ΘΕΤΙΚΑ
• Για πρώτη φορά έπειτα από 25 χρόνια ρυθμίζεται το ζήτημα της αδειοδότησης χωρίς τον χαρακτήρα του προσωρινού.
• Η αδειοδότηση συνδέεται με την καταβολή χρημάτων, τις συχνότητες και τη δημόσια περιουσία.
• Ασκείται κοινωνικός έλεγχος στη λειτουργία της ιδιωτικής τηλεόρασης, με ελευθερία αλλά στο όνομα του δημόσιου συμφέροντος.
• Η αδειοδότηση γίνεται με διαγωνιστική διαδικασία.
• Η Ρυθμιστική Αρχή (το ΕΣΡ), παρά τις πολλές ατέλειές του, αναλαμβάνει την πραγματοποίηση του διαγωνισμού.
• Επιβάλλεται ονομαστικοποίηση των μετοχών.
• Απαιτείται ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο για την αδειοδότηση.
• Ασκείται έλεγχος στην προέλευση του μετοχικού κεφαλαίου ώστε να αποτρέπεται το ξέπλυμα χρήματος.
• Οι μέτοχοι του 1% και άνω και τα μέλη του Δ.Σ. των ιδιωτικών σταθμών, καθώς και οι νόμιμοι εκπρόσωποι των εταιρειών που συμμετέχουν στη διαδικασία αδειοδότησης απαιτείται να έχουν καθαρό ποινικό μητρώο.
• Προβλέπεται η ανάκληση αδειών.
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
• Δεν ορθώνονται εμπόδια απέναντι σε παντοδύναμους ομίλους που κατέχουν ΜΜΕ και συναλλάσσονται με το Δημόσιο.
• Δεν τίθενται εμπόδια στη δανειοδότηση ζημιογόνων ΜΜΕ από τις τράπεζες έναντι εικονικών εγγυήσεων.
• Είναι υπερβολική η εξουσία του υπουργού στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκει η ΓΓΕ, δεδομένου ότι αποφασίζει για τον αριθμό των αδειών που θα δοθούν και για το ποσό της εκκίνησης για την αδειοδότηση στη διαγωνιστική διαδικασία.
• Η εφαρμογή του νόμου για διεξαγωγή του διαγωνισμού παραμένει δυσχερής, διότι προϋποθέτει τη νόμιμη σύνθεση του ΕΣΡ. Μέχρι τότε οι ιδιωτικοί σταθμοί ή θα συνεχίσουν να εκπέμπουν παράνομα ή θα γίνει κάποια άλλη ρύθμιση.
• Αντίθετα προς το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, δεν προβλέπεται η δημιουργία συνεταιριστικών σχημάτων. Το ν/σ υποχρεώνει παρόμοια σχήματα να αποκτήσουν τη μορφή Α.Ε. όταν τους χορηγηθεί άδεια.
• Το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται για σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας τους «σπρώχνει» προς την ευτελή ψυχαγωγία (μόνο 2.000.000 για ψυχαγωγικούς έναντι 8.000.000 για τους ενημερωτικούς σταθμούς).
• Τα «παραθυράκια» στις διατάξεις για την ονομαστικοποίηση «σπρώχνουν» τους σταθμούς να μετακομίσουν την έδρα τους στο εξωτερικό.
• Δεν ρυθμίζονται οι διαδικτυακοί σταθμοί.
• Δεν αναφέρονται η ειδικότητα και τα προσόντα των εργαζομένων.
• Μπορεί να χρησιμοποιείται το προσωπικό της TV στις άλλες εταιρείες ΜΜΕ του ομίλου (π.χ. ιστοσελίδα της εταιρείας).
• Δεν προβλέπεται το πώς θα γίνεται ισομερώς η κατανομή του προγράμματος περιφερειακών σταθμών.
• Δεν αναφέρεται το πώς θα τίθεται σε εφαρμογή η διαδικασία ανάκλησης της άδειας.
• Η ρύθμιση για εταιρεία πάροχο σήματος συνδεδεμένη με την ΕΡΤ ενδέχεται να σκοντάψει σε νομικά εμπόδια και να ανατραπεί η καλή πρόθεση για την ανεξάρτητη και πλήρη ανάπτυξη της ΕΡΤ.
• Είναι απαραίτητη η αποκλειστική απασχόληση στη ΓΓΕ όχι μόνο λόγω της ανεργίας στον κλάδο αλλά και διότι υφίστανται και λόγοι ουσίας. Δεν είναι δυνατή, για παράδειγμα, η απασχόληση ταυτόχρονα στη ΓΓΕ και σε κάποιο γραφείο Τύπου.
► Τελικά, κατά τον Γ. Πλειό, μπορεί μεν η επιδίωξη να είναι μια συμβολική έστω νίκη κατά της διαπλοκής, αλλά δεδομένου ότι στο τέλος όλοι μοιάζουν «ευχαριστημένοι», μάλλον αποτελεί ταυτόχρονα και την απόδειξη της δυσκολίας αντιμετώπισης αυτής ακριβώς της διαπλοκής.
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών