Για νομοσχέδιο που «προέκυψε μέσα από μια μονομερή διαβούλευση με τις Μονάδες Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής και με τις Τράπεζες Κρυοσυντήρησης, όχι με επιστημονικούς φορείς, με οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών και την Επιτροπή Βιοηθικής, «καθιστώντας απολύτως προφανές και σαφές ότι η επισπεύδουσα δύναμη για τη νομοθέτηση αυτή είναι τα ιδιωτικά κέντρα ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής», κάνει λόγο ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και πρώην υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός.
«Κυριαρχούν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στον χώρο της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, που αντιμετωπίζουν την ανάγκη για μητρότητα ως μια ευκαιρία για παραπάνω κέρδη», επεσήμανε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης, προσθέτοντας ότι η ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή προβλέπει πανάκριβες πράξεις αλλά και φάρμακα που απαιτούνται και που ο ΕΟΠΥΥ χορηγεί δωρεάν μόνο τις τέσσερις πρώτες φορές.
Από την πλευρά του ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., Γιώργος Φραγγίδης, στάθηκε σε τρεις πρόνοιες του νομοσχεδίου, για τις οποίες τόνισε ότι θα έπρεπε να υπάρχει τεκμηρίωση από τους ειδικούς: «Οι ρυθμίσεις για την αύξηση της ηλικίας φυσικής ικανότητας αναπαραγωγής στην περίπτωση της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής από το 50ό στο 54ο έτος, το μικτό σύστημα στην ανωνυμοποίηση ή γνωστοποίηση πληροφοριών του δότη και η δυνατότητα δωρεάς γενετικού υλικού από συγγενείς σε πλάγια γραμμή -τρία άρθρα δηλαδή- απαιτούν τη λήψη γνώμης από ειδικούς».
«Το νομοσχέδιο εισάγει μια άνευ προηγουμένου εμπορευματοποίηση στο ζήτημα της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής», είπε η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη, και κατήγγειλε: «Η κυβέρνηση, με το να αναθέτει τα πάντα στους ιδιώτες, δημιουργεί ένα πλαίσιο μεγάλης ανισότητας, όσοι και όσες δεν διαθέτουν χρήματα, δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν αυτές τις νέες δυνατότητες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Κυρίως όμως δημιουργείται μια νέα αγορά εκεί που δεν υπήρχε πριν, μια αγορά σχετική με την εμπορευματοποίηση των γονιμοποιημένων ωαρίων».
Στα βασικά σημεία του σχεδίου νόμου προβλέπεται:
• Αύξηση του ηλικιακού ορίου των γυναικών που δύνανται να προσφύγουν σε ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή από την ηλικία των 50 ετών στα 54 έτη, καθώς και η χορήγηση ειδικής άδειας για ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή σε γυναίκες ηλικίας 50 ετών μέχρι 54 ετών.
• Δυνατότητα κρυοσυντήρησης γεννητικού υλικού, ζυγωτών και γονιμοποιημένων ωαρίων και για κοινωνικούς λόγους, και η κατάργηση του ανώτατου ορίου των 20 ετών όσον αφορά τη διάρκειά της.
• Το δικαίωμα του ατόμου να καταθέτει μη γονιμοποιημένο γεννητικό υλικό για κρυοσυντήρηση χωρίς τη συναίνεση του ή της συζύγου ή του μέρους με το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή του συντρόφου του, καθώς και για ελεύθερη χρήση του σε περίπτωση διαζυγίου, ακύρωσης του γάμου, διάστασης, λήξης ή καταγγελίας του συμφώνου συμβίωσης ή λήξης της ελεύθερης ένωσής του.
• Η ρητή πρόβλεψη ότι η διάθεση γεννητικού υλικού για τη δημιουργία Τραπεζών Κρυοσυντήρησης ανεξάρτητα από την ύπαρξη ληπτών κατά τον χρόνο της διάθεσης δεν αποτελεί απαγορευμένη διάθεση.
• Η δυνατότητα λήψης και κρυοσυντήρησης γεννητικού υλικού δότη ή δότριας από Τράπεζα Κρυοσυντήρησης, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ληπτών τη δεδομένη χρονική περίοδο.
• Η δυνατότητα του δότη ή της δότριας να αποφασίζουν για την ανωνυμία τους.
• Η ίδρυση Μονάδας Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής και Τράπεζας Κρυοσυντήρησης αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ατόμων θετικών στον ιό HIV.