Επιστολή προς τον πρωθυπουργό, τον πρόεδρο της Βουλής και τους πολιτικούς αρχηγούς (εκτός της ΧΑ) σχετικά με την αναγκαιότητα να ξεκινήσει η αναθεώρηση του Συντάγματος από την παρούσα Βουλή έστειλε η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, επισημαίνοντας ότι «στην αναγκαιότητα για την αναθεώρηση του Συντάγματος έχουν αναφερθεί όλες οι πολιτικές δυνάμεις του Συνταγματικού τόξου».
«Σ' αυτό το πλαίσιο, και προκειμένου να μη χαθεί η ευκαιρία αναθεώρησης από την παρούσα Βουλή, σας αποστέλλω τις προτάσεις που έχουμε επεξεργαστεί για την ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος και την αναβάθμιση του κύρους των θεσμών και του κράτους Δικαίου. Πιστεύουμε ότι επιβάλλεται να κινηθεί επιτέλους η σχετική κοινοβουλευτική διαδικασία, χωρίς περαιτέρω εξωθεσμικούς και παρακοινοβουλευτικούς πειραματισμούς», προσθέτει η κ. Γεννηματά. στην επιστολή της, στην οποία επισυνάπτει τις προτάσεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος που ενέκρινε το συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής.
Με τις προτάσεις της Φ. Γεννηματά, αλλά και του συνταγματολόγου Νίκου Αλεβιζάτου, διαφώνησε δημόσια με άρθρο και τηλεοπτική του παρέμβαση ο Ευάγγελος Βενιζέλος, απορρίπτοντας ακόμη και τα σημεία στα οποία έχει ήδη διαπιστωθεί η ελάχιστη κοινή συναίνεση.
Διαβάστε αναλυτικά τις προτάσεις της Φ. Γεννηματά για τη συνταγματική αναθεώρηση:
Προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής «για τη συναινετική συνταγματική αναθεώρηση»
Είναι ανάγκη για μια γενναία συνταγματική αναθεώρηση, που θα σηματοδοτεί τη νέα εποχή στην οποία πρέπει να προχωρήσει η χώρα. Χρειαζόμαστε ένα Σύνταγμα λιτό, απλό, λειτουργικό, βασισμένο στις αρχές της ελευθερίας και του κράτους δικαίου. Προσαρμοσμένου στις σύγχρονες ανάγκες της χώρας, χωρίς φλύαρες, ξεπερασμένες και περιττές διατάξεις, που θα εκφράζει και θα συμπυκνώνει ένα συνολικό αίτημα Ανόρθωσης.
Το νέο Σύνταγμα πρέπει:
– Να αποτυπώνει νέες πολιτειακές ισορροπίες
– Να διασφαλίζει την πλήρη διάκριση των εξουσιών
– Να ενισχύει την πολιτική σταθερότητα
– Να καταργεί προνόμια του πολιτικού συστήματος
– Να καταργεί διατάξεις που δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα
– Να θεμελιώνει και να προστατεύει το δικαίωμα στα Κοινά Αγαθά και να διασφαλίζει και να προωθεί τις αρχές της ανοιχτής κοινωνίας
Οι βασικές αλλαγές που προτείνονται είναι:
Πρόεδρος της Δημοκρατίας
– Χρειάζονται θεσμικά αντίβαρα προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανισορροπία που προέκυψε από την θεσμική υπερ-ενίσχυση του πρωθυπουργού. Προτείνεται λελογισμένη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας για να εξισορροπηθεί το πλήρως πρωθυπουργοκεντρικό μοντέλο.
– Ο Πρόεδρος να έχει τη δυνατότητα να συγκαλεί με πρωτοβουλία του το Συμβούλιο
των Πολιτικών Αρχηγών, το οποίο από άτυπο αποκτά θεσμικό χαρακτήρα.
– Να μπορεί να ορίζει τους προέδρους των Ανεξάρτητων Αρχών από κατάλογο που προτείνει η Βουλή.
– Να επιλέγει την ηγεσία της Δικαιοσύνης από κατάλογο που έχει σταλεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής από τις ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων κι έχει αξιολογηθεί επίσης από το Υπουργικό Συμβούλιο
Σταθερός εκλογικός κύκλος
Α) -Η εκλογολογία που ξεκινάει σχεδόν την επομένη των εκλογών, δημιουργεί μόνιμο κλίμα πολιτικής αβεβαιότητας. Δύο από τις πιο σημαντικούς λόγους πρόωρης προσφυγής στις κάλπες αποτελούν η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και η καταχρηστική εφαρμογή της πρόβλεψης του Συντάγματος περί αντιμετώπισης «εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας» για τη διάλυση της Βουλής. Γι΄αυτό, προκειμένου να ενισχυθεί το κλίμα πολιτικής σταθερότητας προτείνεται:
Η μείωση στις 160 των ψήφων που απαιτούνται για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, αντί για 180 που απαιτούνται σήμερα. Σε περίπτωση που δεν εξασφαλίζονται οι 180 ψήφοι στην τρίτη ψηφοφορία θα μπορούσε να προβλεφθεί παράταση της θητείας του νυν προέδρου για ένα χρόνο, ώστε να έχουν διαμορφωθεί άλλες συνθήκες. Σε περίπτωση που ούτε τότε σχηματίζεται πλειοψηφία 180, να απαιτούνται 160 ψήφοι για την εκλογή ΠτΔ στην τρίτη ψηφοφορία. Στον διάλογο έχουν κατατεθεί προτάσεις και για τη συγκρότηση ειδικού εκλεκτορικού σώματος για την εκλογή του ΠτΔ.
Β) – Η διάλυση της Βουλής και η πρόωρη προσφυγή σε εκλογές από την κυβέρνηση επικαλούμενη την ανάγκη αντιμετώπισης «εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας», να αποφασίζεται από τη Βουλή με πλειοψηφία 3/5. Η κυβέρνηση πρέπει να εμφανιστεί ενώπιον της Βουλής και να εξηγήσει για ποιό λόγο συντρέχουν οι λόγοι διάλυσης της και ζητώντας ενισχυμένη πλειοψηφία γι΄ αυτό. Έτσι θα είναι πιο δύσκολη η κατάχρηση του συγκεκριμένου άρθρου.
Κατάργηση προνομίων του πολιτικού συστήματος
Καταργούνται προνόμια του πολιτικού συστήματος. Το άρθρο 86, «περί ευθύνης υπουργών» είναι καιρός να αλλάξει, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα όπως αυτά που ζούμε το τελευταίο διάστημα. Δημιουργείται δικαστικό συμβούλιο ανώτατων δικαστών από τον ‘Αρειο Πάγο και το ΣτΕ με κλήρωση, το οποίο κρίνει αν μια υπόθεση που αφορά πολιτικό πρόσωπο πρέπει να παραπεμφθεί στη Βουλή κι όχι η παραπομπή να γίνεται «αμελλητί». Η Βουλή με απλή πλειοψηφία αποφαίνεται για παραπομπή σε δίκη. Για τους υπουργούς καταργούνται οι ειδικές προβλέψεις παραγραφής και ισχύουν οι ίδιοι κανόνες παραγραφής με εκείνους των υπολοίπων πολιτών.
Επίσης αναθεωρείται το άρθρο 62 που παρέχει ασυλία στους βουλευτές. Οι βουλευτές να μη διαθέτουν ασυλία αυτοδικαίως, ακόμη και όταν κατηγορούνται για εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου. Μπορούν να προσφεύγουν και να ζητούν προστασία της Βουλής μόνον όταν θεωρούν ότι η δίωξή τους είναι πολιτική ή καταχρηστική.
Μη κρατικά πανεπιστήμια
Αναθεώρηση του άρθρου 16 ώστε να δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης ΑΕΙ μη κρατικών. Πανεπιστημίων σοβαρών κι αξιόπιστων, με διαδικασίες αυστηρής πιστοποίησης, ελέγχου και διαρκούς αξιολόγησης, ώστε να τελειώσει η απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σήμερα με τα «κατ ευφημισμόν» πανεπιστήμια.
Ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης με αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της
Η ηγεσία της Δικαιοσύνης επιλέγεται από κατάλογο προσώπων που προτείνεται από το κάθε Ανώτατο Δικαστήριο. Ο κατάλογος συζητείται στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής και στη συνέχεια στο Υπουργικό Συμβούλιο και κατατίθεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος επιλέγει από αυτόν.
Τροποποίηση του τρόπου στελέχωσης των ανεξάρτητων αρχών
Αλλαγή της απαιτούμενης πλειοψηφίας για τη στελέχωση των ανεξάρτητων αρχών στα 3/5, όχι πια της Διάσκεψης των Προέδρων αλλά της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας. H επιλογή του προέδρου των ανεξάρτητων αρχών, γίνεται από τον ΠτΔ από κατάλογο που προτείνει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.
Ενίσχυση της θεσμικής λειτουργίας
Ενίσχυση της παρουσίας μόνιμων αξιοκρατικά επιλεγμένων στελεχών και ειδικών στην κυβερνητική και κρατική πυραμίδα. Ανοικτές, διαφανείς και αξιοκρατικές προσκλήσεις ενδιαφέροντος για πλήρωση θέσεων με αυξημένη ευθύνη (γενικοί γραμματείς υπουργείων, πρόεδροι οργανισμών, σύμβουλοι και ειδικοί σύμβουλοι). Ασυμβίβαστο μεταξύ κομματικών αξιωμάτων και δημόσιων λειτουργιών, ειδικότερα μεταξύ της ιδιότητας του μέλους των ανώτερων οργάνων του κόμματος και έμμισθων πολιτικών θέσεων στον κυβερνητικό μηχανισμό, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αύξηση των μόνιμων θέσεων στη Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού (διοικητικού προσωπικού, νομικών συμβούλων κλπ) οι οποίες πρέπει να διαχωριστούν από τις πολιτικές.
Κρίση περί αντισυνταγματικότητας των νόμων
Η συχνή έγερση ζητημάτων αντιστυνταγματικότητας των νόμων, δημιουργεί ζήτημα ασφαλείας δικαίου, ενώ υπάρχουν αποφάσεις που εγείρουν ζητήματα σοβαρότητας. Όταν το δικαστήριο καταλήξει σε κρίση περί αντισυνταγματικότητας προτείνεται να παραπέμπεται στην Ολομέλεια του αντίστοιχου ανώτατου δικαστηρίου, η κρίση του οποίου να είναι δεσμευτική για όλα τα κατώτερα δικαστήρια.
Αλλαγή της αναθεωρητικής διαδικασίας
Η Βουλή μπορεί να προχωρήσει στην αναθεώρηση άρθρων του Συντάγματος (εκτός από εκείνα που αφορούν στη μορφή του πολιτεύματος) με πλειοψηφία 3/5. Οι διατάξεις που αναθεωρούνται δεν μπορούν να αναθεωρηθούν ξανά πριν από την πάροδο 5ετίας.
Χρηματοδότηση κομμάτων
– Ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων και των εκλογικών δαπανών ασκείται από επιτροπή υπό την προεδρία Υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία συγκροτείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς. Στην επιτροπή αυτή μετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Με αυτό τον τρόπο παύουν να είναι ελέγχοντες κι ελεγχόμενοι οι πολιτικοί.
– Υποχρεωτική ηλεκτρονική ανάρτηση των οικονομικών των κομμάτων στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
– «Κόφτης» δαπανών σε περίπτωση υπέρβασης του προϋπολογισμού του κόμματος, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο της δημιουργίας χρεών
– Οι ιδιωτικές εισφορές άνω των 200 ευρώ δημοσιοποιούνται
Σε δική του γραμμή ο Βενιζέλος
Με δύο παρεμβάσεις, μία με άρθρο του στην εφημερίδα «Τα Νέα» και μία μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο Ευάγγελος Βενιζέλος διατράνωσε την αντίθεσή του στη συζήτηση περί συνταγματικής αναθεώρησης, υποστηρίζοντας πως «δεν υπάρχει πολιτικό και θεσμικό περιβάλλον, κατάλληλο για αναθεώρηση, όταν το κύριο πρόβλημα είναι ο εκβιασμός των θεσμών, η έκπτωση των εγγυήσεων του κράτους δικαίου, η καταρράκωση της διάκρισης των εξουσιών, η προσβολή της εξωτερικής και εσωτερικής ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης».
