Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο πρόεδρος του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Αληγιζάκης είχε τονίσει, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου, ότι η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης στα χρόνια της κρίσης μειώθηκε κατά 70%. Σημείωσε ότι η καλύτερη λύση θα ήταν να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο προϊόν, έως ότου όμως δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις γι’ αυτό, πρότεινε τη διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης σε όλες τις οικογένειες με εισόδημα έως 50.000 ευρώ το χρόνο, χωρίς άλλες προϋποθέσεις.

Ο ΣΕΕΠΕ επανέλαβε την κριτική για καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων, παρά τα βήματα που έχουν γίνει, όπως επισημάνθηκε, από την ΑΑΔΕ. Ωστόσο, το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί σε όλα τα στάδια διακίνησης, δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι Πρατηριούχοι καταχωρούν στο σύστημα και η προθεσμία για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια και τις φορολογικές αποθήκες μετατέθηκε με νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο, από το τέλος του 2018, στο τέλος του 2021. «Η αγορά δεν θα αντέξει ως τότε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης. «Το Δημόσιο χάνει πολλά χρήματα, ο καταναλωτής εξαπατάται. Είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με την ΑΑΔΕ, ακόμη και να συγχρηματοδοτήσουμε αν χρειαστεί προκειμένου το σύστημα εισροών – εκροών να εφαρμοστεί πλήρως το συντομότερο».

Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλα τα νησιά και στο πετρέλαιο θέρμανσης (τώρα επιδοτείται το πετρέλαιο κίνησης και η απλή αμόλυβδη), καθώς και η ταχύτερη καταβολή της επιδότησης.

Αύξηση και κριτήρια

Αξίζει να σημειωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες της Εφημερίδας των Συντακτών, πως εξετάζεται η αύξηση του διαθέσιμου ποσού επιδότησης στα 67,5 εκατ. ευρώ, κατά 10 εκατ. ευρώ παραπάνω, για την χειμερινή περίοδο του 2019-2020, καθώς και η καταβολή στους δικαιούχους έως το τέλος του έτους.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την τροποποίηση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος σε δύο επίπεδα. Από τη μία, την αύξηση του ύψους της επιδότησης, από τα 16 λεπτά το λίτρο που είχε οριστεί τη σεζόν 2018-2019 στα 18-20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, και από την άλλη, την ενίσχυση νοικοκυριών της πρώτης και δεύτερης κλιματικής ζώνης, που χρήζουν υποστήριξης. Συγκεκριμένα, η πρώτη ζώνη περιλαμβάνει τα Γρεβενά, τη Δράμα, τον Εβρο, την Ευρυτανία, τα Ιωάννινα, την Καστοριά, την Κοζάνη, τις Σέρρες και τη Φλώρινα ενώ η δεύτερη την Αρκαδία, την Ημαθία, τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Καρδίτσα, το Κιλκίς, τη Λάρισα, τη Μαγνησία, την Ξάνθη, την Πέλλα, τη Ροδόπη, τα Τρίκαλα και τη Χαλκιδική.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια αναμένεται να παραμείνουν ίδια, ενώ αποκλείονται από το επίδομα οι κάτοχοι οχημάτων άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, σκάφη άνω των πέντε μέτρων, όσοι δηλώνουν «φιλοξενούμενοι» και οι κάτοχοι περισσότερων των δύο ΙΧ αυτοκινήτων.

«Δίκαιη και φθηνή η τιμή»

Η τιμή του 1,05 ευρώ ανά λίτρο για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι «η δίκαιη και φθηνή για τον επαγγελματία που έχει επάρκεια, το προϊόν του είναι αξίας και η επιχείρησή του έχει κύρος και αξιοπιστία», υποστήριξε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων «Άγιος Χριστόφορος», Θέμης Κιουρτζής, με αφορμή την έναρξη, σήμερα, της περιόδου διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης στους καταναλωτές. Υπενθυμίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2018, η τιμή με την οποία έκανε πρεμιέρα το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν το 1,145 ευρώ/λίτρο.

Ερωτηθείς για τη μέση τιμή στον νομό Θεσσαλονίκης, ο ίδιος διευκρίνισε ότι θα μπορεί να μιλήσει με συγκεκριμένους αριθμούς και ακριβή στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών αύριο. Ωστόσο, με βάση την πρώτη εικόνα που έχει, εκτιμά ότι «κάποιοι συνάδελφοι διαθέτουν το πετρέλαιο θέρμανσης σε φθηνότερη τιμή τής ανωτέρω και κάποιοι άλλοι πουλάν το προϊόν τους αναίτια ακόμη πιο φθηνά».

Διευκρίνισε πως «η λογική λέει ότι για να κάνει κάποιος εμπόριο θα πρέπει να έχει ένα εύλογο κέρδος και να μπορεί μεταξύ άλλων να πληρώσει το βυτίο και τους υπαλλήλους του” και πρόσθεσε: «βέβαια σημαντικό ρόλο παίζει για τον έμπορο και το πώς κινείται και το πόσο τιμά ή υποτιμά τη δουλειά του». Διατύπωσε δε την εκτίμηση ότι «εάν οι έλεγχοι που διενεργούνται ήταν επί της ουσίας, δεν θα βλέπαμε τις τόσο χαμηλές που βλέπουμε».

Κληθείς να σχολιάσει αν υπάρχει ενδιαφέρον για την προμήθεια πετρελαίου από τους καταναλωτές, ο Θ. Κιουρτζής επισήμανε ότι «σε αυτήν την πρώτη ημέρα διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, όπως και στις αμέσως επόμενες, έχουμε την αναμενόμενη κίνηση. Είναι οι παραδοσιακοί καταναλωτές, που με την έναρξη της περιόδου φουλάρουν τις δεξαμενές τους, ανεξαρτήτως καιρού». Πρόσθεσε πως παραδοσιακά κάθε χρόνο υπάρχουν κι αυτοί που αγοράζουν πετρέλαιο θέρμανσης την τελευταία στιγμή, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που βλέπουν, παρατηρούν και προχωρούν σε παραγγελία, μόνο εφόσον έχουν βεβαιωθεί ότι πέτυχαν «την πιο συμφέρουσα για αυτούς τιμή». Υπενθυμίζεται ότι σήμερα, στον νομό Θεσσαλονίκης, λειτουργούν περί τα 400 πρατήρια, εκ των οποίων τα 100 από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.