Χάθηκε και μία ακόμη φορά το χρονικό διάστημα για να αποκτηθούν 92 καινούργια λεωφορεία τα οποία θα είχαν εξασφαλισμένη συνολική χρηματοδότηση 30 εκατευρώ από την Περιφέρεια Αττικής μέσω ΕΣΠΑ, καθώς η συνωστισμός στα μέσα μαζικών μεταφορών εν μέσω πανδημίας αποτελεί καταλυτικό παράγοντα απέναντι στον οποίο η κυβέρνηση φαίνεται να κλείνει τα μάτια.

Ο Καραμανλής βλέπει πολύ μικρή πληρότητα στα ΜΜΜ, ο Τσιόδρας «ασφυκτικές συνθήκες»

Ιστορικό

Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2017 ο ΟΑΣΑ υπέβαλε αίτημα χρηματοδότησης προς το ΠΕΠ Αττικής (ΕΣΠΑ 2014-2020) στην Περιφέρεια για την αγορά 60 πετρελαιοκίνητων τεχνολογίας Euro VI αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων, 20 πετρελαιοκίνητων τεχνολογίας Euro VI, μήκους 12 μέτρων, και 12 ηλεκτρικών λεωφορείων μεσαίου μεγέθους, μαζί με συνοδευτικό εξοπλισμό και υποδομές φόρτισης. Αμέσως ο ΟΑΣΑ ξεκίνησε μάλιστα την κατάρτιση των τεχνικών προδιαγραφών και των τευχών δημοπράτησης, προσλαμβάνοντας εξειδικευμένο τεχνικό σύμβουλο.

Στη συνέχεια, η τότε Περιφέρεια Αττικής με απόφαση της Ρένας Δούρου ενέκρινε την πλήρη χρηματοδότηση του αιτήματος με 29,96 εκατ. ευρώ, χωρίς κόστος για τον ΟΑΣΑ, αλλά με κρατική δαπάνη, ενώ μέσα σε μήνες ο ΟΑΣΑ είχε ώριμη μελέτη και ήταν σε θέση στις αρχές του καλοκαιριού να προκηρύξει τον διαγωνισμό.

Στις αρχές Μαΐου 2019, αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές, με απόφαση του Υπερταμείου αλλάζει η διοίκηση του ΟΑΣΑ ενώ η νέα κυβέρνηση πάγωσε τις σχετικές διαδικασίες στον εποπτευόμενο ΟΑΣΑ επί 14 μήνες.

Ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης, με απόφαση του πριν 2 μήνες ανακάλεσε την απόφαση χρηματοδότησης 30 εκατ. ευρώ για την αγορά των καινούργιων λεωφορείων, αποδίδοντας αδράνεια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τα πυρά Τσίπρα για την κατάσταση στα ΜΜΜ

Νωρίτερα, στη βουλή έφερε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης το ζήτημα του συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω δεύτερου κύματος της πανδημίας, ζητώντας εξηγήσεις από τον Πρωθυπουργό, Κ. Μητσοτάκη.

«Οκτώ μήνες μετά την έλευση της πανδημίας στη χώρα και έξι μήνες από την άρση του lockdown, οι αστικές συγκοινωνίες παραμένουν χωρίς ενίσχυση και χωρίς καν σχέδιο ενίσχυσης και λειτουργίας υπό συνθήκες εκτάκτου ανάγκης. Τα φαινόμενα συνωστισμού των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αποτελούν –εν μέσω νέας έξαρσης της πανδημίας- καθημερινό φαινόμενο, το οποίο αντί να περιορίζεται, εντείνεται λόγω της κυβερνητικής αδράνειας» σημείωσε, μεταξύ άλλων, στην επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.

Επίκαιρη ερώτηση Α. Τσίπρα στον Μητσοτάκη για τον συνωστισμό στα Μέσα Μεταφοράς εν μέσω πανδημίας

Απέναντι στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ, το υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε ανακοίνωση κάνοντας λόγο για «fake news και χοντροκομμένα ψέματα», που διακινεί ο ΣΥΡΙΖΑ εν μέσω πανδημίας.

Πιο αναλυτικά, το υπουργείο Μεταφορών απαντά σε «έξι ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ»:

Ψέμα πρώτο: Ότι δήθεν τώρα τους έπιασε ο πόνος για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η πραγματικότητα είναι ότι τόσα χρόνια στην κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ούτε μία πρόσληψη στις αστικές συγκοινωνίες, δεν πήρε ούτε ένα νέο λεωφορείο και, παρόλο που ακρίβυνε τα εισιτήρια από 1,20 στο 1,40, διέλυσε τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ψέμα δεύτερο: Ότι δήθεν κρατάμε λεωφορεία στα αμαξοστάσια, τα οποία θα μπορούσαν να βγουν στο δρόμο. Πετάνε και νούμερα στην τύχη, τη μια λένε 270, την άλλη 170, ούτε οι ίδιοι ξέρουν… Μα ποιος μπορεί να πιστέψει ότι θα κρατούσαμε έστω και ένα λεωφορείο που μπορεί να κυκλοφορήσει; Η πραγματικότητα είναι ότι, αντιθέτως, όλο αυτό το διάστημα καταφέραμε να αυξήσουμε τα λεωφορεία που κυκλοφορούν, από 850 που παραλάβαμε σε 1100. Κι αυτό έγινε με σκληρή δουλειά των άξιων τεχνικών της ΟΣΥ. Δυστυχώς πλέον έχουμε εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάταξης του στόλου που υπήρχαν. Επειδή ο στόλος είναι πάρα πολύ παλιός, οχήματα 18 και 19 ετών μάς άφησε πίσω του ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι δεδομένο ότι κάθε τόσο κάποια πρέπει να πηγαίνουν για σέρβις και συντήρηση.

Αντίστοιχη εικόνα και στη Θεσσαλονίκη. Παραλάβαμε τον Αύγουστο του 2019, 235 λεωφορεία και σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης 411. Δηλαδή, με την ανάταξη, το leasing και τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, έχει ήδη αυξηθεί ο στόλος κατά 75%.

Ψέμα τρίτο: Ότι δήθεν η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ και το leasing έχουν υψηλό κόστος. Ως κλασική λαϊκίστικη αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ δήθεν ανησυχεί για τα προβλήματα αλλά ταυτόχρονα αντιτίθεται σθεναρά σε κάθε λύση. Η πραγματικότητα είναι ότι σε μια επείγουσα κατάσταση, εφαρμόζουμε καινοτόμες λύσεις που φέρνουν ταχύτερα αποτελέσματα. Ενώνουμε δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα. Κι αυτό όχι με υψηλότερο κόστος, αλλά με οικονομικό όφελος. Ενδεικτικά, στη σύμπραξη των ΚΤΕΛ με τον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, το κόστος έπεσε από 4 ευρώ/χλμ σε 1,42 ευρώ/χλμ. Ενώ το leasing έχει μισό κόστος από την αγορά κι επιπλέον συμπεριλαμβάνει κόστη ανταλλακτικών και συντήρησης.

Ψέμα τέταρτο: Ότι δήθεν έχουμε σταματήσει να αγοράζουμε ανταλλακτικά. Απαντάμε με στοιχεία: Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι το Μάρτιο του 2020 είχαν δαπανηθεί περίπου 5,7 εκατ. ευρώ σε ανταλλακτικά. Από το Μάρτιο μέχρι σήμερα, εν μέσω πανδημίας δηλαδή, δαπανήθηκαν σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα περίπου 7 εκατ.ευρώ ακόμα.

Ψέμα πέμπτο: Ότι δήθεν η κυβέρνησή μας σταμάτησε το διαγωνισμό για προμήθεια λεωφορείων. Δεν τον ακύρωσε καμία κυβέρνηση και κανένας υπουργός, αλλά η αρμόδια Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, γιατί έκρινε πως παραβίαζε ευθέως διατάξεις της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού, περιελάμβανε προβληματικές τεχνικές προδιαγραφές και δημιουργούσε ερωτηματικά ως προς τη χρηματοδότησή του. Όλα αυτά, τα έκρινε η Ανεξάρτητη Αρχή. Συνεπώς τίποτα δεν ακύρωσε η κυβέρνησή μας.

Αντιθέτως, προχωράμε τη διαδικασία για προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια 1.300 νέων λεωφορείων, φιλικών προς το περιβάλλον, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ψέμα έκτο: Ότι δήθεν καθυστερούν οι προσλήψεις. Επί 4,5 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έκανε ούτε μία! Η πραγματικότητα είναι ότι η δική μας κυβέρνηση, με διαδικασίες fast track αλλά σύμφωνες με το ΑΣΕΠ, προχωρά σε 655 προσλήψεις στις ειδικότητες αιχμής, οδηγούς και τεχνικούς. Ενώ μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ προστίθενται και άλλοι 500 οδηγοί στο δυναμικό του ΟΑΣΑ.

«Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πραγματοποιείται μια καθημερινή διαχείριση κρίσης. Προσπαθούμε να κάνουμε όσα δεν είχαν γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Μέρα με τη μέρα, τα δρομολόγια πυκνώνουν. Σίγουρα μένουν πολλά να γίνουν ακόμα. Όμως εφαρμόζουμε βήμα – βήμα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, σε 3 φάσεις: Ανάταξη – Ενίσχυση – Ανανέωση.

Ευχαριστούμε όσους εργάζονται με φιλότιμο για την επιτυχία αυτής της κοινής προσπάθειας και τους πολίτες για την κατανόησή τους. Όσο για τον ΣΥΡΙΖΑ, αφού δεν έκανε τίποτα θετικό για τις αστικές συγκοινωνίες ως κυβέρνηση, ας κρατήσει τουλάχιστον κάποια σοβαρότητα και υπευθυνότητα ως αντιπολίτευση…», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Δούρου και ΟΑΣΑ κατηγορεί η Περιφέρεια

Για το ζήτημα τοποθετήθηκε και η Περιφέρεια Αττικής, κάνοντας λόγο για «κομματική σπέκουλα με τις δημόσιες συγκοινωνίες που πρέπει να τελειώσει». «Η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής δεν ακύρωσε γιατί δεν βρήκε καμία έτοιμη διαδικασία, για αγορά νέων λεωφορείων» αναφέρει μεταξύ άλλων.

«Η αλήθεια είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής στις 20 Δεκεμβρίου του 2018, ενέταξε την Πράξη με τίτλο «Προμήθεια νέων οχημάτων ΟΑΣΑ» στο ΠΕΠ Αττικής.

Αλήθεια επίσης είναι ότι για την ένταξη αυτή, εξαρχής εξέφρασε αντιρρήσεις η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ( υπάρχει αλληλογραφία με την DGRegio, η οποία είναι στη διάθεσή κάθε ενδιαφερόμενου). Κι εξέφρασε αντιρρήσεις για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί προβλεπόταν η προμήθεια / χρήση κυρίως οχημάτων ΝΤΙΖΕΛ, που δεν συμπεριλαμβάνονται στους στόχους της Πράσινης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για το Περιβάλλον.

Και δεύτερον, γιατί η συγκεκριμένη πράξη αντιμετώπιζε αποσπασματικά το πρόβλημα της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων του ΟΑΣΑ, αφού την ίδια χρονική περίοδο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επί Υπουργίας κ. Σπίρτζη, δρομολογούσε την προμήθεια 500 οχημάτων, για τις περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης

Αλήθεια επίσης είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής δεν είναι φορέας που προμηθεύεται λεωφορεία. Μπορεί να εντάξει στα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης την αγορά τους, αρκεί ο φορέας της πράξης , στην προκειμένη περίπτωση ο ΟΑΣΑ, να ανταποκριθεί στην υποχρέωση να διενεργήσει τη διαγωνιστική διαδικασία. Όμως οδικαιούχος της πράξης (ΟΑΣΑ ΑΕ), ουδέποτε υπέβαλε στη Διαχειριστική Αρχή, τα απαιτούμενα τεύχη δημοπράτησης προκειμένου να δρομολογηθεί η δημοπράτηση της προμήθειας».

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Η κομματική σπέκουλα με τις δημόσιες συγκοινωνίες πρέπει να τελειώσει

Η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής δεν ακύρωσε γιατί δεν βρήκε καμία έτοιμη διαδικασία, για αγορά νέων λεωφορείων

Με αφορμή δημοσιεύματα με τα οποία αποδίδονται ευθύνες στην Περιφέρεια Αττικής και τον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη, για το γεγονός ότι δεν προχώρησε η προμήθεια 92 νέων λεωφορείων για τα οποία είχε δήθεν εξασφαλίσει χρηματοδότηση η προηγούμενη Περιφερειάρχης κα Δούρου, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:

Τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη μια κομματική διαμάχη, που έχει στο επίκεντρό της την κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς του Λεκανοπεδίου Αττικής και ιδιαίτερα στα αστικά λεωφορεία, στα οποία πράγματι παρατηρείται συνωστισμός σε ώρες αιχμής.

Είναι εξοργιστικό ότι την κομματική αυτή σύγκρουση την τροφοδοτούν οι δυνάμεις εκείνες που αν και είχαν τα προηγούμενα χρόνια την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας, δεν φρόντισαν έγκαιρα να ανανεώσουν το στόλο των λεωφορείων του ΟΑΣΑ.

Ακόμη όμως πιο εξοργιστικό, είναι ότι εμπλέκουν στη διαμάχη αυτή, χρησιμοποιώντας τη γραφίδα κομματικά κατευθυνόμενων μέσων ενημέρωσης, και τη σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, την οποία κατηγορούν άδικα ότι ακύρωσε την προμήθεια, 92 λεωφορείων, την οποία είχε δρομολογήσει η προηγούμενη Περιφερειάρχης Αττικής κα Δούρου.

