Όλοι θυμόμαστε να μπαίνουμε στην κρίση με τη δήλωση του Στρως Καν για τις διαβουλεύσεις που γίνονταν «υπογείως», μακριά από το βλέμμα των ίδιων των πολιτών που χρειάζεται να κατανοήσουν και να αποφασίσουν όντας ενήμεροι. Στο ThePressProject το 2019 επιλέξαμε τον Τζούλιαν Ασάνζ ως πρόσωπο της χρονιάς. Ενώ οι περιπτώσεις δεν είναι συγκρίσιμες, με δεδομένο τον πολυετή εγκλεισμό και πόλεμο που έχει δεχθεί ο Ασάνζ, η αρχή παραμένει ίδια: ασκούμε τη δημοσιογραφία επιμένοντας στη διαφάνεια και τη δημοσιότητα, που θα αντικαταστήσει την ίντριγκα και την υποκρισία με περισσότερη δημοκρατία.

Kάντε κλικ εδώ για να διαβάσετε το αφιέρωμα, που ανανεώνεται, σε ειδική φόρμα του TPP

Δεν είναι περίεργη η εχθρικότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η ηχογράφηση των Eurogroup, καθώς είναι προφανές ότι εκθέτει και υποβάλει την κυρίαρχη αφήγηση σε ένα τεστ συντριπτικό: να δούμε τι όντως ειπώθηκε, σε εκείνες τις συνεδριάσεις για τις οποίες ενημερωνόμασταν από «διαρροές».

Οι διαρροές είναι ελεγχόμενη πληροφόρηση, δηλαδή είναι πρακτικά ωμή προπαγάνδα μεταμφιεσμένη σε δημοσιογραφία. Αυτή τη στιγμή έχουμε στα χέρια μας το περιεχόμενο των «κρίσιμων Eurogroup» για τα οποία μιλούσαμε όλα αυτά τα χρόνια.

Μπορούμε να δούμε τι ακριβώς απασχολεί τους υπουργούς οικονομικών της ΕΕ και τι επεδίωξε η ελληνική κυβέρνηση διά του υπουργού της την κρίσιμη περίοδο. Αυτό δεν υποκαθιστά την πολιτική συζήτηση. Θα υπάρχουν πάντα περιθώρια για διαφωνίες ως προς το τι θα έπρεπε να γίνει και τι θα προτιμούσε ο καθένας μας να έχει γίνει.

Ωστόσο θα μπορούμε τώρα να έχουμε στα χέρια μας ένα υλικό που εξασφαλίζει ότι η συζήτησή μας δεν βασίζεται σε ψευδείς προκείμενες. Αν η ελληνική πλευρά κατέθεσε ή όχι προτάσεις, αν σχεδίαζε ή όχι Grexit, πώς αντιμετώπιζαν τον Βαρουφάκη στις συνεδριάσεις, τι απαντούσαν οι εταίροι μας, είναι όλα ζητήματα που έχουμε συζητήσει ακούγοντας δύο πλευρές να διαφωνούν, και τον Βαρουφάκη να προκαλεί όσους χαρακτηρίζουν «μυθοπλασία» το βιβλίο του, Έλληνες και ξένους, να διαψεύσουν συγκεκριμένους διαλόγους. Μπορεί η πολιτική συζήτηση να μην τελειώνει εδώ, αλλά τουλάχιστον η δημοσιογραφική έρευνα μας επιτρέπει να συζητήσουμε έχοντας περισσότερα ασφαλή δεδομένα στα χέρια μας.

Από σήμερα, το ThePressProject ως media partner των αποκαλύψεων, μαζί με το Mediapart στη Γαλλία, Der Spiegel στη Γερμανία και Eldiario στην Ισπανία, αναλύει το περιεχόμενο των ηχογραφήσεων που δημοσιεύτηκαν από το DiEM25.

