της Νεκταρίας Ψαράκη

Μετά την πρώτη νίκη των διανομέων, με την πλατφόρμα του efood να σπεύδει άρον άρον να πάρει πίσω τις απειλές περί μη ανανέωσης των συμβάσεων σε περίπτωση που οι riders δεν υπακούσουν στο νέο καθεστώς του freelancing, ο αγώνας τους συνεχίζεται. Το εργασιακό νομοσχέδιο Χατζηδάκη, όπως εξηγεί ο κ. Κεφαλάς στο TPP, επιχειρεί να εξαναγκάσει τους διανομείς σε ένα καθεστώς «ομηρίας», στο οποίο θα είναι υποχρεωμένοι αφενός να υπογράφουν δίμηνες και τρίμηνες συμβάσεις, με την αβεβαιότητα και τον φόβο να βρεθούν ανά πάσα ώρα και στιγμή αντιμέτωποι με την ανεργία, και αφετέρου, χωρίς επαρκή εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, την ίδια ώρα που «το επάγγελμα είναι επικίνδυνο και μετράμε τουλάχιστον ένα θάνατο συναδέλφου κάθε μήνα», όπως εξηγεί ο κ. Χόντζογλου.

«Συν τοις άλλοις, να σημειωθεί ότι οι συνάδελφοι απαιτούν να συνεργάζονται απευθείας με την εταιρεία και όχι με μεσάζοντες», αναφέρει ο κ. Χόντζογλου. Το εργασιακό νομοσχέδιο Χατζηδάκη, στο άρθρο 69, προβλέπει μεταξύ άλλων ότι:

Άρθρο 69 Συμβατική σχέση συνεργατικών ψηφιακών πλατφορμών με παρόχους υπηρεσιών

1. Οι συνεργατικές ψηφιακές πλατφόρμες συνδέονται με τους παρόχους υπηρεσιών με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου.

2. Η σύμβαση μεταξύ συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας και παρόχου υπηρεσιών τεκμαίρεται ότι δεν είναι εξαρτημένης εργασίας, εφόσον ο πάροχος υπηρεσιών δικαιούται, βάσει της σύμβασής του, σωρευτικά:

α) Να χρησιμοποιεί υπεργολάβους ή υποκατάστατους για να παρέχουν τις υπηρεσίες που έχει αναλάβει να προσφέρει. Η προϋπόθεση αυτή πληρούται, ακόμη κι αν η συνεργατική ψηφιακή πλατφόρμα αξιώνει οι υπεργολάβοι και υποκατάστατοι του παρόχου υπηρεσιών να έχουν υποβληθεί σε εκπαίδευση ή και να φέρουν στολή ή και να τηρούν τους όρους υγιεινής και ασφάλειας ή και να έχουν τύχει των κατάλληλων εξετάσεων υγείας και γενικότερα να συμμορφώνονται προς τους γενικούς όρους παροχής υπηρεσιών, υγιεινής και ασφάλειας που ισχύουν για τους παρόχους υπηρεσιών που συνδέονται συμβατικώς με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα.

β) Να επιλέγει τα διάφορα έργα που η ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει ή να θέτει μονομερώς ο ίδιος τον μέγιστο αριθμό τέτοιων έργων που εκάστοτε θα αναλαμβάνει, ο οποίος μπορεί και να μεταβάλλεται, υπό την προϋπόθεση ότι πάντοτε καθορίζεται μονομερώς από τον ίδιο.

γ) Να παρέχει τις ανεξάρτητες υπηρεσίες του προς οποιονδήποτε τρίτο ή να εκτελεί έργα για οποιονδήποτε τρίτο, συμπεριλαμβανομένων ανταγωνιστών της ψηφιακής πλατφόρμας.

δ) Να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, εντός δεδομένων χρονικών πλαισίων, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες και όχι με βάση τα συμφέροντα της ψηφιακής πλατφόρμας.

«Για να καταλάβετε, λειτουργεί σαν πυραμίδα. Ουσιαστικά οι ψηφιακές πλατφόρμες έχουν πλέον το ελεύθερο να δίνουν τη δυνατότητα σε εταιρείες ή φυσικά πρόσωπα να συνεργάζονται μαζί τους ως μεσάζοντες. Με λίγα λόγια, ανοίγει κάποιος 4 λογαριασμούς, λόγου χάριν, προσλαμβάνει αντίστοιχα 4 διανομείς, τους βγάζει στη δουλειά, και οι διανομείς στο τέλος της ημέρας υποχρεούνται να δίνουν ποσοστά από την εργασία τους στον μεσάζοντα, την ίδια ώρα που ήδη τα χρήματα είναι εξευτελιστικά», εξηγεί ο κ. Χόντζογλου.

