Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει.

_ χαιρετισμό / Αδαμόπουλος Τάσος,
Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Το άνοιγμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στο πεδίο δράσης κατά του κοινωνικού
αποκλεισμού μέσω της Τέχνης.
/ 5 ́

_ εισαγωγική παρουσίαση / Κωλέσης Κυριάκος,
Δρ.κοινωνιολογίας, π. Δ/τής Σχολείου Φυλακών Κέρκυρας.
“Τέχνη, εργαλείο επανένταξης σε εκπαιδευτικές μονάδες φυλακών”. Ο ομιλητής
περιγράφει τις συνθήκες δημιουργίας του έργου που θα προβληθεί (“Ο λόγος του
Domenico”), το οποίο αποτέλεσε μέρος του ιδιότυπου εγχειρήματος εκπαίδευσης
κρατουμένων μέσω της τέχνης στο Σχολείο Φυλακών της Κέρκυρας. Αναφέρεται στην
μεθοδολογική προσέγγιση πραγματοποίησής του και στο κοινωνικό του αποτύπωμα
εκτός φυλακής.
/ 15’

_ παρέμβαση / Μουρίκης Βαγγέλης,
ηθοποιός.
Ο ηθοποιός περιγράφει την εμπειρία από την παρουσία του στο σχολείο (τόσο εξ
αφορμής της προβολής της ταινίας “Βασιλιάς” του Ν. Γραμματικού όσο και της
συνεργασίας του σχολείου με την “Αστερίας, μη κερδοσκοπική”). Μεταφέρει, επίσης,
την εμπειρία επαφής του με τους μαθητές κρατούμενους κατά τη διάρκεια παράστασης
που δόθηκε κεκλεισμένων των θυρών εντός του σχολείου φυλακών την επομένη της
performance στην πόλη.
/ 10’

_ προβολή /
Προβάλλεται το οπτικοακουστικό υλικό που αποτελεί καταγραφή της performance των
κρατουμένων της φυλακής Β ́ τύπου της Κέρκυρας, κατόπιν ειδικής άδειας της
εισαγγελέως Κέρκυρας κας Καλούδας Αντωνάτου.
Λίγα λόγια για την performance.
Ήταν Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 10:30 ́ το πρωί όταν απ’ όλα τα περιμετρικά
καντούνια της “Πλακάδας του Αγιού” στην Κέρκυρα εμφανίστηκαν ένοπλοι άνδρες της
Εξωτερικής Φρουράς της Σωφρονιστικής Φυλακής Κέρκυρας, την ίδια στιγμή που
άνθρωποι της Ασφάλειας Κέρκυρας περικύκλωναν την κεντρική και εμβληματική
πλατεία. Η ρουτίνα της τουριστικής ραστώνης ανατράπηκε ακαριαία στην αναμονή
ενός βίαιου περιστατικού που όλοι περίμεναν μουδιασμένοι να εξελιχθεί μπροστά
τους. Αντί αυτού, οι πόρτες ενός μεταγωγικού αυτοκινήτου της Ασφάλειας ανοίγουν
και τρεις νέοι άνδρες με μπλε ναυτικούς επενδύτες κατεβαίνουν και ελευθερώνονται
από τις χειροπέδες τους. Οι δυο ξετυλίγουν το σκηνικό τους και ο τρίτος
σκαρφαλώνει στη σκαλωσιά που περιβάλλει το άγαλμα του Γ. Θεοτόκη στο κέντρο της
πλατείας. Ο ίδιος απευθύνεται στους πολίτες και αναρωτιέται:”Ποιος πρόγονος μιλά
μέσα μου;”. Η δράση που ξετυλίγεται ξαφνικά καταγράφεται από τους παριστάμενους
σαν μοναδική εμπειρία. Αφού αφήνουν με την perfprmance έντονο το αποτύπωμά τους
στην πλατεία, οι άντρες της ασφάλειας τους περνούν ξανά χειροπέδες και μπαίνουν
στο μεταγωγικό για να επιστρέψουν στα κελιά τους.
/ 7’

_ παρέμβαση / Δημητρούλη Καλλιόπη,
νομικός – πρ. σύμβουλος στο Υπουργείο Δικαιοσύνης με αντικείμενο την εκπαίδευση
κρατουμένων / πρ. εμπειρογνώμονας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα
εκπαίδευσης σωφρονιστικών υπαλλήλων.
”Τέχνη και κοινωνικός αποκλεισμός. Το παράδειγμα της Κέρκυρας”.
Η εκπαιδεύτρια περιγράφει το ιδιαίτερο εγχείρημα εκπαίδευσης κρατουμένων με
άξονα την Τέχνη όπως εφαρμόζεται στο Σχολείο Φυλακών Κέρκυρας.
/ 15’

_ συζήτηση με το κοινό και με τον κινηματογραφιστή Μιχάλη Καπετανίδη που
κατέγραψε την performance.