Λάδι σε χαρτί 19×13 εκατοστά

Ο δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, Γιώργος Ζαμπέτας, ήρθε στη ζωή σαν σήμερα το 1925 στο Μεταξουργείο, με καταγωγή από την Κύθνο. Από πατέρα κουρέα, το Μιχάλη Ζαμπέτα, και μητέρα βαρύτονο, τη Μαρίκα Μωραΐτη, ο συνθέτης και τραγουδιστής βοηθούσε από παιδί τον πατέρα του στο κουρείο αλλά αυτό δεν τον σταματούσε από το να «σκαρώνει» τις πρώτες του μελωδίες στο μπουζούκι του. Επτά ετών παίζει το πρώτο του τραγούδι και κερδίζει το πρώτο του βραβείο σε σχολικό διαγωνισμό.

Η καλλιτεχνική προσωπικότητα και η πορεία του Ζαμπέτα επηρεάστηκε από τη συνάντησή του το 1938 με τον Βασίλη Τσιτσάνη ενώ το 1942, σε συνθήκες απόλυτης ανέχειας λόγω της Κατοχής, ο Ζαμπέτας στήνει το συγκρότημά του με το οποίο έκαναν καντάδες στα κορίτσια.

Η δεκαετία του '50 θα τον βρει να γράφει τραγούδια που θα αποτυπωθούν στην ιστορία του πενταγράμμου μέσα από τη φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη, της Πόλυ Πάνου, του Πρόδρομου Τσαουσάκη κ.ά. Την επόμενη δεκαετία, το όνομα «Γιώργος Ζαμπέτας» θα κοσμεί τις μαρκίζες μεγάλων λαϊκών κέντρων διασκέδασης, θα ταξιδέψει σε Ευρώπη και Αμερική και θα βρει μια θέση στον ελληνικό κινηματογράφο της εποχής, μέσω του οποίου κυρίως θα τον μάθουν αργότερα και οι νεότεροι.

Ο Δημήτρης Μητροπάνος έχει πει για το ήθος του Ζαμπέτα ότι, «Είναι ο μόνος άνθρωπος στο τραγούδι ο οποίος με βοήθησε χωρίς να περιμένει κάτι. Με όλους τους υπόλοιπους συνεργάτες μου κάτι πήρα και κάτι έδωσα». Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, ο Ζαμπέτας στρέφεται στη σάτιρα υπό μορφή σώου, αφήνοντας ως παρακαταθήκη τις γνωστές επιτυχίες: «Ο Θανάσης», «Ο πενηντάρης», «Μάλιστα κύριε» κλπ.

H δεκαετία του '80 βρίσκει τον Ζαμπέτα να αντιμετωπίζει προβλήματα στις συνεργασίες του αφού τα γούστα δείχνουν να αλλάζουν. Ωστόσο, από το 1990 και μετά, οι δισκογραφικές εταιρείες και τα ΜΜΕ «ανακαλύπτουν» τα τραγούδια του και ο συνθέτης ξαναβρίσκει μια θέση στις προτιμήσεις των ακροατών.

Την ίδια περίοδο αρχίζει το σώμα του να τον προδίδει και στις αρχές του 1992 δεν ένιωθε καλά, αντιμετωπίζοντας πόνο στα κόκκαλά του. Διαγνώστηκε με καρκίνο στα οστά σε προχωρημένη κατάσταση και τελικά απεβίωσε στις 10 Μαρτίου του 1992, στα 67 του χρόνια, στο «Σωτηρία».

Στο Δήμο του Αιγάλεω υπάρχει πλατεία με το όνομά του Ζαμπέτα, κοντά στο σπίτι όπου έζησε.

Παράλληλοι βίοι στο πεντάγραμμο

 

Λάδι σε χαρτί 24×18 εκατοστά

Σε έναν παράλληλο καλλιτεχνικό βίο, όταν ο Ζαμπέτας έγραφε το 1968 το «Ποιος είναι αυτός ο αψηλός, ποιος είναι αυτός ο τύπος», ο 22χρονος τότε Ντέμης Ρούσσος, έχοντας ήδη σχηματίσει το συγκρότημα Aphrodite's Child -που θα τον έκανε διεθνώς γνωστό- με το Βαγγέλη Παπαθανασίου και το Λουκά Σιδερά, προσπαθούσε να μετοικήσει στο Λονδίνο για να ακολουθήσει διεθνή καριέρα αλλά λόγω προβλημάτων στα σύνορα με την άδεια εισόδου του, βρέθηκε στο Παρίσι εν μέσω ενός Μάη του '68. Αποφάσισαν να παραμείνουν, υπογράφοντας συμβόλαιο με την Philips Records. Το πρώτο τους single ήταν το «Rain and Tears», μια σύνθεση του Παπαθανασίου σε στίχους του Μπορίς Μπεργμάν με τον Ρούσσο να τραγουδάει με τη χαρακτηριστική του φωνή. Κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του '68 σε όλη την Ευρώπη και σημείωσε επιτυχία σε πολλές χώρες.

