Η ψηφοφορία που έγινε επί των δύο προτάσεων, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, καθώς και έξι συμπληρωματικών που κατατέθηκαν από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, έχει εισηγητικό χαρακτήρα – και οι αποφάσεις για το ποιες τελικά διατάξεις του Συντάγματος θα κριθούν αναθεωρητέες θα ληφθούν από την ολομέλεια του Σώματος σε δύο διαδοχικές ψηφοφορίες, που πρέπει να απέχουν μεταξύ τους ένα μήνα.

Κατά την τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε δύο προτάσεις της ΝΔ Η πρώτη αφορά το άρθρο 68 για τις εξεταστικές επιτροπές της Βουλής και δίνει το δικαίωμα και στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να μπορεί να τις συγκροτεί – και η δεύτερη το άρθρο 96 που εξομοιώνει τα στρατιωτικά δικαστήρια με τα τακτικά δικαστήρια.

Η ΝΔ έδωσε τη θετική της ψήφο για τέσσερις συνταγματικές αλλαγές που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ: στο άρθρο 32 για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής και τις εκλογές, για το οποίο έχει καταθέσει και η ΝΔ.πρόταση με διαφορετικό όμως περιεχόμενο. Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει έξι ψηφοφορίες από τη Βουλή, μία ανά μήνα, που αν δεν καρποφορήσουν, να γίνεται εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας άμεσα από τον λαό.

Η πρόταση της ΝΔ προβλέπει τρεις διαδοχικές ψηφοφορίες από τη Βουλή – και σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο αριθμός των 200 βουλευτών στη πρώτη ψηφοφορία, ούτε οι 180 στη δεύτερη, τότε να απαιτείται η πλειοψηφία των 151 βουλευτών για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ – ΜΠΕ,  ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τασούλας, δήλωσε ότι παρά την διαφωνία του κόμματος του για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, συμφωνεί με τον τίτλο του άρθρου για αποσύνδεσή του με τις πρόωρες εκλογές. Ο Κ. Τασούλας εκτίμησε ότι το άρθρο 32 μπορεί στην Ολομέλεια να συγκεντρώσει την αυξημένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών με τη στήριξη της Ν.Δ. και έτσι η επόμενη Βουλή στην πρώτη σύνοδό της να μπορέσει να αλλάξει το περιεχόμενο της διάταξης με απλή πλειοψηφία 151 ψήφων, πριν προκύψει η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας το 2020.

Η αξιωματική αντιπολίτευση υπερψήφισε επίσης τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών (για κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας) του άρθρου 62 για την βουλευτική ασυλία (προκειμένου αυτή να περιορίζεται μόνο στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή) και του άρθρου 101Α για τις Ανεξάρτητες Αρχές και τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων τους.

Κατά την ψηφοφορία, το ΚΚΕ επιφυλάχθηκε επί όλων των άρθρων να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, ενώ η Χρυσή Αυγή δήλωσε «όχι σε όλα» και αποχώρησε.Από την πλευρά τους, τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης –ΔΗΣΥ, Ένωση Κεντρώων, ΑΝΕΛ, και ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς υπερψήφισαν προτάσεις, του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της ΝΔ.

Παραμένει η διαφωνία ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ για  το αν η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη Βουλή ως προς το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των αναθεωρητέων διατάξεων. Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, τόνισε ότι «υπάρχει πράγματι δέσμευση της επόμενης Βουλής από την παρούσα, γιατί και οι δύο Βουλές είναι αναθεωρητικές».

Αντίθετη άποψη εξέφρασε ο Κ. Τασούλας, υποστηρίζοντας πως η παρούσα Βουλή προτείνει άρθρα για αναθεώρηση, ενώ το περιεχόμενό τους το αποφασίζει η επόμενη αναθεωρητική Βουλή. Από την πλευρά του, ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, υποστήριξε ότι καμία διάταξη δεν πρέπει να υπερψηφιστεί από την παρούσα Βουλή με 180 ψήφους, ώστε, όπως είπε, η επόμενη Βουλή να διασφαλίσει τις απαραίτητες συναινέσεις που επιτάσσει η κορυφαία διαδικασία για την συνταγματική αναθεώρηση.

«Σημαντικότερη πρόταση η αναθεώρηση του άρθρου 86»

Ο πρόεδρος της επιτροπής αναθεώρησης του Συντάγματος, Νίκος Παρασκευόπουλος, δήλωσε ότι σημαντικότερη όλων των προτάσεων είναι αυτή για αναθεώρηση του άρθρου 86 ώστε να καταστεί πρακτικά δυνατή η αναζήτηση ποινικών ευθυνών από πολιτικά πρόσωπα στην περίπτωση που θα διαπράξουν εγκλήματα.

«Το κέντρο βάρους των μεταρρυθμίσεων αφορά την απρόσκοπτη οργάνωση και λειτουργία της δημοκρατικής Πολιτείας και τη διεύρυνση και ενίσχυση των δικαιωμάτων. Διορθώνονται ρυθμίσεις που στο παρελθόν είχαν αποτελέσει τροχοπέδη της πολιτικής ευρυθμίας, όπως π.χ. συνέβαινε με τη διάλυση της Βουλής σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Σημαντικότερη όλων είναι η πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος, ώστε να απαλειφθεί η προβλεπόμενη ασφυκτικά σύντομη αποσβεστική προθεσμία και να καταστεί πρακτικά δυνατή η αναζήτηση ποινικών ευθυνών από πολιτικά πρόσωπα στην περίπτωση που θα διαπράξουν εγκλήματα».