του Θανάση Καμπαγιάννη
από τη σελίδα του στο Facebook
Με την απαγόρευση αυτή, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει συνολικά αναστείλει το άρθρο 11 του Συντάγματος επί 5 ολόκληρες ημέρες τις τελευταίες τρεις εβδομάδες. Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους: το Σύνταγμα προβλέπει την αναστολή ισχύος άρθρων του κατ’ απόλυτη εξαίρεση, για χρονικό διάστημα που δεν ξεπερνά τις 15 ημέρες, μόνον με τη διαδικασία του άρθρου 48 (Κατάσταση πολιορκίας), φυσικά με απόφαση της Βουλής και όχι του Αρχηγού της ΕΛΑΣ (δηλαδή της εκτελεστικής εξουσίας).
Η δε αντιμετώπιση του δικαιώματος στη συνάθροιση είναι χαρακτηριστική: το δικαίωμα υπάρχει όταν δεν χρησιμοποιείται! Όταν όμως “πιθανολογείται σφοδρά” ότι θα πραγματοποιηθούν συναθροίσεις (όπως αναφέρει η απαγόρευση για την 6η Δεκεμβρίου), το σχετικό άρθρο του Συντάγματος αναστέλλεται. Πρόκειται για τη θεώρηση του Συντάγματος ως θερμοσίφωνα, τον οποίον ανοιγοκλείνεις κατά βούληση.
Δεν είναι τυχαία η συμπερίληψη της επίκλησης του ά. 11 της ΕΣΔΑ στη νέα απαγόρευση: οι διεθνείς αντιδράσεις που υπήρξαν απέναντι στην προηγούμενη αναστολή του α. 11 του Συντάγματος, όπως για παράδειγμα η ταπεινωτική ανακοίνωση της Διεθνούς Αμνηστίας, πλήγωσαν το κύρος της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ειδικά σε μια περίοδο αντιπαράθεσης με την Τουρκία. Ώρα είναι τώρα να ακουστεί διεθνώς ότι στην Ελλάδα τα συνταγματικά δικαιώματα αντιμετωπίζονται κατ’ αναλογία με τις πρακτικές Ερντογάν…
Η απαγόρευση εξεδόθη κατόπιν “της από 2.12.2020 εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19”. Θυμίζουμε ότι, στην προηγούμενη απαγόρευση, χρησιμοποιήθηκε παλιότερη (και όχι ad hoc) γνώμη της Επιτροπής (με ημερομηνία 4/11, ενώ η απαγόρευση ίσχυσε για τις 15/11). Σε κάθε περίπτωση, η εισήγηση της Επιτροπής πρέπει να δημοσιοποιηθεί. Δεν είναι δυνατόν να αναστέλλονται άρθρα του Συντάγματος με μυστικές εισηγήσεις. Εξάλλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Μαγιορκίνης είχε χαρακτηρίσει “πολιτική απόφαση” την προηγούμενη κυβερνητική απαγόρευση.
Ο λόγος της απαγόρευσης που επικαλείται ο Αρχηγός της ΕΛΑΣ είναι η “προστασία της δημόσιας υγείας”. Εδώ υπάρχουν δύο σοβαρά ζητήματα: αφενός, δεν έχουν περάσει λίγες μέρες αφότου ο πολιτικός του προϊστάμενος κ. Χρυσοχοϊδης είχε δηλώσει ότι ο ιός δεν μεταδίδεται σε εξωτερικούς χώρους. Πρόκειται για τον απόλυτο εξουσιαστικό κυνισμό, που διαστρέφει την πραγματικότητα ανάλογα με τις ανάγκες της συζήτησης (εν προκειμένω, η δήλωση αφορούσε την υγεία των αστυνομικών). Αφετέρου, δεν εξηγείται σε τι θα διακινδύνευε τη δημόσια υγεία το κάλεσμα για απόδοση τιμής στο σημείο της δολοφονίας του 15χρονου μαθητή Αλέξη Γρηγορόπουλου, με ρητή μάλιστα αναφορά σε χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων. Πρόκειται για βάναυση παραβίαση κάθε έννοιας αναλογικότητας.
Το κάλεσμα για μια εκδήλωση που να τιμά τη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου αγκαλιάζεται πλατιά: πάνω από δύο χιλιάδες συμπολίτισσες και συμπολίτες μας έχουν ήδη υπογράψει, ενώ με την υπογραφή της μας τίμησε και η Μάγδα Φύσσα. Οι οικείοι, οι φίλοι και οι καθηγητές του Αλέξη θα στερηθούν φέτος τη δυνατότητα να πάνε στο σημείο της δολοφονίας και να αφήσουν ένα λουλούδι. Η κρατική απαγόρευση προς αυτούς τους ανθρώπους αποτελεί συνέχεια της σφαίρας του Κορκονέα.
Πέραν τούτων, όσα έχουμε πει για την αντισυνταγματικότητα της απαγόρευσης της 17 Νοέμβρη ισχύουν στο ακέραιο και για την παρούσα απαγόρευση.
Σε κάθε περίπτωση, όταν η αστυνομία περικυκλώνει έναν χώρο, μπορούμε απλούστατα να τον περιτριγυρίσουμε, στα πλαίσια πάντοτε της σωματικής μας άσκησης μαζί με δύο ακόμα φίλους μας. Το έχουμε ξανακάνει.