Στις ειδικές συνθήκες της κρίσης, όσοι κατάφεραν να φύγουν για λίγο από την πρωτεύουσα για διακοπές, εκτός από την ενοχή που κουβαλούν απέναντι στους συμπολίτες που δεν τα κατάφεραν, επιστρέφουν και μ’ έναν φόβο: άραγε πόσα επεισόδια έχασαν από την πολιτική και οικονομική επικαιρότητα; Οι κάποτε ήσυχες μέρες του Αυγούστου προσφέρονται, άλλωστε, για ταχείες εκκαθαρίσεις και αδιαφανείς ρυθμίσεις καίριων ζητημάτων κάτω από το τραπέζι, ενώ η τηλεόραση κρατά ψηλά την παντιέρα του νόμου και της τάξης για αντιπερισπασμό. Ωστόσο, πλην λεπτομερειών, χαμένα επεισόδια δεν υπάρχουν.
 
Το λέω εκ πείρας: για επαγγελματικούς λόγους που δεν ενδιαφέρουν τον αναγνώστη έχω παρακολουθήσει χιλιάδες επεισόδια της αμερικανικής σαπουνόπερας «Τόλμη και Γοητεία» και πιστεύω πως εύκολα θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τις ελληνικές μνημονιακές κυβερνήσεις (και όχι μόνο) με την δημοφιλή τηλεοπτική σειρά.
 
Πρώτο και κύριο μέλημα των σεναριογράφων τόσο της σαπουνόπερας όσο και της ελληνικής πολιτικής ζωής είναι να μην τελειώσει ποτέ αυτός ο κύκλος επεισοδίων. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ένας πεπερασμένος αριθμός σεναριακών ευρημάτων ανακυκλώνονται, αλλάζοντας κάθε φορά πρωταγωνιστές.
 
1) Ανεκπλήρωτος έρωτας: Η Μπρίτζετ είναι ερωτευμένη με τον Ριτζ, τον πρώην και νυν σύζυγο της μαμάς της και παρατρίχα ετεροθαλή αδελφό της. Την έχει μεγαλώσει στα πόδια του, οπότε τα μπράτσα του και η διαπιστωμένη αγάπη του για τα παιδιά την κάνει να τον θέλει για πατέρα των παιδιών της. 
 
Το γεγονός ότι κάποια στιγμή όλοι πρέπει να ερωτευθούν, και μάλιστα με νέο πρόσωπο κάθε φορά, δημιουργεί στην «Τόλμη και Γοητεία» στρεβλώσεις στα όρια της αστικής νομιμότητας – για να μην αναφέρουμε την άποψη του Λέβι-Στρος ότι η απαγόρευση της αιμομιξίας είναι η απαρχή του πολιτισμού).
 
2) Ανεπιθύμητο τέκνο: Η Μπρουκ, σε μια στιγμή αδυναμίας, συνευρίσκεται ερωτικά με τον πρώην σύζυγό της και νυν σύζυγο της αδελφής της. Ο πάντοτε καρπερός Θορν δεν μπορεί να πει στη γυναίκα του την αλήθεια. Κι η Μπρουκ πώς να πει στον νυν σύζυγό της και αδελφό του Θορν ότι συνέβη το κακό; 
 
Συνήθως τέτοιες ιστορίες συμπεριλαμβάνουν περιφερειακούς χαρακτήρες που είναι πιο εύκολο να ξεφορτωθείς σεναριακά πριν τη γέννα, καθώς οι εκτρώσεις απαγορεύονται στη χώρα της πολιτικής ορθότητας. Ωστόσο δίδεται έτσι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για ανάπτυξη ιστορίας της επόμενης κατηγορίας.
 
3) Βρόμικο μυστικό από το παρελθόν – ανεπιθύμητο τέκνο που επιστρέφει, λερωμένο ποινικό μητρώο, εγγραφή στον σαπουνοπερατικό Τειρεσία: Η Στέφανι όταν είχε γνωρίσει τον Έρικ και ξεκίνησαν να χτίζουν την αυτοκρατορία τους, διατηρούσε σχέση με τον εφοπλιστή Μαρόνε. Έτσι, το πρώτο παιδί της Στέφανι και του Έρικ έχει άλλον πατέρα απ’ αυτόν που όλοι τόσα χρόνια νομίζαμε.
 
4) Παλιό καλό κέρατο: Η στιγμή της αποκάλυψης μιας από τις τρεις προηγούμενες ιστορίες στον άμεσα ενδιαφερόμενο πεπλανημένο. Ακολουθείται από κατάθλιψη, χάπια, αλκοόλ, ναρκωτικά, κι αν είσαι μόδιστρος, κίνδυνο κατάρρευσης της αυτοκρατορίας για τα μάτια μιας πόρνης. Ευτυχώς, μια Σταχτοπούτα μπορεί να σώσει την κατάσταση.
 
