Ενώ οι πέντε μεγάλοι «παίκτες» στην ακτοπλοϊκή αγορά, Attica Group (Superfast και Blue Star Ferries), Minoan, ANEK, Hellenic Seaways και ΝΕΛ «σφάζονται» αυτή την περίοδο, με αντιδικίες, εξαγορές, εκποιήσεις και συγχωνεύσεις, εμφανίστηκε στην Βουλή, μια ρύθμιση του υπουργού Ναυτιλίας Μ.Βαρβιτσιώτη. Οριζε να ξαναμοιραστούν οι αναθέσεις δρομολογίων των λεγόμενων «άγονων γραμμών». Γεγονός καθόλου τυχαίο.
Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Η ρύθμιση (τροπολογία σε νομοσχέδιο για τον τουρισμό) τελικά αποσύρθηκε την Τετάρτη 23/8 κατά την συζήτηση στο θερινό τμήμα της Βουλής. Αυτό έγινε μετά από έντονη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ που μίλησαν για σκανδαλώδες μέτρο υπέρ των ακτοπλοΐκών εταιριών. Παρόλα αυτά είχε προηγηθεί την Τρίτη το βράδυ άτυυπη σύσκεψη βουλευτών του ΠΑΣΟΚ με τον Μιλτ.Βαρβιτσιώτη στην οποία οι πρώτοι εξέφρασαν τις έντονες αντιρρήσεις τους. Το ΠΑΣΟΚ απαίτησε (και όπως δείχνουν τα πράγματα πέτυχε) να συνεδριάσει σύντομα η επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου προκειμένου να ανασχεδιαστεί «ο συγκοινωνιακός χάρτης» της χώρας. Δηλαδή να έχει λόγο και το ΠΑΣΟΚ στην «μοιρασιά της πίτας». Εν ολίγοις η σύγκρουση των οικονομικών συμφερόντων μια μεγάλης αγοράς όπως αυτή της ακτοπλοΐας με διακίνηση 13.000.000 επιβατών μέσα στο 2014 προκάλεσε μία μίνι-κυβερνητική κρίση που αισίως αποσοβήθηκε.
Η τροπολογία που αρχικά κατέθεσε ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, προέβλεπε την δυνατότητα να λύονται οι μακροχρόνιες συμβάσεις με εφοπλιστικές εταιρίες για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών χωρίς να υπάρχει κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής. Δηλαδή χωρίς την παραμικρή ζημιά για τις εφοπλιστικές εταιρίες. Μάλιστα οι επιχειρήσεις θα είχαν και το πρόσθετο κέρδος του να «ξεφύγουν» από τις προβλέψεις των συμβάσεων αυτών, που τους επιβάλλουν μία στοιχειώδη ανανέωση του στόλου που εξυπηρετεί τις γραμμές. Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι άμεσα θα μπορούσε να …ξαναμοιραστεί το Αιγαίο, με «τροχονόμο» των συμφερόντων την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Πάντως το υπουργείο πέτυχε να «περάσει» άλλη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία θα μπορεί να προβεί σε ελάχιστο χρόνο σε απευθείας αναθέσεις περιορισμένης χρονικής διάρκειας στις περιπτώσεις που κρίνει ότι δεν εξυπηρετούνται επαρκώς τα δρομολόγια συγκεκριμένων άγονων γραμμών. Αυτά την ίδια στιγμή που είναι εκατοντάδες οι καταγγελίες των μικρών νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου για την ανεπάρκεια των θαλάσσιων συγκοινωνιών παρότι καταβάλλονται τα δισεκατομμύρια των σχετικών επιδοτήσεων.
Τέλος έχει αξία να περιγράψουμε συνοπτικά την κατάσταση στην αγορά της ακτοπλοΐας, όπου η Attica Group βρίσκεται σε συζητήσεις για την υπαγωγή της στο διεθνές fund Fortress Group. Παράλληλα η Hellenic Seaways έχει προχωρήσει σε εκποίηση δύο πλοίων της (Highspeed 2 και 3) στην μαροκινών συμφερόντων Comarit. Η Minoan (ελέγχεται από την ιταλική Grimaldi) πραγματοποιεί κινήσεις επέκτασης και επιθετικών εξαγορών με στόχο την ΑΝΕΚ. Τέλος υφίσταται δικαστική κόντρα ανάμεσα στην ΝΕΛ και την Τράπεζα Πειραιώς με την πρώτη να διεκδικεί 300 εκατομμύρια ευρώ μέσω ασφαλιστικών μέτρων ως απότοκο δανειακής συμφωνίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τράπεζα Πειραιώς είναι από τους βασικούς δανειστές των ακτοπλοΐκών εταιριών και εν πολλοίς «κινεί τα νήματα» στην συνολική αναδιάρθρωση της συγκεκριμένης αγοράς.