Ξεκαθαρίζουμε μια και καλή και για μια ακόμη φορά, ότι η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής δεν ακύρωσε καμία διαδικασία προμήθειας νέων λεωφορείων, γιατί πολύ απλά ο φορέας που ήταν δικαιούχος της πράξης, δηλ. ο ΟΑΣΑ, δεν κατέθεσε ποτέ τα τεύχη δημοπράτησης για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Η αλήθεια είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής στις 20 Δεκεμβρίου του 2018, ενέταξε την Πράξη με τίτλο «Προμήθεια νέων οχημάτων ΟΑΣΑ» στο ΠΕΠ Αττικής.

Αλήθεια επίσης είναι ότι για την ένταξη αυτή, εξαρχής εξέφρασε αντιρρήσεις η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ( υπάρχει αλληλογραφία με την DGRegio, η οποία είναι στη διάθεσή κάθε ενδιαφερόμενου). Κι εξέφρασε αντιρρήσεις για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί προβλεπόταν η προμήθεια / χρήση κυρίως οχημάτων ΝΤΙΖΕΛ, που δεν συμπεριλαμβάνονται στους στόχους της Πράσινης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για το Περιβάλλον.

Και δεύτερον, γιατί η συγκεκριμένη πράξη αντιμετώπιζε αποσπασματικά το πρόβλημα της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων του ΟΑΣΑ, αφού την ίδια χρονική περίοδο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επί Υπουργίας κ. Σπίρτζη, δρομολογούσε την προμήθεια 500 οχημάτων, για τις περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης

Αλήθεια επίσης είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής δεν είναι φορέας που προμηθεύεται λεωφορεία. Μπορεί να εντάξει στα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης την αγορά τους, αρκεί ο φορέας της πράξης , στην προκειμένη περίπτωση ο ΟΑΣΑ, να ανταποκριθεί στην υποχρέωση να διενεργήσει τη διαγωνιστική διαδικασία. Όμως οδικαιούχος της πράξης (ΟΑΣΑ ΑΕ), ουδέποτε υπέβαλε στη Διαχειριστική Αρχή, τα απαιτούμενα τεύχη δημοπράτησης προκειμένου να δρομολογηθεί η δημοπράτηση της προμήθειας. Για την αρνητική λοιπόν εξέλιξη της εν λόγω προμήθειας, με βάση την πράξη του 2018, δεν ευθύνεται η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, αλλά η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και η τότε  Διοίκηση του ΟΑΣΑ, που δεν υπέβαλλε ποτέ τα τεύχη δημοπράτησης.

Αλήθεια επίσης είναι ότι υπάρχουνάλλες περιπτώσεις, που φορείς αντίθετα με ό,τι έκανε ο ΟΑΣΑ, επέδειξαν την απαιτούμενη επάρκεια και ικανότητα για να εκμεταλλευθούν τη δυνατότητα που τους δόθηκε από την Περιφέρεια Αττικής, ώστε να χρηματοδοτηθεί μέσω των ΠΕΠ η ενίσχυση του εξοπλισμού τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η χρηματοδότηση μέσω των ΠΕΠ Αττικής της δημοπράτησης, συμβασιοποίησης και προμήθειας από την Ελληνική Αστυνομία 150 αστυνομικών οχημάτων και 56 δικύκλων ( το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας διενήργησε και ολοκλήρωσε τον σχετικό διαγωνισμό), καθώς και η αντίστοιχη διαδικασία  για την ενίσχυση με 35 νέα πυροσβεστικά οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος (με το Αρχηγείο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας να διενεργεί αντίστοιχα τον σχετικό διαγωνισμό).

Αυτές οι αλήθειες είναι η απάντηση της σημερινής Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής σε όσους επιχειρούν να την εμπλέξουν σε έναν άθλιο μικροκομματικό παιχνίδι που παίζεται στις πλάτες των πολιτών της Αττικής, στο οποίο δυστυχώς πρωταγωνιστούν αυτοί που ευθύνονται πραγματικά για τις ελλείψεις στις αστικές συγκοινωνίες του Λεκανοπεδίου.

Η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής δεν ακύρωσε γιατί δεν βρήκε καμία έτοιμη διαδικασία, για αγορά νέων λεωφορείων.

Γι’ αυτό  η κομματική σπέκουλα με τις συγκοινωνίες πρέπει να τελειώσει. Ως εδώ.