Συνάντηση πραγματοποίησε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, με απασχολούμενους στον κλάδο του delivery, ενόψει της κατάρτισης του νομοσχεδίου για την Προστασία της Εργασίας, που θα περιλαμβάνει διατάξεις και για τους απασχολούμενους στις συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες. Ο Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι στόχος είναι να ακουστούν τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να αντιμετωπιστούν αυτά με τον καλύτερο τρόπο, χωρίς παράλληλα να προκληθούν προβλήματα στις επιχειρήσεις που δουλεύουν. «Ασκείτε ένα σχετικά καινούργιο επάγγελμα και πρέπει να δούμε ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει για να βελτιωθούν οι συνθήκες», ανέφερε ο υπουργός.
Στη συνάντηση μετείχαν οι Σπύρος Π., Μίοντρακ Μ., Κων/νος Δ. και Πέτρος Ε. Όπως ανέφεραν, τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ο εξοπλισμός ασφάλειας στην εργασία τους, η υποδηλωμένη εργασία, η ασφαλιστική κάλυψη και η διαφορετική αντιμετώπιση ανάμεσα στις μεγάλες πλατφόρμες και τα συνοικιακά καταστήματα.
Μετά το τέλος της συνάντησης ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Θέλουμε να στηρίξουμε αυτούς τους ανθρώπους, η δουλειά των οποίων αυξήθηκε για τους γνωστούς λόγους μέσα στην πανδημία, ενώ την ίδια στιγμή δεν εργάζονται σε πολλές περιπτώσεις με σεβασμό των κανόνων από τις επιχειρήσεις στις οποίες απασχολούνται. Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε συνθήκες προσωπικής και εργασιακής ασφάλειας στους απασχολούμενους στις ψηφιακές πλατφόρμες, υιοθετώντας τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές. Με το νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί σύντομα, διασφαλίζουμε τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας, που αποτελεί σημαντική πηγή εισοδήματος για χιλιάδες συμπολίτες μας».
Μια ανάρτηση της δημοσιογράφου της ΕΡΤ, Μαρίνας Δερμετζιάν, προκαλεί προβληματισμό και εγείρει ερωτηματικά. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η δημοσιογράφος, ενημερώθηκε από δελτίο τύπου του Υπουργείου Εργασίας ότι ο Χατζηδάκης συναντήθηκε με ντελιβεράδες.«Ωραίο θέμα λέω, δεδομένου ότι ο κλάδος είναι σε μεταβατικό στάδιο με τις πλατφόρμες να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της πίτας. Παίρνω λοιπόν το σωματείο (ΣΒΕΟΔ) και τους ρωτάω τι συζητήσανε. Δεν συζητήσαμε μου λένε, έχουμε στείλει 3 φορές αίτημα για να συναντηθούμε με τον Υπουργό και δεν μας έχουν καν απαντήσει. Και ποιοι ήταν αυτοί που συναντήθηκαν με τον Υπουργό (στο δελτίο τύπου αναφέρονται μόνο τα μικρά τους ονόματα, Σπύρος, Πέτρος κλπ); Δεν ξέρουμε, ίσως αυτοί που τους πηγαίνουν σουβλάκια και καφέδες, σίγουρα όχι εκλεγμένοι» αναφέρει στην ανάρτησή της. Όπως σημειώνει παρακάτω, επικοινώνησε και με το Υπουργείο, όπου της επιβεβαίωσαν ότι οι συγκεκριμένοι δεν ήταν από σωματείο αλλά διανομείς.
Με το νέο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση:
- Θεσμοθετεί τα κριτήρια που έθεσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη διάκριση μεταξύ εργαζομένων και «αυτοαπασχολούμενων» (free lancers).
- Υιοθετεί τις βέλτιστες πρακτικές του ILO και του ΟΟΣΑ, αναγνωρίζοντας στους αυτοαπασχολούμενους αντίστοιχα συνδικαλιστικά δικαιώματα (σωματεία, απεργία, συλλογικές συμβάσεις εργασίας) όπως και στους εργαζομένους.
- Επιπλέον, ορίζεται ότι οι πλατφόρμες έχουν αντίστοιχες υποχρεώσεις υγιεινής και ασφάλειας έναντι των αυτοαπασχολούμενων με εκείνες που θα είχαν, αν ήταν εργοδότες τους και αυτοί εργαζόμενοί τους.
Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο αναγνωρίζονται δύο τρόποι συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών με τις πλατφόρμες: συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών/ έργου. Επίσης θεσπίζονται τέσσερις συγκεκριμένες προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν προκειμένου να τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών δεν είναι εξαρτημένης εργασίας. Οι προϋποθέσεις αυτές οι εξής: ο πάροχος να χρησιμοποιεί υπεργολάβους, να επιλέγει τα έργα που αναλαμβάνει, να παρέχει τις υπηρεσίες του σε οποιονδήποτε τρίτο και σε ανταγωνιστές της ψηφιακής πλατφόρμας και να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες. Αν δεν συντρέχει καμία από αυτές τις προϋποθέσεις, τότε τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών είναι εξαρτημένης εργασίας.
Η ένταξη του επαγγέλματος στα βαρέα ανθυγιεινά αποτελεί πάγιο αίτημα των εργαζομένων στον κλάδο. «Όλοι και όλες εμείς που εργαζόμαστε στο δρόμο, οι ταχυμεταφορείς (courier), ταχυδιανομείς (delivery) και υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών με δίκυκλο, δουλεύουμε οδηγώντας καθημερινά σε κακοφτιαγμένους δρόμους, δεχόμενοι/ες συνεχόμενους κραδασμούς στο σώμα μας, πολύ συχνά κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, μέσα στο άγχος και το καυσαέριο. Η πολύωρη καθημερινή οδήγηση, μας επιβαρύνει με πλήθος μυοσκελετικών, καρδιακές παθήσεις και αναπνευστικά προβλήματα και δυστυχώς το επάγγελμά μας βρίσκεται ανάμεσα σε εκείνα που μετρούν αμέτρητα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα» σημειώνουν οι ίδιοι.