Σύμφωνα με γνωμάτευση που απέστειλε από τις 21 Ιανουαρίου στο υπουργείο Παιδείας η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Βουλή και ήρθε στη δημοσιότητα από το News247, το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή περιλαμβάνει πολλά «προβληματικά στοιχεία», απαιτώντας από το υπουργείο να υπάρξει επαναδιατύπωση.

Συγκεκριμένα, σελίδα 2 αναφέρεται ότι «όπως παγίως κρίνει η Αρχή όταν μία επεξεργασία προσωπικών δεδομένων προβλέπεται σε διάταξη τυπικού νόμου τότε η διάταξη θα πρέπει μεταξύ άλλων να αναφέρει βασικά χαρακτηριστικά της επεξεργασίας συμπεριλαμβανομένων, πέρα του σκοπού αυτής, και των δεδομένων τα οποία θα τύχουν προστασίας».

Παρακάτω, αναφέρεται πως «ο νομοθέτης πρέπει να εξασφαλίσει ότι ορίζεται ως υπεύθυνος επεξεργασίας η οντότητα η οποία έχει πραγματική δυνατότητα ελέγχου ως προς το σκοπό και τα μέσα της επεξεργασίας, ενώ ο σκοπός θα πρέπει να συνδέεται με τις οριζόμενες στο νόμο αρμοδιότητες του φορέα», το οποίο και δεν συμβαίνει.

Επίσης, αναφορικά με το ζήτημα της παραπομπής στο προεδρικό διάταγμα 75/2020 για τη χρήση συστημάτων επιτήτησης με τη λήψη η καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους, η Αρχή αναφέρει πως «Η ευθεία παραπομπή στο εν λόγω ΠΔ δεν είναι καταρχάς ορθή δεδομένου ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας θα είναι το εκάστοτε ΑΕΚ το οποίο δεν έχει κατ’αρχήν αρμοδιότητες που περιγράφονται στην παρ.1 του προαναφερθέντος νόμου αλλά και διότι το πεδίο εφαρμογής της διάταξης του σχεδίου νόμου είναι διαφορετικό».

Συνεχίζοντας, στη σελίδα 3, αναφέρεται πως «Οι περιορισμοί ατομικού δικαιώματος πρέπει να δικαιολογούνται από αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος, να τελούν σε πρόδηλη λογική συνάφεια με το σκοπό αυτό, να είναι πρόσφοροι, κατάλληλοι και αναγκαίοιι για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού, νην θίγουν τον πυρήνα του δικαιώματος και να μην απονέμουν στη διοίκηση ευρεία διακριτική ευχέρεια. Στο πλαίσιο αυτό καθίσταται αναγκαίο στη νομοθετική διάταξη να υπάρχουν σαφείς και ακριβείς κανόνες που επιβάλλουν έναν ελάχιστο αριθμό απαιτήσεων ούτως ώστε τα πρόσωπα των οποίων τα δεδομένα υφίστανται επεξεργασία να έχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι προστατεύονται αποτελεσματικά τα προσωπικού χαρακτήρα δεδομένα τους».

Στην δε καταληκτική παράγραφο, η Αρχή τονίζει πως «τέλος πρέπει να επισημανθεί ότι τα παραπάνω αποτελούν αρχικές βασικές παρατηρήσεις, που είναι εστιασμένες στο άρθρο 8 του σχεδίου νόμου και δεν εξαντούν τα θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων που ενδεχομένως σχετίζονται με το σχέδιο νόμου συνολικά».

Σημειώνεται πως η Αρχή ξεκαθαρίζει πως υπάρχει ενδεχόμενο να υπάρχουν ζητήματα συμμόρφωσης με τον νόμο για τα προσωπικά δεδομένα και σε άλλα άρθρα του νομοσχεδίου, ενώ υπογραμμίζεται πως στις «διορθώσεις» που επιχείρησε να περάσει η Ν. Κεραμέως στο διορθωμένο κείμενο, δεν κατάφερε να απαντήσει στην κριτική της Αρχής.

«Η πρώτη μας νίκη ως προς το νομοσχέδιο Κεραμέως» σχολίασε ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Χριστόφορος Βερναρδάκης, υπογραμμίζοντας πως «μόλις σήμερα η ανεκδιήγητη Υπουργός αναγκάστηκε να καταθέσει στη Βουλή την αναφορά της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα η οποία της είχε σταλεί από τις 21 Ιανουαρίου, δηλαδή πριν από δέκα ημέρες. Και λέμε αναγκάστηκε διότι για την αντικοινοβουλευτική της συμπεριφορά έχει ήδη επιληφθεί η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής για ενδεχόμενη λήψη πειθαρχικών μέτρων εναντίον της, λόγω απόκρυψης δημοσίων εγγράφων από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, αφού σημειώνει τα προβληματικά σημεία όπως αυτά αναφέρονται παραπάνω, καλεί να «πάμε δυνατά, για να απενεργοποιήσουμε το νόμο πριν καν περάσει από τη Βουλή…».

Διαβάστε αναλυτικά τα έγγραφα της Αρχής: