Όπως εξηγεί η οργάνωση σε σχετική ανακοίνωση, την Τετάρτη «συζητείται και ψηφίζεται στην Ολομέλεια της Βουλής νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση». Μέσα σε αυτό το σχέδιο νόμου, που προβλέπει καθαρά διοικητικά ζητήματα -τα οποία καμία συνάφεια ή σύνδεση έχουν με τις διαδικασίες της ιθαγένειας- υπάρχει διάταξη που αφορά σε σημαντική τροποποίηση των προϋποθέσεων εξαίρεσης από τη συμμετοχή στις εξετάσεις για το Πιστοποιητικό Επάρκειας Γνώσεων για Πολιτογράφηση (ΠΕΓΠ)».

Με τη νέα διάταξη, γίνεται δυσκολότερο να αποφύγει κάποιος/α αυτές τις εξετάσεις, που έχουν ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό δυσκολίας. «Η επάρκεια της ελληνικής παιδείας θεωρείται μέχρι σήμερα η επιτυχής παρακολούθηση είτε τριών τάξεων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είτε πτυχίο/μεταπτυχιακό/διδακτορικό από ελληνικό ΑΕΙ. Άρα, όποιος/α έχει φοιτήσει ή μόνο στο γυμνάσιο ή μόνο στο λύκειο ή σε ελληνικό ΑΕΙ έχει το δικαίωμα εξαίρεσης από τη συμμετοχή στις εξετάσεις για το ΠΕΓΠ.  Με το άρθρο 52 του σχεδίου νόμου προβλέπεται περιορισμός του δικαιώματος αυτού ως προς τα χρόνια φοίτησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς πλέον δεν θα αρκεί η επιτυχής παρακολούθηση τριών τάξεων αλλά προϋποτίθεται η επιτυχής παρακολούθηση και των έξι τάξεων και του γυμνασίου και του λυκείου, είτε εννέα.» εξηγεί το Generation 2.0.

Σχολιάζει μάλιστα ότι σχετική διάταξη είχε επιχειρηθεί να περάσει πριν μερικούς μήνες, αλλά αποσύρθηκε μετά τη διαβούλευση, όμως σήμερα όλο αυτό αποδεικνύεται εντελώς «προσχηματικό». «Τώρα, το Υπουργείο Εσωτερικών παίρνει πίσω μια διάταξη πριν καν ακόμη εφαρμοστεί για πρώτη φορά το νέο σύστημα των εξετάσεων. Αυτή η αυστηροποίηση είναι ακόμη μια απόδειξη ότι η Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας δεν προτίθεται να αναγνωρίσει τον υψηλό βαθμό ένταξης πολλών ανθρώπων που έχουν ήδη λάβει την ελληνική παιδεία. Πρώτα με τον Ν. 4735/2020, κατήργησε την εξαίρεση από τις εξετάσεις όσων κατέχουν κρατικά πιστοποιητικά ελληνομάθειας και τώρα αυξάνει τον αριθμό των τάξεων φοίτησης στο ελληνικό σχολείο» τονίζει η οργάνωση.

Από όλα αυτά, προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα: «Εδώ λοιπόν τι αμφισβητείται και δεν αρκούν τα τρία χρόνια στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή το πιστοποιητικό ελληνομάθειας; Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Η επάρκεια των κρατικών πιστοποιητικών ελληνομάθειας;  Και τα δύο; Από πόσα δημόσια συστήματα και εξετάσεις θα πρέπει να περάσει κάποιος ή κάποια για να αποδείξει στο ελληνικό κράτος ότι ξέρει ελληνικά, γεωγραφία, ιστορία, πολιτισμό και πολιτικούς θεσμούς;»

Ενώ τέλος, συμπεραίνεται ότι «δεν βλέπουμε πώς το νέο σύστημα πολιτογράφησης θα είναι “γρήγορο, διαφανές και αντικειμενικό“, όπως δήλωνε κατ’ επανάληψη ο Γενικός Γραμματέας Ιθαγένειας πριν τη ψήφιση του Ν. 4735/2020. Το νέο σύστημα αντίθετα, έτσι όπως το βλέπουμε να διαμορφώνεται, μοιάζει περισσότερο με ένα ναρκοπέδιο που θέτει συνεχή εμπόδια σε ανθρώπους που κατοικούν χρόνια στη χώρα και είναι πλήρως ενταγμένοι στην κοινωνία μας».