Από τις αλλαγές, εξαιρούνται 25.472 δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν κάνει αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι τις 31-8-2013, οι οποίοι πρόκειται να λάβουν κανονικά το εφάπαξ τους, σύμφωνα με το παλαιό σύστημα υπολογισμού. 

Σημειώνεται πως το υπουργείο τονίζει πως χωρίς αυτή την «πιο ήπια δυνατή» προσαρμοσή, που προβλέπει 15ετή ορίζοντα για την απόσβεση των ληξιπρόθεσμών οφειλών, το εφάπαξ στο Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ, σημειώνοντας μειώσεις της τάξης του 80% – 90%.

Με την εφαρμογή του νεόυ μαθηματικού τύπου, ο οποίος υπήρξε αποτέλεσμα της συνεργασίας όλων των υπηρεσιών του υπουργείου, της Εθνικής Αναλογιστής Αρχής και της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, οι καταβολές των εφάπαξ, θα προέρχονται πλέον μόνο από παρακράτηση ασφαλιστικών εισφορών, και όχι από δάνεια ή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

ΠΑράλληλα, μπαίνει τέλος στην πρακτική της χορήγησης εφάπαξ 50%,60% και 70% πάνω από το σύνολο των εισφορών.

Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, εξυγιαίνονται πλήρως τα δύο βασικά ταμεία παροχής εφάπαξ το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) και το Ταμείο Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ).

«Η λέξη έλλειμμα» σημειώνουν, «θα είναι άγνωστη λέξη πλέον στα ταμεία αυτά».

Αναλύτικα, στην απόφαση του υπουργείου Εργασίας προβλέπονται τα εξής:

1. Δημιουργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας.
 
Τα ταμεία πρόνοιας λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (άρθρο 1).
 
2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του βοηθήματος.
 
Για χρόνο ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης.
 
Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα, αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.
 
Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:
 
  • Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.
  • Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.
  • Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).
  • Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).
  • Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.
  • Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).
  • Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.
3. Η απόσβεση ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνει με ορίζοντα 15ετίας (άρθρο 3).
 
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατ. ευρώ.
 
Σημειώνεται πως με τα τακτικά έσοδα κάθε έτους εξοφλούνται πρώτα οι υφιστάμενες οφειλόμενες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους.
 
Οποιοδήποτε έκτακτο ή άλλο έσοδο κάθε τρέχοντος έτους χρησιμοποιείται για να μειώνει απευθείας τις οφειλόμενες υποχρεώσεις που υφίστανται στο τέλος του προηγούμενου έτους.
 
Εφόσον σε τομέα πρόνοιας υφίσταται διαθέσιμη ρευστότητα κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013, η οποία δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση των οφειλόμενων υποχρεώσεων, αυτή μειώνει απευθείας τις προαναφερθείσες οφειλόμενες υποχρεώσεις και χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση αυτών.
 
4. Σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται επιστροφή εισφορών τα ποσά καταβάλλονται στον δικαιούχο κατά την έκδοση της πράξης συνταξιοδότησης του φορέα κύριας ασφάλισης.
 
Για επιστροφή εισφορών χρόνου ασφάλισης έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η παροχή προκύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη γενικότερη νομοθεσία που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
 
Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά το ύψος του ποσού της παροχής προκύπτει από τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα (άρθρο 4).

Οι δηλώσεις του Γ. Βρούτση

«Με τη παρούσα υπουργική απόφαση, δίνουμε οριστική λύση σε ένα πρόβλημα που αντανακλούσε τις διαχρονικές παθογένειες του ασφαλιστικού συστήματος, ειδικότερα των ταμείων παροχής εφάπαξ και ταλάνιζε για πολλά χρόνια χιλιάδες συμπολίτες μας.»
 
» Σήμερα διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ταμείων χωρίς νέα ελλείμματα, η οποία αποτελεί εγγύηση για την απρόσκοπτη καταβολή των εφάπαξ σε όλους τους Έλληνες, κυρίως, στις νέες γενιές.»
 
» Με την καθιέρωση, μάλιστα, του σύγχρονου συστήματος 'ΑΤΛΑΣ' θα εκμηδενίσουμε τους χρόνους απονομής συντάξεων και εφάπαξ στους δικαιούχους τους.»
 
«Η κυβέρνηση αυτή και ο ίδιος ο πρωθυπουργός αποδεικνύουν ότι εργάζονται όχι μόνο αθόρυβα και εντατικά αλλά κυρίως αποτελεσματικά, δίνοντας λύσεις σε συσσωρευμένα προβλήματα και στρεβλώσεις δεκαετιών» κατέληξε ο κ. Βρούτσης.

(πληροφορίες: in.gr, sofokleousin.gr, Καθημερινή)