Με τους Aphrodite's Child, ο Ρούσσος ηχογράφησε αρκετά single και τρεις δίσκους οι οποίοι γνώρισαν διεθνή επιτυχία. Το κύκνειο άσμα τους, ο δίσκος «666» θεωρείται ένας από τους κλασικούς progressive rock δίσκους.

Η προσωπική καριέρα του Ρούσσου ξεκίνησε το 1971 με το single «We Shall Dance». Αρχικά δεν είχε εμπορική επιτυχία αλλά μέσα από την περιοδεία του στην Ευρώπη έγινε σύντομα ευρύτερα γνωστός ως κορυφαίος τραγουδιστής. Η σταδιοδρομία του έφτασε στο ζενίθ τη δεκαετία του '70 με πολλές επιτυχημένες κυκλοφορίες. Το «Forever and Ever» ανέβηκε στην κορυφή πολλών charts το 1973, ανάμεσα τους και του βρετανικού το 1976. Άλλες επιτυχίες του ήταν τα «My Friend The Wind», «My Reason», «Velvet Mornings», «Goodbye My Love, Goodbye», «Someday Somewhere» και «Lovely Lady Of Arcadia». Το 1974 κυκλοφόρησε το «White Sails», μια αγγλική διασκευή του τραγουδιού «Άσπρα, Κόκκινα, Κίτρινα, Μπλε» του Δήμου Μούτση, σηματοδοτώντας μια σύντομη περίοδο συνεργασίας του με το συνθέτη.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος ότι ο Ντέμης Ρούσσος δοξάστηκε πολύ περισσότερο στο εξωτερικό και ειδικά στη Γαλλία, ενώ στην Ελλάδα δεν είδε ποτέ αντίστοιχη αναγνώριση. Στις 25 Ιουνίου 2010 πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα μετά από 37 χρόνια, μια συναυλία στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, τα εισιτήρια της οποίας εξαντλήθηκαν σε λίγες ώρες.

Ένα σουρεαλιστικό περιστατικό, το οποίο ο Ρούσσος είχε διηγηθεί αμέτρητες φορές ήταν η αεροπειρατεία που έζησε το 1985 ως επιβάτης της πτήσης 847 από Αθήνα για Ρώμη. Οι Λιβανέζοι αεροπειρατές γιόρτασαν ακόμη και τα γενέθλιά του όταν τον αντιλήφθηκαν ανάμεσα στους ομήρους και ήταν από τους πρώτους που απελευθέρωσαν.

Ο Ντέμης Ρούσσος, γόνος Ελλήνων της Αιγύπτου και μεγαλωμένος στην Αλεξάνδρεια, βρέθηκε στην Ελλάδα όταν η οικογένειά του έχασε τα πάντα ενώ η μητέρα του ήταν η τότε διάσημη τραγουδίστρια Νέλλη Μασλούμ. Ο τραγουδιστής με το ιδιόμορφο ενδυματολογικό στυλ, τις γούνες και τα καφτάνια, είχε για πάρα πολλά χρόνια πρόβλημα με τα κιλά του και το 1982 συνέγραψε το βιβλίο Αδυνατίστε και παραμείνετε αδύνατοι σε συνεργασία με τη στενή του φίλη Βερονίκ Σκαβινσκά, όπου μιλούσε για τα προβλήματα του με την παχυσαρκία ενώ τη δεκαετία του '80 έπασχε από κλινική κατάθλιψη.

Πέθανε από καρκίνο ενώ νοσηλευόταν στο νοσοκομείο «Υγεία» την 25η Ιανουαρίου 2015. Την ημέρα εκείνη, στο ημερολόγιο συνάντησε νοερά τον Γιώργο Ζαμπέτα, που αν ζούσε, θα γιόρταζε τα 90α γενέθλιά του. 

Τι είναι τα TPP ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ

Ο Γιώργος Μικάλεφ: εμπνέεται και από ένα καλλιτεχνικό «σαν σήμερα». Τα TPP ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ θα είναι λίγες πληροφορίες και ιστορίες που θα βρίσκουμε γύρω από τα έργα του.

Στους φίλους που μας ρωτάνε αν μπορούν να αγοράσουν τα εν λόγω έργα προτείνουμε να έρθετε σε απευθείας συνενόηση με τον δημιουργό. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τον Γιώργο Μικάλεφ στη σελίδα του στο Facebook με ένα κλικ εδώ.