Με τίτλο «Ταραγμένα Νερά: Συναγερμός για απειλές σε ύδατα της Ανταρκτικής από ελαττωματικά πλοία – ψυγεία» κυκλοφορεί ρεπορτάζ σχετικά με την αμφιλεγόμενη και προβληματική παρουσία πλοίων-ψυγείων που ανήκουν σε εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη στα προστατευόμενα ύδατα της Ανταρκτικής.

Υπενθυμίζεται πως οι αδελφοί Πάνος και Θεόδωρος Λασκαρίδης έχουν ιδιαίτερα αυξημένη παρουσία στην παγκόσμια ναυτιλία, ενώ ταυτόχρονα είναι γνωστοί για τη στήριξη προσπαθειών καθαρισμού θαλασσών και ακτών, με πιο πρόσφατη δράση τη συνεργασία του φιλανθρωπικού ιδρύματος Λασκαρίδη με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την καμπάνια «Ελλάδα, ελεύθερη από πλαστικά μιας χρήσης». Επιπλέον, τα έτη 2019 και 2020 η εταιρεία τους Lavinia Corporation δώρισε τα πλοία «Ατλαντας Ι» και «Ηρακλής» στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, να δίνει στον Πάνο Λασκαρίδη τον τίτλο του Υποναυάρχου επί τιμή.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Balkan Insight, έκθεση της Greenpeace αποκαλύπτει πως σε σύνολο 25 πλοίων που παρακολουθούνταν κατά το 2017-2019, τα 19 ανήκαν τότε στις εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη. Έξι από αυτά, κρατήθηκαν σε κάποιο λιμάνι αφότου εντοπίστηκαν σε προστατευόμενα ύδατα της Ανταρκτικής. Σημειώνεται πως  η κράτηση πλοίου συνιστά την πιο σκληρή ποινή που ενδέχεται να επιβληθεί.

Ειδικότερα, το πλοίο «Avunda», μετά από έναν μήνα παραμονής στα ύδατα της Ανταρκτικής τέθηκε υπό κράτηση από τις λιμενικές αρχές, αφού σε έλεγχο στο λιμάνι Zhoushan σε ακτή της Ανατολικής Κίνας, οι ελεγκτές κατέγραψαν 11 παραβάσεις. Το πλοίο είχε εισέλθει στα νερά της Ανταρκτικής με προορισμό τη Νότια Γεωργία, ένα μικρό βραχώδες νησί εντός της προστατευόμενης ζώνης του Νoτίου Ωκεανού, που αποτελεί περιοχή αναπαραγωγής για φώκιες, θαλάσσιους ελέφαντες και βασιλικούς πιγκουίνους.

«Από την παράνομη αλιεία έως τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η μεταφόρτωση βρίσκεται στο επίκεντρο ενός μη βιώσιμου και καταστροφικού για τα μακρινά νερά στόλου πλοίων. Επιτρέπει στα πλοία να παραμένουν στη θάλασσα πολύ περισσότερο από όσο είναι ασφαλές για το πλήρωμα και νοθεύει τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, καθιστώντας ευκολότερη την είσοδο στην αγορά παράνομων αλιευμάτων» επισημαίνει ο Αλκης Καφετζής, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace Ελλάδας για το Θαλάσσιο Περιβάλλον και τονίζει πως «το παγκόσμιο δίκτυο των πλοίων-ψυγείων διευκολύνει τη μεταφορά ψαριών, ανθρώπων και άλλων αγαθών σε όλο τον κόσμο επιχειρώντας στη θάλασσα, μακριά από εξονυχιστικούς ελέγχους. Αυτό το σύστημα είναι γνωστό ότι διευκολύνει μερικές από τις χειρότερες πρακτικές στον ωκεανό».

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ακόμη ένα πλοίο, που ανήκει στους αδελφούς Λασκαρίδη, μέσω της εταιρείας τους Seaview Maritime S.A., είχε ελαττώματα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν επικίνδυνα για το περιβάλλον και τέθηκε επίσης υπό κράτηση στην πόλη Zhoushan τον Οκτώβριο του 2017, στο μεσοδιάστημα δυο ταξιδιών του στην Ανταρκτική, αφού καταγράφηκαν συνολικά 10 παραβάσεις, συμπεριλαμβανομένων αρκετών που αφορούσαν στη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων του πλοίου, στον εξοπλισμό φιλτραρίσματος πετρελαίου και στις σωσίβιες λέμβους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι αδελφοί Λασκαρίδη κατηγορούνται για εμπλοκή σε επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές, καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα της Maritime Herald, το 2017 το δικαστήριο της Βρέστης είχε επιβάλει στην εταιρεία πρόστιμο ύψους ενός 1 εκατομμυρίου για διαρροή πετρελαίου από το πλοίο Thisseas, ένα μεταφορικό με σημαία Λιβερίας, στα ανοικτά των ακτών της Βρετάνης κατά το προηγούμενο έτος. Το ίδιο έτος το τo πλοίο – ψυγείο Urugay, το οποίο διαχειρίζεται μια θυγατρική της Laskaridis, η Baltmed Reefer Services Ltd, βυθίστηκε περίπου 350 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά των Νήσων Φώκλαντ μετά από πρόσκρουση με παγόβουνο, ενώ σύμφωνα με έκθεση του South Atlantic News Agency Merco Press, μετέφερε 560 τόνους βαρύ μαζούτ, ουσία απαγορευμένη στην Ανταρκτική. Και στις δύο περιπτώσεις η εταιρεία αρνήθηκε την οποιαδήποτε εμπλοκή της σε έκνομες πράξεις και δεν δέχθηκε να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις.

Σύμφωνα δε με στοιχεία που επικαλείται το δημοσίευμα, «τα πλοία-ψυγεία των αδελφών Λασκαρίδη που λειτουργούν στην περιοχή CCAMLR παρουσιάζουν ποσοστό αποτυχίας 60% σε κρατικές επιθεωρήσεις ελέγχου λιμένος, όπου «ως αποτυχία ορίζεται να υπάρχει τουλάχιστον μία παράλειψη κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου».

Διαβάστε περισσότερα εδώ (από το ρεπορτάζ των Κώστα Κουκουμάκας και Κορίνας Πετρίδη):

Ταραγμένα Νερά: Συναγερμός για απειλές σε ύδατα της Ανταρκτικής από ελαττωματικά πλοία – ψυγεία