«Έγκριτοι επιστήμονες το αντιλαμβάνονται αυτό και προτείνουν μια “mini” αναθεώρηση για λίγα, αλλά “maxi”, θέματα που βρίσκονται στην καρδιά του πολιτεύματος Δεν είναι αυτή η λύση. Λύση είναι να διαμορφωθούν πρώτα οι πολιτικές προϋποθέσεις μιας σοβαρής αναθεωρητικής διαδικασίας» υποστήριξε τη Δευτέρα ο Ευ. Βενιζέλος στο άρθρο του στα «Νέα».
Ακόμη, σε αυτή του την παρέμβαση υποστηρίζει πως «οι περίοδοι της όξυνσης των πολιτικών αντιθέσεων, οι περίοδοι που εκτρέφουν τη δημαγωγία, τον εθνικολαϊκισμό, τις πολιτικές απάτες και αυταπάτες, ενώ ταυτόχρονα ελλοχεύουν υπαρξιακοί κίνδυνοι για τον τόπο, δεν είναι περίοδοι κατάλληλες και πρόσφορες για αναθεώρηση του Συντάγματος. Δηλαδή για μια διαδικασία που απαιτεί γενναιόδωρη και διορατική προσέγγιση των συγκυριακών σκοπιμοτήτων, προκειμένου να επιτευχθούν μακροπρόθεσμες συναινέσεις και να διασφαλισθεί η σχέση Δημοκρατίας και Ιστορίας».
Την Τρίτη, επιμένοντας στην αντίθεσή του, μιλώντας στο ΣΚΑΪ σχολίασε την πρωτοβουλία της Φ. Γεννηματά ως «πρωτοβουλία που προκαλεί σύγχυση στρατηγικής στο Κίνημα Αλλαγής», επαναλαμβάνοντας τα όσα ανέφερε στο άρθρο του.
Ο Ευ. Βενιζέλος εξέφρασε πλήρως τη διαφωνία του με την πρόταση για αλλαγή του τρόπου αναθεώρησης του Συντάγματος, τονίζοντας: «Να καταργηθεί ο σκληρός πυρήνας των μη αναθεωρούμενων διατάξεων και να μπορεί να γίνει αναθεώρηση σε μία Βουλή, σε μία Σύνοδο, με 180, όταν για να αλλάξεις τον εκλογικό νόμο θέλεις 2/3, όταν για να δώσεις ψήφο στους αποδήμους θέλεις 2/3. Δηλαδή, πιο εύκολα θα αναθεωρείς το Σύνταγμα απ' ό,τι τον εκλογικό νόμο».
Αφησε, επίσης, αιχμές για το ότι δεν ενημερώθηκε για την πρωτοβουλία της Φ. Γεννηματά, υποστηρίζοντας πως δεν τον είχε ενημερώσει κανείς, ούτε επί της ουσίας, ούτε επί των χειρισμών. «Είπα την άποψή μου στο συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής για το πολιτικό κλίμα και την πολιτική στρατηγική, αλλά εγώ δεν είμαι ένα στέλεχος του Κινήματος Αλλαγής, δεν είμαι ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, είμαι ένας καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου που επιφορτίστηκε από τον Ανδρέα Παπανδρέου και, στη συνέχεια, από τον Κώστα Σημίτη με το βαρύ καθήκον του γενικού εισηγητή της αναθεώρησης του Συντάγματος από το 1995 έως το 2001 που έγινε η μεγαλύτερη και πιο συναινετική αναθεώρηση. Κανένα πρόβλημα της χώρας -η οικονομική κρίση, τα ελληνοτουρκικά, η ανάπτυξη, η έξοδος από το μνημόνιο- δεν συνδέεται με το Σύνταγμα, κανένα πρόβλημα δεν είναι πρωτίστως συνταγματικό ή ανυπερθέτως συνταγματικό» ανέφερε.
