Σύρος, 2022. Τρεις Σύροι κατηγορούνται για διακίνηση.
Δεκέμβριος 2021. Ναυάγιο στα ανοιχτά της Πάρου που κόστισε 18 ανθρώπινες ζωές.
Φουσκωτή λέμβος με πρόσφυγες που αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή ξεκίνησε από την Τουρκία με σκοπό να φτάσει στην Ιταλία. Η βασική ερώτηση είναι γιατί στην Ιταλία κι όχι εδώ; Όλοι οι πρόσφυγες είναι ενήμεροι για τα pushbacks. Το ταξίδι είναι δύσκολο και οι επιλογές φυγής δύο: ή πληρώνεις 8.000 το κεφάλι ή μπαίνεις στη βάρκα -αν δεν έχεις χρήματα- και αναγκάζεσαι να την οδηγήσεις. Έτσι έγινε και σ’ εκείνο το ταξίδι, των τριών προσφύγων που εκδικάζονται οι υποθέσεις τους αύριο. Η μηχανή έσβησε καταμεσής του Αιγαίου και σκοτώθηκαν 18 άτομα. Το έγκλημα ήταν οργανωμένο, με σύμμαχο το τούρκικο λιμενικό. Για το ναυάγιο, αυτοί οι τρεις άνθρωποι κατηγορούνται με 18 φορές ισόβια ο καθένας. Στο ΤΡΡ μίλησε ένας εκ των δικηγόρων της υπόθεσης, ο Δημήτρης Χούλης.
«Είναι δύσκολη υπόθεση»: αυτή ήταν η πρώτη κουβέντα του δικηγόρου. «Έχουμε ένα ναυάγιο, 18 ανθρώπους που χάθηκαν και κάποιοι πρέπει να είναι υπεύθυνοι γι’ αυτό. Δυστυχώς, ελλείψει καλύτερης έρευνας, διάθεσης για να βρούμε ποια είναι τα πραγματικά κυκλώματα διακίνησης, αρκέστηκαν στο να συλλάβουν τους φυσικούς αυτουργούς, αυτούς που οδηγούσαν τη βάρκα και να σταματήσουν την έρευνα εκεί. Αυτοί οι άνθρωποι μας παρέχουν στοιχεία για το πού βρίσκονται οι πραγματικοί ένοχοι και δεν σε κάποιο κελί, είναι σε κάποια βίλα. Η Δικαιοσύνη αρκείται στο να τιμωρήσει τα εξιλαστήρια θύματα, τους μετανάστες που τυχαίνει να βρίσκονται στη δύσκολη θέση να πρέπει να οδηγήσουν -είτε λόγω ανάγκης, επειδή τους αφήνουν οι διακινητές στις θάλασσες, είτε επειδή δεν έχουν τα χρήματα να πληρώσουν για το ταξίδι-. Καταδικάζουν τα δικαστήρια αυτούς που βρήκαν μπροστά τους. Υπήρχαν 60 ζωντανοί που είπαν ότι αυτοί οδήγησαν τη βάρκα και το δικαστήριο δεν έκανε την παρακάτω έρευνα» υπογραμμίζει ο κ. Χούλης.
«Οι τιμές για να έρθεις στην Ελλάδα είναι γύρω στα 800 με 1.000 ευρώ. Γιατί οι άνθρωποι αυτοί έδωσαν δεκαπλάσια χρήματα να φτάσουν στην Ιταλία; Υπήρχε κάποιος λόγος. Πίσω από αυτή την απόφαση, να πουλήσουν τα πάντα στη χώρα τους για να κάνουν το μακρύ ταξίδι, είναι ο φόβος των επαναπροωθήσεων» σημειώνει ο ίδιος και τονίζει πως δεν υπάρχει φύλαξη του Αιγαίου, «υπάρχει φύλαξη ώστε οι βάρκες που περνάνε στο Ελληνικό έδαφος να κατευθύνονται προς Ιταλία. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να διαπλέουν όλο το Αιγαίο» αναφέρει, εξηγώντας το σκεπτικό του κ. Μηταράκη, λιμενικού και αστυνομίας.
Μιλώντας για την αστυνομία και πώς τα χαϊδεμένα παιδιά της Πολιτείας, όταν φτάνουν στα δικαστήρια, λαμβάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης, η συζήτηση πηγαίνει και στην υπόθεση της δίκης για τη δολοφονία Ζακ, απόφαση που αθώωσε τους τέσσερις αστυνομικούς που φάνηκαν στο βίντεο από το περιστατικό να κλωτσούν το σχεδόν άψυχο σώμα του Ζακ που έχουν κολλήσει στο τσιμέντο. «Ψιλοδιασκέδαζα όταν έβλεπα ανθρώπους να πιστεύουν ότι θα καταδικάσουμε αστυνομικούς. Δηλαδή, δεν τυχαίνει ποτέ. Κάθε φορά που κάποιος πελάτης μου λέει “με χτύπησε η αστυνομία” ή κατηγορείται για απείθεια-αντίσταση κατά της αρχής (αυτό είναι ψευδές- πάντα συμβαίνει το αντίθετο, κάποιος έχει χτυπηθεί και βρίσκεται να κατηγορείται), του λέω “ρε συ, άστο, θα το πάμε λίγο αλλιώς, θα μιλήσουμε με τους αστυνομικούς, να καταθέσουν λίγο καλύτερα, να τους πάρουμε με το καλό -και το χειρότερο είναι ότι πιάνει”. Όχι γιατί φοβόμαστε να καταθέσουμε εναντίον των αστυνομικών, αλλά ξέρουμε ότι δεν θα γίνουμε πιστευτοί. Έχουμε φτάσει στο σημείο να μην εμπιστευόμαστε τη δικαιοσύνη και την αστυνομία. Αυτό είναι ένα συστημικό πρόβλημα».
«Υπάρχει λόγος που λέμε να βάλουμε τις κάμερες στους αστυνομικούς, δεν είναι για να βλέπουμε τις φάτσες μας όταν έρχονται, αλλά για να βλέπουμε τις πράξεις τους όταν τις κάνουν» τονίζει.
*Θα ακολουθήσει εκτενές ρεπορτάζ για την υπόθεση από τη Νεκταρία Ψαράκη, που καλύπτει το θέμα από τη Σύρο.