από την εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Press»
Γεωργία Κριεμπάρδη & Νεκταρία Ψαράκη
«Οι δημοσκοπήσεις, σήμερα, είναι ένας βασικός πυλώνας του πολιτικού συστήματος και δημοσκοπήσεις δε γίνονται μόνο προεκλογικά, αλλά σε διάφορες στιγμές. Το θέμα είναι πόσο το δείγμα αντιπροσωπεύει τον γενικό πληθυσμό» λέει αρχικά ο κ. Πλειός, εξηγώντας πως υπάρχουν δύο ομάδες λόγων για τους οποίους τις δημοσκοπήσεις ακολουθούν μαύρα σύννεφα αξιοπιστίας: δομικοί και συγκυριακοί λόγοι.
«Οι δημοσκόποι στηρίζονται σε μία παραδοχή ότι το δείγμα αντιπροσωπεύει τον συνολικό πληθυσμό, αλλά αυτό προϋποθέτει ο τρόπος ζωής των ανθρώπων να είναι σταθερός (ο χρόνος εργασίας, ο χρόνος ξεκούρασης, ο χρόνος διακοπών). Όλα αυτά δεν είναι σταθερά λόγων νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Επίσης, σήμερα, ένα μεγάλο μέρος των πολιτών δε χρησιμοποιεί σταθερά τηλέφωνα. Επίσης, να σημειώσουμε πως, πολλές δημοσκοπήσεις δεν ολοκληρώνονται. Υπάρχει, ακόμα, μία θολή εικόνα για την ταυτότητα των ερωτηθέντων (από το τι δηλώνουν ως ηλικία μέχρι επάγγελμα) . Να υπολογίσουμε πως υπάρχει και ένα ποσοστό σφάλματος +-3%» εξηγεί και περιγράφει και τη δεύτερη ομάδα συγκυριακών λόγων. «Μιλούσα, για παράδειγμα, με έναν δημοσκόπο και μου έχει εξομολογηθεί ότι σε πολλές εταιρείες δεν καταφέρνουν να συγκεντρώσουν το δείγμα και κάνουν αναγωγή. Επίσης, έχω πέσει πέντε φορές στο ίδιο δείγμα, πράγμα μάλλον απίθανο… Υπάρχουν λίστες πρόθυμων να απαντήσουν».
Πού αποσκοπούν οι δημοσκοπήσεις; Βοηθούν έναν πολιτικό να διορθώσει την εικόνα του ή και να περάσει μία άποψη στο κοινό, απαντά ο κ. Πλειός. Είναι εντυπωσιακό πώς ένα ερώτημα επιδρά στο εκλογικό κοινό. «Για παράδειγμα, αν σας έλεγε κάποιος ότι αν μαθαίνατε ότι ο τάδε πολιτικός είναι χρήστης ναρκωτικών θα τον ψηφίζατε; Μέσω της ερώτησης φυτεύεις στη συνείδηση μέρους του εκλογικού κοινού την ιδέα, βάσει μιας περιρρέουσας ατμόσφαιρας, μήπως αυτό ισχύει».
Οι δημοσκοπήσεις δεν ελέγχονται από κανέναν, εξηγεί ο κ. Πλειός. Είναι υποχρεωτικό μόνο να περαστούν στο μητρώο του ΕΣΡ οι εταιρείες που θέλουν να πραγματοποιούν δημοσκοπήσεις, εφόσον πληρούν κάποια κριτήρια. «Εφόσον κάποιος επιθυμεί να γίνει έλεγχος σε μία δημοσκόπηση που έχει γίνει, καταθέτει αίτημα στην ελεγκτική επιτροπή δημοσκοπήσεων , πληρώνει ένα παράβολο και η ομάδα αυτή πραγματοποιεί έλεγχο».
«Κανείς δεν μπορεί να κατευθύνει κάνεναν. Ό,τι κάνουμε το κάνουμε επειδή θέλουμε. Το θέμα είναι γιατί το θέλουμε. Κυβέρνηση βγάζει ένα σύνολο επικοινωνιακών πρακτικών, από τους λόγους μέχρι τις εμφανίσεις των πολιτικών».