5) Το όνειρο της Σταχτοπούτας: η όμορφη μικρή πτωχή και τίμια Μπέκι χτυπά την πόρτα της αυτοκρατορίας των Φόρεστερ για την αγγελία της καθαρίστριας. Καθώς αδειάζει τον κάλαθο των αχρήστων του Έρικ ακούει πως αυτός έχει πια στερέψει από δημιουργικές ιδέες. Τον λυπάται και του δείχνει το πρωτότυπο ενός νέου τύπου ανορθωτικού σουτιέν που μόλις έραψε στη ραπτομηχανή της και σήμερα δοκιμάζει πρώτη φορά, και έτσι βρίσκει θέση στην επιχείρηση, την πασαρέλα, την καρδιά και την κρεβατοκάμαρα του Έρικ. Συχνά η Σταχτοπούτα είναι η ίδια ένα βρόμικο μυστικό από το παρελθόν.

6) Εμπορικός πόλεμος: Η Σπέκτρα κάνει βιομηχανική κατασκοπεία στον οίκο Φόρεστερ, καθώς ένας από τους ράφτες είναι παλιός της υπάλληλος και ορκισμένος φίλος. Αυτός βάζει λόγια στον Ριτζ για τον πατέρα του και τον παροτρύνει να εργαστεί για τη Σπέκτρα. Εκείνη είναι στα πρόθυρα χρεοκοπίας, όμως ο τραπεζικός που είναι αρμόδιος για τα μη εξυπηρετούμενα δάνειά της είναι άνθρωπος του Φόρεστερ και του δίνει πληροφορίες. Μια επιθετική εξαγορά του οίκου Σπέκτρα οδηγεί τον Ριτζ άθελά του πίσω στην πατρική εστία (αν και είπαμε, είναι γιος του Μαρόνε). 

7) Η κακιά πεθερά: Η Στέφανι δεν καλοβλέπει την τέταρτη γυναίκα του Ριτζ, καθώς τον παντρεύεται δεύτερη φορά και ενδιαμέσως υπήρξε παντρεμένη με τον πρώην σύζυγό της και πατριό του Ριτζ, όπως και με τον άλλο της γιο. Στο γραφείο, στο σπίτι, στις διακοπές, την υπονομεύει αποκαλύπτοντας βρόμικα μυστικά από το παρελθόν (υπάρχουν κάμποσα), τα οποία της είπε η Σταχτοπούτα, το ανεπιθύμητο τέκνο ενός ανεκπλήρωτου έρωτα.

Συνήθως μέχρι δύο ιστορίες εξελίσσονται παράλληλα σε έκταση 20 περίπου επεισοδίων, ενός μήνα δηλαδή. Όταν εξαντληθούν τα θέματα, ξεκινάμε πάλι απ’ την αρχή με νέους πρωταγωνιστές, ήτοι, ανακατεύοντας την τράπουλα του καστ. 
Θα αφήσω στον αναγνώστη τη διασκεδαστική δουλειά να αναγνωρίσει τους μόδιστρους, τις Σταχτοπούτες και τις κακές πεθερές του ελληνικού πολιτικού προσωπικού. Ο καθένας μπορεί να γράψει το δικό του χαμένο επεισόδιο: κάπως έτσι λειτουργεί και η ελληνική πολιτική ζωή, υποβαθμισμένη σε επεισόδια σαπουνόπερας με αμφίβολης ποιότητας πρωταγωνιστές και σεναριογράφους. Κύριος στόχος όλων, η εξασφάλιση του μεροκάματου με την επανάληψη της ίδιας υποκριτικής μανιέρας επ’ άπειρον, διαμέσου της τηλεοπτικής συσκευής, που έχει θέση σε κάθε σπίτι. Όμως, στην πραγματικότητα, όσα επεισόδια κι αν χάσεις απ’ αυτό το σίριαλ, δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορείς να προβλέψεις όσο η γραφή του σεναρίου γίνεται με τον ίδιο τρόπο και πρωταγωνιστούν οι ίδιοι λίγο-πολύ άνθρωποι.

Ωστόσο ο στόχος της δια βίου συνέχισης της σαπουνόπερας, στόχος που μοιράζονται και οι σεναριογράφοι της ελληνικής πολιτικής ζωής, δεν μπορεί να επιτευχθεί. Αργά ή γρήγορα αυτός ο κύκλος επεισοδίων θα κλείσει. Και είναι στο χέρι μας να επιλέξουμε αν θα συνεχίσουμε να παίζουμε το παιχνίδι των παραγωγών, αν θ’ αλλάξουμε απλώς κανάλι και σαπουνόπερα ή αν θα πάρουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιχνίδι της ζωής μας.