
Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο μείωσης των αμερικανικών δασμών που επιβλήθηκαν στην Κίνα με αντάλλαγμα μια συμφωνία για το TikTok, την εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης της κινεζικής ByteDance.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με έναν νόμο που υπεγράφη πέρυσι από τον πρώην πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, η κινεζική ByteDance έπρεπε να πουλήσει τις δραστηριότητες του TiKTok στις ΗΠΑ έως τις 19 Ιανουαρίου. Το TikTok διέκοψε για λίγο την υπηρεσία του νωρίτερα φέτος, αλλά η πλήρης διακοπή λειτουργίας αποφεύχθηκε όταν ο Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα για την καθυστέρηση της επιβολής του νόμου κατά 90 ημέρες — και εξασφάλιση ενός επιπλέον χρονικού διαστήματος έως τις 5 Απρίλιου.
«Για να πείσω την Κίνα» να συμφωνήσει σε πώληση, «ίσως να τους έκανα μείωση των δασμών», είπε χαρακτηριστικά μιλώντας από το Οβάλ Γραφείο.
Ο Αμερικανός πρόεδρος εκτίμησε ότι θα είναι σε θέση να εξασφαλίσει τουλάχιστον το περίγραμμα μιας συμφωνίας για το TikTok μέχρι την επόμενη εβδομάδα. Πάντως εάν δεν κλείσει η συμφωνία, θα δώσει παράταση στην προθεσμία.
Λίγα λεπτά νωρίτερα είχε ανακοινώσει την επιβολή δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, διευρύνοντας τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που ξεκίνησε με την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο.
Στον απόηχο των νέων δασμών, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota και Honda καταγράφουν πτώση 3,69% και 2,91% αντίστοιχα. Η Nissan, η οποία διαθέτει δύο εργοστάσια στο Μεξικό, υποχωρεί κατά 2,92%, ενώ η Mazda Motor εμφανίζει απώλειες άνω του 6%. Η Mitsubishi Motor σημειώνει πτώση 4,9%.
Η νοτιοκορεατική Kia Motors, η οποία διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής στο Μεξικό, υποχωρεί κατά 2,76%. Οι μετοχές των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών Nio και Xpeng καταγράφουν επίσης πτώση 3,94% και 1,97% αντίστοιχα.
Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου. Ο σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Γουίλ Σαρφ, εξήγησε ότι οι δασμοί θα εφαρμόζονται στα «αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που κατασκευάζονται στο εξωτερικό», επιπλέον των ήδη υπαρχόντων δασμών.
Οι πλήρεις λεπτομέρειες της προεδρικής διακήρυξης παραμένουν ασαφείς, καθώς τα περισσότερα αυτοκίνητα αποτελούνται από εξαρτήματα που προέρχονται από διάφορες χώρες.
Οι δασμοί αναμένεται επίσης να αποφέρουν πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια νέων ετήσιων εσόδων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Σαρφ.
«Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία που πουλά οχήματα στις ΗΠΑ εξαρτάται από τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για ανταλλακτικά αυτοκινήτων, με πολλά από αυτά να προέρχονται από την Κίνα», δήλωσε ο Καρλ Μπράουερ, επικεφαλής αναλυτής στην iSeeCars.
«Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν η Honda ή η Toyota συναρμολογούν ένα μοντέλο στις ΗΠΑ, τα εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα θα αυξήσουν το κόστος παραγωγής αυτών των οχημάτων», δήλωσε στο CNBC μέσω email, προσθέτοντας ότι αυτά τα κόστη είτε θα μειώσουν τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών είτε θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές μέσω υψηλότερων τιμών.