Σχετικά με την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, ο Ευ. Βενιζέλος είπε ότι αυτή είναι μία διάταξη που υπάρχει στο ελληνικό Σύνταγμα από το 1864 και «κάθε άσχετος, ο κάθε επιπόλαιος, ο οποίος θεωρεί ότι είναι δήθεν ειδικός, λέει, μα το 2001;».
Παράλληλα, ήταν αποκαλυπτικός σχετικά με τον βαθμό στον οποίο η παρουσία του καθορίζει τη στρατηγική που ακολουθεί το Κίνημα Αλλαγής, καθώς εμφανίστηκε εκτός κέντρων αποφάσεων.
«Δεν είμαι στον δημόσιο βίο γενικότερα για να εκφράζω την άποψη ενός κόμματος σε θέματα, όπως το Σύνταγμα, ή σε θέματα, όπως η εθνική στρατηγική, ή σε θέματα, όπως η εξωτερική πολιτική. Έχω μία υποχρέωση να μιλάω στο όνομα της αλήθειας και του εθνικού συμφέροντος, δεν με ενδιαφέρει καμία μικροκομματική σκοπιμότητα. Επιπλέον, κατά παράδοση, η οποία γίνεται απολύτως σεβαστή, η αναθεώρηση του Συντάγματος είναι εκτός πάσης κομματικής πειθαρχίας. Αυτό έγινε σεβαστό από όλα τα κόμματα σε όλη την περίοδο της μεταπολίτευσης. Και, εν πάση περιπτώσει, αν δεν ρωτά εμένα, δεν ρωτά τον κ. Λοβέρδο, που είναι καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, που είμαστε μέσα στη Βουλή, ποιον ρωτά το κόμμα, στο οποίο ανήκουμε, αν δεν ρωτά την κοινοβουλευτική ομάδα; Λοιπόν, αυτές είναι κινήσεις, οι οποίες δημιουργούν στρατηγική σύγχυση, διότι εκεί που έχεις στο στόχαστρο την επίθεση που κάνει η κυβέρνηση κατά των Θεσμών, καλείς την κυβέρνηση, από ίση απόσταση, να σου πει εάν συμφωνεί και εάν συμφωνεί και η αξιωματική αντιπολίτευση. Αλλά και να συμφωνήσει η αξιωματική αντιπολίτευση, που δεν συμφωνεί προφανώς, δεν αρκεί αριθμητικά, αριθμητικά εξαρτάσαι από τη συμφωνία του κ. Τσίπρα» σημείωσε ο Ευ. Βενιζέλος.
Στο πλευρό της Φώφης ο Σταύρος
Ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης με ανάρτησή του στην ιστοσελίδα του παρεμβαίνει στη συζήτηση που έχει ανακύψει για τη Συνταγματική Αναθεώρηση και απαριθμεί 11 λόγους για τους οποίους θα πρέπει αυτή να προχωρήσει.
Ειδικότερα ο Στ. Θεοδωράκης αναφέρει:
«Οι πολίτες θέλουν:
1. Οι υπουργοί να ελέγχονται για τις πράξεις τους και να μην παραγράφονται τα αδικήματά τους.
2. Οι βουλευτές να δίνουν λόγο στα ποινικά και αστικά δικαστήρια και να μην καλύπτονται πίσω από την ασυλία.
3. Οι δικαστές να μην είναι εντολοδόχοι της κυβέρνησης και η ηγεσία της Δικαιοσύνης να μην καθορίζεται από τον εκάστοτε υπουργό.
4. Οι εκλογές να μην γίνονται όποτε βολεύει την κυβέρνηση. Να τηρείται η τετραετία.
5. Η αντιπολίτευση να μην μπορεί να ρίξει την κυβέρνηση με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.
6. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να ενισχυθεί με αρμοδιότητες που θα ισορροπούν το πολιτικό σύστημα.