Μπορείτε να ακούσετε ολόκληρα τα Eurogroup και να παρακολουθήσετε αυτό το τεχνικό και συνάμα πολιτικό παιχνίδι εξουσίας που κατέληξε όπως κατέληξε, αλλά στο αφιέρωμα του ThePressProject θα έχετε τη δυνατότητα να διαβάσετε έναν μικρό πρόλογο για κάθε συνάντηση, που μας τοποθετεί στο κλίμα της εποχής, και στη συνέχεια  να παρακολουθήσετε σχολιασμένα κάποια κρίσιμα αποσπάσματα.

Ο Γιάνης Βαρουφάκης έχει εκθέσει τη δική του εκδοχή σε ένα ογκώδες βιβλίο που μπήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες από τον σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά. Η δημοσιοποίηση επιτρέπει στον σχετικό διάλογο να εστιάσει τώρα στο τι ο καθένας επιδίωξε και επιδιώκει, αλλά πατώντας στα πραγματικά δεδομένα του τι όντως ειπώθηκε.

Ο ακροατής αυτών των ηχητικών θα συναντήσει διαλόγους ώς ένα σημείο γνώριμους, αφού το υλικό έχει ήδη βρει τον δρόμο προς τη δημοσιότητα με διάφορους τρόπους, αλλά θα συναντήσει και μια μορφή «ραδιοφωνικού θεάτρου», με γνωστούς χαρακτήρες και κρίσιμες συνομιλίες.

Το γιατί μας ενδιαφέρει αυτό σήμερα το είχε απαντήσει ο Διονύσης Σκλήρης, γράφοντας στο περιοδικό ΖΗΝ μια κριτική για το βιβλίο του Βαρουφάκη. Η ΕΕ είναι ένα κλειστός και μυστικοπαθής γραφειοκρατικός μηχανισμός, που αποφασίζει τη μοίρα μας κεκλεισμένων των θυρών. Αυτή τη στιγμή, το Eurogroup αποκτά πρακτικά, και εμείς μαθαίνουμε αυτό που ο Σκλήρης ονόμαζε «λεπτομερή ανατόμηση της ευρωπαϊκής μεταδημοκρατίας».

Για να μπορούν οι πολίτες να πάρουν τη μοίρα τους στα χέρια τους πρέπει πρώτ’ απ’ όλα να γνωρίζουν, να είναι, όπως έλεγε η ιδρυτική διακήρυξη του ThePressProject: «θηρία ενήμερα».

Είτε πρόκειται για τον Αυγερόπουλο είτε για τον απολογισμό του ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορούμε να ζητήσουμε τίποτα από το μέλλον χωρίς να καταλάβουμε το παρελθόν.

Πιστεύουμε ότι σήμερα, έστω και σε μια συνθήκη που η επικαιρότητα βράζει με θέματα πολύ πιο χειροπιαστά και κρίσιμα, όπως η δημόσια υγεία υπό το φάσμα του κορονοϊού, αυτά τα ντοκουμέντα είναι κρίσιμο κεφάλαιο αυτής της συζήτησης, που θα ανοίξει μακροπρόθεσμα και από πολλές πλευρές.

Το ανάκτορο του Αλέξανδρου του Γ΄ στην Αγία Πετρούπολη είχε καταπακτές στο σπουδαστήριο, για να ρίχνουν τον εχθρό στα μυτερά βράχια στο νερό που βρισκόταν από κάτω. Μπορεί να διαφωνούμε για το τι πρέπει να γίνει και πώς θα το κάνουμε, αλλά τουλάχιστον χρειάζεται να γνωρίζουμε τι βρίσκεται εκεί.

Με αυτό το σκεπτικό συμμετέχουμε με μεγάλη χαρά στον διάλογο για αυτές τις ηχογραφήσεις, και σας παρουσιάζουμε ένα εκτενές αφιέρωμα με σχολιασμό και ηχητικά αποσπάσματα.

 

Κάντε κλικ εδώ για να διαβάσετε το αφιέρωμα.