργός δεν έχει κανένα θεσμικό ρόλο επί των ΣΣΕ και η οποία διαπραγμάτευση αφορά τα δύο εμπλεκόμενα μέρη, το Ναυτεργατικό κίνημα και τον εφοπλισμό. Η αναφορά κατά συνέπεια περί ΣΣΕ έχει ως μοναδικό στόχο να αποποιηθεί ο ίδιος την αναγκαιότητα νομοθετικών ρυθμίσεων για την απασχόληση πετώντας την μπάλα στην εξέδρα και ταυτόχρονα δείχνει σαφώς ότι προσαρμόζεται και ενσωματώνεται στην λογική να αφήσει ανέπαφο το άθλιο αποικιοκρατικό καθεστώς της επιχειρηματικής εφοπλιστικής ασυδοσίας. Αυτό εξάλλου επιβεβαιώνεται με την άρνηση του κ. Δρίτσα να θέσει κατ’ οποιοδήποτε τρόπο θέμα για την φορολογική ασυλία και ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου όπως επίσης για την άρση του καμποτάζ η οποία οδήγησε στην διάλυση της ελληνικής κρουαζιερόπλοιου ναυτιλίας και στον πλήρη αφανισμό των ελλήνων Ναυτικών από αυτήν την κατηγορία πλοίων. Προφανώς μόνο τυχαίο δεν είναι ότι στις προγραμματικές δηλώσεις του στην Βουλή απουσιάζει παντελώς η οποιαδήποτε αναφορά τόσο στο σκανδαλώδες φορολογικό εφοπλιστικό καθεστώς όσο και στο καμποτάζ ενώ για την απασχόληση υπάρχουν ευχολόγια περί ενίσχυσης των θέσεων εργασίας που και αυτό με την επεξήγηση του Αναπληρωτή Υπουργού αποδείχνεται ότι πρόκειται για αέρα κοπανιστό……..
Ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ υπενθύμισε στον κ. Δρίτσα τις δεκάδες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις τόσο του ίδιου όσο και άλλων Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έθεταν ως κυρίαρχο πρόβλημα την απασχόληση, την λήψη νομοθετικών μέτρων για την ανεργία και μάλιστα απαιτούσαν την κατάργηση του νόμου 2687/53 αλλά και όλων των εγκριτικών πράξεων με τις οποίες έγιναν οι σχετικές μειώσεις των συνθέσεων που είχαν ως αποτέλεσμα την αποβολή δεκάδων χιλιάδων Ναυτικών από τα ελληνικά πλοία κατ’ εντολή των εφοπλιστών ενισχύοντας έτσι το καθεστώς των προνομίων και της εφοπλιστικής ασυδοσίας…..
Χαρακτηριστική είναι η επερώτηση στην Βουλή τον Ιούνη του 2014 που αφορούσε την ανεργία των Ναυτικών στην οποία έλαβαν τον λόγο καιμίλησαν στο πνεύμα αυτών των θέσεων 13 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ!!!
Πιστεύουμε ότι ο κ. Δρίτσας δεν έχει κενά μνήμης και είναι πολύ πρόσφατα τα όσα έλεγε από την θέση της Αντιπολίτευσης…… Εάν υπάρχει μεταστροφή σε τόσο σύντομο διάστημα των προηγούμενων προγραμματικών και προεκλογικών θέσεων οφείλει δημόσια τόσο ο ίδιος όσο και η κυβέρνηση να δώσουν εξηγήσεις……..
Σε κάθε περίπτωση τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ εάν ο Δρίτσας και η κυβέρνηση πιστεύουν ότι η πολιτική τους θα πρέπει να συμμορφωθεί με τις εφοπλιστικές υποδείξεις και να αφήσει ανέπαφο το καθεστώς της εφοπλιστικής ασυδοσίας, να συνεχίσει τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων στην ασκούμενη κυβερνητική – ναυτιλιακή πολιτική και να συμβιβασθεί με το εφοπλιστικό κατεστημένο αφήνοντας άθικτο το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, θα έχει την αντιμετώπιση που πρέπει από τον ναυτεργατικό κόσμο της χώρας και από το ναυτεργατικό κίνημα.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι στην διάρκεια της συνάντησης υπήρξε σοβαρότατο επεισόδιο όταν ο κ. Γιάννης Θεοτοκάς που ήταν παρόν στην συνάντηση (ο κ. Δρίτσας τον συνέστησε ως νέο Αναπληρωτή Γ.Γ του Υπουργείου Ναυτιλίας) παρενέβη στην συζήτηση για την απασχόληση και αναπαρήγαγε την χειρότερη μορφή εφοπλιστικής και νεοφιλελεύθερης προπαγάνδας ισχυριζόμενος ούτε λίγο ούτε πολύ «ότι ρυθμίσεις νομοθετικού περιεχομένου υπέρ της απασχόλησης των Ναυτικών θα οδηγήσουν στην φυγή των πλοίων και σε απομάκρυνση και των υπόλοιπων ναυτικών από την ελληνική ναυτιλία».
Απαντώντας ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας κατήγγειλε ότι: «είναι ντροπή άτομα που θήτευσαν και έδωσαν διαπιστευτήρια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο με τον δημόσιο λόγο σε συμπόσια και διημερίδες των εφοπλιστών με τις «νεοαριστερές τους απόψεις να επιλέγονται, να τοποθετούνται σε νευραλγικές πολιτικές θέσεις και προκλητικότατα να υιοθετούν και να αναπαράγουν σε επίσημες επαφές και συναντήσεις του ΥΝΑ απόψεις, αντιλήψεις και προπαγανδιστικά τερτίπια του εφοπλιστικού κεφαλαίου!!!
Κλείνοντας ο Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ ανέφερε ότι τα πρώτα δείγματα της νέας πολιτικής ηγεσίας στο Υπουργείο Ναυτιλίας εάν κρίνουμε από την αντιμετώπιση και διαχείριση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας στην οποία ουδεμία λύση έχει δοθεί, μπορούμε κατ΄ αρχήν να συμπεράνουμε ότι είναι άμεσος και ορατός ο κίνδυνος διολίσθησης στις καταστροφικές πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων και αυτό θα επιβεβαιωθεί περίτρανα εάν οι απόψεις του κ. Δρίτσα όπως διατυπώθηκαν στην σύσκεψη με την ΠΕΝΕΝ αποτελούν το πλαίσιο της νέας ασκούμενης κυβερνητικής ναυτιλιακής πολιτικής.
Είναι ευνόητο ότι η ΠΕΝΕΝ, ο κλάδος μας και ο Ναυτεργατικός κόσμος θα βρεθεί σε θέση σύγκρουσης και σκληρής αντιπαράθεσης με μια τέτοια πολιτική.
Τέλος θέλουμε να σημειώσουμε ότι η ΠΕΝΕΝ πρόκειται τις επόμενες ημέρες να πραγματοποιήσει ανάλογες συναντήσεις με Υπουργούς της κυβέρνησης για την ενημέρωσή τους για τις θέσεις και προτάσεις της για μια νέα ναυτιλιακή πολιτική που θα έχει στο επίκεντρο τους Ναυτεργάτες και την επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπιστούν τα συσσωρευμένα προβλήματά τους.
Με εντολή Διοίκησης
Ο Πρόεδρος                                                            Ο Γεν. Γραμματέας
Νταλακογεώργος Αντώνης                                         Κροκίδης Νικόλαος