«Μία από τις εταιρείες που δουλεύει υπό αυτό το καθεστώς, είναι η Manpower. Συνεργάζεται απευθείας με την efood, μας προσλαμβάνει ως ενοικιαζόμενους εργαζόμενους, δουλεύουμε για λογαριασμό της Manpower και στο τέλος δίνουμε ποσοστά από την εργασία μας. Σκλαβοπάζαρο κανονικό. Απαιτούμε λοιπόν απευθείας συνεργασία με τις ψηφιακές πλατφόρμες και όχι μέσω εργολάβων και μεσαζόντων», προσθέτει ο κ. Κεφαλάς.

Παραδέχεται η Manpower τις 3μηνες συμβάσεις – «Εφαρμόζουμε απλώς τον νόμο»

Από την πλευρά της, η εταιρεία ManpοwerGroup, σε μία προσπάθεια αποκατάστασης της φήμης της, θέλησε να δώσει τη δική της απάντηση μέσω σχετικής ανακοίνωσης, στην οποία αναφέρει ότι «οι χαρακτηρισμοί που διατυπώθηκαν δημοσίως τις τελευταίες ημέρες, πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα και την προσήλωση της Manpower Group στην ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία».

Μεταξύ άλλων, εξηγεί ότι σκοπός της είναι η κάλυψη των «προσωρινών αναγκών των συνεργατών της», στους οποίους συγκαταλέγονται και οι ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η efood, ενώ παραδέχεται ότι όντως οι εργαζόμενοι απασχολούνται για ορισμένο χρόνο, τονίζοντας ωστόσο ότι «εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία απαρέγκλιτα». Ταυτόχρονα, ξεκαθαρίζει, ότι ο ορισμός του τόπου, του χρόνου και του τρόπου παροχής της εργασίας (όπως για παράδειγμα η διάρκεια της σύμβασης), ασκείται μόνο από τον έμμεσο εργοδότη, που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι ψηφιακές πλατφόρμες, και όχι από τη Manpower Group.

Εβδομάδα κινητοποιήσεων

Ο αγώνας των διανομέων πρόκειται να κλιμακωθεί τις επόμενες ημέρες, με στάση εργασίας και μοτοπορεία αύριο, Τετάρτη 22/09, από τις 12:00 έως και τις 16:00, ενώ την Παρασκευή θα υπάρξει 24ωρη γενική κλαδική απεργία. Τα αιτήματα των εργαζομένων είναι τα εξής:

  • Σύμβαση αορίστου χρόνου με απευθείας συνεργασία με τις ψηφιακές πλατφόρμες και όχι με εργολάβους
  • Πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, ώστε να προστατεύονται σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος
  • Κήρυξη ως γενικώς υποχρεωτική την κλαδική σύμβαση του επισιτισμού

«Η κλαδική συλλογική σύμβαση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για όλες τις επιχειρήσεις στον χώρο του επισιτισμού, ώστε να αμείβονται όλοι με τους μισθούς που προβλέπονται και όχι με εξευτελιστικά ποσά της τάξεως των δύο και των τριών ευρώ την ώρα. Ταυτόχρονα, έτσι θα οριστούν και θα συγκεκριμενοποιηθούν και οι υποχρεώσεις των εργοδοτών, οι οποίοι στο υπάρχον καθεστώς πατούν επί πτωμάτων», εξηγεί ο κ. Χόντζογλου.

«Τέρμα τα ραβασάκια, θέλουμε έργα»

Οι εκπρόσωποι του κλάδου του επισιτισμού, χαρακτηρίζουν τις ψηφιακές πλατφόρμες ως εταιρείες «φαντάσματα». Όπως εξηγεί ο κ. Κεφαλάς, ενώ οι ίδιοι μιλούν με ονοματεπώνυμα και υπογραφές, η διοίκηση της efood έχει επιλέξει έναν τρόπο επικοινωνίας ιδιαιτέρως αποστασιοποιημένο.

«Δεν γνωρίζουμε καν τα ονόματα των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της efood. Εμείς αιτούμαστε με ονόματα και υπογραφές. Εκείνοι μας στέλνουν μηνύματα με ραβασάκια. Τέρμα τα ραβασάκια, θέλουμε έργα. Απαιτούμαι να καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι να συζητήσουμε και να επιχειρηματολογήσουμε», αναφέρει.

Εκπρόσωποι της ΠΟΕΕΤ στην Αθήνα και μέλη της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων στη Θεσσαλονίκη, πρόκειται να επισκεφθούν τα κεντρικά γραφεία της efood και των δύο πόλεων αύριο, κατά τη διάρκεια της στάσης εργασίας.