7. Ο εκλογικός νόμος να μην αλλάζει κάθε τρεις και λίγο. Να σπάσουν οι μεγάλες περιφέρειες για να μην εξαρτώνται οι βουλευτές από τους καναλάρχες. Το πρώτο κόμμα να μην παίρνει μπόνους 50 έδρες, σαν να το έχει ψηφίσει ένα επιπλέον 15%.
8. Οι ιεράρχες να μην παρεμβαίνουν στην πολιτική. Να μην καθορίζουν το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και να μην στέκονται εμπόδιο στην διεύρυνση των δικαιωμάτων.
9. Οι νέοι να μπορούν να σπουδάζουν και σε μη κρατικά πανεπιστήμια και να μην αναγκάζονται να ξενιτευτούν για να κάνουν τις σπουδές που θέλουν.
10. Τα κόμματα να μην καταδυναστεύουν το δημόσιο και οι παρατάξεις τους τα Πανεπιστήμια Φτάνει πια με το κομματικό κράτος.
11. Τα κόμματα να μην μπορούν να δανείζονται χωρίς όρια, ούτε να ξοδεύουν μαύρα και ανεξέλεγκτα. Να μην έχουμε πτωχευμένα κόμματα και πλούσιους κομματάρχες».
Τις αλλαγές αυτές ο Στ. Θεοδωράκης επισημαίνει ότι τις συζητούν όλοι πολύ συχνά, υποστηρίζοντας ότι η χώρα έχει ανάγκη από μια γενναία αναθεώρηση του Συντάγματος.
Αναφέροντας ότι στη Γερμανία το Σύνταγμα του 1949 έχει τροποποιηθεί περισσότερες από 100 φορές και στη Γαλλία το Σύνταγμα του 1958 περισσότερες από 30, τονίζει: «Αυτή η Βουλή πρέπει να αποφασίσει, με πλειοψηφία 180 βουλευτών, ποιες θα είναι οι αναθεωρητέες διατάξεις, έτσι ώστε η επόμενη Βουλή με 151 βουλευτές να οριστικοποιήσει τις αλλαγές. Το Σύνταγμα και η αναθεώρησή του δεν είναι υπόθεση της κυβέρνησης, είναι όλου του Κοινοβουλίου. Ο κ. Τσίπρας και ο κ. Μητσοτάκης πρέπει να απαντήσουν, λοιπόν, στην συγκεκριμένη πρόταση του Κινήματος Αλλαγής. Να μην χάσουμε και αυτή την κοινοβουλευτική περίοδο. Να μην πάει πάλι η μπάλα στην εξέδρα. Προφανώς σε μια συζήτηση δεν θα συμφωνήσουμε όλοι σε όλα. Δεν ξέρω, ας πούμε, πόσοι τολμηροί θα βρεθούν να υπερασπιστούν τον χωρισμό κράτους – εκκλησίας. Και δεν ξέρω αν όλοι όντως θέλουμε την αποκομματικοποίηση του Δημοσίου. Όμως αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει. Όχι μόνο στα τηλεοπτικά παράθυρα. Όχι πια στα μπαλκόνια. Αλλά στη Βουλή».
Σε γραμμή Βενιζέλου η Νέα Δημοκρατία
Αξίζει να σημειωθεί πως στην επιστολή Γεννηματά για τη συνταγματική αναθεώρηση αντέδρασε η Νέα Δημοκρατία, διαμηνύοντας πως έχει ήδη καταθέσει τους άξονες των προτάσεών της, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως «ζητούμενο δεν είναι να αλλάξει το Σύνταγμα με τον ελάχιστο κοινό παρονομαστή, αλλά να αποκτήσει η χώρα έναν πραγματικά νέο Καταστατικό Χάρτη σύγχρονο με τις ραγδαίες εξελίξεις τις εποχής».
Πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, αναφέρουν ότι σε ανύποπτο χρόνο η Ν.Δ. έχει καταθέσει τους άξονες των προτάσεων της που αφορούν πολύ περισσότερες αλλαγές από τις κατ' ελάχιστον αναγκαίες που περιλαμβάνονται στην επιστολή της Φ. Γεννηματά.